קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
איך בונים משפך (פאנל) בגוגל אנליטיקס 4
משפך (פאנל) בגוגל אנליטיקס 4

איך בונים משפך (פאנל) בגוגל אנליטיקס 4

חלק ניכר ממשתמשי אנליטיקס אוהב מאוד את הפיצ'ר הוויזואלי שנקרא משפך (Funnel). הוא מאפשר לבחור מספר צעדים המתרחשים בתוך הנכס, ולעקוב אחריהם כדי להבין היכן מאבדים משתמשים, מהם אחוזי ההמרה בכל שלב, כמה המרות היו ועוד.

בגרסת יוניברסל זה דרש מאיתנו ליצור המרה (Goal) מסוימת, ורק לאחר מכן להוסיף לה את שלבי המעקב של המשפך. למשל: צפייה בעמוד קטגוריה, צפייה בעמוד מוצר, צפייה בעמוד הסל וכן הלאה עד לתשלום והגעה לדף תודה.

ראוי לציין שזה אפקטיבי בעיקר באתרי מכירות, שם יש יותר שלבים לבצע כדי לסיים את הרכישה. באתרי לידים זה פחות אפקטיבי, כי בדרך כלל אין טעם ליצור פאנל בשביל להגיע לטופס צור קשר או כדי להקליק על טלפון (במיוחד אם יש טופס / טלפון רוחבי בכל עמודי האתר).

למשפכים ביוניברסל אנליטיקס היו כמה חסרונות: המעקב היה רק אחרי URL ולא ניתן היה להוסיף איוונטים (כגון מעקב קליקים); לא ניתן לבדוק מה קורה בפילוחים שונים כגון מובייל לעומת דסקטופ וכן הלאה. כפיצוי, גוגל אנליטיקס 4 מתהדר כיום במשפכים הרבה יותר גמישים ומתוחכמים.

שלב 1 – הגדרת המשפך

קודם כל צריך לתכנן מראש אחרי מה אנחנו רוצים לעקוב, ולא לבנות סתם משפך מכל כמה צעדים באתר. כפי שצוין קודם, רצוי לבנות משפכים באתרי מסחר ולא באתרי לידים – אבל זה בהחלט תלוי בשיקול שלכם. אם מדובר באתרי לידים עשירים בתוכן, אין שום סיבה שלא לעקוב אחרי ההמרות באמצעות משפכים.

תכננו מראש מה אתם רוצים לבדוק, האם חלק מהפעולות כרוכות באיוונטים ולא רק בצפיות דף, איפה סביר שנאבד משתמשים בתהליך וכן הלאה. כך יהיה לכם מושג איזה דוח אתם הולכים ליצור.

שלב 2 – בחירת הדוח המתאים

אומנם בגוגל אנליטיקס 4 יש דוחות ספציפיים מסוג Funnel, אבל רצוי לזכור שניתן להציג את הנתונים גם בדרכים אחרות. דוחות הפאנל מוגדרים תחת הדוחות המותאמים אישית באנליטיקס 4 – בתפריט הראשי ניגשים לאייקון הניתוח ובוחרים את Funnel Exploration. לחילופין אפשר לבחור גם את הדף הריק ולהתחיל לבנות משפך מאפס.

גוגל אנלטיקס 4

שלב 3 – הגדרת דוח המשפך

לאחר מכן נגיע למסך המציג את המשפך יחד עם כל האפשרויות הכלולות בו. תחת טאב Settings נמצא את הפיצ'רים העיקריים המשפיעים על תצורת המשפך:

טכני – סוג הדוח המדובר (במקרה זה Funnel, אבל אפשר לבחור גם Exploration ואחרים).
ויזואלי – צורת ההצגה של המשפך: סטנדרטית (גרף עמודות) או לפי מגמות (גרף קווי).
משפך פתוח או סגור – משפך סגור סופר משתמשים רק אם הם נכנסו בשלב הראשון שהגדרתם ועברו בכל שאר השלבים שהוגדרו; משפך פתוח סופר משתמשים גם אם הם נכנסו בדרך אחרת. דילוג בין שלבים מוציא את המשתמש החוצה מהמשפך.
סגמנטים – ניתן להוסיף פילוחים לצורך השוואה, כגון מקור תנועה, סוג מכשיר וכן הלאה.
שלבים – אילו שלבים יימדדו במשפך: עמודים מסוימים, תחילת סשן, ביקור ראשון, איוונטים וכן הלאה. לאחר הבחירה אפשר לגרור את השלבים בקלות ולסדר אותם בכל סדר רצוי.
עוד אפשרויות בהמשך הטאב – פילוח (Breakdown) לפי מכשיר, מגדר, מדינה, שם האיוונט ועוד; הצגת הזמן שחלף בין כל צעד לצעד; הוספת מסנן ועוד.

משפך בגוגל אנלטיקס 4

שלב 4 – הגדרת השלבים במשפך

כאשר מגדירים שלבים/צעדים במשפך (Steps), יש להתייחס למספר אלמנטים:

  • כל שלב ניתן לבחירה מתוך מגוון רחב של אפשרויות – איוונטים, ממדים ומטריקות. לדוגמה, מקור תנועה, השלמת איוונט, דמוגרפיה כלשהי, סוג מכשיר ועוד.
  • בכל שלב ניתן לשלב יחד מספר צעדים באמצעות AND / OR וכן להגדיר האם כל שלב עוקב מגיע רק בגלל השלב שקדם לו – או לא.
  • בכל שלב ניתן להגדיר משך זמן שיחלוף כתנאי למעבר בין השלבים.
  • ניתן לראות סיכום של כל השלבים בצד ימין, עם תחזית שמציגה כמה משתמשים צפויים להשלים את כל המשפך.

משפך שיווקי בגוגל אנלטיקס

 

איך בוחרים את השלבים הנכונים?

כדאי מאוד להכיר את סוגי האיוונטים והאפשרויות שגוגל מציע למעקב. רשימת איוונטים מלאה יש באתר התמיכה של אנליטיקס, אבל כדי שתהיה לכם התחלה מהירה – הנה כמה אפשרויות בחירה מתוך האיוונטים הקיימים שנמדדים אוטומטית (למעט Enhanced Measurement שיש להפעיל ידנית):

  • page_view – צפייה בעמוד.
  • first_visit – הביקור הראשון של המשתמש באתר.
  • scroll – הפעם הראשונה בה משתמש גלל עד 90% מהעמוד.
  • session_start – כאשר משתמש נמצא באינטראקציה עם האתר.
  • purchase – כאשר בוצעה רכישה.
  • וכן הלאה…

מעבר לעובדה שאנליטיקס 4 עוקב אוטומטית אחרי הורדת קבצים וצפייה בסרטונים, יש גם איוונטים מותאמים אישית למעקב אחר המרות אחרות – מילוי טופס, קליק על טלפון ועוד. את כל אלה צריך ליצור ידנית כאיוונטים חדשים. לאחר מכן אפשר לבחור האם לתת להם עדיפות של המרה, או להשאיר אותם רק ברמת האיוונט (שאלה של נוחות מבחינת הצגת הנתונים בדוחות).

שלב 5 – נתונים ואפשרויות נוספות

בסיום הגדרת המשפך יש לבחור בטווח התאריכים הרצוי בצד שמאל (תחת Variables) ולצפות בנתוני הגרף. מעבר עכבר על אחת העמודות תציג כמה נכנסו לאתר בכל שלב, והחצים האדומים מראים כמה נטשו בכל שלב. מתחת לגרף יש גם תצוגה טבלאית של אותו מידע.

בטבלה שלפנינו ניתן לראות שמתוך סך הנכנסים לאתר (586 משתמשים), 119 נטשו ו-467 הגיעו מהאפיק האורגני, שממנו נטשו 458 משתמשים. בסופו של דבר 9 משתמשים השלימו איוונט שקשור למילוי טופס, מה שמהווה 1.5% המרה. בכל אתר אחוזי הנטישה תמיד יהיו גדולים יותר, מן הסתם – כפי שניתן לראות: 20% נטישה בשלב הראשון ו-98% נטישה בשלב השני. במצב כזה נוכל לשאול, לדוגמה – למה אחוז הנטישה בשלב השני כל כך גדול, ומה ניתן לעשות כדי לשפר זאת.

גוגל אנלטיקס 4 מעקב משפכים

לעיתים לא כל הנתונים מוצגים בצורה ברורה בגרף, כמו למשל העמודה האחרונה של ההמרות (כפי שניתן לראות בצילום המסך). כדי לראות את הנתונים במעבר עכבר, נוכל להגדיל את הנפח הגרפים על ידי לחיצה על שני סימני הפלוס והמינוס בצד ימין ליד העמודה האחרונה (מלבן אדום).

כפי שצוין קודם לכן – לטבלת הנתונים אפשר להוסיף פילוחים נוספים, כגון סוג מכשיר, מגדר, מדינה ועוד. זה מאפשר לקבל יותר נתונים בהשוואה למשפכים הפשוטים יותר של יוניברסל אנליטיקס. כמו כן קליק ימני על כל אחת מהתצוגות (העמודות או הנתונים בטבלה) יאפשר לפלח את הנתונים לפי סגמנטים שונים.

אם נשנה את התצוגה לגרף קווי, נקבל את כל הנתונים לפי טווח התאריכים שבחרנו (בתצוגה של ימים, בדרך כלל). כאן ניתן לבחור כל שלב בצורה נפרדת או לצפות בכולם בבת אחת, אבל ננחש שרוב משתמשי אנליטיקס יעדיפו את גרף העמודות – פשוט מכיוון שהוא בתצוגת משפך (וזה מה שבאנו לעשות).

מעקב המרות אנלטיקס

לסיום

בניגוד למשפכים חסרי הגמישות של יוניברסל, גוגל אנליטיקס 4 מאפשר להקים משפך על בסיס של כל נתון באתר. מצד אחד זה מעולה, אבל מצד שני ריבוי כזה של נתונים עלול להוביל אותנו ליצירת משפך לא אפקטיבי, שכל ניסיון לחלץ ממנו תובנה – יעלה בתוהו.

לכן ציינו כבר בשלב הראשון, שצריך לדעת מראש מה אנחנו רוצים למדוד. מחשבה מקדימה תאפשר לנו לתכנן משפך אפקטיבי שלא רק יבצע מדידה, אלא גם כזה שיאפשר לנו להבין מה אפשר לשפר והיכן. כדאי ומומלץ לשחק עם דוח הפאנלים, רק כדי להרגיש את המערכת החדשה ולצבור ניסיון. זהירות, אתם עלולים להתמכר 🙂

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?