מה זה בעצם גוגל סרץ' קונסול?
גוגל סרצ' קונסול הוא כלי מבית גוגל והוא חלק בלתי נפרד מניהול ה-SEO של האתר שלכם. בעזרת הכלי הנהדר הזה תוכלו לנהל את ה-SEO באתר בקלות וגם את העמודים הפנימיים אל מול מנוע החיפוש של גוגל. סרצ' קונסול מאפשר לאתר בעיות, להבין איך גוגל תופס את האתר שלכם ומה מוריד את הדירוג מבחינת מהירות, חווית משתמש וסריקה ועוד. כך בעצם תוכלו לדאוג להשתפר כל הזמן ולוודא שהאתר שלכם מדורג גבוה במנועי החיפוש.
במאמר הבא, נעמיק את ההיכרות עם גוגל סרצ' קונסול, נעבור על כל האפשרויות הקיימות ונבין איך לטפל בכל ההגדרות או הבעיות, ומדוע הוא חשוב כל כך לקידום אתרים. מוכנים? בואו נתחיל!
מה מיוחד בגוגל סרצ' קונסול?
Google search console הוא הכלי החשוב ביותר לניהול ה-SEO באתר שלכם. הגלגול הראשון של Google search console, או בקיצור GSC היה Google webmaster, אולי הותיקים מכירים את הפלטפורמה בשם הזה. מדובר על פלטרפומה חינמית, כמו הרבה מהכלים שגוגל מציע למפרסמים, מקדמי אתרים, אנשי שיווק ואנשי דאטה.
גוגל מבין כי יכול להיות מאוד מאתגר לעלות על בעיות בקידום האורגני של האתר באופן עצמאי ולכן, הוא מציע להשתמש בגוגל סרצ' קונסול, במטרה להבין איך הביצועים של האתר שלכם וגם, איפה נקודות התורפה שצריך לשפר.
גוגל סרצ' קונסול בעצם מדווח על מגוון מדדים שונים, החל ממיקום האתר בחיפושים ועד חווית המשתמש של הגולש שלכם. המטרה היא לעזור לכם לשפר את האתר וכתוצאה מכך לשפר את הדירוג כדי לקבל יותר טראפיק לאתר. GSC סוקר את ביצועי האתר בגוגל, מציג אילו דפים מאונדקסים ומופיעים בחיפוש בגוגל ואילו לא, מסייע לשלב מפות בעמודים וכמו כן, מזהה שגיאות SEO טכניות ומציע פתרון.
יתרונות גוגל סרצ' קונסול – איך הוא יהפוך את החיים שלכם לקלים יותר
אז למה GSC כל כך משמעותי כאשר יש לכם אתר? חשיבות ה-SEO (הקידום האורגני) של האתר שלכם משמעותית על מנת להגיע לקהלים חדשים, להופיע בדירוג גבוה בתוצאות החיפוש וכדי למכור יותר מוצרים או את השירות שלכם וכן, GSC נכנס לתמונה.
GSC כולל בתוכו מגוון רחב של כלים ודוחות:
- בדיקת עמודים גלויים – אישור מגוגל שהוא מצליח לסרוק את כל העמודים באתר
- אינדוקס עמודים חדשים
- תוצאות חיפושים בגוגל
- התראה על תקלות ובעיות טכניות יחד עם המלצות לפתרון הבעיה
- התראה על בעיות בחווית משתמש והמלצות לשיפור
במילים אחרות כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת להשתפר בקידום בגוגל
אז מי אנשי המקצוע שמשתמשים בפלטפורמה הזאת?
עם השוק של היום, תכלס כל מי שמנהל ודואג לקידום אורגני לאתר. זה יכול להיות מנהל שיווק,
מומחה SEO, מנהל האתר ואפילו בעל העסק או בעל האתר אם מדובר על אתר קטן של One man show. מה שחשוב הוא לדאוג לחיבור הזה, לא משנה מי אמון על כך, אה וגם לעשות את זה נכון 🙂 אבל בשביל זה כתבתי לכם מדריך.
איך להשתמש בגוגל סרץ' קונסול?
בכדי להתחיל להשתמש בגוגל סרץ' קונסול, השלב הראשון הוא כמובן- להירשם 😊
ותאמינו או לא, מדובר בפעולה לא פשוטה כמו שהיא נשמעת.. בשביל זה אני כאן, ואני אעשה לכם סדר.
אז יש 2 דרכים מבניהן תוכלו לבחור בכדי להירשם ולהזדהות כבעלי האתר.
הדרך הראשונה היא באמצעות הזנה של הגדרות ברשם הדומיינים, ותוך הוספת קוד טקסט (TXT). (למי שמסתבך- תחפשו בגוגל How to add txt to ואז את שם רשם הדומיינים שלכם).
צריכים עזרה ורוצים שנקדם את האתר שלכם לטופ? השאירו פרטים אני חוזר מהר
הדרך השנייה, היא על ידי הוספה של הרשאות הURL פרפיקס ((URL-prefix properties.
מה זה URL פרפיקס? כלום. לא לכל דבר צריך להיות הסבר טוב 🙂 הURL פרפיקס הוא פשוט השם שניתן בגוגל לשיטת ההזדהות הזו בפועל. בחירה בדרך הזו תדרוש מכם להזין את פרוטוקול הHTTP והדומיין הספציפיים שלכם. למשל: https://www.seolinks.co.il//.
אז איך תוכלו לרשום את האתר שלכם?
- Google tag manager
- Google analytics
- רשם הדומיינים (כמו בדרך הראשונה)
- קוד HTML ידני אותו תוציאו בעצמכם.
את קוד הHTML הידני ניתן להוציא בכמה דרכים, הפשוטות יותר הן להשתמש בתוספים הבאים לוורדפרס:
- Google kit
- Yoast
- Insert headers and footers
אני משתמש לרוב בתוסף האחרון דווקא, ולכן אסביר עליו ב4 שלבים פשוטים:
קודם כל, עליכם לחפש "סקריפטים בהדר ופוטר" או Insert Headers and Footers
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2020/12/pasted-image-0.png
לאחר מכן, תיכנסו להגדרות, והעתיקו את קוד הHTML, מתוך הגוגל סרץ' קונסול.
כעת, העתיקו את קוד הHTML בסקריפטים, ולחצו על הלחצן "שמירה".
לבסוף, לחצו על Verify, וכך בעצם תקבלו אישור על הבעלות בדומיין.
אם לא הצלחתם לקבל אישור מיד בסיום התהליך, סביר להניח שטעיתם בדרך או שפספסתם שלב. נסו לחזור שוב על התהליך על מנת לקבל את האישור בסופו.
ביצועים
תפריט ביצועים כולל בתוכו את נתוני הביצועים של האתר שלכם ונמצא בסרגל הימני בחלק העליון. בהקלקה עליו יפתחו לכם 2 תתי תפריטים נוספים: תוצאות חיפוש ו-Discover.
לאחר בחירה בתוצאות חיפוש, תגיעו לעמוד הבא ובו כל המידע בנוגע לתוצאות החיפוש של הדומיין או ה-URL שלכם:
מה בעצם אפשר לראות בעמוד הזה?
כמות הקליקים שקיבלתם על כתובת האתר, מספר הפעמים שהעמוד מופיע בתוצאות חיפוש, ממוצע הקלקות ומיקום מוצג בתוצאות החיפוש באופן כללי או עבור מילת חיפוש ספציפית.2
בחלק התחתון של העמוד תוכלו לראות טבלה ובה כמה נתונים לא פחות חשובים:
- שאילתות – מתייחס למילות החיפוש שדרכן הגיעו לאתר שלכם.
- עמודים – מתייחס לעמודים המדורגים הכי גבוה ומוצגים בתוצאות החיפוש
- מדינות – המדינות מהן מגיעים הכי הרבה גולשים
- מכשירים – באילו מכשירים משתמשים רוב הגולשים באתר (טאבלט, סמארטפון, מחשב נייד)
- מראה חיפוש – עמודים המופיעים בתוצאות החיפוש כ-Rich snippets.
טיפ ממני
כשאני נכנס לעמוד הזה, אני מנסה לאתר 2 בעיות מרכזיות שהן הכי חשובות לי:
- שיעור קליקים נמוך – אם הדפים שלכם ממוקמים במקומות גבוהים ובכל זאת הם לא מקבלים מספיק הקלקות ביחס לתוצאות החיפוש וה-CTR נמוך, נסו לשנות את הכותרת ואת תת הכותרת של העמוד.
- מילות מפתח חסרות – אם ה ה-URL שלכם לא מדורג במילות מפתח חשובות, ייתכן שהוא לא מכיל מספיק תוכן שימוש. חשוב לשפר את אסטרטגיית התוכן ולבנות אחת יעילה.
תוצאות חיפוש – URL INSPECTION
בדיקת דף מעניק פרספקטיבה ומידע על כתובות שונות באתר שלכם. מתי בעצם צריך להשתמש בכלי הזה?
- סריקת עמודים חדשים וכתובות מסוימות
- לבדוק אינדקס של כתובת URL ספציפית
- להסתכל על עמודים מנקודת המבט של הבוט של גוגל
- רשימת משאבים וקוד העמוד
שימו לב, לא מדובר על בדיקות המתבצעות בלייב, אלא על הגרסה האחרונה שעודכנה באינדקס של גוגל. במידה ואתם מעוניינים לבצע בדיקה בלייב, תוכלו ללחוץ על TEST LIVE URL
בעת הקלקה על בדיקת דף בתפריט מימין, יפתח לכם סרגל חיפוש ובו תוכלו להקליד את ה-URL אותו תרצו לבדוק:
לאחר הזנת כתובת, תקבלו את כל המידע הדרוש
תפריט הוספה לאינדקס
אם במבט על ובביצועים דיברנו יותר על נתונים, אז תפריט הוספה לאינדקס עוסק יותר ברמה הטכנית של הגדרות ה-SEO ולא מדבר על תוצאות. תחת הוספה לאינדקס נוכל למצוא: דפים, דפים של סרטונים, SITEMAP והסרות.
דפים
תחת תת קטגוריית "דפים" תוכלו לראות אילו דפים מאונדקסים אצל גוגל ואילו לא, מה גוגל ניסה לסרוק והצליח ומה ניסה לסרוק ללא הצלחה.
שימו לב, אם אתם מבחינים בירידה מהותית בכמות העמודים באינדקס, כדאי לבדוק אם יש בעיה כלשהי. אם תגללו מטה, תוכלו לראות מה הסיבות לכל אחד מהעמודים שלא נכנס לאינדקס
קיימות מגוון סיבות שונות לכך שחלק מהדפים לא נוספו לאינדקס, זה יכול להיות שגיאת 404, או הוספת תג noindex בטעות המונע מה-URL להופיע. באמצעות הדוח הזה תוכלו להבין מנין מגיעות הבעיות.
אם תקליקו על הסיבה עצמה, תוכלו להעמיק בבעיה וכמו כן, לאשר את הפתרון ונסיום סריקה מחדש לדוגמא:
דפי סרטונים
לאחרונה, יותר ויותר אתרים משתמשים בסרטונים על מנת להציג מוצרים, שירותים או מיד. בדוח הזה תוכלו למצוא את הסטטוס של כל הסרטונים הקיימים האתר שלכם, בדומה למצב הדפים שראינו בפסקה הקודמת. בעמוד הזה תראו את כל המידע הרלוונטי לגבי העלאת סרטונים לאתר שלכם וכמו כן, תקלות אשר מונעות את הופעת הסרטונים.
בגלילה מטה תוכלו לראות את הסרטונים שאינם מופיעים ואת התקלות הקיימות
כמו בעמוד "דפים" תוכלו להקליק על הבעיה ולהבין אותה יותר לעומק
מפת אתר – SITE MAP
מפת אתר בעצם מסבירה לגוגל איך לסרוק את האתר, מציגה את כל הפוסטים שיש באתר, את הקטגוריות ואת המבנה. דוח Sitemap (מפות אתרים) מציג את היסטוריית הגשת ה-Sitemap ובעצם מתריע בפניכם על כל בעיה עם ה-Sitemap ששלחתם.
כדי לגשת לדוח, השתמשו בסרגל השמאלי ולחץ על "מפות אתרים" Sitemaps ובעמוד הזה תמצאו את המידע הבא:
- כתובת אתר (URL): כתובת האתר שצוינה כאשר שלחת את מפת האתר שלך
- סוג המפה: סוג מפת האתר (למשל, XML, RSS וכו')
- תאריך שליחה: התאריך שבו הגשת במקור את מפת האתר
- קריאה אחרונה: התאריך האחרון שגוגל סרק את מפת האתר
- סטטוס: סטטוס הסריקה (למשל, "הצלחה", "יש שגיאות" או "לא ניתן לאחזר")
- דפים שהתגלו: המספר הכולל של הדפים שגוגל מצאה במפת האתר
יש לוודא כי בעמודת STATUS כתוב SUCCESS כי אז המשמעות היא שה-Sitemap שלך עובד בהצלחה ללא שגיאות. עם הסטטוס לא טוב, יש לגשת לדוח שגיאות באופן הבא:
- יש שגיאות: שגיאה אחת או יותר קיימות ב-Sitemap. עיינו בשגיאות המפורטות וקראו את המדריך של Google כדי להבין איך לתקן כל אחת מהם.
- לא ניתן לאחזור: GSC לא הצליח להביא את ה-Sitemap שלך. נווטו חזרה לכלי "בדיקת כתובות ואתרים" בצעו בדיקת כתובת כדי לחקור את השגיאות. לחיצה על רשומת הגשת מפת אתר תוביל אתכם לדוח עבור מפת האתר הספציפית.
דף הסרות
דף הסרות בעצם מאפשר לכם להסיר כתובת אתר כלשהי מתוצאות החיפוש של גוגל. שימו לב, קיימות שתי סוגי הסרות. הסרה זמנית – היתרון כאן זה שגוגל לא מסירה את הכתובת ואז דורשת לסרוק אותה מחדש, אלא פשוט משהה אותה לחצי שנה. או ניקוי כתובת מהמטמון שבעצם "יעלים" את האתר מתוצאות החיפוש עד שגוגל יסרוק את כתובת האתר שוב.
תפריט חווית משתמש
תחת תפריט חווית משתמש יש 3 תתי קטגוריות: איכות פעילות הדפים, Web Vital, HTTPS. כדי לסקור את חוויית המשתמש של האתר שלכם, עליכם לנווט לדוח "חוויית דף" בסרגל הצד.
איכות פעילות הדפים
הדוח מחולק לפי סוגי מכשירים – מובייל או דסקטופ. האחוז של "כתובות אתרים טובות" מציין כמה כתובות אתרים מספקות חווית דף אופטימלית משתמשים. עיינו בכל הדוח ובדקו איפה אתם לא עומדים בקריטריונים? לדוגמא, 118 דפים איטיים בנייד. עיינו בדוח ובדקו איפה אתם יכולים לשפר את חווית המשתמש.
דוח איכות פעילות הדפים מאגד את דוח Core Web Vital עם כל מיני תנאים אחרים המשפיעים על חווית המשתמש והדירוג של האתר.
דוח Core Web vital
החלק הזה היה נקרא בעבר נתונים בסיסיים על חוויה באינטרנט וכיום הוא מוגדר כ-Web Vitals הבסיסיים. בחלק הזה תקבלו מידע על מהירות האתר ומהירות הטעינה של העמודים, שכמשו שאתם מבינים כבר, מדובר על חלקים משמעותיים המשפיעים על הדירוג של האתר שלכם בגוגל.
בדוח בעצם תוכלו לראות מה נקודות התורפה של האתר שלכם, אילו דפים איטיים ופוגעים בחוויה ובאילו סוגי מכשירים.
דף HTTPS
בדף תוכלו למצוא את דוח HTTPS אשר מציג עבורכם כמה כתובות באתר שלכם עובדות בפרוטוקול HTTPS. כמו שאתם בטח זוכרים מדובר על פרוטוקול שמירה על פרטיות המשתמש וגוגל נותן נקודות זכות ויתרון משמעותי לעמודי HTTPS.
תפריט שיפורים
תפריט שיפורים כולל בתוכו 3 קטגוריות: נתיבי ניווט, תיבת חיפוש Sitelink וסרטונים. בחלק הזה יש את כל האפשרויות הנוספות שאינן מופיעות לכל משתמש, כמו לדוגמא נתיבי ניווט, תיבת חיפוש ונתונים מובנים הנכונים רק לאתר שלכם. בחלק הזה תוכלו לראות את כל הבעיות שיש באתר שלכם ואיך לדאוג לשפר אותו.
נתיבי ניווט
תחת נתיבי ניווט תקבלו אינפורמציה לגבי כל בעיות הפריסה של הנתונים, נתונים שאינם מוצגים, שגיאות שגוגל לא הצליח לתרגם ועוד.
תיבת חיפוש Sitelinks
עוזרת לכם להבין האם יש שגיאות כלשהן שעולות מעמודי ה-Sitelink שלכם בתוצאות החיפוש האורגניות.
דף סרטונים
תחת דף סרטונים תוכלו לצפות בכל השגיאות שהתקבלו בסרטונים שעלו לאתר ואת הפתרון על מנת שיוצגו כמו שצריך.
תפריט LINKS
עוזר לכם להבין ולנהל את הלינקים הנכנסים לאתר ואת הקישורים החיצוניים מהאתר שלכם. קישורים נכנסים לאתר זה מהפרמטרים החשובים ביותר לגוגל ודרגו גוגל מבין טוב יותר את איכות האתר שלכם.
תפריט הגדרות
תחת תפריט הגדרות תוכלו לראות את הגדרות הנכס ושם תמצאו מידע על אימות הכנס. בחלק הזה תוכלו להחליף בעלים לנכס, לבדוק את הסריקות לייצא נתונים ועוד.
דו"ח תוצאות עשירות (סכמות)
הגוגל סרץ' קונסול לא יודע לספק דו"ח תוצאות עשירות כמו שהוא מספק דו"ח ביצועים או חוויית משתמש למשל. אבל באמצעות דו"ח הביצועים, עליו הרחבתי קודם, ניתן לקבל מידע על תוצאות עשירות.
אז מה הן בעצם תוצאות עשירות ולמה חשוב להתייחס אליהן במסגרת דו"ח הביצועים?
תוצאות עשירות הן לרוב כינוי לסכמות. סכמות הן בפועל כמה שורות קוד, שמובילות להתקיימותו של "מבנה מידע" באתר. את אותן שורות קוד גוגל יודע לקרוא, לזהות את המבנה ואת המידע שמצוי בתוכו, ולסווג אותו בהתאם במסגרת דירוג ומיקום האתר שלכם בתוצאות החיפוש בגוגל.
ישנן סכמות מסוגים רבים כמו סכמות וידאו, סכמת עסק מקומי, סכמת שאלות ותשובות נפוצות ועוד. שילוב סכמות באתר או בעמוד שאתם רוצים לקדם יכול להניב תוצאות מרשימות ובפרק זמן קצר יחסית. סכמות כמעט תמיד משפרות את המיקום של האתר ואת אחוז הכניסות אליו.
נחזור לנושא שלנו – הגוגל סרץ' קונסול. במסגרת דו"ח הביצועים ניתן לבחור בנראות חיפושים (Search Appearance). לאחר שתבחרו בנראות החיפושים, יוצגו לכם נתונים הנוגעים לקליקים ולהופעות בחיפושים (כפי שהסברתי למעלה). באמצעות הנתונים על הסכמות שלכם, תוכלו להבין את המשמעות שלהן לקידום האתר ולכניסות אליו.
בנוסף, אני ממליץ לנסות להפיק לקחים מדו"ח הביצועים, בהתאם לנתונים. למשל: אם סכמה מסוימת מכניסה המון טראפיק לאתר, אך היא מובילה לעמוד לא חשוב מספיק או שתרצו להוביל לעמוד אחר בכמות גדולה יותר, ייתכן ושווה לשקול להעביר את הסכמה לעמוד אחר באתר.
לחלופין, החלפה של סכמות דומות ולראות אם יש הבדל (כמו למשל, סכמת שאלות ותשובות לעומת סכמת שאלות ותשובות נפוצות, שנשמעות ונראות דומות אך יכולות להוביל לתוצאות אחרות לגמרי).
דוגמא לסכמות מוצר שמציג הסרץ׳ קונסול :
דו"ח קניות
הגוגל סרץ' קונסול יכול לספק גם מידע רב בגזרת הקניות. תחת הלשונית של קניות, אתם יכולים למצוא למשל מידע על מוצרים שנמצאים באתר שלכם. תוכלו לקבל מידע לגבי איך גוגל קורא ומתייחס למוצרים אלו, והאם הוא מזהה אותם כתוצאה עשירה. בנוסף, הגוגל סרץ' קונסול יספק לכם גם נתונים לגבי נתונים חסרים או שגיאות. באמצעות לחיצה על כל מוצר באופן נפרד תוכלו לקבל מידע על התקלה, והאם מדובר בשגיאה המונעת את הצגת המוצר באופן תקין, או שמא בהמלצה לשיפור. לאתרים שמכילים חנות מקוונת- מדובר בלשונית חשובה שיכולה לספק לעיתים ערך רב מבחינת קידום אתרים וגם מבחינת המכירות עצמן.
פתרון בעיות אבטחה
בחלק זה אנחנו מסבירים כיצד ניתן למצוא בעיות ופירצות אבטחה באתר באמצעות הקונסול , כיצד לדעת האם יש בעיות ידניות החוסמות את הסריקה של גוגל וגם כיצד לדעת אילו קישורים נכנסים גוגל סורק באתר. אם אתם קוראים את המידע הזה ולא בטוחים כיצד קישורים נכנסים משפיעים על ביצועי האתר שלכם, אני ממליץ לכם לקרוא את המאמר הבא ולשמוע עוד על שירות רכישת הקישורים שלנו.
המידע המלא בסרטון הבא.
- לבדוק האם השימוש מותאם למכשירים ניידים
האם יש עוד נתונים חשובים בגוגל קונסול?
כמובן שהמדריך הנ"ל מיועד למתחילים ויש עוד אינספור פעולות ואנליזות חשובות שאתם יכולים לבצע באמצעות הכלי המדהים הזה של גוגל כמו לדוגמה על קצה המזלג:
- סטטיסטיקות סריקה של הבוטים של גוגל- כמה מהם ומתי הם מבקרים
- בקשה להסרת קישורים באופן ידני Disavow – קישורים שאתם רוצים "להכחיש" ולא מעוניינים שגוגל יחשיב אותם. תוכלו לקרוא מידע נוסף על התהליך השלם לדחיית קישורים במאמר שלנו על הנושא.
סיכום
כמו שאתם מבינים, מבחינתי, הגוגל סרץ' קונסול הוא כלי לא פחות מהכרחי לתהליך קידום האתר שלכם.
מדובר בכלי חינמי, המספק לכם יכולות ניתוח נתונים וביצועים על האתר שלכם במגוון רחב של מובנים. החל מבעיות אבטחה, דרך קישורים שבורים, וכלה בדו"ח ביצועים המספק לכם מידע על כמות קליקים, כניסות, הופעות בחיפושים בגוגל, מיקומים של ביטויים בתוצאות החיפוש ועוד.. הגוגל סרץ' קונסול יכול לספק לכם מפת אתר, נתונים לגבי סכמות, ובשורה התחתונה- לשרת אתכם נאמנה בניהול ותכנון האתר שלכם.
באמצעות הקונסול תוכלו לקבל מידע אמין ישירות מגוגל. לכן כל מי שמתעסק בקידום אורגני באופן ישיר או באופן עקיף, חשוב שתהיה לו הכרה מינימאלית ובסיסית עם הכלי. המדריך שהכנו פה הוא מדריך שמספק לכם הדרכה מלאה על השימוש הבסיסי בגוגל סרץ' קונסול- אך תמיד ניתן ללמוד ולהשתפר עוד, והשמיים הם הגבול. גם אני לומד כל הזמן שימושים חדשים ומועילים להפליא בגוגל סרץ' קונסול.
אז גם אם אתם מעסיקים חברה לקידום אתרים וגם אם אתם מקדמים בעצמכם, המידע הרב שתמצאו בו יאפשר לכם לבצע מעקב תמידי אחר ביצועי האתר באופן שיעניק לכם שליטה כמעט מלאה על מצב הפרויקט.