סיפור אמיתי, לפני שבוע וחצי קיבלתי שיחת טלפון מאחד הלקוחות שלי, בחור צעיר שמשקיע המון משאבים בקידום האתר שלו בתחום הניקוי ספות, אגב הוא במקום שני ראשון בהמון ביטויים, פשוט יש לו תאבון בריא?
הלקוח: "אייל קראתי את המאמר שלך לקידום אתר סמכותי בגוגל, אני רוצה לעבור תהליך כזה איתך…"
אני: " ראשית שמחתי על המחמאה, בוא נקבע פגישה אבל תכין את עצמך להשקיע הרבה הרבה יותר בתהליך…"
הפגישה: הלקוח מגיע בצפייה שאני יעלה לו את התקציב החודשי, הוא היה מופתע מהבקשות שלי, ביקשתי יותר מעורבות, ביקשתי ממנו אישית לכתוב תוכן ולהיות מעורב אישית בהפיכת האתר לאתר של מומחה.
אומנם אני יודע להכנס ל- "קרביים" של העסק ולהבין אותו לעומק ולשקף זאת בתהליך קידום אתרים, עדיין במקרים רבים שבהם אני נתקל בצפיות גבוהות אני דורש מבעל האתר להשקיע בזמן ומעורבות.
בשביל להבין את הסיבה כתבתי את המאמר הזה:
קידום אתרים הוא תחום דינמי שמשתנה ומתפתח באופן תדיר, ובחודשים האחרונים יותר ויותר עולים ראשי התיבות E-A-T כמושג שמתקשר לקווים המנחים של גוגל. על מנת לבצע קידום אפקטיבי של אתר בתוצאות החיפוש של גוגל, כדאי להכיר את משמעות ראשי התיבות הללו – משום שמדובר למעשה בשלושה עמודי תווך בסיסיים שיש להם השפעה משמעותית על אלגוריתם דירוג האיכות של עמוד אינטרנט על פי גוגל.
ראשי התיבות E-A-T
באנגלית זה נשמע יותר טוב: E מייצגת מומחיות, האות A מייצגת סמכותיות והאות T מייצגת אמינות. הנה נעמיק מעט בכל מושג:
במטרה להבליט את 3 הפרמטרים כגורם משמעותי בקידום אתרים.
מומחיות (Expertise): אמנם יש תחומים בהם הנושא הזה בא פחות לידי ביטוי, כגון באתרי הומור או רכילות, אבל המומחיות היא קריטית כאשר מדובר באתרים העוסקים בנושאים רפואיים, פיננסיים או משפטיים. עליכם להיות מומחים בתחום שבו אתם פועלים, ולהפגין זאת באופן בולט בתוכן שלכם כדי שהקוראים יפנימו היטב את המסר. איך עושים את זה? פשוט מוודאים שהתוכן יהיה מקצועי, מדויק ושימושי עבור הקוראים.
סמכותיות (Authoritativeness): עליכם להראות לקוראים שאתם אתר סמכותי ומוביל בתחומו. לפעמים זה פשוט כמו הקפדה על צירוף תואר מקצועי לצד שם הכותב, כגון ד"ר כהן או עו"ד לוי; אבל לעתים צריך יותר מנחתום שיעיד על עיסתו וכדאי לשלב למשל גם חוויות אישיות, ביקורות וסקירות גולשים שיעידו על עיסתכם. אם לאתר שאתם מנהלים יש אופי קהילתי, כמו קבוצה או פורום, איכות השיח בו יכולה להעיד על סמכותיות האתר כולו.
אמינות (Trustworthiness): הגולשים באתר צריכים לבטוח במי שנמצא מאחורי התוכן באתר. בפרט זה נכון כאשר מדובר באתרי מסחר אלקטרוני שבהם הגולשים נדרשים להשאיר את פרטי כרטיס האשראי שלהם. כל אלמנט באתר צריך להשרות תחושת ביטחון, ובתור התחלה אם טרם הטמעתם פרוטוקול אבטחה SSL באתרכם ו/או וידאתם כי לפחות 70 אחוזים מן העמודים שמופיעים בעמודים הראשונים של תוצאות החיפוש אכן מאובטחים – אזי מוטב שתעשו זאת ויפה שעה אחת קודם.
מומחיות, סמכותיות ואמינות הן שלוש הרגליים החשובות ביותר שעליהן מתבסס אלגוריתם דירוג האיכות של עמוד בגוגל. זו הסיבה שהשימוש בראשי התיבות E-A-T (שמזכיר את הפועל באנגלית שפירושו "לאכול") נעשה כל כך נפוץ לאחרונה בתחום של קידום אורגני.
למה E-A-T כל כך חשוב לאתר שלכם?
כתבתי למעלה ששלושת המרכיבים של E-A-T קריטיים לצורך הערכת איכות עמוד על פי גוגל, אבל איכות העמוד היא רק אחד מתוך שורה ארוכה של גורמים נוספים שלבסוף קובעים את דירוגו של העמוד בתוצאות החיפוש. לכאורה מדובר רק במספר קטן של שיקולים מתוך רבים, אולם עדיין ל-E-A-T יש חשיבות רבה על פני גורמים אחרים.
באופן עקרוני, E-A-T קובע את ערכו של אתר, עד כמה הוא טוב בלספק מידע שעשוי להידרש על ידי גולשים, והאם חוויית המשתמש בו חיובית. אם מדובר בעמוד שמשתמש עשוי להרגיש בו נוח לקרוא, לשתף עם חבריו וכדומה, אזי מדובר באתר שיש בו רמה גבוהה של E-A-T.
אפשר לחשוב על E-A-T בתור הסיבה בעטיה משתמשים יעדיפו את האתר שלכם על פני האתר של המתחרים שלכם: אם הוא עושה רושם של אתר מקצועי, בעל סמכות ושאפשר לבטוח בו, יש לכך השפעה ישירה על הדרך שבה הוא ידורג בגוגל.
זאת ועוד: זכרו ש-E-A-T נמדד הן ברמת האתר והן ברמת העמוד הבודד, כך שחשוב לוודא שכל אלמנט באתר יתרום לכך. מספיק שאחד משלושת העמודים של E-A-T לא יהיה ברמה גבוהה מספיק כדי לפגוע במדד האיכות וכתוצאה מכך גם בדירוג.
"הכסף שלך או החיים שלך"
המונח E-A-T קשור באופן הדוק לאתרים שגוגל מכנה אתרי "הכסף שלך או החיים שלך" (Your Money or Your Life), ביניהם אתרים העוסקים במתן ייעוץ רפואי, משפטי, פיננסי וכו'; כלומר כל אתר שיכולה להיות לו השפעה חיובית או שלילית על רמת האושר, הבריאות והרווחה של משתמש.
כאלה הם אתרים כמו חנות מקוונת שמבקשת הקלדת פרטי כרטיס אשראי, אתר המפרסם טיפים להורים, פורום של משרד עורכי דין המשיא עצות משפטיות לגולשים, עמוד שמפרט תסמינים רפואיים אפשריים למחלות נדירות וכן הלאה. ככל שהגולש ירגיש ביטחון רב יותר בעת ביקורו באתרים כאלה, וככל שהתוכן בהם יענה טוב יותר על השאילתה שלו, כך רמת ה-E-A-T בהם תעלה.
לכן, בפרט באתרים מעין אלה, חשוב לחתור להשגת רמה גבוהה של E-A-T לא בעזרת מניפולציות שאולי כן ואולי לא ישפיעו על האלגוריתם של גוגל, אלא בעקיפין על ידי השקעה במתן ערך אמיתי ואיכותי למשתמש אשר יבטא את המומחיות, הסמכותיות והאמינות שלכם.
לסיכום:
ישנם מאות אתרים שנהנים מדירוג גבוה, בתחומים רבים, בלא מעט מהמקרים מי שעומד מאחורי האתר זה לא חברה לקידום אתרים או מקדם אתרים תותח בלבד, זה בעל אתר שהיה מעורב בנוסף לפעולות קידום אורגני, שהשקיע זמן רב בנכס עצמו, זה קשה למי שלא הגיע למצב שיש לו נכס דיגיטלי, וזה די ברור ומובן מאליו למי שטעם מההצלחה של נכס דיגיטלי.
יש לך אתר שהייתם רוצים לעשות את כל התהליך הזה מקצה לקצה – מוזמנים לפנות אליי?