אז כן.. שוב הגיע הזמן הזה בשנה שיש עדכון ליבה בגוגל וכל האינדקס וה-SERP מתבלגן לנו מול העיניים..
לאחר יותר מעשר שנות ניסיון בתחום והתמודדות עם מאות עדכונים אני יכול להגיד שאם האתר שלכם נפגע בעדכון הגעתם למקום הנכון.
הכנתי לכם מדריך מקיף על העדכון + הפעולות שנדרשות על מנת להתמודד איתו בהצלחה.
הדבר הראשון שחשוב לי להגיד הוא לנשום עמוק 🙂 גם אם העדכון פגע באתר שלכם קשות חשוב לשמור על קור רוח ולא לבצע שינויים מהירים ללא תכלית.
כמו שאני תמיד נוהג להגיד ללקוחות שלי אין טעם להילחץ עד שהעדכון לא נגמר ואין 'תקופה רגועה' שהיא עם שינויים מועטים. כמו שניתן לראות בגרף למטה כמות השינויים במנוע החיפוש כרגע הצטמצמה משמעותית וזה בדיוק הזמן לבדוק מה השתנה בעדכון הליבה של אוגוסט.
מה זה עדכון הליבה של אוגוסט 2024?
אז באופן כללי עדכוני ליבה הם שינויים משמעותיים באלגוריתם של גוגל המשפיעים על המרכיבים שלפיהם מנוע החיפוש של גוגל קובע מה יהיה דירוג הדפים בו. באופן כללי המטרה העיקרית של עדכוני האלגוריתם היא לתעדף תוכן איכותי ואינפורמטיבי המייצר ערך למשתמשים ומספק מענה איכותי יותר על השאילתות שלהם.
באופן יותר ספציפי,לפי גוגל עדכון הליבה של אוגוסט 2024 נועד כדי לחבר אנשים למגוון רחב יותר של אתרים איכותיים כולל אתרים קטנים ועצמאיים שמייצרים תוכן איכותי ומקורי (המשך היצמדות לעדכון EEAT כבר אמרנו? לקריאה נוספת על העדכון).
נפגעתם מהעדכון? בואו נחזיר אתכם לטופ יחד
אז מה שונה בעדכון הליבה של אוגוסט 2024 לעומת עדכונים קודמים?
בעבר, גוגל העידו תחת השאלה How core updates work (איך עובדים עדכוני ליבה) שגם אם ישנה ירידה דרסטית בטראפיק לאתר אין הדבר מעיד שהוא נפגע מהעדכון ושהוא מפר את הנחיות הספאם של גוגל אלא ששינויים באינדקס מעידים אך ורק על שינויים בכוונת משתמש.
לעומת זאת, גוגל שינו את הצורה בה הם מתייחסים לעדכוני ליבה כעת. לפי ההסבר החדש כבר אין התייחסות להפרת של המדיניות של גוגל אלא התייחסות למטרה של גוגל להבטיח תוכן איכותי לקוראים (אחת מהסיבות שגוגל כ"כ מתעקשים על תוכן איכותי היא הצפת ה-AI המשמעותית שגורמת לכך שישנן כמויות אדירות של תוכן ספאמי ברחבי האינטרנט – לקריאה על קידום אתרים עם AI לחצו כאן).
הוספת סקשן חדש – ירידה בתנועה לאתר
זו תוספת חדשה – שלמעשה לא ראינו קודם לכן. עד עכשיו, לפי גוגל, לא היה מתאם הכרחי בין ירידה בתנועה לאתר לבין השפעה של העדכון לרעה. למעשה, אחת האינדיקציות שגוגל נותנים לבדיקה האם העדכון השפיע לרעה על האתר היא לבדוק בגוגל סרץ' קונסול האם יש ירידה בכניסות לאתר בתקופת העדכון.
צירפתי לכאן דוגמא לשינויים שניתן לראות בגוגל סרץ' קונסול. כמו שמוצג בתמונה אנחנו רואים מאמצע אוגוסט ירידה אגרסיבית בכניסות לאתר.
שינוי סקשן שינוי משמעותי במיקומים
החלק הזה מתייחס למשתמשים שחוו ירידה דרסטית של המיקומים של האתר שלהם. ומקשר למדריך של גוגל שנותן אינפורמציה על דרכי ההתמודדות.
הוספת סקשן חדש – דברים שכדאי לזכור
בסקשן נוסף וחדש גוגל מציינים שלושה דברים חשובים שכדאי להתייחס אליהם בעולם קידום האתרים
- להימנע מלבצע שינויים קטנים ומהירים: גוגל מזהירים משינויים של אלמנטים קטנים אשר השינוי שלהם נובע כיוון ש'You heard it was bad for SEO'. בעצם על מנת לשפר את הקידום האורגני עדיף להתמקד בשינויים שיעזרו למשתמשים ויהיו יציבים לאורך זמן
- שיפור התוכן במגוון דרכים: גוגל מציעים לשפר את התוכן במגוון דרכים כמו שכתוב התוכן שתקל על המשתמשים לנווט בעמוד
- לא למחוק תוכן: מחיקת תוכן צריכה להיות המפלט האחרון – למעשה גוגל מגדירים שככל ואפשר עדיף לשכתב ולעדכן תוכן במקום למחוק אותו.
נפגעתם מהעדכון? אז מה עושים עכשיו?
אז אם להיות כן, העדכון לא זעזע את עולמי.. וההמלצה שלי ללקוחות ולעובדים שלי לא משתנה. הדבר שנשאר הכי חשוב הוא הערך שאנחנו בתור בעלי עסקים מספקים למשתמשים שלנו. בכל תוכן שאנחנו כותבים חשוב לבדוק שאכן מועבר למשתמש תוכן עם ערך (אני מזכיר שתוכן צריך לכלול הן מילים והן מולטימדיה – בדמות וידאו, תמונות ועוד). כמובן שפרט לערך למשתמשים ניתן להתייחס למספר פרמטרים נוספים שמבחינתי יכולים בטווח זמן הקרוב להחזיר את האתר למיקומים שהיו לו לפני העדכון:
- קישורים: הערך של הקישורים נשאר משמעותי. כמובן שכאשר אני מדבר על קישורים חיצוניים אני מתכוון לכל העמודים האינטרנטיים שמקשרים לאתר שלכם. ז"א גם כאשר מדובר על מדיה חברתית, גוגל עסקים, או ביקורות שנכתבות בפלטפורמות אחרות.
- מבנה וההיררכיה של האתר: כפי שכבר פירטתי בעבר אחד השלבים הראשונים בבניית אתר והכנתו לקידום האורגני הוא אפיון האתר. למעשה, כאשר יש שינוי במיקומים לאחר עדכון, אחת הסיבות עשויה להיות מבנה היררכי לוקה בחסר באתר שלא מטרגט בצורה נכונה את המטרות של גוגל.
- פערי תוכן לעומת מתחרים: בהרבה מן המקרים, חשוב לבצע מחקר מתחרים ולבדוק שאכן האתר שלנו מספק מענה כולל ושלם (כמובן רק בתחום שבו אנחנו מתעסקים – אין סיבה להתרחב ככל ואין ערך עסקי בכך) לעומת המתחרים שלנו. מנסיוני, בהרבה מקרים, גוגל יתן במיוחד בביטויי הליבה את המקומות הראשונים בעיר לאתרים שנותנים מענה על כל התחום. לדוגמא, אם ניקח את הביטוי עורך דין צבאי, קשה לחשוב שאתר של מדבר על סקייל רחב מאוד של נושאים שקשורים לדיני צבא והתמודדות אל מולם יקבל מיקום גבוה על הביטוי עורך דין צבאי.
- כוונת משתמש: לעיתים, כוונת המשתמש עשויה להשתנות. וכמו שאני תמיד נוהג להגיד, מנוע החיפוש של גוגל מטרגט את הכוונה של המשתמש ומשתנה על פיה. בהרבה מקרים יכול שכוונת המשתמש השתנתה, ולכן נדרש גם לבצע התאמות תוכניות. דוגמא חמודה שאני תמיד נוהג להראות ללקוחות היא על הביטוי OCD שבו כוונת המשתמש לא ברורה ולכן גוגל מציג תוצאות שונות (הן של המסעדה המצוינת 😉 הן של התופעה).
- אופטימיזציה לאתר: כמובן שלאחר כל איבוד של מיקומים הייתי מציע לבצע אופטימזיציה לאתר על מנת לבדוק איך ניתן לשפר את הדירוגים
- שינויים טכנים: בהרבה מן העדכונים של גוגל אנחנו עשויים להיחשף לשינויים טכניים שנמצאים מאחורי הקלעים. לכן, חשוב להתייחס לקידום אתרים טכני ולבדוק לעומק האם עומדים בכל ההנחיות והדרישות
וכמובן שבהמון מקרים נדרש לשלב בין כל העקרונות (והמון נוספים – פה פירטתי את המרכזיים ועל קצה המזלג). אם אתם צריכים עזרה בשיקום מהעדכון הנ"ל או בכלל מתלבטים האם כדאי להתחיל קידום צרו איתנו קשר עוד היום ויחד נוביל את העסק שלכם להצלחה.
להתחלת הליך שיקום האתר עוד היום