משנת 2000, גוגל עדכנו אלפי פעמים את אלגוריתם החיפוש המתוחכם שלהם, במטרה אחת פשוטה- למצוא את הנוסחה שבה האלגוריתם ימצא את התוצאות הטובות והרלוונטיות ביותר עבור שאילתת החיפוש של הגולש. בממוצע, גוגל מעדכנים את האלגוריתם בין 500-600 פעמים בשנה, ורוב רובם של העדכונים מוגדרים כעדכונים מינוריים, המשפיעים קלות על מנגון החיפוש והתוצאות העולות בהתאם לכל שאילתא, ופותרים בעיות נקודתיות מאוד. עם זאת, אחת לכמה שנים גוגל משחררים עדכוני גרסא משמעותיים שמשנים לחלוטין את תוצאות החיפוש ואת עולם הקידום ומחייבים אותנו, מקדמי האתרים והמשווקים באינטרנט ללמוד ולהתאים את עצמנו לשינויים החדשים שנעשו.
העדכון האחרון של גוגל פגע גם בכם? אני זמין עבורכם לפגישת ייעוץ
מניתוח העדכונים והנתונים עולות 3 מגמות מרכזיות כפי שתוכלו לראות ברחבה בהמשך:
- תעדוף אתרים בעלי ערך ותוכן איכותי
- מלחמה נגד שיטות Black-Hat ("כובע שחור")
- דגש מרכזי על חווית משתמש וניתוח התנהגות גולשים
ההמלצה הכללית הכי טובה היא לקרוא את הנחיות גוגל הרשמיות ולהבין מה הציפייה מאיתנו המקדמים ובעלי האתרים.
במדריך זה נסקור את עדכוני הגרסה המשמעותיים ביותר החל משנת 2000 ששינו לעד את כל מה שאנחנו יודעים על SEO ועל קידום אתרים, ונתרכז בעשרה העדכונים המשמעותיים ביותר, במידה ואתם רוצים לעקוב אחרי כל עדכוני גוגל מאז ומעולם, תוכלו לצפות בטבלת המעקב של MOZ.
תוכן:
- עדכון פלורידה , נובמבר 2003
- עדכון פנדה, פברואר 2011
- עדכון פינגווין, אפריל 2012
- EMD- Exact Match Domains, ספטמבר 2012
- פיג'יון (יונה), באוגוסט 2013
- האמינגבירד (Hummingbird)- ספטמבר 2013
- ראנקרבריין- ( RankBrian), אוקטובר 2015
- פרד(Fred)- מרץ 2017
- מובייל פירסט- Mobile First, דצמבר 2017
- Medic, אוגוסט 2018
- מעקב אחרי עדכוני גוגל המשמעותיים לפי שנים
העדכון המשמעותי הראשון – גוגל פלורידה, נובמבר 2003
אז מה זה עדכון פלורידה?
בנובמבר של שנת 2003, עולם קידום האתרים ניצב מול רעידת אדמה שהשפיעה בצורה חסרת תקדים על כל עולם הSEO בתקופתו וגוגל של לפני פלורידה הוא ממש לא אותו גוגל של אחרי פלורידה, ורבים טוענים שהעדכון עדיין רלוונטי מאוד לימינו אנו.
תוצאות החיפוש באותם ימים השתנו לחלוטין והובילו לצניחה חסרת תקדים של אלפי אתרים במיקומים השונים בתוצאות החיפוש. עדכון פלורידה הצליח להעלים המון שיטות מפוקפקות של מקדמי אתרים שניצלו חולשות מרכזיות באלגוריתם באותה תקופה ונאלצו לאחריו להתאים את טכניקות הקידום למציאות העכשווית שגוגל החטיבה, ובנוסף, להיות מוכנים ודרוכים לכל עדכון עתידי (שכמו שתראו בהמשך היו עוד הרבה משמעותיים) .
מבחינת זמנים, עדכון פלורידה הגיע בעיתוי הגרוע ביותר עבור משווקים בארה"ב , ממש לפני תקופת החגים שהובילה לירידה משמעותית בתנועה של גולשים לאתרי מסחר ופגיעה קשה בהכנסות העסקים. העיתוי והפגיעה הייתה כל כך קשה ורגישה עבור הציבור , עד שרבים איימו בהגשת תביעה נגד גוגל ובתגובה ניתנה הבטחה לא רשמית שלא יתבצעו עדכונים משמעותיים באלגוריתם לפני החגים( הבטחה שקוימה עד שנת 2011 ונשברה בעדכון פנדה 3.1)
הסיבות לעדכון
רוב הבעיות שהעדכון פתר נוגעות לטכניקות ספאמיות של מקדמי אתרים שניצלו את החולשות באלגוריתם.
- דחיסת מילות המפתח– אתרים רבים דחסו המון מילות מפתח בעמודים כדי לאותת לגוגל שהם הרלוונטים ביותר עבור המילה ונענשו.
- טקסט "מוחבא"– מקדמים השתמשו בטכניקה הזאת על מנת להציג לגוגל מילות מפתח בקוד של האתר אבל העלימו את המילים בצד המשתמש על מנת שהגולש לא יראה אותן. גוגל טיפלו בבעיה הזו שחזרה בגלגולים מתקדמים אחרים אחר כך.
- לינקים מוחבאים– אותה טכניקה של הטקסט המוחבא רק בלינקים חיצוניים.
מי נפגעו בעיקר מהעדכון?
האתרים המרכזיים שנפגעו מהעדכון הם אתרי מסחר כדוגמת אתרי תכשיטים, שעונים, ביגוד וכו'
עולם הקידום לאחר העדכון
לאחר העדכון עולם השיווק באינטרנט ועולמם של מקדמי האתרים השתנה לחלוטין , ומושגים כמו ניתוח סטטיסטי של לינקים (Link Analysis) ופילטר "חיובי מטעה" (False Positive) הושרשו בעולם הSEO מאז העדכון.
המגמה והמסר שהעדכון העביר ברורה וכפי שתוכלו לראות בהמשך חד משמעית, גוגל לא מחפש אתרים שיודעים כיצד להשתמש בטכניקות קידום, גוגל מחפש אתרים שמבינים את המשמעות של חווית המשתמש והערך לגולש ולכן העדפה היא לתגמל אתרים שמבינים שהערך הניתן לגולש הוא בראש סדר העדיפויות.
עדכון פנדה- פברואר 2011
אז מה זה עדכון פנדה?
עדכון פנדה הוא אחד משני העדכונים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות ככל הנראה (בנוסף לעדכון פינגווין) ועל פי גוגל מטרתו הייתה להעניש אתרים עם איכות טקסט ותוכן נמוכה , או אתרים שהשתמשו בתוכן משוכפל. ככלל, ניתן להגיד שמטרת העדכון הייתה להעניש אתרים בעלי ערך נמוך עבור הגולשים. למעשה, כבר ב2011 אחד מעובדי גוגל פירסם מדריך קצר המסביר כיצד לבנות תוכן ואתרים איכותיים לאחר צאת הגרסא הראשונה של פנדה.
העדכון שודרג מספר פעמים ובמאי 2014 יצא שדרוג בשם "פנדה 4.0" וכמובן שכל שינוי או שדרוג שלו השפיע רבות על תוצאות האתרים:
העדכון השפיע רבות על קהילת המקדמים וכלל שימוש די ראשוני בניתוח מעמיק של חווית המשתמש והתנהגות הגולשים,ונחשב כסנונית לעדכונים משמעותיים שיצאו לאחר מכן, וכפי שתוכלו לראות, גוגל העמיקו את ניתוח חווית הגולשים לאחר מכן בראנק-בריין והעדכונים העתידיים. בתחילה, העדכון היה ידוע כ"עדכון פארמר" (Farmer Update) והשם "פנדה" לקוח ככל הנראה מאחד משמות המהנדסים הבכירים בגוגל- נאבנייט פנדה.
הסיבות לשחרור העדכון
העדכון פגע בעיקר באתרים עם תוכן רזה, משוכפל או בעייתי, אך פתר בעיות נוספות באלגוריתם.
- תוכן רזה במיוחד– אתרים רבים הצליחו לקדם עמודים עם מספר משפטים מועט וכמעט ללא תוכן.
- תוכן משוכפל– תוכן משוכפל ניתן למצוא בשני שימושים עיקריים, הראשון הוא תוכן משוכפל מאתרים אחרים והשני הוא תוכן משוכפל בתוך אתר אחד. לדוגמא, עסקים המשרתים כמה ערים ובונים עמוד המתאר את השירות עם תוכן זהה, ורק שם העיר מתחלף.
- תוכן באיכות נמוכה– אתרים עם תוכן באיכות נמוכה במיוחד, נפגעו קשות.
- יחס בעייתי בין קבצי פרסומות לטקסט– אתרים שהציגו יחס גבוה של פרסומות-טקסט סומנו על ידי גוגל כאתרים לא ידידותיים לגולשים.
מי האתרים המרכזיים שנפגעו מהעדכון?
האתרים המרכזיים שנפגעו מהעדכון הם אתרים מבוססי תוכן המוזן באמצעות הגולשים, ואתרים שהציגו תוכן נמוך או עמוס בפרסומות.
עולם הקידום לאחר העדכון
לאחר צאת עדכון הפנדה הראשוני, עולם קידום האתרים הבין שגוגל התקדמו משמעותית ויודעים בצורה טובה יותר לנתח את הערך שהאתרים מציגים לגולשים ולכן הושם דגש מרכזי על תוכן איכותי ובעל ערך לגולשים. מבחינה טכנית, העדכון הוביל לכך שאתרים רבים דורשים מגוגל לא לסרוק (Noindex) דפים בעלי תוכן רזה באתרים. בנוסף, המודעות לסיכון בשכפול תוכן היא גבוהה ביותר, וההבנה שגוגל ממשיך להתקדם בהבנת חווית המשתמש והצגת הערך לגולשים. מקדמי אתרים רבים ומומחי SEO ברחבי העולם רואים את פנדה כעדכון דגל שמאותת לאן הספינה מפליגה, פחות טכניקות , יותר ערך ותוכן.
בנוסף,ברמה הפרקטית, הושם דגש רב על ידי מקדמי אתרים למציאת תוכן משוכפל ו"תגיות קנוניקלים" על ידי שימוש בכלים כמו הScreamingFrog.
מאז העדכון, הבקרה לגבי איכות התכנים עלתה מדרגה, ולפני פרסום תוכן רצוי למקדם או לבעל האתר לשאול ולבדוק באמצעות שאלות איכות את התוכן הרלוונטי ולהסתכל מעיני הגולש:
- האם אני יכול לסמוך על התוכן הזה?
- האם התוכן נכתב על ידי מומחה או מקצוען בתחום?
- האם תרגיש מספיק בטוח לתת את כרטיס האשראי שלך לאתר הזה?
- האם יש טעויות או שגיאות כתיב משמעותות באתר?
- האם התוכן ייחודי ובעל ערך או כבר ראיתי תוכן זהה באתרים אחרים?
- האם התוכן מכסה את כל הסוגייה ואת כל הצדדים או מציג צד אחד בלבד?
- האם המאמר עשיר בעובדות, מקורות ונתונים או מסתמך ברובו על דעה?
עדכון פינגווין- אפריל 2012
בהמשך ישיר למגמה שאפיינה את עדכון פנדה ,המאופיינת בתעדוף העדפת תוכן איכותי וחווית משתמש מספקת, גוגל שיחררה את עדכון גוגל פנדה במה שהם מגדירים "צעד נוסף לטובת אתרים איכותיים".
בפועל, העדכון טיפל בעיקר בבעיה של בניית קישורים חיצוניים מאתרים לא רלוונטים או שלא קשורים לתוכן המדובר במאמר. לדוגמא, חברת קידום שבנתה מערך קישורים חיצוניים עבור מתקין פרגולות באמצעות קישורי תגובות מאתרי מאמרים כללים או שלא קשורים לחלוטין לתחום. מאז שחרור הגרסה הראשונית , בוצעו 10 שדרוגים שונים לעדכון בין שנת 2012 לשנת 2016 והחל מתחילת שנת 2017, העדכון הוא חלק בלתי נפרד מקובץ המקור וחלק בלתי נפרד באלגוריתם החיפוש של גוגל.
ככלל, העדכון לא הביא בשורה חדשה לעולם הSEO, אבל בהחלט חיזק והוכיח את נכונות גוגל להמשך תעדוף אתרים שמציגים תוכן איכותי ורלוונטי על פני קישורים לא רלוונטים או טכניקות SEO מפוקפקות והשפיע על כ3.1% מתוצאות החיפוש על פי MOZ.
בתחילה, העדכון לא הוכר על ידי גוגל ולכן לא זכה לשם, אך לאחר יומיים גוגל הכריזה על השם פינגווין, שנבחר על ידי אחד המהנדסים בצוות.
המטרות והבעיות שהובילו לשחרור העדכון
גוגל המשיכה בטיפול בבעיות מתגלגלות וטכניקות SEO שנועדו לעקוף את האלגוריתם.
- דחיסת מילות מפתח- מלחמה שגוגל מנהלת כבר המון שנים והחלה בעדכון פלורידה, ונועדה לאתר אתרים שמנצלים בצורה מניפולטיבית את האלגוריתם על ידי דחיסת מילות מפתח רבות לעמודים שונים.
- בניית קישורים– העובדה שגוגל מחשבת באלגוריתם שלה בצורה משמעותית קישורים היוותה תקווה למקדמי אתרים שונים שקיוו שיוכלו לבנות פרופיל קישורים מאתרים איכותיים וכך להתקדם בקלות בגוגל. גוגל שמה לה כמטרה להלחם בטכניקות בניית קישורים מפוקפקות וכיום, בניית קישורים לא רלוונטים היא חסרת תועלת ואף יכולה להזיק לעיתים.
מי הנפגעים העיקרים מהעדכון?
בראש ובראשונה אתרים לא איכותיים שהצליחו להתקדם באמצעות פרופיל קישורים רחב היקף. עם זאת, נפגעו גם אתרים עם תוכן איכותי שנעזרו בשירותי קידום אורגני או בניית קישורים ולכן סבלו מפגיעה במיקומים ולקח להם זמן להתאושש מכך. בנוסף, מקדמי אתרים וסוכניות SEO שריכזו את מאמצי הקידום בעיקר בתחום של בניית קישורים ללא תוכן איכותי, במקרה הטוב נאלצו להסביר ללקוחות שלהם מה קרה ובמקרה הפחות טוב פשוט פוטרו.
עולם הקידום לאחר העדכון
כפי שכבר הצגנו, העדכון לא היה חדשני במושגים של מסר או מטרה שגוגל רוצה לקדם אלא חיזק את המגמה הברורה של השנים האחרונות לטובת אתרים איכותיים באמת , כאלו שמספקים תוכן וערך למשתמש ולא אתרים שמקודמים באמצעים שונים. ניתן לראות שכל פעם גוגל מנסה לנגוס בעוד ועוד טכניקות נפוצות בקרב ציבור מקדמי הSEO שבוחרים להעדיף טכניקות שונות ולא להתאים את עצמם לכיוון העתידי והבלתי נמנע שבהן טכניקות ושיטות שפעם עבדו או עובדות חלקית כיום, כבר לא יעבדו בעתיד ולכן עדיף להתרכז ביצירת ערך מאשר במחשבה או שיטות לנצח את האלגוריתם.
גוגל EMD – Exact Match Domains, ספטמבר 2012
עדכון משמעותי נוסף שהשפיע על התעשייה ונועד למנוע פתח מאתרים רבים בעלי ערך נמוך להיות מדורגים גבוה הוא עדכון הEMD- Exact Match Domains , שהעניש אתרים בעלי שם מתחם, כלומר כתובות URL מדויקות כמו www.telavivplumber.co.il והוריד משמעותית את משקל הטקסט בדומיין עצמו בתור אחד הפרמטרים באלגוריתם המשוקלל כ"חיובי" לקידום. עד אז, דומיינים מדויקים או חצי מדויקים PMD – Partial Match Domains היוו יתרון משמעותי לקידום האתר, משתנה שלחלוטין לא קשור לתוכן האתר , האיכות או הרלוונטיות לגולש.
העדכון הוכרז עלי ידי מאת' קאטס בעמוד הטוויטר שלו:
בתקופה שלפני העדכון התנהל מסחר משמעותי מאוד בדומיינים מסוג הזה בנפחים גדולים, וערכם בשוק היה רב וקריטי לקידום האתר. חשוב לציין שאתרים בעלי תוכן רלוונטי ודומיינים מתאימים דורגו עדיין גבוה, העדכון לא נועד להעניש אותם אלא את בעלי האתרים שניצלו את הדומיין לצורך קידום.
שימו לב למחירים של דומיינים מהסוג הזה לפני העדכון, באדיבות NameBio:
המטרה של העדכון
"חיסול" טכניקת קידום באמצעות רכישת דומיינים מדויקים ובניית תוכן ירוד.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
עסקים מקומיים ומקדמי אתרים שנשענו כמעט באופן גורף על הדומיין ולא פיתחו תשתית של תוכן ואיכות על גבי האתר.
עולם הקידום לאחר העדכון
רבים מהמקדמים באותה תקופה ניהלו מלחמות במכירות פומביות על דומיינים מסוג EMD, כיום יש חשיבות הרבה פחות גדולה ויש שיגידו אפסית למילים או לאותיות שהדומיין מייצג. עם זאת, ברור שדומיינים בעלי ותק ונוכחות היסטורית עדיין עדיפים בעיני גוגל וקל יותר לקדם אותם, לפחות בהתחלה.
פיג'יון (יונה), שחרור ראשוני באוגוסט 2013
אחד העדכונים החשובים ביותר בתחום של החיפוש המקומי (Local Search) הוא עדכון הגוגל פ'יגיון ששינה לחלוטין את תוצאות החיפוש המקומי ואפשר לגוגל להציג תוצאות מדויקות ורלוונטיות יותר עבור כל שאילתת חיפוש מקומית/אזורית . אחת המטרות המרכזיות של גוגל הייתה להשתמש בצורה חכמה יותר באלגוריתם המקומי ולתת דגש על תוצאות חיפוש מקומיות אשר יהיו הקרובות ביותר לאזור שממנו הגולש מחפש את השאילתא והרלוונטיות ביותר עבורו. לדוגמא, במידה וחיפשתם את הביטוי "פיצה בוסטון" , האלגוריתם מאז העדכון יודע לזהות ולהציג תוצאות שיהיו רלוונטיות לאזור הספצפיפי בבוסטון שממנו הגולש מבצע את החיפוש, על בסיס שכונה, רובע וכו'.
בנוסף, מאז העדכון, חיפוש שאילתות מקומיות (Local Pack) מעלה 3 תוצאות מרכזיות במקום 7 תוצאות מרכזיות על גבי המפה שהיו לפני העדכון כפי שתוכלו לראות בהשוואה שערכו SearchEngineLand:
לפני:
ואחרי:
אחת ההשלכות הפחות חיוביות של העדכון הוא הפירצה שאפשרה לציבור לפתוח "עסקים" בעלי שמות מדוייקים, לדוגמה " Pizza Tel aviv" וכך להופיע במקומות הראשונים ללא השימוש בשם המותג המקורי בתוצאות החיפוש על גבי המפה" Google My Business".
פיג'יון מוכר בתעשייה כעדכון שהשפיע הכי הרבה על החיפוש המקומי מאז "עדכון ונציה" .
המטרה של העדכון
לספק תוצאות מקומיות ממוקדות ומדויקות יותר עבור כל שאילתת חיפוש ולסרוק בצורה טובה יותר אתרים של עסקים מקומיים.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
עסקים מקומיים רבים שתיחזקו אתרים כללים מידי ללא שיוך שכונתי/אזורי סבלו מפגיעה בתנועה לאתר או המציאו את עצמם מחוץ לרשימה של שלושת העסקים המקומיים המתאימים ביותר.
עולם הקידום לאחר העדכון
לאחר העדכון, סוכניות SEO מקומיות ומקדמים נאלצו להתאים את האתר והנוכחות הדיגיטלית שלהם למציאות חדשה, וחיפשו את השיטות היעילות ביותר להתברג גם בעסקים המקומיים במפות "Local Pack" וגם בקידום האורגני המסורתי באמצעות דגש על ההיבטים הבאים:
- בניית קישורים איכותיים
- בניית תוכן רלוונטי ומקושר לעיר
- הצמדת תגי מיקום לתמונות וקבצי מדיה
- דיווחים רבים על מתחרים פיקטיביים או אתרי ספאם
לאלו המעוניינים ללמוד עוד על התופעה, מוזמנים לקרוא את המדריך לקידום אתרים מקומי.
גוגל האמינגבירד (Hummingbird)- ספטמבר 2013
גוגל האמינגבירד , בשונה מעדכוני הפנדה והפינגויין הוא עדכון כולל שנעשה לאלגוריתם של גוגל ולמעשה החליף את האלגוריתם הישן, בעוד העדכונים הישנים עדכנו חלקים מסוימים באלגוריתם עצמו.
בשונה מעדכונים אחרים, העדכון הוא לא "עדכון עונש" שנועד למצוא אתרים בעלי תוכן ואיכות נמוכה אלא דרך חדשה וכוללת לסריקה וקביעת תוצאות חיפוש, כלומר, שינוי והחלפת האלגוריתם בכללותו. שינוי האלגוריתם הוא חלק ממגמה חדשה שנצפה בה בהמשך והיא להשאיר את הגולשים בתוך מנוע החיפוש באמצעות "גרף ידע" ושלל דרכים כמו "תוצאת אפס"-( תשובה מהירה שגוגל "לוקח" מאתרים ועונה לתשובות שהגולש שואל ישירות במנוע) ומספר דרכים נוספות:
העדכון הפך את מנוע החיפוש של גוגל למדוייק הרבה יותר, ובעל ערך רב בשל מעבר ממנוע ששולח את הגולש ללינקים חיצוניים למנוע שיודע לתת תשובות חכמות על בסיס משיכת נתונים ממאגר הידע הבלתי נגמר של האינטרנט ולאו דווקא לשלוח את המשתמש אל מקורות אחרים. דוגמא מצויינת לכך היא השימוש ההולך וגובר ב"גוגל לעסקים" (Google My Business) שמאפשר לגולש לראות במהירות תוצאות כמו "מסעדה בהרצליה"
העדכון לא היה אמור להשפיע בצורה ניכרת על תוצאות החיפוש הכלליות אך גם נתן את אותותיו לתוצאות מילות זנב ארוך (Long Tail keywords) של אתרים רבים. דרך אגב, ניתן להניח שהתשתית הטכנולוגית של העדכון עוד נבחנה עוד אז בימים בניסוי של google Squared .
גוגל מנסה להתחקות אחר ההתנהגות האנושית והיבט נוסף וחשוב מאוד של העדכון, הוא תחילת ההתאמה לחיפושים הקוליים והיותר ארוכים על ידי מתן תשובות מדויקות לשאלות ושיח אנושי על פני דו-שיח עם רובוט.
המטרה של העדכון
המטרה הכללית והרשמית של העדכון היא לספק תוצאות מדויקות ויותר רלוונטיות למשתמשים. בפועל, העדכון הוא סנונית ראשונה להתאמה שגוגל מנסה לבצע לחיפושים קוליים והנסיון שלה להשאיר את הגולשים במנוע החיפוש עצמו.
כמו כן, על פי גוגל המנוע החדש מאפשר לה לסרוק בצורה מהירה יותר את האינטרנט, ולכן מדובר בשינוי הכרחי לנוכח מספר העמודים והאתרים שגדל ברחבי הרשת מיום ליום.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
מספר עסקים מקומיים שהצליחו להתקדם בשורה רחבה של מילות מפתח, נפגעו ואולצו להתאים את עצמם למציאות של חיפוש ממוקד ורלוונטי. לדוגמא, הביטוי "עורך דין תל אביב" תומן בחובו מגוון רחב של סוגי עריכת דין, לכן עורך דין לענייני תעבורה שהצליח להתקדם גם בביטויים הקשורים לשדה הסמנטי של "עריכת דין תל אביב" כבר לא יוכל להיות מדורג גבוה עבור כלל השדה הסמנטי .
עולם הקידום לאחר העדכון
יחסית למהלך משמעותי כמו החלפת האלגוריתם עצמו, ההשפעות על תוצאות החיפוש היו מינוריות אך כן אותתו על מגמה למקדמי האתרים. מעבר לחווית המשתמש, תוכן איכותי ובעל ערך ומענה לשאלות, גוגל רוצה להפוך להיות מרכז מידע אוטונומי ו"לשאוב" כמה שיותר מידע מאתרים רלוונטיים למנוע עצמו. גוגל רוצה להבהיר לציבור וקהילת הSEO שעלינו להבין את כוונת המשתמש ולעזור לה לעזור לגולשים בצורה הטובה ביותר. האמינגבירד לקח אותנו מחשיבה כמותית של מילות חיפוש , מיקומים, נפח חיפוש וכו' לחשיבה טיפה יותר איכותית וכנה האם אנחנו מבינים מה הגולש מחפש? ואם כן, בוא נביא לו מידע בעל ערך שייענה על דרישותיו.
ראנקרבריין- ( RankBrian), אוקטובר 2015
גוגל ראנקבריין הוא אולי השדרוג והעדכון החשוב ביותר לאלגוריתם של גוגל בשנים האחרונות, ולמעשה הוכר על ידי גוגל כאחד משלושת הפאקטורים החשובים ביותר שגוגל משקללת באלגוריתם שלה( בנוסף לתוכן וקישורים) ובעל השפעה רחבה ומשמעותית על תוצאות החיפוש.
הRank Brain פותח אודות לשימוש ההולך וגובר בטכנלוגיית AI (בינה מלאכותית) והMachine Learning, והוא למעשה מנסה להיות ה"מוח" של האלגוריתם ולדעת לזהות מה תהיה התוצאה הטובה ביותר שגוגל יכול להציג עבור כל שאילתא. הוא עושה זאת בעיקר באמצעות ניטור התנהגות הגולשים עבור תוצאות חיפוש המוצגות להם ובחינת התנהגותם, כפי שתוכלו לראות בגרפיקה ש Backlinko הכינו המסבירה את המנגנון:
לדוגמא, במידה וחיפשתם "קוסם בחיפה" והגעתם לעמוד מסוים המציג מידע וערך רב עבורכם והחלטתם להישאר בו ולקרוא את המידע, ראנק-בריין מאותת לגוגל סינגל חיובי ומסמן את האתר שלכם כמתאים עבור תוצאת החיפוש ורלוונטי עבור השאילתא של הגולש תהליך שמכונה" חווית משתמש חיובית" – Positive UX.
אותה פעולה מתבצעת הפוך, במידה והגעתם לאתר לא רלוונטי ונטשתם אותו מהר, גוגל ידע לסמן את ההתנהגות שלכם כסימן שלילי ולדרג את האתר יותר נמוך עבור שאילתת החיפוש שלכם( כמובן שהראנק-בריין עושה את החישוב הנ"ל עבור נפחים גדולים והתנהגות שלילית בודדת לא באמת תפגע בכם)
ככלל, ניתן להגיד שהראנקבריין פותח עידן חדש של הבנה עמוקה יותר של גוגל על הרצון האמיתי של הגולש ומאותת על כיוון חדש לספינה. הראנקבריין מאפשר לגוגל לצאת מהעולם הטכני של קישורים, אנקורים וכו' ( ברור שעדיין הם קיימים ומשפיעים אבל זו המגמה) ולהתחיל את הצעדים הראשונים בעולם שבו מנוע החיפוש יודע הכל , ללא ניתוח של לינקים ונתונים יבשים ונותן משקל הולך וגדל לחווית המשתמש ולניטור מלאכותי חכם שלה.
למעשה, העדכון שונה מעט מעדכונים אחרים בהשפעה שלו על תוצאות החיפוש משום שהוא כלי של גוגל להבין יותר טוב את הגולש מאשר עדכונים שעסקו בהענשה של אתרים מסויימים. לכאורה העדכון אמור לעזור לאתרים להגיע לקהל יותר ממוקד בשל התעדוף של האלגוריתם הנובע מניתוח התנהגות הגולשים. לא מדובר כאן "בהענשה" או דרך חדשה לסרוק אתרים, אלא בזווית שונה וחדשה של הצגת תוצאות חיפוש רלוונטיות בלבד.
המטרה של העדכון
כמו שכבר הבנתם, המטרה הכוללת של העדכון היא להבין מהי התוצאה הטובה ביותר עבור כל שאילתת חיפוש באמצעות בינה מלאכותית וניתוח התנהגות הגולש.
איך העדכון עובד בפועל?
אם נפשט את התהליך ניתן לזהות שני שלבים עיקריים:
- הבנה של השאילתות והחיפושים השונים.
- ניטור התנהגות הגולשים עבור המידע המוצג להם
עולם הקידום לאחר העדכון
עולם קידום האתרים הושפע פחות ברמה הטכנית מהעדכון, אלא יותר ברמת ההבנה הכוללת וחיזוק הערכה כי הרלוונטיות למשתמש היא הנושא החשוב ביותר והכיוון העתידי של מנוע החיפוש. כיום, באתרים רבים תוכלו למצוא תוכן שכתוב בצורה הרבה יותר טבעית והרבה פחות כתיבת SEO ישנה שכוללת מילות מפתח רבות , צפיפות וכו'.
על פי גארי אילייז מגוגל, ההמלצה הטובה ביותר למקדמי אתרים היא לכתוב בצורה אנושית וטבעית. אם יש לכם כבר תוכן באתר, התאימו אותו לקריאה אנושית רגילה.
קהילת הSEO עדיין מנסה ללמוד עוד ועוד פרטים על הראנקבריין וההבנה של כיצד הוא פועל. סביר להניח שהוא יתפוס חלק אפילו יותר גדול בעוגת האלגוריתם של גוגל בעתיד.
מבחינה פרקטית, ניתן למצוא מספר דגשים חשובים שניתן להסיק שלושה אלמנטים חשובים :
- שיפור אחוזי הקלקה- CTR, ככל שיותר גולשים יקליקו על האתר שלכם עבור שאילתא מסויימת, האלגוריתם יבין שאתם אכן הרלוונטיים ביותר עבור אותה שאילתא.
- יצירת תוכן מעמיק ובעל ערך לגולשים – תוכן בעל ערך ימשוך קהל ויגרום לגולשים להישאר יותר זמן באתר, גוגל יודע לזהות התנהגות זו כחיובית
- תוכן טבעי שנכתב בצורה אנושית
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
אתרים שהתוכן בהם מוצג בצורה לא אנושית שנועדה לסריקה על ידי מנועי החיפוש ולא עבור הגולשים. בדרך כלל אתרים בעלי תוכן לא איכותי, הוא אתרים "כללים מאוד" שהצליחו להתברג לרשימה ארוכה של מילות חיפוש.
פרד(Fred)- מרץ 2017
העדכון הוכר רשמית במרץ 2017 וקיבל את השם "פרד" על ידי גרי אילייז מגוגל בעמוד הטוויטר שלו:
"פרד" הוא עדכון לאלוגריתם שנועד לפגוע באתרים שמשתמשים בטכניקות BlackHat ( כובע שחור) ולהעניש אותם, מהלך שאכן הצליח וגרם לבהלה רבה בקרב ציבור מקדמי האתרים שמשתמשים בחלק מהטכניקות הללו.
בנוסף,מטרת העדכון הייתה למנוע מאתרים ועמודים שהיחס בין הטקסט למודעות אצלהם גבוה במיוחד ( כלומר הרבה פרסומות ומעט תוכן) להתקדם בתוצאות החיפוש, מהלך שהוביל לירידה משמעותית בתנועה של חלק מהאתרים ותועד על ידי מספר גורמים בתעשייה, כפי שתוכלו לראות בדוגמה הבאה:
כמו כן, דפים שבהם התוכן היה רזה במיוחד והיה ברור שנועדו למשוך תנועה שתקליק על מודעות ופרסומות והיו "מכווני הקלקה" ללא שום ערך לגולשים, נענשו והדרדרו משמעותית בדירוגים, Blue Corona פרסמו דוגמא לאתר שנענש והיה מעוצב בדרך הזו:
בתחילה, מומחים בתעשייה חשבו שרוב רובו של העדכון עוזר לנתח את פרופיל הקישורים של אתר בצורה טובה יותר ומעניש אתרים בעלי פרופילי קישורים מפוקפקים. לאחר לא מעט זמן התחילו לשים לב שמדובר בעדכון רחב הרבה יותר, שממשיך את הלחימה הכוללת של גוגל באתרים בעלי ערך נמוך לגולשים.
המטרה של העדכון
ניטור אתרים שמקודמים בטכניקות כובע שחור שונות ולא מספקים תוכן איכותי למשתמש. בנוסף ניתוח טוב יותר של איכות הקישורים אשר האתר מקבל.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
אתרים רבים נפגעו מהעדכון, ורבים בקהילת מקדמי "הכובע השחור" איבדו אתרים רווחיים מאוד. בין שלל סוגי האתרים שנפגעו ניתן למצוא:
- אתרים עם הרבה לינקים של משווקי שותפים "Affiliates"
- אתרים בעלי תוכן שנועד רק למטרת קידום
- אתרים מטעים , כמו כפתורי הורדה שמובילים לפרסומות
- אתרים שהם לא מובייל פריינדלי (המשך מגמה)
- אתרים עשירים בפרסומות או אתרים שהתצוגה בנויה כך שהיא מובילה גולשים לפרסומות בעיקר
- אתרים עם קישורים לא רלוונטיים
- חלק מאתרי המסחר והחנויות האי-קומרס ש"נפלו בין הכסאות"
עולם הקידום לאחר העדכון
העדכון הוכיח פעם נוספת שתוקף השיטות המלאכותיות שמקדמי כובע-שחור מוצאים לפעמים באמצעות חולשות קטנות באלגוריתם המאפשרות להם לקדם אתרים ללא תוכן וערך אמיתי למשתמשים, הוא קצר מאוד.
גוגל מובייל פירסט- Mobile First
עדכון המובייל פירסט של גוגל הוא העדכון המשמעותי ביותר בתחום הטלפונים הסוללארים אך קדמו לו מספר עדכונים שפותחו בשל השימוש ההולך וגובר בסמארטפונים ברחבי העולם והעדפתם על פני מחשב או מכשירים אחרים כפי שתוכלו לראות בסטטיסטיקה:
גם גוגל מראה נתונים מעניינים על השימוש שלנו במכשירים השונים:
לעדכון המובייל פירסט קדם עדכון המובייל- פרינדלי, " Mobile Friendly" שיצא רשמית באפריל 2015 ונתן לאט לאט עדיפות לאתרים שהיו רספונסיבים למשתמש , כלומר, אתרים בהם התצוגה הייתה מותאמת למובייל. גוגל הכריזו שהם עבדו לא מעט על העדכון הנוכחי, ונראה כי הם מייחסים לו חשיבות אדירה:
אם החל משנת 2015 הייתה חשיבות גדולה לתצוגה של האתר במובייל, החל משנת 2017 גוגל הפכה לאינדקס מבוסס מובייל- כלומר גוגל מעתה סורקת אתרים בעיניים של מובייל ולא בעיני מחשב שולחני ולכן אם פעם הייתה חשיבות ליצירת עמודים ואתרים ידידותיים למובייל, כיום מדובר בחובה עם כל המשתמע מכך. ועל פי גוגל, תוצאות החיפוש בכל המכשירים(מחשבים,טאבלטים,טלפונים) המוצגות מתבססות על התצוגה והתוכן של האתר כפי שהוא נראה במובייל.
המטרה של העדכון
בגדול, ההבנה שכמות האנשים שמשתמשים במובייל כאמצעי קבלת התוכן העיקרי שלהם, והמגמה הברורה בנושא המצביעה על גידול בשימוש במובייל, הובילה את גוגל לחתור למהלך של "סריקה באמצעות עיניים של משתמש בטלפון". המטרה הכללית של גוגל היא תמיד לתת את הערך הרב ביותר והרלוונטי ביותר למשתמש, ואם גוזרים זאת למובייל המטרה היא לגרום לכל האתרים להתאים עצמם למשתמשי המובייל באמצעות תעדוף של אתרים רספונסיביים.
עולם הקידום לאחר העדכון
אני מכיר ויודע על מקדמי אתרים בכירים בארץ שאתרי הלקוח שלהם נפגעו מאוד לאחר העדכון ולקח זמן להחזיר אותם למוטב. בגדול, יש כבר הבנה עמוקה בעולם הSEO שלא ניתן לקדם אתר שהוא לא מותאם למובייל והנושא מופיע בכל צ'קליסט של כל קורס או חברת קידום. בזמנו היו ספקולציות שונות לגבי הנכונות של גוגל להטמיע את ההעדכון כחלק אינטגרלי ותמידי באלגוריתם, ורבים חשבו שמדובר בניסוי. המגמות הברורות של השימוש במובייל למעשה לא מותירות לגוגל שום ברירה, וגם אם בתחילה הם רצו לבצע ניסוי, ניתן להגיד בביטחון שהמובייל-פירסט איתנו כדי להישאר
נראה שגוגל מרגישים אחריות מסויימת כלפי קהילת המקדמים ולכן התייחסו מספר פעמים להנחיות שלהם בנוגע לעדכון בנוגע למספר שאלות וסוגיות שעלו בתחום, בעיקר באמצעות עמוד הטוויטר Google Webmasters, לדוגמא:
על פי פורבס, יש 8 סעיפים שכל מקדם חייב לבדוק מבחינת התאמת האתר שלו למובייל. אתם מוזמנים להציץ בהם.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
כאמור בעלי אתרים ש"דגרו" עליהם שנים ללא כל עדכון ונשארו ללא גרסת מובייל ידידותית או אתרים שנטענו במובייל בצורה איטית. בנוסף, היו מספר אתרים לא קטן שבגרסת המובייל הכילו פחות טקסט מגרסת המחשב השולחני ולכן הידרדרו בהתאמה בדירוגים השונים.
עדכון Medic, אוגוסט 2018
ב1 באוגוסט גוגל הכריזו בעמוד הטוויטר של החברה על עדכון משמעותי באלגוריתם של המנוע(broad core algorithm updates) עדכון שהורגש באופן מיידי בשינויים גדולים במיקומים של אתרים שונים כפי שתוכלו לראות במעקב של MOZ.
, העדכון השפיע הכי הרבה על אתרי ופורטלי בריאות ופיננסים, המכונים (YMYL- (Your Money Your Life משום שגוגל מאמינה שאתרים אלו הם בעלי השפעה מעמיקה על החיים של הגולשים ומרגישה אחריות מסויימת לספק מידע אמין ואיכותי. ההשפעה הורגשה בנוסף באלפי אתרים ונישות אחרות כפי שתוכלו לראות בגרפיקה של SeroundTable:
נראה שגוגל נותנים חשיבות הולכת וגדלה בשנים האחרונות למי כתב את התוכן והאם הוא באמת בעל ידע מספיק כדי להציג מידע בעל ערך לקוראים. בעדכון הזה, גוגל לקחו מספר צעדים קדימה באתרים בעלי השפעה ישירה על החיים של הגולשים שלהם ומנסים להגן עליהם.
באמצעות העדכון גוגל נותנת עדיפות לאתרים שמציגים מומחיות, סמכותיות , ואמינות של התוכן שהם מציגים ושאכן נכתב על ידי אנשים העוסקים בתחום ומוכיחים כי ניתן לסמוך עליהם, מדד האמינות הזה זכה לשם EAT:
- Expertise- מומחיות
גם במידה ואתה המומחה הכי גדול בעולם ויודע על מה אתה כותב או מפרסם, מומחיות "נרכשת" על ידי גוגל לאורך תקופה, על כותב התוכן להיות מוזכר כמה שיותר פעמים במקומות רלוונטים, ולפרסם תוכן באופן תדיר.
- Authority- סמכותיות
הרבה אנשים לא מבינים את ההבדל בין מומחיות לסמכותיות וחושבים בטעות שמדובר במושג זהה, אז זהו שלא. למומחה יש את הידע והכלים. לבן אדם סמכותי יש את ההשפעה. לעיתים ביסוס המומחיות ויצירת קהל או ציבור עוקב מוביל לסמוכתיות נרכשת.
- Trustworthiness- אמינות
אמינות נמדדת על ידי גוגל במספר פרמטרים, אך ההמלצה הכי טובה היא להשתמש במידע אותנטי, מקומות ושמות אמיתיים, תוכן חסר טעויות ובעיקר תוכן עשיר במקורות רלוונטי.
המטרה של העדכון
למנוע מאתרים "רגישים" שיכולים להשפיע על החיים של הגולשים בצורה ישירה או עקיפה( בדרך כלל פיננסים או בריאותיים) להציג מידע לא אחראי או לא מבוסס. נראה שגוגל רצו גם שלמידע הנכתב יהיו "פנים" ומתוקף כך אחריות גוברת למלל ולתוכן.
מי הנפגעים העיקריים מהעדכון?
אתרים שייצרו לידים בתחום הפיננסים או הבריאות(בעיקר) ולא השכילו להשתמש בכותבים "מומחים" או אתרים שונים שזהות הכותב לא ידועה/לא מספיק חשובה בעיני גוגל.
חלק מהאתרים שאותרו ע"י Moz כנפגעים העיקריים מהעדכון:
עולם הקידום לאחר העדכון
עדכון "מדיק" השאיר עולם חדש של SEO בתחומים רבים אך גם מאותת על המגמה הכללית שיכולנו להבחין בה בשנים האחרונות והיא העדפת תוכן איכותי, אמין ומקצועי. אמנם העדכון יכול להיראות כעדכון "טכני" אך הוא למעשה מספר סיפור שלם על העתיד הצפוי לנו. זה עוד צעד של גוגל "להיפטר" מאתרים מפוקפקים ולתת עדיפות משמעותית למקצוענים. מושג הEAT הוא חשוב מאוד והופך עת עת להיות חלק בלתי נפרד מכל בדיקת איכות של תוכן או פרויקטים של קידום.
מעקב אחרי עדכוני גוגל המשמעותיים לפי שנים
- דצמבר 2000, עדכון סרגל הכלים "Google Toolbar" – מושגים כמו PR – Page Rank נכנסים לחיינו
- ספטמבר 2002, עדכון נוסף שהורגש בקהילת הSEO אך לא קיבל שם לעולם.
- 2004– ( עדכוני אוסטין ובראנדי) בנוסף, גוגל הונפקה בבורסה האמריקאית באותה שנה.
- 2005- (עדכון תג הNo Follow, אלגרה, בורבון,, ג'אגר וביג דאדדי) בנוסף, הוטמע השימוש במפות XML, וגוגל עידכנו את ה"חיפוש המותאם אישית " והוסיפו עסקים מקומיים למפות שלהם.
- 2006– שנה ללא עדכונים משמעותיים , קהילת הSEO חשבה שבוצע עדכון באיזור נובמבר אך הוא לא הוכר מעולם.
- 2007– שילוב לראשונה של תמונות וסרטוני וידאו בתוצאות החיפוש- "Universal Search", בנוסף למאות עדכונים קטנים שאוגדו תחת השם "באפי"
- 2008– השלמות אוטומטיות נכנסות לחיפוש – "Google Suggest"
- 2009– עדכון "וינס" וההקדמה של שינוי האלגוריתם "קפאין".
- 2010– שנה זו אופיינה בהמון עדכונים קטנים אבל המשמעותי ביותר מבינהם היה עדכון "קפאין" שלמעשה היה שינוי אלגוריתם כולל ושיטה חדשה של גוגל לסרוק את הרשת.
- 2013– שנה של שדרוגים של עדכוני פנדה ופינגווין ,שחרור עדכון פיג'יון וצאת האמינגבירד (Hummingbird) לעולם.
- 2016– שורה של עדכונים ושינויים גם בפלטפורמת הפרסום של גוגל "Adwords"
- 2017– גוגל "פרד" מוכרז במרץ 2017.