ההשלמה האוטומטית של גוגל

כיצד לרתום את ההשלמה האוטומטית של גוגל?

ההשלמה האוטומטית של גוגל (Google Autocomplete) היא אחד מן המאפיינים הידועים ביותר של מנוע החיפוש הפופולרי בעולם. לא קשה למצוא עשרות דוגמאות שונות למקרים בהם ההשלמה האוטומטית מציעה דברים משעשעים או פוגעניים, אולם היא יכולה גם להיות כלי שיווק באינטרנט רב עוצמה.

אנשי מקצוע רבים נוהגים לעשות בהשלמה האוטומטית שימוש בצורות שונות, ואם יש בין הקוראים מומחי קידום אתרים, משווקי תוכן, מנהלי רשתות חברתיות וכדומה, יתכן שאתם כבר מכירים חלק מן היכולות שלה. אבל אם לא, מדריך זה יציג כיצד ניתן לרתום אותה לטובתנו.

מהי בעצם ההשלמה האוטומטית של גוגל?

ההשלמה האוטומטית הופיעה לראשונה בשנת 2004 בגרסאות גוגל שבהן נעשה שימוש במחשבים נייחים. בהתחלה היא לא הייתה מוטמעת כברירת מחדל במנוע החיפוש אלא היה צורך להצטרף לשירות, שכונה אז "Google Suggest", ורק בשנת 2008 ההשלמה האוטומטית הפכה לחלק בלתי נפרד מן החיפוש. כיום היא כבר מופיעה גם בסמארטפונים וטאבלטים ומקלה מאוד את החיפוש על אנשים שעדיין לא התרגלו למקלדות הזעירות של המכשירים הניידים.

ההשלמה האוטומטית של גוגל

על פי גוגל, ההשלמה האוטומטית נועדה "להאיץ את השלמת החיפושים שהתחלתם להקליד". הפעולה שלה מבוססת על מאגר מידע ענק שמתבסס על מיליוני חיפושי גוגל ותוצאותיהם, כמו גם על התוכן באותן תוצאות. היא מופיעה בכל מקום שלגוגל יש שליטה בו, לרבות האפליקציה למובייל, שורת הכתובת בדפדפן כרום וכמובן המקום בו רובנו נתקלים הכי הרבה בהשלמה האוטומטית – עמוד הבית של גוגל. יש שמעריכים שהשימוש בהשלמה האוטומטית על ידי כל המשתמשים של גוגל ברחבי העולם חוסך לא פחות מ-200 שנים של הקלדה בכל יום(!), ובממוצע מקטין את משך ההקלדה ב-25 אחוזים לפחות. אין פלא שאתרים גדולים נוספים ברשת האינטרנט, כגון פייסבוק, אמאזון ואחרים, שאבו השראה מגוגל וכיום מציעים גם הם שירות דומה של השלמה אוטומטית.

כלומר, המטרה המוצהרת של ההשלמה האוטומטית היא לקצץ את משך הזמן שלוקח למשתמש להקליד שאילתה בשורת החיפוש באמצעות הצעות המנסות לחזות את כוונתו; אולם ניתן להשתמש בה גם על מנת למנף רעיונות לתוכן, הצעות למילות מפתח, חקר כוונת משתמש וניהול מוניטין ברשת. הבה נעמיק במספר דוגמאות לשימושים כאלה:

מחקר מילות מפתח

אחת מן הפעולות הבסיסיות ביותר בכל קמפיין קידום אתרים היא משימה שעשויה להיות ארוכה, מייגעת וקשה, ועם זאת הכרחית: מחקר מילות מפתח. המילים האלה הן מה שמסייע להידוק הקשר בין המותג לבין הלקוחות, בין האתר והתוכן שלו לבין הגולשים. עליהן נשענות נקודות החוזק והחולשה של אתר, ולפיכך תלויה בהן גם הצלחתו (או כשלונו) של הקמפיין.

ההשלמה האוטומטית לא פוטרת את מקדם האתרים מהעבודה הקשה, אבל היא כן יכולה להיות מקום מצוין להתחיל לפתח בעזרתו אסטרטגיות תוכן אורגני ולתכנן לוחות זמנים של תוכן. לצד מקורות אחרים למילות מפתח, כמו מתכנן מילות המפתח של גוגל (Google Keyword Planner), ההשלמה האוטומטית יכולה לעזור בהבנת מילות המפתחת הנכונות שאליהן כדאי לכוון, על פי פרמטרים כגון תדירות חיפושים חודשית, תחרות, עלות הקלקה ועוד.

השלמה אוטומטית היא גם אחד הכלים הטובים ביותר להשיג מילות מפתח איכותיות מסוג "זנב ארוך": הואיל והיא מתבססת על חיפושים פופולריים אמיתיים, הערך שלה טמון במגוון האדיר של מידע ובו אינספור מילות מפתח שימושיות שיכולות לסייע לכל קמפיין של כל אתר. מילות מפתח זנב ארוך נחשבות לאיכותיות יותר, ומהן ניתן גם לגזור רעיונות ליצירת תכנים חדשים ובעלי ערך.

למה התכוון הגולש

להבנת כוונת המשתמש יש חשיבות רבה משום שהיא זו שעל פיה נקבעים מטרת עמוד אינטרנט, המסר שמועבר בו, העיצוב ואפילו התמונות. כמובן שלא קל להסיק על פי כמה מילים מהי כוונת המשתמש, ולכן גם זו משימה מורכבת הדורשת זמן, מיקוד ובסיס נתונים רחב – אולם ההשקעה שווה את זה: עמוד שיקלע באופן הטוב ביותר לכוונתו של המשתמש הוא העמוד שיביא לתוצאות הטובות ביותר.

ההשלמה האוטומטית לא רק מסייעת באיתור מילות מפתח זנב ארוך המעידות על כוונת המשתמש מאחוריהן, אלא גם מסייעת למשווקים לפענח את כמויות התוכן הקיימות ו/או הנדרשות עבור סוגים שונים של כוונה. כמו כן היא מסייעת בתעדוף של ביטויי זנב ארוך וכוונת משתמש שבהם כדאי להשקיע זמן ומאמץ.

ניהול מוניטין באינטרנט

כאשר גולש מחפש את השם שלכם או של המותג שלכם, הדבר הראשון שהוא יראה, עוד הרבה לפני תוצאות החיפוש, הוא אילו השלמות אוטומטיות מוצעות לו כאשר השם הזה מוקלד בשורת החיפוש. אם לפחות אחת מהן נושאת אופי שלילי, קל וחומר אם כולן שליליות, יתכן שמדובר במכה אנושה לתדמית ולעסק שלכם.

למשל, נניח שתחפשו שם של משרד עורכי דין באיזור רמת גן, וברגע שתקלידו את שמו ההשלמה האוטומטית תציע לכם "…גנבים". או אם תחפשו שם של אדם כלשהו, ההשלמה האוטומטית תציע "…נחקר באזהרה". דוגמאות אלה ממחישות את ההשפעה של השלמה אוטומטית על המוניטין באינטרנט ולא ניתן להתעלם ממנה.

מה אפשר לעשות במקרה כזה? אפשר למשל להגביר את הפעילות סביב נושאי שיח רלוונטיים באופן חיובי על מנת להגביר את ההקשר החיובי של השם הפרטי או שם המותג בנושאים אלה; אפשר לחזק הקשרים חיוביים גם באמצעות פעילות ברשתות החברתיות, מיתוג והעמקת קשרים חיוביים עם אתרים גדולים ומובילים ברשת, ואפילו באמצעות בניית פרופיל קישורים שיחזק את ההקשר של מילות מפתח חיוביות.

מדינות גוגל לגבי השלמה אוטומטית

כפי שכבר הוזכר בתחילה, אנחנו בדרך כלל הופכים מודעים מאוד להשלמה האוטומטית של גוגל כאשר עולים לכותרות מקרים של השלמה אוטומטית משעשעת או פוגענית. ככל שזה נוגע להשלמות אוטומטיות פוגעניות, לגוגל יש מדיניות קפדנית של שמירה על אמות מידה במקרים של השלמה אוטומטית בעלת אופי מיני, אופי של שנאה, אלימות או פעילות מסוכנת שעשויה לגרום נזק. גוגל גם נוטה להסיר השלמות אוטומטיות שעשויות להיחשב כספאם, לעודד פיראטיות או עבירות אחרות על החוק.

קידום אתרים בגוגל למעלה