קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
איך להימנע מתוכן משוכפל באתרי מכירות
תוכן משוכפל

איך להימנע מתוכן משוכפל באתרי מכירות

מבין כל סוגי האתרים שאפשר למצוא באינטרנט, אתרי מכירות מציבים את האתגר הגדול ביותר בפני בעליהם מבחינת בעיות פוטנציאליות מול מנועי החיפוש בהיבטים של תוכן משוכפל ותקציב זחילה. עם זאת, קיימות מספר דרכים למנוע את הבעיות הללו עוד בטרם יצוצו, וכך לוודא שתהליך הסריקה והאינדוקס של אתרי מכירות אלה יהיה אופטימלי.

דעו מה נמצא באינדקס של גוגל

חשוב לבדוק בקביעות כמה מן העמודים שלכם נמצאים באינדקס של גוגל. ניתן לעשות זאת פשוט באמצעות הקלדת “site:example.com” בשורת החיפוש בגוגל, ומספר תוצאות החיפוש שיתקבלו הוא מספר העמודים המאונדקסים; ואמנם יש אומרים שמדובר במספר משוער ולא מדויק, אולם הוא עדיין ניתן להסיק ממנו האם קיימת בעיה קריטית באינדוקס:

אם מספר העמודים שמופיעים כמאונדקסים בגוגל קטן בצורה משמעותית ממספר העמודים הקיים באתר, אזי יש בעיה משום שברור שלא כל העמודים מאונדקסים. אבל גם ההיפך הוא הנכון: אם מספר העמודים שמופיעים כמאונדקסים בגוגל גדול בצורה משמעותית ממספר העמודים באתר, אזי יש בעיה משום שככל הנראה מקורו של העודף הוא בבעיית סריקה כפולה עקב תוכן שנסרק יותר מפעם אחת.

אם קיבלתם מעט מדי תוצאות:

  • זהו בעזרת גוגל אנליטיקס אילו עמודים ממפת האתר שלכם אינם מופיעים בחיפוש האורגני (הגדירו טווח תאריכים רחב).
  • חפשו כמה מן העמודים הללו בגוגל על מנת לזהות אילו מהם חסרים באינדקס (לא צריך לעשות זאת לכל העמודים שקיבלתם בגוגל אנליטיקס אלא לחלקם בלבד).
  • זהו מה משותף לעמודים שאינם מתאנדקסים – למשל בעיות של תוכן משוכפל, חוסר בקישורים פנימיים, קנוניקליזציה שגויה או שימוש שגוי בתג noindex, בעיות חמורות בקוד ה-HTML וכדומה – ובצעו תיקון מערכת בכל האתר על מנת להגדיל את סיכויי העמודים הללו להתאנדקס.

אם קיבלתם יותר מדי תוצאות:

  • סרקו את כל האתר שלכם באמצעות כלי קידום אתרים אורגני כגון Screaming Frog, DeepCrawl, או כלים דומים אחרים על מנת לזהות עמודים עם כותרות זהות (משום שהדבר מרמז שגם התוכן שלהם זהה).
  • מצאו את העמודים שיוצרים את בעיית התוכן המשוכפל והסירו אותם. יתכן מגוון רחב של סיבות ודרכי פתרון לבעיה – ובהם תעסוקנה השורות הבאות.

בצעו אופטימיזציה של מפת האתר, קובץ robots.txt וקישורי ניווט

שלושת האלמנטים הללו הכרחיים לאינדוקס תקין:

  • חשוב מאוד שמפת האתר תהיה ברורה, ויש מומחי קידום אתרים שטוענים שזה חשוב אפילו יותר מקישורים פנימיים. על פי הקווים המנחים של גוגל (וגם של בינג, אגב), כל העמודים באתר מסוים צריכים להיות נגישים באמצעות קישור אחד לכל הפחות, ומפת האתר בהחלט עומדת בקריטריון הנ"ל.
  • באותה מידה חשוב לוודא גם שקובץ txt תקין, לא חוסם את גוגל מפני שום עמוד שאתם רוצים שיתאנדקס, ושמופיע בו גם מיקום מפת האתר. קיומו של קובץ תקין חשוב מאוד משום שאם הוא לא קיים או איננו תקין – אזי יכול להיות שהוא כלל לא ייסרק ולפיכך כלל לא יופיע בגוגל.
  • ולבסוף, חשוב שמבנה הקישורים יהיה הגיוני ואינטואיטיבי; גם משום שחשוב שלכל עמוד באתר ניתן יהיה לגשת על ידי קישור אחד לפחות, אבל גם בגלל סיבות של חוויית משתמש חיובית. ככל שיהיה קל יותר לנווט באתר, כן ייטב.

טיפים נוספים לגבי ניווט ואינדוקס:

  • מומלץ שכל תפריט באתר, החל בתפריט הראשי וכלה בקטגוריות השונות, לא יעלה על 5 עד 7 פריטים – פשוט כדי להקל על הגולשים באתר ועל מנועי החיפוש.
  • השתמשו בניווט "פירורי לחם" (Breadcrumbs) כדי להקל על הגולשים להתמצא באתר.
  • יש הנמנעים לחלוטין משימוש בתגית nofollow בכל מה שקשור לתוכן או לקישורים פנימיים.
  • יש חשיבות לטקסט העוגן שמהווה קישור פנימי, ולכן ודאו שהטקסט מתאר מה נמצא בתוך הקישור והימנעו מדחיסת מילות מפתח.
  • הריצו סריקה משלכם על האתר על מנת לקבוע האם קיימות בעיות בסריקה ולנסות לאתר את העמודים שיוצרים בעיות בניווט, תוכן משוכפל, רווחים מיותרים וכדומה.
  • מבחינת חוויית משתמש, השתדלו שהקישורים יהיו קרובים ככל האפשר לבסיסו של האתר והימנעו מכתובת URL שכוללות נתיבים סבוכים בין יותר מדי תיקיות.
  • ודאו שהניווט באתר מתאפשר במלואו גם ממכשירי סמארטפון וטאבלט, הואיל וגוגל נוטה להעדיף תוצאות חיפוש מותאמות למובייל בראש הרשימה, מה שאומר שאתרים שמותאמים למובייל ייהנו מעדיפות גם בסריקה ובאינדוקס.

היו בקיאים בפרמטרים השונים של כתובות URL

אלה הם הפרמטרים שעלולים ליצור בעיות של רווחים אינסופיים ותכנים משוכפלים, מה שעלול להזיק קשות לתקציב הזחילה ולדלל את הסיגנלים הנדרשים לאלגוריתם של מנועי החיפוש בכדי לדרג את האתר. פרמטרים אלה מתווספים לכתובת ה-URL והם למעשה מעין הוראות לשרת לבצע פעולות שונות, כגון מיון פריטים, שמירת מידע אודות הביקור האחרון של המשתמש, סינון פריטים, התאמה אישית של מראה העמוד, תוצאות חיפוש פנימי באתר, מעקב אחר ביצועי קמפיינים או סיגנלים לגוגל אנליטיקס וכדומה.

בעזרת כלי קידום אתרים כגון Screaming Frog ניתן לזהות את הפרמטרים הללו ולבחון אותם:

  • כל פרמטר שאינו משפיע על התוכן, כגון תגי קמפיינים של מודעות, מיון, סינון והתאמה אישית, יש להשתמש איתו בתג noindex או תגי קנוניקל, ולעיתים אפילו שניהם יחד.
  • אם הפרמטרים משפיעים על התוכן באופן משמעותי על ידי יצירת עמודים שאינם תוכן משוכפל, אזי יש כמה דברים שאפשר לעשות:
    – להשתמש בקוד סטנדרטי, כגון פורמט “?key=value&”, ולא בקוד שאינו סטנדרטי כגון סוגריים ופסיקים.
    – יש להשתמש בפרמטרים, ולא בנתיבי קבצים, כדי לערוך רשימה של ערכים שאין להם השפעה משמעותית על תוכן עמודים.
    – ערכים שנוצרו על ידי משתמשים ואין להם השפעה משמעותית על התוכן יש למקם בתיקיה שתהיה מוסתרת מקובץ txt או לטפל בה על ידי תג noindex/קנוניקל.
    – אל תשתמשו בפרמטרים שאינם מניבים שום תוצאות, כדי שעמודים ריקים לא יתאנדקסו בגוגל.
    – אפשרו סריקה רק לעמודים שמייצרים תוכן חדש עבור מנועי החיפוש.
    – אל תאפשרו הקלקה על קישורים לקטגוריות או מסננים שאינם מציגים שום מוצר.

מסננים טובים ורעים

מתי יש לאפשר סריקה של פילטר על ידי מנועי החיפוש, ומתי יש להשתמש בתגי noindex  או קנוניקל?

ככלל, מסננים "טובים" – שכן רצוי לאפשר סריקה ואינדוקס שלהם – הם מסננים אשר:

  • פועלים כמעין שלוחה של קטגוריות מוצרים, כלומר מייצרים עמודים שונים שבהם מוצגים מוצרים שונים.
  • מסייעים לגולשים במציאת מוצר ספציפי.

בעוד מסננים "רעים" – שמוטב לא לסרוק אלא לטפל בהם בתגי noindex  או קנוניקל – הם מסננים אשר:

  • מסדרים מחדש את התוכן מבלי לשנות אותו, כגון לפי מחיר או פופולריות.
  • שומרים העדפות משתמש באשר למראה הדף מבלי להשפיע על תוכנו.

שימוש נכון בתגי noindex וקנוניקליזציה

תג noindex בעצם מורה למנוע החיפוש שלא לסרוק עמוד מסוים, בעוד קנוניקליזציה אומרת למנוע החיפוש ששתי כתובות URL (או יותר) הן למעשה עמוד אחד ומצביעה על העמוד ה"רשמי" מביניהם.

במקרים של תוכן משוכפל או דומה-מאוד, קנוניקליזציה היא האפשרות המועדפת משום שהיא משמרת את סמכותו של העמוד המקורי (יש לכך ערך מבחינת קידום אורגני), אך זה לא תמיד אפשרי. בנסיבות מסוימות, לא תרצו שאף גרסה של העמוד תתאנדקס – ואז יש להשתמש בתג noindex.

מוטב שלא להשתמש ב-noindex ובקנוניקליזציה בעת ובעונה אחת – במקרה כזה אתם עלולים לומר למנוע החיפוש שלא לאנדקס את העמוד הרשמי ולא את העמוד/ים המשוכפל/ים.

מתי עוד כדאי להשתמש בקנוניקליזציה?

  • עותקים שנוצרו בגלל חיפוש ממוקד ופרמטרים של כתובות URL – מוטב לעשות קנוניקליזציה לגרסה הסטנדרטית של העמוד.
  • תוכן שמשתרע על פני מספר עמודים – מוטב לעשות קנוניקליזציה לעמוד אחד של "הצג הכל".
  • אם אתם עורכים מבחני A/B, עשו קנוניקליזציה לכתובת ה-URL הרשמית.

מתי עוד כדאי להשתמש בתג noindex?

  • באזורים שמיועדים לחברים בלבד או לצוות בלבד.
  • עמודי עגלת קניות ועמודי תודה.
  • עמודי תוצאות חיפושים פנימיים.
  • כל עמוד תוכן משוכפל שלא ניתן לעשות לו קנוניקליזציה מסיבה כלשהי.
  • קטגוריות מוצרים דלות שאינן בעלות ייחוד מספק מקטגוריות האם שלהן.
אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצה להגדיל את הרווחים מהאתר שלך?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?