כניסת לקוחות
Phone Link Icon 072-3310701
Lang Icon EN
קישורים בלי קליקים לא שווים כלום? אל תהיו בטוחים
בניית עמודי נחיתה

קישורים בלי קליקים לא שווים כלום? אל תהיו בטוחים

אחת החוכמות הנפוצות בתעשיית הקידום האורגני, טוענת שקישורים צריכים שיקליקו עליהם כדי להיות יעילים. אם אף אחד לא יקליק וייכנס לאתר שלכם, מה הטעם בבניית קישורים?

הטענה הזו היא אחת הוותיקות ביותר בתעשיית ה-SEO, ואני ממשיך לשמוע אודותיה גם כיום. מצד אחד זה נשמע מאוד הגיוני; הרי קישורים נוצרו מלכתחילה כדי שנקליק עליהם, ונגיע לעוד אתרים חדשים שלא הכרנו. זו מהותה של רשת האינטרנט – להתנהג קצת כמו רשת של קורי עכביש. אבל מצד שני, שום דבר אינו מובן מאליו בדיגיטל – ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקידום אורגני במנועי חיפוש.

פעמים רבות הטענה הזו עולה גם בקרב לקוחות, ונדמה להם שהקישורים נמצאים שם כדי שיקליקו עליהם. כמובן שנשמח מאוד אם זה יקרה; אבל גם אם לא – יש להם דרך עקיפה לפעול, והיא לא פחות יעילה (למעשה, יעילה שבעתיים).

מכיוון שבניית קישורים רובה ככולה תלויה בתכנים באתרים חיצוניים, ההגיון לכאורה מכתיב שמאמרים עם קישורים צריכים להתנהג בדיוק כמו מאמרי יח"צ: הם צריכים להשפיע על המשתמש באופן כלשהו (ישיר או עקיף), ורצוי שיקליק על הקישור כדי לברר עוד או לבצע המרה. המציאות, לעומת זאת, מכתיבה התנהגויות אחרות לגמרי – כפי שנראה בהמשך.

אפיק שיווקי אחד – שני סוגי טראפיק

בניגוד לכל שאר אפיקי השיווק בדיגיטל, שמסוגלים לייצר אך ורק טראפיק והמרות מסוג אחד – האפיק האורגני מסוגל ליצור שני סוגים במקביל. שני הסוגים תלויים, איך לא, בבניית קישורים אל האתר המקודם, ואת שניהם ניתן למצוא בכלי סטטיסטיקה בסיסיים כגון גוגל אנליטיקס.

כל קמפיין אורגני במנועי חיפוש פועל בחזקת "שתי ציפורים במכה אחת". אני מדבר כמובן על הצ'אנל שנקרא "אורגני", ובמקביל לו הצ'אנל שנקרא "הפניה" (Referral). כפי שנראה, ההבדל המהותי בין שני הסוגים אמור לענות על השאלה איתה פתחנו את המאמר.

כל קישור ברשת האינטרנט מסוגל להתנהג בכמה אופנים שונים (שימו לב שמדובר ברשת האינטרנט הפתוחה, ולא בנכסים דיגיטליים סגורים כגון אפליקציות, מאגרי מידע ועוד). לצורך הדיון הנוכחי נתייחס לשניים מהם:

  • ההשפעה הראשונה והמובנת מאליה של כל קישור, היא האפשרות להקליק עליו ולגרום למשתמש להיכנס לאתר. הנתונים הללו מופיעים בדוח התנועה שנקרא הפניה / רפראל.
  • ההשפעה השנייה והפחות אינטואיטיבית מתרחשת גם בהיעדר כל קליק על הקישור – והיא ההשפעה על מיקומי האתר בתוצאות החיפוש. הנתונים הללו מופיעים בדוח התנועה האורגנית, לצד כלים חיצוניים לבדיקת מיקומים.

גם בימינו אנו, מעל 20 שנה לאחר הולדת גוגל, רוב האנשים (כולל אנשי SEO) חושבים ששני הסוגים הם אותו הדבר. אם זה היה נכון, שום קידום אורגני לא היה מצליח. נשמע מדהים? תכף תבינו למה.

התשובה נמצאת בהפניה

שנות ניסיון רבות בקידום אורגני מפתחות אינטואיציה מקצועית בכל הנוגע לנכון ולא נכון בתחום. שלבו את האינטואיציה הזו יחד עם נתונים גולמיים, והרי לכם תשובה כמעט חד משמעית לשאלה שאיתה פתחנו. כל מי שעוסק ב-SEO יודע היטב, שאין תשובות חד משמעיות בתחום הזה… אז אם כבר הצלחנו להגיע לתשובה כזו, כנראה שכדאי להקשיב.

כמה קישורים יצרתם עד היום עבור לקוחותיכם? ככל הנראה עשרות או מאות רבות עבור כל לקוח במהלך השנים האחרונות, אם לא יותר מכך. לצורך הדיון אני מניח שהקישורים הללו סייעו ללקוחות הללו להגיע למיקומים גבוהים בגוגל, ולכן ניתן לומר שהקישורים (יחד עם שאר הדברים) עושים את עבודתם. אם לקוח שלכם נמצא בשלישייה הראשונה בביטוי תחרותי, אי אפשר להגיד שהקישורים שלכם לא עובדים – בין שמקליקים עליהם ובין שלא.

עכשיו בואו נראה בדיוק איך הם עובדים. גשו לדוח ההפניות / referral בגוגל אנליטיקס, וחפשו את הקישורים שיצרתם עבור הלקוח. ייתכן שתצטרכו ללכת אחורה בזמן עד כדי חצי שנה, שנה או יותר – אבל בסופו של דבר תמצאו שם כמה קישורים שיצרתם.

ועכשיו ההפתעה הגדולה באמת – רוב הסיכויים שתראו בדוח רפראל, רק אחוז קטן מאוד מהקישורים שיצרתם. אפשר לומר שזה כמעט כלל אצבע בתחום הקידום – רוב הקישורים שיצרתם כלל לא מופיעים בדוח ההפניות. למה זה קורה? כי אנליטיקס מציג אך ורק כניסות שבוצעו בפועל. כלומר, קישורים שלא הקליקו עליהם – לא נספרים.

איך ייתכן שבניתם 100 קישורים במשך שנתיים בערך, ורק 10 מהם הביאו קליקים / כניסות לאתר? ועוד פחות מזה הביאו גם המרות… מה עשיתם לא בסדר?

אז אפשר להירגע, הכול בסדר ואתם פעלתם כמו שצריך. זו מהותה של תנועת הפניה מאתרים אחרים לאתר שלכם. אין מצב שתיכנסו לדוח אנליטיקס של אתר שעושה ממומן ו/או אורגני, ותראו בו תנועת הפניה גדולה יותר מכל שאר האפיקים. תנועת הפניה היא בדרך כלל זניחה ודי דלילה, וזאת מכיוון שרוב המשתמשים בדיגיטל לא נוטים להקליק על קישורים קונטקסטואליים במאמרי תוכן (אלא אם כן התוכן שיווקי ומשכנע במיוחד).

הנה דוגמה לאתר גדול בתחום הטיפולי, שמביא אלפי כניסות בכל חודש בשנתיים האחרונות. נקודה ראשונה שיש לשים אליה לב: עיקר הכניסות (89%) הוא מהאפיק האורגני (גרף כתום), ומיעוט הכניסות (1%) מגיע מהאפיק הרפראלי (גרף ירוק).

קישורים בלי קליקים

נקודה שנייה שיש לשים אליה לב: בתוך כל בליל הכניסות הרפראליות, ששוות אחוז אחד מסך כל הטראפיק באתר, רק אחוז קטן יגיע מהקישורים שאתם יצרתם כחלק מעבודת ה-SEO. אם אתם לא מאמינים לי – בדקו זאת בעצמכם. הנתונים שם, רק צריך לראות אותם במו עיניכם כדי להבין ולהאמין.

מסקנה: טראפיק לא קובע האם קישורים יהיו איכותיים ו/או יעילים

כל 100 הקישורים שיצרתם בשנתיים האחרונות עבור הלקוח, פועלים את פעולתם העיקרית מאחורי הקלעים – גם בלי שאיש יקליק עליהם. זו תובנה פשוטה מאוד, שגם קל מאוד להגיע אליה כפי שראינו… אבל היא כביכול נוגדת את האינטואיציה ואת החוכמה המקובלת בתעשייה.

למסקנה הזו ניתן להגיע גם מכיוונים שונים. למשל מחקר שבוצע על ידי Ahrefs בשנת 2019 גילה קורלציה נמוכה מאוד בין טראפיק בדפי אינטרנט, ובין מיקומים גבוהים יותר בגוגל. תובנה דומה ניתן לחלץ גם אם נחשוב לרגע על דומיינים פגי תוקף:

אם אתר גדול כגון דה מרקר ייפול בזה הרגע ולא ישוב עוד, הדומיין שלו ימשיך להיות חזק מספיק כדי שירדפו אחריו במטרה לרכוש אותו. למה לרכוש דומיין מת שאין בו אתר ואין בו טראפיק? כי טראפיק לא מהווה פקטור. רק גרף הקישורים הנכנסים משפיע.

לסיכום

כל העדויות מצביעות באופן כמעט חד משמעי, שקישורים לא צריכים שיקליקו עליהם כדי להיות אפקטיביים. כפי שציינתי קודם, נדירות הן הפעמים בהן ניתן לקבל תשובה כה חד משמעית בתחום ה-SEO… אז אם הצלחנו לקבל תשובה שכזו, או לפחות אחת בעלת ודאות מאוד גבוהה – זה כנראה אומר דרשני.

אגב, זה לא אומר שאם נציב את הקישורים שלנו בכל אתר ריק מטראפיק – נצליח לקדם את האתרים שלנו. שום בלוג נצנצים באתר תפוז לא יסייע לנו לקידום אורגני; אבל קישורים מהמקומות הנכונים יפעלו לטובתנו, גם אם אף אחד לא יקליק. החוכמה היא לדעת לזהות את ההזדמנויות הללו ולהשתמש בהן בתבונה.

קידום אתרים בגוגל למעלה

בעל אתר/מקדם?
קבל/י דוח בחינם