קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
טקסט עוגן – Anchor Text – המפתח לפרופיל קישורים שלך
טקסט עוגן

טקסט עוגן – Anchor Text – המפתח לפרופיל קישורים שלך

טקסט עוגן (Anchor Text) הוא חלק מן הטקסט שמסומן באופן בולט מן האחרים ומהווה קישור טקסטואלי לחיץ. הואיל ולקישורים יש משקל משמעותי מאוד מבחינת האלגוריתם של גוגל בקביעת דירוג אתר בתוצאות החיפוש, כתוצאה מזה גם לטקסט העוגן יש "משקל כבד" בתהליך קידום אתרים בגוגל. בתפיסה שלי מונח זה הוא אחד מהחשובים להבנה בהשוואה לכל מונחי קידום האתרים (אני מרכז מילון מונחים בנפרד), במיוחד בתהליך בניית פרופיל קישורים, ריכזתי עבורכם את כל המידע הרלוונטי במאמר זה.

רקע היסטורי

עד שנת 2012 לערך, טקסט העוגן היה הדרך הפשוטה ביותר עבור גוגל להבין במה עוסק עמוד אינטרנט כלשהו. למעשה אפשר היה לעשות בטקסט העוגן כל מה שעלה בדעתו של הכותב, ולכן החשיבות שלו הייתה נמוכה יותר. לא נדיר היה לראות שטקסט העוגן חוזר על עצמו שוב ושוב באופן מדויק, מה שעשוי להעיד על איכות נמוכה של הקישורים ושל התוכן כולו.

אלא שבשנת 2012 שוחרר עדכון "פינגווין" של גוגל, אשר העלה באופן משמעותי את חשיבותם של הקישורים בכלל וטקסט העוגן בפרט. מאז אותו עדכון, כבר לא ניתן ליצור עמודים שהתוכן בהם דל ורווי בקישורים באיכות נמוכה, מלאכותיים או ספאמיים. בזכות העדכון הזה, לגוגל יש כיום אפשרות להבין מהו תוכן העמוד גם בעזרת פרמטרים אחרים, מה שמאפשר, ולמעשה מחייב, יצירת קישורים בדרכים טבעיות יותר תוך שימוש בסוגים שונים של טקסט עוגן. למעשה, ככל שעמוד מסוים כולל יותר מגוון של טקסט עוגן, כן ייטב.

סוגי טקסט עוגן

על מנת ליצור טקסט עוגן שלכל הפחות ייראה טבעי, כדאי להכיר מספר סוגים נפוצים של טקסט עוגן.

  • עוגן ממותג: הכוונה לטקסט עוגן שכולל את שם המותג. למשל, "יש עכשיו מבצעים נהדרים בסניף קסטרו בכרמיאל".
  • עוגן גנרי: בדרך כלל מדובר בקריאה לפעולה, בסגנון "לחצו כאן", "הירשמו עכשיו" וכדומה.
  • עוגן קישור עירום: טקסט עוגן שהוא למעשה הקישור עצמו, למשל example.co.il וכדומה.
  • תעלול העוגן שלא באמת שם: עוגן שאינו כולל מילים. בין אם מדובר בתמונה שהיא קישור או פשוט בקישור שמרחף בחלל העמוד ללא טקסט שצמוד אליו, ואפילו בין אם מדובר במעשה מכוון או לא, לעיתים מדובר במעשה נבון מבחינת קידום אתרים.
  • עוגן תמונה: אחת הדרכים היעילות לגוון את סוגי הקישורים היא לצרף לתוכן גם תמונות שמהוות קישור.
  • עוגן LSI (אינדקס סמנטי לטנטי): הכוונה לווריאציות שונות של אותה מילת מפתח, למשל: איך לבנות טקסט עוגן טוב, סוגים של טקסט עוגן, יתרונות טקסט עוגן לקידום אתרים וכדומה.
  • עוגן התאמה מדויקת/חלקית: טקסט עוגן שעושה שימוש מדויק או חלקי במילות מפתח רלוונטיות.

הטיפ שלי כאן הוא פשוט לחשוב כיצד הייתם ממליצים בשיחה עם אדם המבקש את המלצתכם על ספק מסוים או על מוצר.

קיימים כמובן גם סוגים נוספים של עוגנים, כגון כאלה שמשלבים מילות מפתח עם שמות מותגים, אולם אלה העיקריים שבהם. כאמור, רצוי לשלב בין מספר סוגים של טקסט עוגן בכל עמוד תוכן, למשל 50 אחוזים טקסט עוגן ממותג, 20 אחוזים קישורים עירומים, 5 אחוזים עוגן גנרי והיתר עוגני LSI.

מיקום טקסט העוגן

ההבנה היכן למקם את טקסט העוגן שלכם חשובה לא פחות מן הניסוח שלו, והיא קריטית להצלחה של תהליך בניית הקישורים.

קישורים טבעיים: אלה הם הקישורים שנוצרים באופן טבעי בתוכן שמתפרסם באתרים רלוונטיים ברשת. בדרך כלל לוקח זמן רב לייצר קישורים כאלה, ולעיתים יש צורך בהשקעת משאבי זמן וכסף. כדאי לזכור שסוגי טקסט העוגן שכדאי להשתמש בהם בקישורים טבעיים הם טקסט התאמה מדויקת או התאמה חלקית למילות מפתח.

רוצה לקבל הצעת מחיר לקידום האתר שלך ?

    • מינימום 2 תווים
    • שדה חובהנא להזין מינימום 10 ספרות

    פוסטים אורחים בנישה רלוונטית: אתרים המאפשרים רכישת קישורים ופרסום פוסטים אורחים בדרך כלל מאפשרים גם שילוב של קישור(ים) לאתר הכותב בגוף הפוסט ו/או קישור לפרופיל של הכותב (שממנו לעיתים ניתן להוציא קישור לאתר הכותב).

    רשתות בלוגים פרטיות: אלה רשתות שמוקמות בדרך כלל על ידי חברה אחת על מנת ליצור רשת קישורים כדי לתמוך ולקדם מספר מצומצם של אתרים. גוגל לא תמיד רואה אותם בעין יפה, אבל אם כבר משתמשים בהן כדי לייצר קישורים, לכל הפחות כדאי להשתמש בטקסט התאמה מלאה או חלקית.

    הפניות 301: מדובר בשיטה מפוקפקת למדי שיכולה להפוך אתר חלש וחדש לאתר סמכותי בן לילה, ולפיכך אינה חביבה על גוגל. באופן כללי, מדובר בהפניה קבועה מאתר אחד לאתר אחר, כך שהאתר החדש נהנה בבת אחת מכל העבודה הקשה שהושקעה באתר שמפנה אליו – לרבות כוחו של פרופיל קישורים מושקע מצד אחד אבל גם סנקציות וספאם, אם קיימים, מצד שני. כדי שזה יצליח, כדאי לוודא שבאתר החדש יש כמות גבוהה של טקסט עוגן שלא עבר אופטימיזציה ו/או לבנות טקסט עוגן לא אופטימלי.

    טקסט עוגן ממעגל שני ושלישי

    לא תמיד הקישור מוביל את הגולש ישירות לאתר; לעיתים הוא יכול להוביל אותו למקום אחר שממנו ניתן להגיע לאתר באמצעות 1-2 הקלקות נוספות. לצורך העניין:

    • טקסט עוגן (ממעגל ראשון) הוא קישור טקסטואלי לחיץ שמוביל את הגולש לאתר שלכם.
    • טקסט עוגן ממעגל שני הוא קישור טקסטואלי שמוביל את הגולש לטקסט עוגן ממעגל ראשון.
    • טקסט עוגן ממעגל שני הוא קישור טקסטואלי שמוביל את הגולש לטקסט עוגן ממעגל שני.

    הואיל וטקסט עוגן ממעגל שני ושלישי אינו כולל קישור שמגיע ישירות לאתר שלכם, אפשר להיות בו מעט יותר אגרסיביים. במקרים האלה בדרך כלל יהיה מדובר בתמהיל אחר של סוגי טקסט עוגן: יותר עוגני LSI, פחות עוגנים ממותגים וכו'.

    תיקון בעיות שנגרמו בגלל טקסט עוגן לא אופטימלי

    אם למרות המאמצים שלכם לגוון בטקסט העוגן בכל זאת ספגתם עונש מן האלגוריתם, ובהנחה שהבעיה היא אכן בטקסט העוגן ולא במקום אחר, אזי יש סיכוי שתוכלו לתקן את הנזק שנגרם לדירוג שלכם בתוצאות החיפוש.

    צפיפות מילות מפתח: זו אחת הבעיות הנפוצות. דחיסה של יותר מדי מילות מפתח זהות שוב ושוב באותו עמוד היא מתכון בטוח לענישה מצד מנועי החיפוש. זו אחת הסיבות להמלצה שלעיל אודות גיוון סוגי הקישורים, אבל אם לא נזהרתם מספיק וספגתם עונש – הצעד הראשון הוא לבדוק את צפיפות מילות המפתח שלכם ולשנות אותה, למשל בעזרת וריאציות שלה. צפיפות של 1% היא נהדרת, 3% היא המקסימום.

    דלילות מילות מפתח: זהו המצב שמתרחש כאשר מנסים לקדם יותר מעמוד אחד עבור מילות מפתח זהות או דומות מאוד. מצב כזה יכול לבלבל את גוגל, וכתוצאה מכך לפגוע במאמצי הקידום של שני העמודים. עם זאת, הפתרון פשוט מאוד: לייעד עמוד אחד בלבד לכל מילת מפתח.

    אסטרטגיות קישורים להיחלצות מעונש

    יש כמה דרכים לצאת מן המצב הלא נעים של קבלת עונש מצד מנועי החיפוש, בתלות בחומרת העונשים. היעילה מכולן היא להתחיל מחדש עם דומיין רענן; אבל יש גם דרכים נוספות, אם אתם רוצים להיאחז בדומיין הישן.

    נתחיל מהסוף: קיימת אפשרות המכונה "דחיית קישורים" (Disavow), במסגרתה למעשה מודיעים לגוגל שאין ברצונכם שיתחשבו בקישור מסוים בעת הסריקה והאינדוקס של האתר שלכם; אולם האפשרות הזו צריכה להיות מוצא אחרון בלבד ורצוי להימנע ממנה ככל האפשר.

    עונש אלגוריתמי

    אחת הסיבות המובילות לספיגת עונש אלגוריתמי היא שילוב של פרופיל קישורים מאתרים באיכות נמוכה עם טקסט עוגן עשיר במילות מפתח. במקרים כאלה, אם יש באפשרותכם לערוך את טקסט העוגן ו/או למחוק את הקישור לחלוטין, מוטב לעשות כן. אם לא, ניתן לדחות את הקישור.

    כדאי גם לוודא שתמהיל העוגנים שלכם נכון. לשם כך מומלץ לבצע תהליך המכונה "דילול קישורים", כלומר יצירת עוגנים מסוגים שונים על מנת להקטין את אחוז סוג העוגנים הבעייתי. אם אכן יש לכם יותר מדי עוגנים עשירים במילות מפתח, אפשר לייצר קישורים חדשים מסוגים נוספים, כגון ממותגים, גנריים, עירומים וכו' – הכל מלבד עוגנים עשירים במילות מפתח, שהרי כאלה כבר יש לכם מספיק ואילולא הם לא הייתם עכשיו בבעיה.

    אלו הם הקישורים שכדאי לכם ליצור על מנת לשפר את פרופיל טקסט העוגן שלכם:

    • קישורים חזקים ורלוונטיים – נכון, הם היקרים ביותר, אבל גם הטובים ביותר לשיפור הפרופיל שלכם באופן כללי. ככל שיהיו יותר מהם, כן ייטב. אגב, זה נכון לא רק למקרים של עונש אלגוריתמי, אלא גם באופן כללי.
    • אינדקסים עסקיים או מקומיים – גם זה תהליך שמצריך לא מעט השקעה, אולם כדאי לייצר קישורים לאתר המדובר מרשימות עסקיות ומקומיות.
    • פרופילים חברתיים לגיטימיים – בססו נוכחות חזקה של פרופילים אמיתיים ברשתות החברתיות, ומלאו אותם במידע, תוכן וכדומה. מן האתרים הללו תקבלו שילוב של עוגני NoFollow ו- DoFollow שיסייעו לכם לבנות אמון גולשים.
    • הפצת הודעות לעיתונות באיכות גבוהה – צרו הודעה לעיתונות והפיצו אותה בצינורות איכותיים. זוהי דרך טובה לייצר שלל עוגנים ממגוון כתובות IP שונות ולגוון את פרופיל הקישורים שלכם.

    עונש ידני

    עונש ידני כמוהו כתיק פלילי במשטרה: גם אם תצאו מהכלא יום אחד, עדיין יישאר רישום בתיק שלכם. תהיה אשר תהיה הסיבה לכך שקיבלתם עונש ידני מגוגל, תמיד יישאר זכר ממנה. הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש אולי יעלה בחזרה, אבל לא בטוח שיגיע לאותו מקום בו היה קודם לכן. זו הסיבה בעטיה מקדמי אתרים רבים ממליצים ללקוחות שקיבלו עונש ידני פשוט להתחיל מהתחלה בדומיין חדש.

    ואם פשוט תשנו את טקסט העוגן?

    זה לא כל כך פשוט. שינוי של טקסט עוגן עשוי לגרום לגוגל לחשוד שמשהו לא תקין בהתנהלות שלכם, עד למצב של פגיעה ממשית בדירוג האתר – גם אם שיניתם רק מילה או שתיים בטקסט העוגן. למעשה, מרגע שקישור נוצר עם טקסט עוגן כלשהו, מוטב להשאיר אותו כמו שהוא ולהשקיע משאבים ביצירת קישור נוסף במקום אחר.

    ככלל (מניסיון מצטבר של עשרות ניסיונות שהוכיחו שזה עשוי לפגוע בדירוג האתר) רצוי שלא לשנות טקסט עוגן אלא עם מדובר בנסיבות יוצאות דופן. עם זאת, מצבים בהם כן אפשר לשנות את טקסט העוגן:

    • שינוי עוגן עשיר במילות חיפוש לעוגן שאיננו אופטימלי: המשמעות היא הקטנת כמות טקסט העוגן הפרסומי, ודווקא זה עשוי לשפר את הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש.
    • מחיקת עוגן במקום אחר בעמוד והצבתו במקום אחר: כך הוא ייתפס בעיני גוגל כקישור עם טקסט עוגן חדש.

    מעקב אחר טקסט העוגן

    אם אתם משקיעים כמו שצריך בבניית פרופיל קישורים, עליכם לבצע מעקב אחר טקסט העוגן שלכם. אחרת, אתם פשוט מכוונים אל המטרה בעיניים מכוסות. הסיבה פשוטה: עליכם לעקוב אחרי פרופיל העוגנים שלכם ולוודא שאינכם מגזימים עם עוגנים עשירים במילות מפתח. גם טבלה פשוטה באקסל שאותה תעדכנו באופן קבוע יכולה לעשות את העבודה.

    אודות הכותב
    אייל רחמים
    אייל רחמים

    בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

    קידום אתרים בגוגל למעלה

    רוצה להגדיל את הרווחים מהאתר שלך?

    מדריך ללימודי קידום אתרים
    רוצים שאבדוק לכם את האתר?