מקום ראשון בגוגל

מקום ראשון בגוגל – איך לכבוש את הפסגה

מקום ראשון בגוגל – המקום הראשון הוא בדרך כלל המקום הטוב ביותר להיות בו: באירוויזיון, בטבלת הליגה בכדורגל, ברשימת היפים והנכונים – וגם ברשימת תוצאות החיפוש של גוגל. בעלי עסקים שואפים להגיע אל המקום הראשון כדי לקבל את מירב החשיפה לקהל הלקוחות הפוטנציאלי, את שיעור ההקלקות הגבוהים ביותר שיביאו לתנועת הגולשים המקסימלית לאתר שלהם, ומכאן קצרה הדרך אל הגדלת ההכנסות והרווחים של העסק.

הקושי בהגעה אל מקום ראשון בגוגל

הבעיה היא שהמקום הראשון בגוגל הוא מקום שמאוד קשה להגיע אליו, וזאת משתי סיבות עיקריות:

  • גוגל: האלגוריתם של מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם הוא סוד כמוס שאיננו ידוע לציבור הרחב ואפילו לא לחלק ניכר מעובדי חברת גוגל עצמה, מה שמקשה על מקדמי אתרים מקצועיים, קל וחומר על בעלי אתרים שאינם בקיאים בנושא, להתאים את האתר באופן מדויק לגמרי לאלגוריתם. ואם לא די בכך, הרי שהאלגוריתם עצמו גם משתנה באופן תדיר, כך שגם אם פעולה מסוימת הייתה נכונה בנקודת זמן אחת, הרי שהיא עשויה להיות חסרת משמעות ואפילו מיותרת בנקודת זמן אחרת.
  • התחרות: בימינו קשה למדי להמציא את הגלגל מחדש, כך שאם יש עסק בתחום מסוים סביר להניח שיימצאו באותו תחום גם עסקים נוספים שכולם מתחרים זה בזה. במצב כזה, מיקומו של עסק בתוצאות החיפוש של גוגל לא תלוי רק במה שהוא עצמו יעשה – אלא גם, ובמידה משמעותית מאוד, במה שהמתחרים שלו יעשו.

יש כמובן סיבות נוספות שמקשות על ההגעה של אתרים למקום הראשון בגוגל, ועדיין – בכל חיפוש בגוגל תמיד יש מישהו שנמצא במקום הראשון. מה אותו אתר עושה נכון שאתרים אחרים עושים פחות טוב?

התשובה היא שאי אפשר להבטיח שאתר מסוים יגיע למקום הראשון באופן ודאי. גם אם בעל אתר ישכור חברת קידום אתרים מנוסה וישקיע הון עתק בביצוע כל פעולה אפשרית על מנת לבצע אופטימיזציה של האתר לפרמטרים הנבחנים על ידי האלגוריתם של גוגל, תמיד קיים סיכוי שיקרה דבר מה חיצוני והמאמצים לא יספיקו לכיבוש המקום הראשון.

מצד שני, יש כמה פעולות שבאופן ודאי יש בהן תועלת, וחשוב לבצע אותן על מנת להגדיל את הסיכויים להגיע למקום הראשון. במילים אחרות, אי ביצוע שלהן עלול לפגוע בסיכויי החתירה אל המקום הראשון – וכדאי להכיר אותן על מנת לדעת מה כדאי ומה לא כדאי לעשות:

  • בראש ובראשונה חשוב להשקיע בתוכן באתר

אי אפשר לבנות אתר משעמם, רצוף שגיאות כתיב ובאנרים קופצים, שאין בו תוכן ממשי ואיננו מהווה חוויית משתמש טובה – ולצפות שהוא יגיע למקום הראשון בגוגל. גולש שיגיע לאתר כזה יברח ממנו מהר מאוד, מה שישפיע על דירוגו וידרדר אותו בתוצאות החיפוש.

ההיפך הגמור הוא הנכון: חשוב מאוד שבאתר יהיה ערך ממשי ברור עבור הגולשים, שהוא יהיה מעוצב באופן נעים לעין שמקל על הניווט וביצוע פעולות באתר, שהתוכן בו יהיה נוח לקריאה, נכון מבחינה דקדוקית ושימושי עבור מי שקורא אותו.

לשם כך ודאו שהתוכן שאתם מעלים לאתר הוא תוכן מקורי בלבד ולא מועתק או משוכפל, גם לגבי הטקסט וגם לגבי קבצי מדיה כמו תמונות וסרטונים. איזה תוכן כדאי לכם ליצור? כזה שיהווה מענה למילות מפתח שהגולשים עשויים לחפש; תוכלו להיעזר לשם כך בגוגל אנליטיקס או בכלי קידום אורגני אחרים, ולאחר שתגבשו רשימת מילות מפתח תוכלו לגבש באמצעותה גם רשימה של תכנים שיש להעלות לאתר. לבסוף, שלבו את מילות המפתח באופן טבעי לאורך הטקסט על מנת שהוא לא יהיה דחוס ומאולץ.

זכרו: הדרך אל המקום הראשון בגוגל עוברת לא רק דרך האלגוריתם הממוחשב, אלא גם ובעיקר דרך הגולשים האנושיים. השקיעו בתוכן עבורם, והאלגוריתם כבר יזהה זאת.

  • ההיבטים הטכניים מאחורי הקלעים של האתר

אמנם חשוב להשקיע בנראות הוויזואלית של האתר עבור העין האנושית של הגולשים, אבל חשוב לא פחות להשקיע בנראות הטכנית שלו עבור "העין" הממוחשבת של האלגוריתם של גוגל.

כך למשל מומלץ להשקיע מחשבה רבה בבחירת שם דומיין טוב עבור האתר, שלא רק יהיה קצר וקליט עבור הגולשים אלא גם יכיל לכל הפחות מילת מפתח אחת (ורצוי יותר). מילות מפתח כאלה צריכות להיות כלולות גם בכתובת ה-URL של העמודים השונים – הן לטובת האלגוריתם של גוגל אבל גם כדי לרמוז למשתמשים האנושיים מה מצפה להם באותה כתובת URL.

אלמנטים טכניים נוספים שיש להקדיש להם תשומת לב הם שימוש נכון בתגיות ובנתוני מטא: למשל, גולש יכול לראות תמונות נהדרות שהעליתם לאתר, אבל מנועי החיפוש לא רואים את התמונה אלא את התיאור הטקסטואלי שלה – ולכן הקפידו לעדכן את התיאור הזה ולשלב בו מילות מפתח רבות ככל האפשר, אם כי גם במקרה הזה עליהן להופיע במינון נכון וטבעי, לא מאולץ מדי.

  • אופטימיזציה מחוץ לאתר: קישורים

קישורים הם חלק מן ההיבט הטכני של האלגוריתם של גוגל, ואחד מן העיקריים שבו. על פי ההיגיון של גוגל, ככל שיש יותר אתרים המקשרים לאתר ספציפי, כך סביר להניח שאותו אתר ספציפי הוא סמכותי, אמין, מספק חוויית משתמש טובה וכו'. יתרה מזאת, ככל שהאתרים המקשרים אליו הם עצמם סמכותיים ואמינים, כך עולה קרנו של האתר המדובר.

על פי ההיגיון הזה, שאין עוררין על נכונותו, מומלץ להשקיע מאמצים בבניית קישורים בין אתרים אחרים לבין האתר שלכם. כך למשל אפשר לפנות לאתרים של עסקים בתחומים דומים או משלימים ולהציע להם לשתף פעולה ולפרסם קישורים הדדיים מהם אליהם ולהיפך. אפשר לפנות אל בעלי בלוגים ולהציע להם לפרסם אצלם טור דעה או פוסט אורח באופן שיעניק להם תוכן איכותי בחינם תמורת קישור מהם אל האתר שלכם. אפשר להשתתף בפורומים מקצועיים שונים שרלוונטיים לתחום העיסוק של האתר ולהגיב באופן ענייני בצירוף קישור לאתר.

חשוב גם להעלות לאתר תוכן רענן באופן תדיר ולשתף אותו בפרופילים השונים של העסק ברשתות החברתיות. באופן כזה אפשר לייצר קישורים גם באופן אורגני: לחשוף את התוכן באתר שלכם לקהל העוקבים, לעודד אותם לשתף את התוכן הזה עם חבריהם ואולי גם לכתוב אודותיו באתרים שלהם ולקשר אליו.

סיכום

כאמור, כיבושו של מקום ראשון בגוגל הוא משימה מאוד קשה ולא ניתן להבטיח שהיא תצליח, אבל כן אפשר לחתור להגעה לצמרת בשאיפה להגיע למקומות הראשונים. לשם כך יש לוודא שההנהלות של האתר תואמת לזו שמצופה על ידי האלגוריתם של גוגל – כלומר, להתעדכן בקביעות עם תוכן בעל ערך למשתמש, להיות אופטימלי מבחינה טכנית ולהיות חלק מרשת קישורים שבה משתתפים גם אתרים רלוונטיים נוספים.

כדאי גם לפקוח עין על מה שהמתחרים שלכם עושים. יש לא מעט כלים שמאפשרים לכם לנתח פעילות קידום אתרים של אתרים אחרים, לזהות מילות מפתח שבהם הם מתמקדים (ואולי חשוב מכך, באילו מילות מפתח הם לא מתמקדים) ולהפיק תובנות שיסייעו לכם לשפר את מיקומכם בדירוג תוצאות החיפוש של גוגל.

ככל שתיטיבו להתאים את האתר לגולשים מחד ולאלגוריתם מאידך, וככל שתשכילו לבדל את עצמכם מן המתחרים, כך יגדל הסיכוי שתתקרבו אל ראש בתוצאות החיפוש – אולי עד כדי כיבוש המקום הראשון.

מקום ראשון בגוגל – איך לכבוש את הפסגה
3 (60%) 2 vote[s]
קידום אתרים בגוגל למעלה