דירוג אתר

הדירוג בגוגל צנח? עשרה דברים שאפשר לעשות

כמו בחיים, גם בגוגל יש עליות ויש ירידות. לפעמים זו ירידה זניחה באחת ממילות החיפוש הפחות משמעותיות, לעיתים זו צניחה חופשית של כל האתר, ובכל מקרה זה לא כל כך נעים לראות ירידה בדירוג בתוצאות החיפוש של גוגל. מה עושים כדי לתקן את המצב? להלן עשרה דברים שתוכלו לעשות אם הדירוג שלכם בגוגל ירד:

בחזרה לקוד הבסיסי של האתר

קידום אתרים יכול להיות עסק די מסובך. כשהוא כולל שיטות פעולה מגוונות וצורך לעקוב אחר התקדמות של אינספור פרמטרים, קל לשכוח את העקרונות הבסיסיים. לכן, במקרה של ירידה בדירוג בתוצאות החיפוש בגוגל, לא צריך לרוץ מיד ולבדוק שלל אלמנטים מסובכים שקשורים לקידום אתרים דווקא, אלא להתחיל בפשוטים ביותר שקשורים לאתר עצמו. למשל:

האם האתר מחזיר קוד 200? קוד זה פירושו שהתקשורת עם האתר תקינה. ניתן לבדוק זאת באמצעות כלי כגון HTTP Status Code Checker, ואם מתגלה בעיה ניתן לפתור אותה באופן נקודתי על בסיס הקוד שהוחזר (כגון קוד 404 לעמוד שלא נמצא).

סטטוס האתר

האם האתר ניתן לסריקה על ידי בוטים? אחד מקבצי האתר הוא txt ובו הנחיות המיועדות לבוטים באשר לאינטראקציה עם האתר. בתוך האתר ניתן לסווג אילו עמודים ניתן לסרוק ואילו לא (בין היתר ניתן למנוע כך מן הבוטים לסרוק עמודים בפיתוח או עמודים עם תוכן כפול). לכן בדקו את הקובץ באמצעות כלי כגון Robots Testing Tool, ודאו שלא נפלו בו טעויות, ובמידת הצורך העלו קובץ מתוקן לשרת.

בחזרה לעקרונות הראשונים של קידום אתרים

לאלמנטים הבסיסיים של קידום אתרים יש השפעה הולכת ופוחתת על דירוג האתר בתוצאות החיפוש של גוגל, אולם ההשפעה הזו עדיין קיימת. מי יודע, אולי הירידה בדירוג נובעת מאחד או יותר מהאלמנטים הבסיסיים ביותר של קידום אתרים?

בדקו את תגי הכותרת, את תיאורי המטא ואת הגדרות הכותרות שלכם (כולל, למשל, כותרת H1 אחת ויחידה בכל עמוד). ודאו גם שתגי הכותרת והמטא של עמוד הבית שלכם מוגדרים בצורה האופטימלית, על מנת שיופיעו כמו שצריך בתוצאות החיפוש.

ניתן להתאים את תגי הכותרת והמטא בחלק העליון של קובץ ה-HTML של האתר. אם האתר שלכם מתבסס על פלטפורמת וורדפרס, התקינו תוסף חינמי כגון Yoast SEO שיסייע לכם לנהל באופן פשוט ויעיל את כל הכותרות והתגים באתר.

בדקו האם חל עדכון באלגוריתם של גוגל

כיום, משאלגוריתם הקישורים פינגווין ואלגוריתם האיכות פנדה הפכו לחלק בלתי נפרד מהאלגוריתם המרכזי של גוגל ומתעדכנים בזמן אמת, חשוב יותר מתמיד לשים לב עד כמה שינויים קטנים יכולים להשפיע על הדירוג כולו.

לכן עקבו אחר בלוגים העוסקים בקידום אתרים או אחר דמויות מפתח בתעשייה. דרך טובה לדעת האם חל שינוי היא פשוט להיכנס לטוויטר: אם תבחינו במבול של ציוצים נרגשים וזועפים שנכתבים על ידי מקדמי אתרים, תדעו שמשהו באלגוריתם השתנה.

עם זאת, כל עוד אתם מבצעים קידום אתרים בדרך הנכונה, כגון העלאת תכנים עם ערך למשתמש, עיצוב אתר נקי ואינטואיטיבי, זמני טעינה מהירים וכדומה – אין סיבה להילחץ משינויים באלגוריתם של גוגל. גם אם אתם חווים ירידה עכשיו, המצב יתאזן ואף עשוי להשתפר בעתיד.

בדקו את Google Search Console

האלגוריתם עצמו יכול להיות מסובך מאוד, אולם באופן כללי ברור למדי מה גוגל מצפה מן האתר. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט להיצמד לקוים המנחים של גוגל, ו- Google Search Console יכול לסייע לכם בכך. זהו שירות חינמי של גוגל אשר מסייע לכם לנטר, לתחזק ולייעל את נראות האתר בתוצאות החיפוש.

בדקו את Google Search Console על מנת לאתר תקלות בסריקת האתר או בנראות שלו, שגיאות שרת, בעיות במפת האתר ועוד. בכל בעיה שתגלו באמצעות הכלי הזה תוכלו לטפל באופן נקודתי ומיידי.

קונסולת החיפוש של גוגל

בדקו את גוגל אנליטיקס (Google Analytics)

באמצעות גוגל אנליטיקס תוכלו לאתר ירידות בתנועת הגולשים או ולעיין בנתונים כגון משך השהייה בכל עמוד, אחוזי נטישה וכדומה. זהו אוצר בלום של מידע אודות האתר שלכם, כיצד הגולשים מגיעים אליו, כיצד הם מתנהגים כשהם מבקרים בו ואפילו מהם ההבדלים בין ביקורי גולשים באתר באמצעות מחשב רגיל לעומת מובייל.

אם ביצעתם לאחרונה שינויים כלשהם באתר, בגון בתוכן, בעיצוב או בקוד עצמו, יתכן שמשהו בוצע באופן לא תקין וזהו הגורם לירידה בדירוג בתוצאות החיפוש. אם כן, בטלו את השינוי, נסו לבצע אותו אחרת או מחדש באופן מחושב וזהיר יותר, כשאתם מוודאים בכל צעד שהוא מבוצע כראוי.

בדקו את התוכן

האם התוכן שלכם ייחודי, עשיר, מעניין ובעל ערך למשתמש, או שזהו תוכן מועתק, דל וחסר ערך של ממש? לתשובה יש משמעות רבה, משום שלתוכן שלכם יש השפעה מכרעת על דירוג האתר בתוצאות החיפוש של גוגל.

בדקו את תוכן האתר שלכם וחפשו תכנים דלים ומשעממים. מצאתם? שפרו את התוכן הזה, הרחיבו ועבו אותו.

השתמשו בתוכנות כגון Copyscape על מנת לוודא שהתוכן שלכם ייחודי. אם יש לכם תוכן מועתק, תוכלו לשכתב אותו ולהפוך אותו לתוכן מקורי.

בדקו את מהירות האתר

אם לאתר שלכם לוקח יותר משלוש שניות להיטען, יש לכם בעיה מבחינת קידום אתרים. הגולשים מצפים לזמני טעינה מהירים, כך שדירוגו של אתר עם טעינה איטית ייפגע. אם אתם חווים ירידה בדירוג, בעזרת כלים כגון PageSpeed Insights של גוגל תוכלו לדעת עד כמה האתר שלכם מהיר ולקבל רשימה של המלצות לשיפור זמני הטעינה.

בדקו את ידידותיות האתר שלכם למובייל

יותר ויותר גולשים משתמשים בגוגל במכשירים ניידים, ולכן הוחלט בגוגל לתת עדיפות בתוצאות החיפוש לאתרים ידידותיים למובייל: נקיים, אינטואיטיביים ובעלי ערך למשתמש. לא כל דבר שעובד היטב בגרסת הדסקטופ של האתר יעבוד גם במובייל, ולמעשה יש אלמנטים שאסור לקחת לגרסת המובייל על מנת לא ליצור אתר איטי, מסורבל וקשה לתפעול.

על מנת לבדוק את תאימות האתר שלכם למובייל והאם זו הסיבה לירידה בדירוג שלכם בתוצאות החיפוש, בדקו אותו באמצעות Mobile-Friendly Test. אם האתר שלכם לא יימצא ידידותי למשתמש, תקבלו רשימת המלצות שיסייעו לכם לשפר אותו.

בדקו את פרופיל הקישורים

פרופיל הקישורים חשוב לאלגוריתם של גוגל משום שהקישורים מעידים על חשיבות של אתר, אמינותו וערכו למשתמש: אם פרופיל הקישורים שלכם קטן מאוד ו/או כולל בעיקר קישורים מאתרי ספאם, למשל, דירוג האתר שלכם עשוי להיפגע.

לכן, היה ודירוג האתר שלכם ירד, בדקו את פרופיל הקישורים שלכם על מנת לוודא שהכל תקין. עשו זאת באמצעות כלים כגון Ahrefs או Majestic, ותגלו אילו אתרים מקשרים אליכם, לאילו עמודים ובאמצעות איזה טקסט עוגן. אם פרופיל הקישורים שלכם דל מדי, פעלו על מנת לעבות אותו, רצוי עם קישורים מאתרים גדולים, אמינים ואיכותיים.

בדקו את רשימת מילות המפתח

מחקר מילות מפתח הוא אחד השלבים הבסיסיים בכל אסטרטגיית קידום אתרים, אולם לעתים יש לחזור אל רשימת מילות המפתח, לעדכן ולשנות אותה בהתאם לנסיבות שעשויות להשתנות. על מנת שמילת חיפוש כלשהי תופיע ברשימה, עליה להיות:

בעלת נפח חיפושים גבוה על ידי קהל היעד

בעלת סיכוי ריאלי להביא את האתר לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש

בעלת סיכוי ממשי להביא להמרה

הסירו מן הרשימה את כל מילות החיפוש שאינן עונות לקריטריונים שלעיל. הן רק יסיחו את דעתכם ויאפילו על התמונה המלאה של תוצאות מאמצי קידום האתר. נסו לשלב את מילות המפתח הללו באתר הקיים, תוך אופטימיזציה קלה בלבד, כגון שינויים קטנים בכותרות או בתגי המטא.

סיכום

אם אתם חווים ירידה בתוצאות החיפוש שלכם בגוגל, במקרים רבים ניתן להפוך את הקערה על פיה באמצעות שינויים קטנים ואופטימיזציה קלה. עשרת הצעדים שהובאו להלן הן דרך טובה לעבור על מגוון אפשרויות פשוטות ומהירות לפתרון. הקפידו לבצע אותן כהלכה – ותראו כיצד הדירוג שלכם מזנק מעלה בחזרה.

רוצה יותר כניסות לאתר?
למעלה