קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
איך להתאושש מעונש של גוגל
עונש של גוגל

איך להתאושש מעונש של גוגל

הקדמה סיפור אישי:

במהלך השנים האחרונות אני בקשר עם לא מעט מקדמי אתרים מנוסים, קולגות שיש לי הערכה אישית. חלק ניכר מהלמידה של מקדם אתרים היא ההבנה שפעולת קידום אתרים אורגני עשויה להוביל במצבים מסוימים לפגיעה בדירוג האתר, במצבים קיצוניים יותר אף להוביל לענישה.

אחד מהרגעים המתסכלים ביותר בחייו של מקדם אתרים, הוא לגלות שהאתר של הלקוח שלך נעלם בצורה פתאומית בביטוי מסוים או נמצא בהתרסקות, להוסיף לזה את הדרישה מצד הלקוח להסברים ולזה שלא תמיד יש מי שמבין בצד השני :-), אבל נראה שאין מנוס, תהליך הלמידה שלנו וההשתפרות נובעים ממצבים של כישלון.

סיפור אישי, אני מקדם (עד היום) אתר בתחום לימודי שיווק באינטרנט ולימודי עיצוב גרפי, אציין שהאתר הגיע אליי עם דומיין מאוד וותיק, ברנד איכותי שמעולם לא עבר תהליך של קידום אורגני, בקיצור פרויקט שאם עושים עבודה טובה, סיכויי ההצלחה שלו גבוהים 🙂

לאחר תקופה של 3 חודשים האתר זינק בעשרות ביטויים לעמודים הראשונים, כמובן שסחבק היה מבסוט, עדיין שמרתי על ארשת פנים סבירה +, אנחנו יודעים שמה שמגיע מהר, המשכתי בפעולות הקבועות, לאחר כמה ימים האתר נעלם בביטוי האסטרטגי ביותר שלו 3600 חיפושים, הבדיקות הראשונות שעשיתי היו:

  1. מתי האתר נסרק פעם אחרונה?
  2. מהם הקישורים האחרונים שעלו? האם פרופיל הקישורים בנוי בצורה מקצועית?
  3. בדיקות מקיפות לאופטימיזציה של האתר מזווית של שלילה של אפשרויות.

הפעולות שהחלטתי לבצע הם:

  1. לתקן נקודות חשובות בעמוד שזיהיתי בלי קשר לאירוע, במטרה לתרום.
  2. לשלוח את העמוד לסריקה.
  3. להמשיך בקצב הקישורים הקבוע שיצרתי.
  4. הגברת פעילות של העלאת תוכן + קישורים פנימיים.

לשמחתי לא עברו שבועיים והאתר חזר בביטוי החשוב לדירוג גבוהה, נכון להיום הוא במקום ה2 🙂

המסקנות שלי מהעניין:

רוצים להבטיח ב-99.9 אחוז את החוסן של האתר שלכם מהמקרים הבאים?

  • ירידה משמעותית בכניסות האורגניות לאתר, כמובן בצורה קיצונית והזויה.
  • האתר נעלם בביטוי מסוים -מילת המפתח המשמעותית פתאום ולא חוזר.
  • האתר לא מופיע בחיפוש הישיר על שם העסק או החברה.
  • האתר נפגע בדירוג שלו במובייל (בשנתיים האחרונות נפוץ)

בהמשך אני חושף את הטיפ החזק ביותר, זה שיסייע לכם לישון בשקט, לפחות למי שנהנה מהמון לידים אורגניים.

אז מהו בכלל "עונש" של גוגל?

"עונש של גוגל" (Google Penalty) הוא כינוי לירידה בדירוג האורגני בתוצאות החיפוש של גוגל, הנובע מעדכון באלגוריתם של גוגל ו/או מפעולה ידנית שבוצעה על ידי העובדים של גוגל. אם ספגתם "עונש" כזה, אין סיבה להרגיש רע; חלק מן האתרים הגדולים ביותר בעולם כבר ספגו כאלה, בין אם בגלל קישורים לא טבעיים, מכירה או רכישה של קישורים וכדומה.

מה הסיבות בגינן אתם עלולים לספוג עונש מצד גוגל?

הסיבות יכולות להיות מגוונות, אולם להלן הבולטות שבהן:

  • יותר מדי קישורים תואמים בין אתרים. החלפת קישורים היא טקטיקה שיווקית נהדרת, אולם יש בעלי אתרים שמנצלים אותה לרעה. כעת גוגל רואה יותר מדי קישורים תואמים כאלה בין אתרים כמניפולציה, במיוחד אם מדובר באתרים שאינם מאותו ענף.
  • תוכן משוכפל. גוגל לא רואה בעין יפה תכנים זהים לחלוטין שנמצאים ביותר ממיקום אחד ברשת. זו הסיבה שאחד מכללי הזהב של קידום אתרים בגוגל הוא להעלות אך ורק תוכן ייחודי ושימושי.
  • מידע שגוי ממפת האתר. גוגל עושה שימוש במפת האתר XML שבאתר שלכם על מנת להבין את הארכיטקטורה שלו, ולכן עליכם לוודא שמפת האתר מעודכנת ונגישה לגוגל.
  • יותר מדי מילות מפתח. יש כל מיני חוקים וכללים הנוגעים לדחיסות מילות מפתח בעמודי אינטרנט, אולם אף אחד מהם לא נתמך בהוכחה כלשהי. דבר אחד בטוח: דחיסות גבוהה באופן לא טבעי של מילות מפתח בעמוד אחד היא דגל אדום לגוגל.
  • קישורים נסתרים. על פי גוגל, כל הקישורים באתר שלכם צריכים להיות שימושיים וגלויים למשתמשים. כל קישור נסתר נראה בעיני גוגל כחשוד. כאלה למשל הם קישורים שצבעם הוא כצבע הרקע של העמוד, ולכן גם אם כוונותיכם טובות, מוטב להימנע מכך.
  • קישורים חיצוניים שבורים. אם הקישורים באתר שלכם לא מעודכנים, ההנחה של גוגל היא שלא אכפת לכם מחוויית המשתמש. לפיכך בידקו את הקישורים שלכם באופן סדיר והסירו או תקנו את הקישורים השבורים.
  • מהירות נמוכה של אתר. אם האתר שלכם איטי מדי עבור המשתמשים, הם יחושו תסכול שיפגע בחוויית המשתמש שלהם, וזה לא ימצא חן בעיני גוגל. יש מספר גורמים שעשויים להאט את מהירות האתר שלכם, כך שזו עלולה להיות משימה סבוכה מדי לטיפול בעצמכם.
  • שגיאות בקובץ txt. זהו הקובץ שמשמש את מנועי החיפוש כדי לדעת אילו חלקים באתר אינכם רוצים שהם יסרקו ויאנדקסו. בעוד שקיימות סיבות טובות שלא לסרוק ולאנדקס חלקים מסוימים באתר, עליכם לעשות זאת בזהירות. יותר מדי חסימה עלולה לגרור ענישה.
  • הפניות. אם קיבלתם "עונש של גוגל" באתר אחד, שימוש בהפניות 301 עשוי להעביר את אותו "עונש" למיקום חדש. ואז, גם לאחר הסרת ההפניה, ה"עונש" יכול להימשך במיקום החדש.
  • קודי שגיאה. גוגל רוצה להעניק לכל גולש חוויית משתמש יוצאת דופן. שגיאות 404 באתר לא ישמחו את הגולשים, ולכן מוטב לסרוק את האתר בקביעות ולתקן קודי שגיאה כאלה.
  • יותר מדי קידום אתרים. כן, יש דבר כזה, משום שגוגל נוטה להעדיף שהכל יקרה באופן טבעי. אם תפעילו יותר מדי שיטות קידום אתרים באופן שייראה בעיני גוגל כחריג ולא טבעי, אתם עלולים לספוג "עונש של גוגל".
  • קישורים זדוניים. לרוע המזל, אין שום דבר שיכול לעצור טרול או מתחרה חסר לב מבניית קישורים זדוניים שיובילו לאתר שלכם. לכן, הדרך הטובה ביותר להתגונן היא פשוט להיות זהירים ולסרוק באופן תדיר את הקישורים המובילים לאתר שלכם בעזרת קונסולת החיפוש של גוגל.
  • ביטויים אסורים. לגוגל יש רשימה של ביטויים שעשויים להעיד על אתרים באיכות נמוכה או ספאמיים, כגון "הימורים" או "ויאגרה". אם ביטויים כאלה מופיעים בתוכן שלכם יותר מדי פעמים, אתם עלולים לספוג "עונש". אם אתם פועלים בתעשייה שבה יש הרבה ספאם, עליכם להיות זהירים במיוחד.

איך מתאוששים אחרי עונש של גוגל?

החדשות הטובות הן ש"עונש" כזה הוא לא גזר דין מוות. ברוב המקרים בהחלט ניתן להתאושש ממנו, להחזיר את הדירוג בתוצאות החיפוש ואת תנועת הגולשים.

בין אם מדובר ב"עונש של גוגל" אוטומטי של האלגוריתם או ידני של אחד מאנשי צוות הספאם של גוגל, ברוב המקרים הסיבה היא קישורים גרועים לאתר שלכם. כלומר, עליכם לבדוק באופן תדיר את הקישורים הנכנסים לאתר שלכם על מנת לזהות את אלה שגורמים לכם בעיות.

למעשה מדובר בתהליך תלת שלבי: ראשית עליכם לזהות את הקישורים הבעייתיים. שנית, עליכם לפעול להסרתם; ושלישית, להתכחש (Disavow) לקישורים שלא הצלחתם להסיר. כל התהליך הזה מצריך זמן ומאמץ, אולם אם אתם רוצים לשחזר את הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש – אין לכם ברירה.

שלב ראשון: זיהוי הקישורים הבעייתיים

גשו ל- קונסולת החיפוש של גוגל והורידו את רשימת כל הקישורים שמובילים לאתר שלכם כקובץ CSV. כעת עליכם לבדוק אותם אחד-אחד, אולם תוכלו לארגן אותם באופן נוח יותר על פי "ערכם" כדי לחסוך זמן. להלן מספר סימנים לקישורים בעייתיים או בעלי ערך נמוך:

  • אתרים שאינם נמצאים באינדקס של גוגל, מה שבדרך כלל מעיד על כך שהם קיבלו "עונש" או הוסרו לחלוטין מתוצאות החיפוש.
  • אתרים שסמכות הדומיין שלהם (Domain Authority) היא מתחת ל-10 או 20 (תוכלו לראות זאת ב-Search Console).
  • סימנים נוספים לקישורים בעייתיים: אתרי הימורים או פורנוגרפיה; בלוגים עם מנגנון תגובות של אישור אוטומטי או מאמרים ספאמיים; אתרים עם יותר מדי קישורים יוצאים וכדומה.

שלב שני: ניסיון להסיר קישורים בעייתיים

בכל אתר שכולל קישור בעייתי המוביל אליכם, נסו למצוא פרטי יצירת קשר. זה יכול להיות פשוט מאוד תחת טאב של "אודות" או "יצירת קשר", אבל אם זה מסובך יותר נסו לחפש באתר www.Whois.com את פרטיו של בעל הדומיין.

כעת שלחו לכל אתר אימייל ידידותי ובקשו בנימוס להסיר את הקישור שמוביל אליכם. התוצאה של הפעולה הזו תהיה אחת משתיים: או שהקישור שלכם יוסר (הידד!), או שהמייל שלכם יזכה להתעלמות (ובמקרים מסוימים לדרישת תשלום בעבור ההסרה), כך שהתוצאה תהיה שהקישור הבעייתי נותר על כנו.

שלב שלישי: התכחשות לקישורים בעייתיים

תהיה הסיבה להישארות הקישור הבעייתי במקומו אשר תהיה, באפשרותכם להתכחש אליו דרך האפשרות הייעודית ב- קונסולת החיפוש של גוגל. בעשותכם כן, אתם בעצם אומרים לגוגל שאינכם רוצים שהקישור הזה יילקח בחשבון בעת ניתוח האתר למטרת דירוג בתוצאות החיפוש.

שימו לב שבקשות התכחשות כאלה עשויות להידחות על ידי גוגל מספר פעמים עד לאישורן, במיוחד אם אתם חדשים בתחום הזה, ולכן מומלץ לנסות שוב ושוב או להיעזר באיש קידום אתרים מנוסה.

לפעמים צריך להיעזר במומחים

השבת הדירוג בתוצאות החיפוש יכולה להיות פשוטה למדי, אולם אם אינכם יודעים מה אתם עושים היא עשויה גם להימשך חודשים ארוכים. כך, למשל, יכולות להיות מספר סיבות ל"עונש" הזה שנחת עליכם מגוגל, ולא רק סיבה אחת. במקרה כזה קשה יותר לזהות את הסיבות ולנקוט פעולות נגד – משום שלגוגל אין מספר טלפון או תמיכה טכנית שאליהם ניתן לפנות בשאלות ולקבל תשובות.

במילים אחרות, תיקון האתר שלכם עשוי להיות מורכב ולארוך זמן מה. במקרים כאלה, מוטב להיעזר בשירותיו של איש קידום אתרים מקצועי ומנוסה שיוכל לאבחן את הסיבות לענישה באופן מהיר ולבחור בדרכים הטובות ביותר כדי להשיב את המצב על כנו באופן אופטימלי.

טיפ אישי

אומנם חלקכם ירימו גבה וישאלו: "בשביל זה הנודניק הזה היה צריך לגמור לי 15 דקות.." אז כן אני כאן בשביל להזכיר מעט >>

גוגל לא ימהר לפגוע באתר רלוונטי וסמכותי, חזקו את הערך של האתר, תוכן איכותי, השקיעו במתן ערך לגולשים.

שיהיה לכם המשך תהליך טבעי, במידה ונתקלתם באיזה מצב מבאס, אשמח שתשתפו אותי במייל נמצא כאן

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?