כניסת לקוחות
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2017/03/phone.png 072-3310701
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2021/02/globe-1.svg EN
איך מנוע החיפוש של גוגל עובד?
אינדוקס עמודים בגוגל

איך מנוע החיפוש של גוגל עובד?

הרבה פעמים שלקוחות פוטנציאליים מגיעים אלינו הם שואלים בתמימות : "תגידו לנו רגע, איך באמת מנוע החיפוש של גוגל עובד, איך האלגוריתם מחליט למעשה מי מקום ראשון, שני שלישי עבור כל מילת חיפוש?" והאמת היא שהתשובה לכך היא שאף אחד לא יודע וזה בערך כמו לשאול מה המתכון הסודי של קוקה קולה. לכאורה, כל המרכיבים די גלויים אבל אף אחד לא יודע באמת את התמהיל המדויק, דרך ההכנה ואיך הם מכינים את המשקה בפועל. למרות זאת, יש ידע רב שהצטבר במהלך השנים לגבי אופן הפעולה של מנוע החיפוש של גוגל שעל בסיסו מקדמי אתרים מבצעים תהליכי קידום אורגני ללקוחות ונכסים.

מושגים בסיסיים – מנוע החיפוש של גוגל

לפני שנתחיל, חשוב לעשות סדר בכמה מושגים בסיסיים בנוגע לאלגוריתם החיפוש של גוגל משום שמושגים אלו הם אבני הבניין של כל עולם הSEO.

  1. זחילה/זחלנים / Crawling – בתהליך זה הזחלנים של גוגל ( בוטים שנקראים כך) מחפשים ברחבי הרשת אחרי עמודים חדשים על ידי קריאה של קישורים, מפות אתר ודרכים אחרות לרבות סיגנלים מרשתות חברתיות. תפקיד הזחלנים האלו הוא לחפש ברחבי הרשת העצומה אחר עמודים וחלק מן העמודים שהזחלנים מוצאים עוברים לאינדקס הכללי.
  2. אינדוקס /Indexing – אינדקס העמודים הכללי, כלומר מאגר המידע של גוגל שאותו הוא מציג עבור שאילתות רלוונטיות של הגולשים. תהליך האינדוקס מורכב מאיתור, ,"תפיסה" של התוכן- fetching,והוספה שלו לאינדקס התוצאות הכללי.
  3. דירוג האתר/ Ranking– המיקום של העמודים של אתר מסויים המוצגים באינדקס עבור שאילתות חיפוש מסויימות. לדוגמה, מה המיקום של הכתובת המסויימת "seolinks.co.il" עבור הביטוי "קידום אתרים אורגני".

חשוב לזכור שאחרי כל המונחים האלו המטרה העיקרית של גוגל היא להציג את התוצאות הרלוונטיות והטובות ביותר לגולשים. כלומר, יכול מאוד להיות שגוגל יציג דירוגים שונים לאנשים שונים. 

איך תהליך הזחילה בגוגל עובד?

 

 

זחילה בגוגל
קרדיט: moz.com

 

כמו שציינתי מקודם תהליך הזחילה הוא תהליך שבו הבוטים או "הזחלנים" של גוגל מוצאים כתובות אתר חדשות. לרוב, תהליך זה מתבצע על ידי מעקב אחרי קישורים המופיעים באתרים. לדוגמה, אם אתר מסויים מצביע על אתר אחר על ידי מתן קישור, הזחלנים של גוגל זוחלים את דרכם לבדוק את העמוד החדש וכך עוד עמוד מתגלה לגוגל. מעבר לתהליך המעקב אחרי קישורים, יש דרכים נוספות המאפשרות לגוגל לאתר עמודים חדשים כמו לדוגמה:

  • קובץ מפת אתר- קובץ שמגישים אותו דרך כלי מנהל האתרים של גוגל (גוגל קונסול) שלמעשה מציג לגוגל את העמודים באתר שלנו שאותם אנו רוצים להציג באינדקס.
  • מעקב אחרי רשתות חברתיות-  בשנים האחרונות גוגל שמים יותר ויותר דגש על ניתוח הרשתות החברתיות ועוקבים אחרי המידע המגיע מהם. לכן, סביר להניח שתנועה שתגיעה מרשתות חברתיות תעזור מאוד לגוגל למצוא עמודים חדשים ברחבי הרשת.
  • שירותי צד שלישי- דרך פחות מומלצת וטבעית שבה פלטפורמות ברחבי העולם מציעות "אינדוקס מהיר" של תוצאות חדשות על ידי שליחה של פינגים למנועי חיפוש ברשת. לרוב עדיף להימנע מהדרך הזו.

איך לדעת איזה עמודים מוצגים באינדקס של גוגל עבור האתר שלי?

אם אתם רוצים לדעת אילו עמודים גוגל מציג באתר שלכם, ישנן כמה דרכים לעשות זאת. למשתמשים מתקדמים הרוצים לקבל תובנות טיפה יותר משמעותיות הדרך המומלצת היא דרך הגוגל קונסול. עם זאת, הדרך המהירה ביותר ולפעמים היעילה ביותר היא באמצעות פקודת גוגל מתקדמת , פקודת site.

כל מה שאתם צריכים לעשות זה לכתוב במנוע החיפוש site:seolinks.co.il ושם תוכלו לראות את כל העמודים שגוגל מציג באינדקס.

פקודת site

אם אתם לא מוצאים עמודים חשובים באתר שאתם כן רוצים שיוצגו בגוגל, יכולות להיות לכך מספר סיבות כמו אתר חדש או בנייה לא נכונה של אתר מבחינה היררכית, אבל הבעיות היותר קריטיות הינן בעיות סריקה שיכולות להופיע באחת מן הדרכים הבאות.

  • חסימה בקובץ הrobots.txt – חסימה כזו בעצם מורה לגוגל מה לסרוק באתר שלכם ומה לא לסרוק. כלומר, יכול מאוד להיות שבקובץ הזה בטעות חסמתם את הגישה לזחלנים של הגוגל.
  • תגית no-index – כשמה כן היא. בעצם תגית המורה לגוגל לא לקרוא עמודים מסויימים באתר שלכם ומונעת מהעמודים הללו להיות מוצגים באינדקס.

חשוב לוודא שלאחר תהליך בניית אתר אתם מורידים את כל החסימות המונעות סריקה. לרוב אתרים נבנים בסביבת פיתוח ובסביבה זו מפתחי האתרים לא רוצים שגוגל יסרוק את העמודים שבבנייה ולכן מוסיפים תגית no-index. וודאו שאתם מסירים את התגיות הללו לאחר סיום הפיתוח ובדקו שקובץ הrobots.txt מוגדר נכון.

איך אלגוריתם החיפוש מחליט על מיקומי אתרים?

הגענו למעשה לשאלה החשובה ביותר עבור רבים והיא איך מנוע החיפוש מחליט לדרג אתרים עבור שאילתות חיפוש. שימו לב וכדי למנוע בלבול, ההסבר כאן מתייחס אך ורק לתוצאות האורגניות ולא לתוצאות של קמפיין פרסום בגוגל.

תוצאות אורגניות

בפועל, ישנם למעלה מ200 פרמטרים שעוזרים לגוגל לשקלל את האתרים השונים ולהחליט כיצד להציג אתרים עבור שאילתות חיפוש. הפרמטרים הללו מופיעים במסמך ההנחיות של גוגל וניתן למצוא הרבה פרשנויות שלהם.

ניתוח כוונת הגולש

כפי שהסברתי מקודם, מנוע החיפוש מציג תוצאות שאמורות להתאים ביותר לכוונת המשתמש הספציפית. כלומר, הצעד הראשון בתהליך מבחינת המנוע הוא להבין את כוונת המשתמש המלאה. יש כמה כוונות משתמש פוטנציאליות שהנפוצות ביותר הינן:

  • שאילתת חיפוש מידע כללי- כמו לדוגמה במקרים בהם אתם רוצים ללמוד יותר על כלכלת אוסטרליה. 
  • שאילתות מידע מדוייק– כמו לדוגמה במקרים בהם אתם רוצים לדעת מה המטבע האוסטרלי או מה השער שלו.

מנוע החיפוש מבצע איזשהי הערכה המתבססת על אין סוף פרמטרים של כוונת המשתמש המדוייקת ביותר על בסיס ניתוח מילים נרדפות, תיקון שגיאות כתיב, היסטוריית הגולש ופרמטרים נוספים. לאחר ניתוח זה המנוע מחפש באינדקס אילו תוצאות מתאימות ביותר לשאילתה של הגולש ומציג אותם לפי סדר שהוא כאמור הדירוג בגוגל.

איך מנוע החיפוש מדרג אתרים?

האמת היא שהתשובה הזו משתנה כל הזמן בשל עדכוני גוגל רבים שמתרחשים כל הזמן ומשנים את כל מה שאנו יודעים כמה פעמים בשנה. אם פעם התשובה הייתה הרבה יותר פשוטה התחכום של האלגוריתם הוא הרבה יותר משמעותי כיום וקשה יותר לחזות אותו. עם זאת, יש שלושה יסודות בניין שכמעט אין עוררין ברחבי הרשת ולפי ההצהרות של גוגל שהם החשובים ביותר לקידום אתרים אורגני.

  • תוכן – בין אם זה וידאו או תוכן כתוב, התוכן חייב להיות איכותי ומתאים ביותר לכוונת הגולש. ככל שהתוכן יותר איכותי ועונה על החיפוש של הגולש כך הסבירות שהאתר שלכם ידורג גבוה יותר עבור השאילתה עולה בהתאמה.
  • חווית משתמש-  גוגל מנטר כל הזמן את התנהגות הגולשים ובוחן את התנועות שלהם והפעילות באתר. לדוגמה, האלגוריתם מנטר את זמן השהייה בעמוד, מתי יצאתם ממנו, קליקים שביצעתם ופעולות שונות שעשיתם בתור גולשים בעמוד. ככל שחווית המשתמש טובה יותר, מהירה יותר, ומתכתבת עם כוונת הגולש כך הסבירות שתצליחו להתברג למעלה עולה בהתאמה.
  • קישורים– קישורים היו פעם הגורם המרכזי ביותר לדירוג האתר והיום הם חולקים את הכבוד עם התוכן וחווית המשתמש. כעיקרון, ככל שיותר אתרים סמכותיים מצביעים על האתר שלכם כך האמינות שלו עולה בעיני האלגוריתם והוא יחשיב אתכם כאתר אמין. ככל שהוא יותר אמין וסמכותי כך עולה הסבירות שגוגל "ירגיש בנוח" להציג את האתר שלכם למעלה ולאפשר לו לענות על כוונת הגולשים.

לסיכום, בכל שאילתת חיפוש גוגל עושה שקלול וניתוח של כוונת המשתמש. לאחר מכן הוא בודק באינדקס מי העמוד המתאים ביותר לענות על כוונת המשתמש על בסיס הקריטריונים שלו ולבסוף הגולש מקבל את תמהיל הדירוג האורגני המוצג לפניו.

לסיום, סרטון חביב ומעולה מבית גוגל המסביר בצורה פשוטה איך המנוע חיפוש עובד.

לקריאה נוספת בנושא:

 

קידום אתרים בגוגל למעלה

בעל אתר/מקדם?
קבל/י דוח בחינם

ייעוץ בוואטסאפ