מדריך למתחילים: Screaming Frog

מדריך למתחילים: Screaming Frog (סקרימינג פרוג)

בפעמים הראשונות שמשתמשים בכלי הפופולרי הזה של מקדמי אתרים, Screaming Frog (סקרימינג פרוג), עשויים להרגיש בלבול מסוים. כל כך הרבה חלונות, נתונים, טבלאות, מספרים… איפה צריך להסתכל ואיך מתרגמים את כל שפע המידע הזה לכדי תובנות ופעולות יישומיות?

ובכן, לאחר שתלמדו להכיר את Screaming Frog, תגלו שהוא כלי יקר ערך שעשויה להיות לו השפעה מכרעת על הדרך בה אתם מפעילים את האתר בפרט ואת האסטרטגיה השיווקית שלכם בכלל, לרבות תהליך קידום אתרים ועוד. בעזרתו, ויחד עם המדריך שלפניכם, תוכלו לנתח נתונים מבלי להתבלבל, להגדיל את יעילות הקמפיינים שלכם ולהתמודד בהצלחה מול המתחרים בענף שלכם – וכל זה כשאתם עדיין נחשב ל"מתחילים".

מאיפה מתחילים?

לפני שתתחילו לשחק עם ההגדרות, הפרמטרים וקשת האפשרויות הפרושה בפניכם במערכת, הבה נכיר את התפריטים השונים הנמצאים בסרגל הניווט העליון:

screaming frog

File

כאן תוכלו לשמור סריקת אתר כקובץ על מנת שתוכלו לשמור מידע בהישג יד. תוכלו גם לגשת לתוצאות שש הסריקות האחרונות שביצעתם, ולהגדיר הגדרות ברירות מחדל שיתאימו לצרכים שלכם.

Configuration

זה אולי התפריט שהכי כדאי להכיר, משום שכאן תוכלו להגדיר את כל הגדרות הסריקות שלכם. הקליקו על "Spider" כדי להתאים אישית את התוכן שתרצו לסרוק ואת המידע שתרצו לראות. תוכלו לבחור גם להוסיף או להסיר תמונות, ג'אווה, תתי דומיינים, קוד CSS וסוגים ספציפיים נוספים של תוכן. הקליקו על “Include & Exclude” כדי להדביק כתובות URL ספציפיות שתרצו לכלול (או לחלופין להתעלם מהן) .

Bulk Export

בתפריט זה תוכלו לייצא את נתוני הסריקה שלכם החוצה: כתובות עם קודי תגובה ספציפיים (כגון קודי שגיאה), קישורים, טקסט עוגן, תמונות ועוד.

Reports

מן התפריט הזה תוכלו להוריד את נתוני הסריקה בפורמט נוח לקריאה ממבט על, וכן להוריד דוחות על נתונים ספציפיים כגון שגיאות, לולאות בהפניות וכדומה.

Sitemaps

תפריט זה מאפשר לכם ליצור מפת אתר של האתר שלכם.

לאחר שקיבלנו מושג כללי על האפשרויות השונות בתפריט הניווט הראשי, הגיע הזמן לגשת לעניינים עצמם: פשוט הדביקו את כתובת האתר הרצויה בשדה החיפוש שבראש המסך ולחצו "Start". בתוך זמן קצר התוכנה תסרוק את האתר ותספק לכם שפע של נתונים אודותיו.

טיפים חשובים להמשך הדרך

רגע לפני שנמשיך להכיר את Screaming Frog, הבה ניישר קו ונדון בכמה נושאים שעשויים להיראות מובנים מאליהם, אבל אולי דווקא בשל כך אתם עלולים לפספס אותם:

טיפים

  • שימו לב לשלושת החלונות של Screaming Frog, ולא רק לחלון המרכזי, הגדול והבולט מביניהם. הוא זה שמקבל את מירב תשומת הלב באופן אוטומטי, אבל החלון שמימינו מאפשר לנווט הן לאלמנטים אחרים של קידום אתרים והן לשלל מסננים שימושיים; והחלון שבתחתית המסך מציג מידע אודות עמודים שנבחרו בחלון המרכזי.
  • ביכולתכם לשנות את גודל החלון. גרירה פשוטה של הגבול בין החלונות מאפשרת שינוי של הגודל שלהם וחשיפה או הסתרה של נתונים על פי העדפותיכם.
  • אפשר גם לגרור ולסדר את הטורים השונים על מנת ליצור את הסדר שנוח לכם בתצוגת הנתונים, וכן בתוך כל טור אפשר ללחוץ על כותרת הטור בכדי לסדר את הנתונים באותו טור מן הגבוה לנמוך. לחיצה נוספת על כותרת הטור תהפוך את הסדר מן הנמוך לגבוה, וחוזר חלילה.

אז מה אפשר לעשות עם סקרימינג פרוג (Screaming Frog)?

כאמור, מדובר בכלי שיכול לסייע רבות לבעלי אתרים מבחינת אסטרטגיה שיווקית, פרסום, קידום אתרים, יצירת תוכן, ניתוח נתונים והתמודדות מול מתחרים. להלן חלק מן הפעולות שאפשר לבצע בעזרת Screaming Frog:

בדיקת קודי תגובה

בראש המסך, הקליקו על הטאב האפור שעליו כתוב "Response Codes" ותקבלו את קודי התגובה לכל כתובות ה-URL שבאתר הנסרק. על מנת לפשט את העניין, הקליקו על כותרת הטור "Status Code" כדי לסדר את כתובת ה-URL לפי מספרי הקודים.

כעת תוכלו לבחון את ההפניות שלכם על מנת לוודא שמתקבלים קודי התגובה הנכונים בכל עמוד. כך למשל תוכלו לבדוק את קודי 301 (הפניות קבועות) לעומת קודי 302 (הפניות זמניות), ולאחר מכן לעבור לבחינת קודי 404 (שגיאות שנובעות מכך שההפניה מנסה להוביל לעמוד שאינו קיים). במילים אחרות, זהו אילו הפניות מובילות לעמודים שגויים או לא קיימים ותקנו או הסירו אותן.

קוד תגובה

תוכלו גם לייצא, למשל, את כל שגיאות ההפניות מסוג 401: מיצאו את התפריט הנגלל של המסננים בראש העמוד, בחרו את הנתון שברצונכם לייצא ואז הקליקו על "Export". זה הכל.

למה חשוב לעשות את כל זה? על מנת לצמצם את מספר ההפניות השגויות והקישורים השבורים, ובכך לשפר את חוויית המשתמש ובעקבותיה את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש.

בדיקה ואופטימיזציה של מבנה ה-URL

כתובות URL שמכילות פרמטרים או תווים שונים ומשונים הן בדרך כלל כתובות שלרובוטים האוטומטיים של מנועי החיפוש קשה לסרוק אותן. בנוסף, לכתובות מבלבלות כאלה עשויה להיות השפעה שלילית על חוויית המשתמש ולהקשות על הגולשים לנווט באתר בנוחות. לפיכך, על מנת להפוך את הגלישה באתר לנוחה הן עבור הגולשים והן עבור מנועי החיפוש, מומלץ לבצע אופטימיזציה של כתובות ה-URL.

גשו אל טאב "URI" ב-סקרימינג פרוג והתבוננו ברשימת הכתובות שלכם:

  • ודאו כי אורכן הגיוני (כארבע או חמש מילים)
  • ודאו כי הן מתארות את תוכן העמוד ללא תווים משונים או סימני ניקוד
  • ודאו כי כל כתובת היא ייחודית ואין כפילויות

כותרות עמודים

תחת הטאב "Page Title" תמצאו את כל כותרות העמודים באתר שלכם, יחד עם אורך הפיקסל וספירת מילים. כאן תוכלו לעשות מספר דברים חשובים:

טייטל

סקרימינג פרוג

  • בדיקת כפילויות: ודאו שלכל עמוד יש כותרת ייחודית
  • אופטימיזציית מילות מפתח: ודאו שכל כותרת עמוד מכילה את מילות המפתח העיקריות שלכם
  • אורך הכותרת: השתמשו בספירת התווים, "Character Count", כדי לוודא שכל כותרת עמוד איננה חורגת מ-50, לכל היותר 65 תווים. כותרות ארוכות מדי פשוט תוצגנה לגולשים באופן קטוע.

ניתוח תיאורי מטא

בדומה לסעיף הקודם, גם את תיאורי המטא אפשר ומומלץ לבדוק באמצעות Screaming Frog בכדי לוודא שהם אופטימליים: ודאו שאין תיאורים זהים אלה לאלה, שהם כוללים מילות מפתח, שאורכם הוא בסביבות 160 תווים; ויש סיכוי שתופתעו לגלות כי בעמודים מסוימים כלל אין תיאור מטא – ואז עליכם להוסיף אותו.

תצוגה מקדימה של תוצאת החיפוש שלכם בגוגל

המערכת של Screaming Frog מאפשרת לכם לדעת כיצד עמוד שלכם יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל. כל מה שצריך לעשות הוא להקליק על כתובת קישור שברצונכם לראות תצוגה מקדימה שלו, ובחלון התחתון להקליק על "SERP Snippet". כאן תוכלו לראות כיצד תופיעו בתוצאות החיפוש ופרטים נוספים כגון כותרת ואורך תיאור.

אם אינכם אוהבים את מה שאתם רואים, תוכלו לערוך את כותרת המטא ותיאור המטא על מנת להגיע לנראות הטובה ביותר בעיניכם (שינויים אלה לא ישפיעו על הפרמטרים הללו בפועל אלא רק בתוך Screaming Frog). רק לאחר שתהיו מרוצים מהאופן בו העמוד שלכם מוצג בתוצאות החיפוש של גוגל, תוכלו לייצא את כותרת המטא ותיאור המטא על מנת להטמיע את השינויים בפועל בעמוד.

בחינת כותרות H1

תחת הטאב "H1" תוכלו לראות בקלות ובמהירות אילו עמודים באתר שלכם חסרים כותרת מסוג H1 (כלומר כותרת ראשית של תוכן העמוד). כמו כן ודאו שאין כפילויות, שכל כותרת היא ספציפית וייחודית, שאורכן נע בין 20 ל-70 תווים, ובמידת האפשר נסו לשלב בהן מילות מפתח רלוונטיות.

אופטימיזציה של תמונות

תמונות עשויות להיות "כבדות" במשקלן ולהאט את טעינת העמוד כולו, מה שעלול לפגוע בחוויית המשתמש ולפיכך בדירוג בתוצאות החיפוש. זו הסיבה בעטיה מומלץ להעלות לאתר תמונות שמשקלן לא עולה על 100kb. בעזרת Screaming Frog תוכלו לבדוק האם יש לכם באתר תמונות כבדות ולטפל בהן.

כדי לעשות כן, הקליקו על "Images" ועיינו ברשימת כל התמונות שיש באתר שלכם. תוכלו גם לראות מה משקלה של כל תמונה ולאילו עמודים היא מקושרת. באמצעות סינון פשוט בפינה השמאלית-עליונה תוכלו לבחור "Over 100 kb" כדי לראות אילו תמונות גדולות מדי, ואז תוכלו לכווץ אותן או להחליפן בתמונות "רזות" יותר.

סקרימינג פרוג

בדיקת "Directives"

הקליקו על טאב "Directives", גשו אל המסנן בפינה השמאלית-עליונה של המסך ובחרו באפשרות סינון מתוך הרשימה. תוכלו לסנן לפי עמודי שיש או אין בהם תגי קנוניקל, index או noindex, follow או nofollow וכן הלאה. זו דרך טובה לבדוק האם קובץ robots.txt שלכם מיושם כראוי באתר.

ניתוח עומק הסריקה

עומק הסריקה של עמוד ("Crawl Depth") מציין את מספר ההקלקות הנדרש כדי להגיע אליו מעמוד הבית. פרמטר זה יכול להעיד על גודלו ומורכבותו של אתר. ככל שנדרשות יותר הקלקות כך בעצם קשה יותר לגולשים האנושיים לנווט באתר אבל קשה יותר גם לרובוטים הסורקים של מנועי החיפוש לסרוק, לאנדקס ולדרג את העמוד. לכן, אם למשל יש עמוד ובו תוכן חשוב (למשל מוצר שברצונכם למכור) אבל עומק הסריקה של העמוד הוא 5, שקלו לשנות את מבנה האתר וההיררכיה שלו באופן שיביא את עומק הסריקה ל-2.

על מנת לבחון את עומק הסריקה של עמודים שונים באתר שלכם, חיזרו אל טאב "Internal" (הטאב הראשון ב-Screaming Frog). הקליקו על פס הגלילה התחתון בחלון הראשי וגללו ימינה עד שתראו עמודה שכותרתה "Crawl Depth". בשלב הזה כדאי לגרור אותה למיקום נוח יותר על מנת לחסוך את הגלילה ימינה בכל פעם שתרצו לחזור אליה, אבל זה לא הכרחי.

עומק סריקה

כעת תוכלו לסדר את העמודה על פי עומק הסריקה, מהגבוה לנמוך. חפשו עמודים חשובים שיש להם עומק סריקה גבוה וחישבו מה תוכלו לשנות באתר כדי להקטין את המספר ולקצר את הדרך הן לגולשים והן למנועי החיפוש.

הציצו בזמן התגובה

עיון בזמני התגובה של העמודים השונים באתר יגלה לכם אילו מהם נטענים לאט מדי. אתר איטי, כמובן, פירוש משך טעינה ארוך יותר, חוויית משתמש טובה פחות ופגיעה בדירוג בתוצאות החיפוש. כלל האצבע על פי גורמים בגוגל הוא 2 שניות לכל היותר לאתר מסחר מקוון, אבל גוגל נוטה להעדיף אתרים שנטענים בתוך כחצי שניה.

כשאתם עדיין בטאב "Internal", גללו שוב ימינה וחפשו עמודה שכותרתה "Response Time". גם הפעם תוכלו לגרור אותה למיקום נוח יותר לשימוש עתידי, אבל החשוב יותר הוא לבחון אילו מן העמודים שלכם באתר נטענים לאורך פרק הזמן הארוך ביותר. אם עמוד כלשהו נטען במשך יותר מ-2 שניות, חפשו דרכים להאיץ את מהירותו.

מציאת עמודים עם תוכן דל

השאיפה של גוגל היא להציע לגולשים תוכן באיכות גבוהה ככל האפשר, ועמודים שמכילים תוכן כזה הם בדרך כלל עמודים עם תוכן שמעמיק בנושא מסוים וכוללים מידע תיאורי ושימושי. עמודים כאלה נוטים להיות מדורגים גבוה יותר מאשר עמודים עם מעט תוכן, פיסקאות קצרות ומעורפלות.

עדיין בטאב "Internal", גללו ימינה עד לעמודת "Word Count" שמציגה את מספר המילים שיש בכל עמוד באתר. סדרו את העמודה לפי סדר עולה מן הנמוך לגבוה ועברו על העמודים כשאתם שואלים את עצמכם:

  • האם יש כאן עמודים חשובים שמכילים מעט מדי מילים?
  • האם בתוכן שבעמודים הללו משולבים מספיק מילות מפתח?
  • האם יש עמודים שיש בהם תוכן רב מדי? כן, מאמרים ארוכים מדי עשויים להיות הפרזה.

איתור תוכן שאיננו מאובטח

מערכת Screaming Frog מאפשרת לכם לבדוק עד כמה האתר שלכם מאובטח ומוגן בפני פורצים או גורמים זדוניים אחרים.

הקליקו על "Reports" בראש העמוד ואז על "Insecure Content". בתוך זמן קצר תקבלו דו"ח המפרט את כל התמונות, קטעי הג'אווה סקריפט, CSS ואלמנטים אחרים באתר שלכם שחשופים מבחינת אבטחה. אם מדובר ברשימה ארוכה, שקלו לשדרג את מערכת האבטחה שלכם.

זה גם המקום לוודא שכל עמוד באתר איננו משתמש בפרוטוקול HTTP אלא ב-HTTPS, המאובטח יותר ושומר על המידע שבאתר טוב יותר מפני פורצים.

תם ולא נשלם

ל-Screaming Frog יש עוד שפע כלים ויכולות שתוכלו להרחיב את ידיעותיכם לגביהם תוך כדי עבודה ולאחר שתצברו ניסיון באפשרויות הבסיסיות שהוצגו לעיל. תוכלו למשל לחבר את Screaming Frog לגוגל אנליטיקס ול- Google Search Console ולשלב בין כל הנתונים לכדי מבט על רחב ומפורט אפילו יותר. ככל שתלמדו להכיר את Screaming Frog טוב יותר, כך תגלו כמה עוד דברים יש באפשרותכם לעשות.

 

קידום אתרים בגוגל למעלה