טעויות בקידום אתרים

טעויות נפוצות בקידום אתרים

בתקופה שבה כל כך הרבה תוכן עולה לרשת האינטרנט, מפורסם ומקודם בכל רגע נתון, יחד עם העובדה שקהל הגולשים הולך ונעשה מתוחכם יותר בחיפושיו אחר מידע, התחרות על תשומת הלב של הגולשים היא עזה כיום יותר מאי פעם. כתוצאה מכך, קידום אתרים אסטרטגי ואיכותי הוא חשוב היום יותר מתמיד על מנת לאפשר לכם להיות המענה הטוב ביותר בכל זמן ובכל מקום בו מישהו עשוי לחפש דבר מה רלוונטי לתחום הפעילות של האתר שלכם.

אולם גם תחום קידום האתרים עשה כברת דרך ארוכה בשנים האחרונות, והיום כבר לא מדובר רק על כתיבת תוכן שיתאים למילות מפתח שהגולשים עשויים לחפש בגוגל. בתחום כל כך דינאמי ומורכב, אין פלא שרבים עושים טעויות בדרך אל צמרת תוצאות החיפוש של גוגל.

אספנו עבורכם את הטעויות הנפוצות ביותר, על מנת שגם אתם תוכלו לבדוק האם אתם שוגים בהן – ואם כן, כיצד תוכלו לתקן אותן ולהימנע מהן בעתיד.

אופטימיזציה של תוכן סביב מילת מפתח יחידה

בעבר, מקדמי אתרים נהגו לבצע אופטימיזציה של עמודי אינטרנט על פי התמקדות במילת מפתח אחת ויחידה; אלא שכיום השיטה הזו תספק לגולשים חוויית משתמש גרועה, ובנוסף היא איבדה מן האפקטיביות שהייתה לה על מנועי החיפוש.

הדרך הנכונה היא כללית יותר: במקום להתמקד במילת מפתח בודדת, חישבו על הצורך שעליו התוכן שלכם אמור לענות עבור הגולש, וכללו בתוכן הזה מגוון מילות מפתח רלוונטיות וביטויי חיפוש קשורים.

"שגר ושכח": תוכן שצובר אבק

סביר להניח שכבר יצא לכם להעלות תכנים רבים לאתר לאורך השבועות או החודשים האחרונים, וכעת אתם כבר לא חושבים עליהם יותר. אלא שבין התכנים הללו עשויות להיות טמונות הזדמנויות פז בתחום של קידום אתרים. כל מה שעליכם לעשות הוא למצוא דרכים יצירתיות לרענן את התוכן הישן ולהפוך אותו לרלוונטי מחדש מדי תקופה מסוימת.

היכנסו לחשבון הגוגל אנליטיקס שלכם, מצאו את העמודים שמשיגים את הביצועים הירודים ביותר ואת אלה שמשיגים את התוצאות הטובות ביותר. חפשו בעיקר תכנים ירוקי עד, כלומר תכנים שאינם רלוונטיים לנקודת זמן מסוימת. לאחר מכן בצעו מחקר מילות מפתח בכדי לאתר הזדמנויות חדשות לעדכון התוכן הקיים על מנת לשמר או לשפר את דירוג האתר בגוגל.

דחיקת משתמשי המובייל הצידה

יותר ויותר גולשים משתמשים במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) על מנת לצרוך תוכן ברשת. אם התוכן שלכם אינו מוצג בצורה ידידותית לאדם המשתמש במכשיר הנייד, הוא יחווה חוויית משתמש שלילית. לפיכך פעלו להתאים את האתר שלכם למובייל, כך שהוא יהיה ידידותי ורספונסיבי. בנוסף, נסו ליצור תוכן ייעודי עבור משתמשי המובייל.

התאמת האתר למובייל

אופטימיזציית מהירות האתר

ככל שהאתר שלכם יטען באופן מהיר יותר, כך הוא ייסרק ביתר מהירות על ידי מנועי החיפוש ויעניק למבקרים בו חוויית משתמש חיובית. על כן השתמשו בכלים כגון Google PageSpeed Insights או Pingdom על מנת לנתח את מהירות האתר הנוכחית ובצעו פעולות להאצת המהירות; כגון שימוש בזיכרון מטמון, אופטימיזציה של תמונות וכדומה.

אי-הוספת קישורים פנימיים רלוונטיים

אם כבר הגיעו אליכם גולשים לאתר, הם כנראה מתעניינים בתוכן שלכם ומבקשים להשיג עוד ממנו. בעזרת קישורים פנימיים תוכלו לעודד את הגולש להישאר באתר זמן נוסף ולהגיש לו את מבוקשו. חפשו הזדמנויות כאלה לקשר בין תכנים שונים בתוך האתר, והשתמשו בווריאציות של מילות מפתח עבור טקסט העוגן.

קישורים פנימיים

אי-הוספת קישורים חיצוניים רלוונטיים

בדומה לקישורים פנימיים, לקישורים חיצוניים יש את היכולת לספק למשתמשים תוכן שימושי ורלוונטי נוסף. כמו כן, מקורות חיצוניים טובים ואמינים מעידים על אמינותו של האתר הן בעיני מנועי החיפוש והן בעיני הגולשים.

מומלץ לוודא שכל הקישורים החיצוניים נפתחים בחלון חדש על מנת לאפשר לגולשים לקבל בו את התוכן ועדיין להקל עליהם את הדרך בחזרה אל האתר שלכם.

קושי בקריאת בלוקים גדולים של טקסט

גולשים לא אוהבים להתאמץ כדי לצרוך את המידע שלהם, ואם הם נתקלים בתוכן שאינו קל לקריאה הם נוטים לדלג עליו ולעבור הלאה – במיוחד כאשר מדובר בתוכן שנצרך במכשירים ניידים. טיפ קטן ל"פירוק" הבלוק של הטקסט והגשתו לגולש באופן נוח יותר לקריאה: שימוש יעיל בכותרות ובכותרות משנה. לא רק הגולש ייהנה יותר מן הקריאה, גם גוגל.

בלוג של טקסט

אופטימיזציה של תמונות

לתמונות בעמוד או באתר יש השפעה ויזואלית חשובה שיכולה להועיל לחוויית המשתמש של הגולשים הן כאלמנט נוסף ש"יפרק" בלוקים גדולים של טקסט (כפי שתואר בסעיף הקודם) והן כתוספת גרפית לתוכן טקסטואלי. אולם בנוסף לכך, תמונות יכולות לעזור לבעל האתר לספר למנועי החיפוש במה עוסק העמוד:

ודאו ששמות הקבצים ותגיות האלט שלכם כוללות מילות חיפוש רלוונטיות. כמו כן, על מנת לוודא שהעמוד או האתר נטענים במהירות, בצעו אופטימיזציה למימדי התמונה עבור גדלי המסך המתאימים והשתמשו ב"טעינה עצלה".

מומלץ להשתמש בתוספי וורדפרס כמו WP Smush לכיווץ התמונות:
אופטימיזציה לתמונות

שימוש בתוכן שאינו מקורי

רבים מתפתים לעתים להשתמש שוב ושוב בתוכן שהם כבר יצרו בעבר או בתוכן שנלקח מאתרים אחרים, אולם כדאי להיזהר: קשה לשטות בגוגל, ואם יופיע באתר שלכם תוכן מועתק אתם עלולים למצוא את עצמכם נענשים באמצעות הורדת הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש ואף הסרה מוחלטת.

על כן הימנעו מפרסום תוכן מועתק או מאוד דומה לתכנים אחרים באתר שלכם, כולל תגי כותרות ותיאורי מטא, ועשו מאמץ ליצור כל דבר באופן מקורי וייחודי לכם.

התמקדות בכמות ולא באיכות

עם התחרות העזה שיש היום כמעט בכל תחום, יש מי שחושב שהדרך לניצחון תלויה בכמות התוכן ולא באיכותו. אלא אם אתם מפרסמים יותר תוכן מהמתחרה שלכם, אין פירוש הדבר שתיהנו מתוצאות טובות. במיוחד אם התוכן הזה אינו מספיק איכותי על מנת שיהיה בו ערך של ממש עבור הגולשים שלכם.

תכננו מראש אסטרטגיית תוכן הכוללת את מאפייני קהל היעד ונושאים שעולים ממחקר מילות מפתח. בנוסף, השקיעו זמן ומחשבה בלמידת הדברים שעושים המתחרים שלכם. כך תוכלו לזהות פערי תוכן וליצור תוכן מקורי שימלא אותם. כמו כן השתדלו לכתוב תכנים ארוכים יותר (600 מילים ומעלה), שיהיו מותאמים למנועי החיפוש ויכללו אלמנטים ויזואליים.

אופטימיזציה של כתובת העמוד (URL)

בעלי אתרים רבים הופכים את הכותרת הראשית של התוכן לכתובת URL, ובכך מפספסים את התועלת שהם עשויים להפיק משימוש נכון בכתובת העמוד: אם הכתובת תהיה קצרה ותכלול מילות חיפוש, וכן אם המבנה של הכתובת יהיה דומה עבור כלל העמודים באתר, עבודתם של מנועי החיפוש תהיה קלה יותר בכל הקשור לסריקת האתר ודירוגו בתוצאות החיפוש.

כתובת ידידותית

קישורים שבורים ושגויים

אתרים רבים, בעיקר כאלה שקיימים כבר זמן מה, עשויים לכלול קישורים שבורים או קישורים שמפנים למקומות לא נכונים. לכן בצעו בדיקה טכנית של האתר על מנת לזהות את הקישורים השבורים ואת ההפניות השגויות, ואז עדכנו אותם כך שיובילו למקום הרצוי או מחקו אותם. פעולה זו תקל על מנועי החיפוש לסרוק את האתר שלכם ביתר קלות.

הפניות 301

אתרים שיש בהם כללי הפניות רבים עשויים להקשות על מנועי החיפוש לסרוק אותם. ערכו בדיקה של ההפניות באתר שלכם והקפידו על שימוש נכון בהפניות 301 ו-302 על מנת להסיר הפניות מיותרות.

התמקדות במטא מילות מפתח

מטא מילות מפתח אינן נמצאות בשימוש על ידי גוגל ואף עלולות להיחשב כסימן לספאם על ידי מנוע החיפוש בינג. כלומר, אם יש לכם מטא מילות מפתח באתר, ובעצם אין לכך סיבה ממשית, לפחות הקפידו להגביל את הכמות שלהם ללא יותר מ-5.

אי מדידת נתונים או מדידה שגויה

לנתונים שאפשר להפיק אודות ביצועי האתר שלכם יש חשיבות עצומה שיכולה להשפיע באופן משמעותי על מאמצי השיווק שלכם. במילים אחרות, אם אינכם מנהלים מעקב אחר הנתונים או מודדים אותם באופן שגוי, יתכן שאתם מבזבזים כסף.

השתמשו בכלים הנכונים, כגון גוגל אנליטיקס ו-Google Search Console או Bing Webmaster Tools כדי לקבל תמונה מיטבית של ביצועי האתר והקדישו מחשבה מעמיקה לניתוח הנתונים על מנת להפיק מהם את מרב התועלת.

חסימת האתר בפני סריקה

אם האתר שלכם חסום בפני סריקה של מנועי החיפוש, התוכן שלכם לא יימצא במנועי החיפוש. לכאורה הדבר נשמע מובן מאליו, ובכל זאת מדובר בבעיה נפוצה למדי. הפתרון פשוט מאוד: לא לחסום את האתר. איך עושים זאת? נכנסים לקובץ robots.txt ומוודאים שהוא לא כולל תגיות noindex.
קובץ robots

אי ניצול הזדמנויות של קידום אתרים מקומי

אם לעסק שלכם יש אתר, אתם יכולים ליהנות מן היתרונות והנראות שיש לקידום אתרים מקומי. לכל הפחות רשמו את האתר שלכם לשירות Google My Business של גוגל.
גוגל לעסק

שילוב יותר מדי קבצי PDF

קבצי PDF הם דרך מצוינת לספק למשתמשים מידע שניתן להוריד בקלות, אולם הם לא אידיאליים למטרות חיפוש במנועי החיפוש. רוב האתרים פשוט לא עוקבים אחר צפיות בקבצי PDF בגוגל אנליטיקס, כך שקשה למדוד ולהבין את ההשפעה המדויקת של השימוש בהם על המשתמשים.

לעומת זאת, אם תהפכו את קבצי ה-PDF ל-HTML, תוכלו להמשיך ולספק לגולשים את המידע שהם זקוקים לו ובו בעת לבצע מעקב אחר ביצועי העמודים הללו.

ויתור על אופטימיזציה למנועי חיפוש אחרים

גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי בעולם וכולם רוצים להיות מדורגים בו במקומות הגבוהים ביותר שאפשר, אולם אין זה אומר שצריך לוותר על אופטימיזציה למנועי חיפוש אחרים, כגון בינג או יאהו. בנוסף, כדאי לבצע אופטימיזציה של התוכן גם עבור אתרים שלכאורה אינם נחשבים למנוע חיפוש אלא לרשת חברתית, אולם גם שם מתבצעים לא מעט חיפושים, כגון לינקדאין ויוטיוב.

בנייה לא אופטימלית של פרופיל קישורים

בניית קישורים חיצוניים שמובילים מאתרים אחרים אל האתר המקודם עשתה לעצמה מוניטין שלילי בשנים האחרונות (בעיקר בגלל מקדמי אתרים חובבניים שהעדיפו כמות על פני איכות ומילאו את הרשת בתוכן דל שמטרתו היחידה הייתה השגת הקישורים על חשבון חוויית משתמש) – אולם לפרופיל הקישורים הזה עדיין יש חשיבות מכרעת עבור דירוג אתרים בגוגל, וכמובן שיש בקישורים מגוונים כדי להביא לאתר תנועת גולשים ממגוון רחב של מקורות שונים.

הדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות הקפדה על איכות יותר מאשר על כמות, וכן על ידי פניה מחושבת אך ורק לאתרים שיש להם קשר הגיוני לתוכן שבו עוסק האתר.

יותר מדי קטגוריות

כשאתם יוצרים קטגוריה בבלוג, אתם למעשה יוצרים עמוד חדש באתר שמנועי החיפוש צריכים לסרוק ולאנדקס. עם זאת, אם בקטגוריות הללו אין די תוכן, מנועי החיפוש עשויים להסיק שבעמודים הללו קיים תוכן דל – מה שעלול לפגוע בתקציב הזחילה שלכם. על מנת להימנע מכך, הסירו קטגוריות מיותרות, ואם קיים בהן תוכן מועט העבירו אותו לקטגוריה אחרת, גדולה יותר.

קידום אתרים בגוגל למעלה