איך להתמודד עם קידום אתרים שלילי

איך להתמודד עם קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי במקרים רבים מבוצע ע"י מקדם אתרים חובבני או על ידי פעולות זדוניות של אנשי ספאם או במקרים קיצוניים מתחרים בעלי צרות עין, סתם ככה מבאס לחשוב שניתן להרוס השקעה רבה לאתר ע"י קישורי ספאם בכזו קלות,

אחד הקולגות היותר אהובים עליי, עבר לא מזמן תהליך כזה וכתב על זה פוסט, אחרי בדיקה לאחד מהלקוחות שלי מצאנו בחצי שנה האחרונה הפצצת קישורים וספאם בדרגה 2 (סתם קטלוג). למעשה ישנם הרבה מאוד דוגמאות, אביא גם כמה בהמשך, זה המקום להרגיע מעט מהתופעה הזו, שבשנה האחרונה גוגל די מזהים את התעלמות של האתר מהקישורים האלו, ובמקרים בהם האתר כל כך חזק הם אפילו לא פוגעים, עדיין ישנם מקרים רבים של אתרים שנפגעו כתוצאה מקישורים שליליים.

בשביל להימנע ממצבים אלו, או להתמודד כתבתי את המאמר הזה:

קידום אתרים נתפס בדרך כלל כדבר חיובי שעסק יכול לעשות למען עצמו: לשפר את מיקומו בתוצאות החיפוש בגוגל, להיחשף לקהל יעד רחב יותר, להתחרות בהצלחה מול עסקים דומים לו ולהגדיל את הכנסותיו.

לעומת זאת, לא רבים שמעו על קידום אתרים שלילי. שימוש בשיטות קידום אתרים מפוקפקות ולא אתיות (המכונות בשפה המקצועית "כובע שחור"), שמטרתן היא לא לקדם עסק מסוים בתוצאות החיפוש אלא לפגוע במתחרים שלו. אמנם קידום אתרים שלילי לא תמיד נעשה בכוונה תחילה, אבל אולי דווקא בשל כך – הוא עלול לפגוע בכל אחד.

גם האתר שלי סובל בזמן האחרון מלא מעט קישורים שליליים, אז מה עושים במצב שכזה? האם זה יכול לפגוע בדירוג האתר? איך זה בכלל עובד?

אם בעבר קידום אתרים שלילי היה נושא חשאי יחסית שדובר עליו רק מתחת לשולחן ובין מקדמי אתרים לבין עצמם, הרי שהיום מדובר בעניין פופולרי למדי. כמעט כל אחד יכול להיכנס לאתר כמו פייבר או לפורומים מפוקפקים שונים ברשת, לחפש "Negative SEO" ולקבל מיד רשימה של אנשים שמציעים לפגוע במתחרים באמצעות קידום אתרים שלילי תמורת כמה דולרים.

דוגמאות של קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי יכול ללבוש צורות רבות. למשל:

  • בניית קישורים ספאמיים (זבל) נגד אתר העסק שלכם
  • יצירת ביקורות שליליות על מנת לדרדר את הדירוג שלכם במנועי החיפוש
  • יצירת פרופילים מזויפים ברשתות החברתיות
  • שימוש ב"חוות קישורים" וברשתות בלוגים פרטיות (PBN)
  • שינוי או העתקה של התוכן באתר שלכם
  • חדירה לקובץ txt שלכם ושינויו על מנת לגרום לאתר להתאנדקס מחדש
  • פריצה לאתר שלכם והפצצתו במונחים שקשורים לתרופות, ויאגרה, פורנו, הימורים וכו'

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם נזק כתוצאה מקידום אתרים שלילי היא לגלות אותו כמה שיותר זמן מראש על מנת להתמודד איתו לפני שהוא מחמיר. לכן, על מנת להקדים תרופה למכה ולמנוע ספיגת סנקציות ידניות מגוגל, מומלץ לעקוב אחר פרופיל הקישורים שלכם ולהשתמש בשיטות ובכלי קידום אתרים לגיטימיים כדי לאתר מתקפות מוקדם ככל האפשר ולהגיב אליהן במועד.

בדיקת פרופיל הקישורים

קיימים מאות כלי קידום אתרים שיכולים לסייע לכם לבדוק את פרופיל הקישורים ולחפש סימנים שמשהו אינו כשורה. בינתיים ניתן למצוא גם כאלה שדורשים תשלום בכדי להשתמש בהם וגם כאלה שלא יעלו לכם גרוש.

כזה הוא למשל Google Search Console של גוגל, כלי פופולרי וחינמי. תחת "קישורים לאתר שלך" ("Links to Your Site") תוכלו לראות בקלות את כל הקישורים הרלוונטיים. מצד שני, לא תראו בו נתונים חשובים נוספים כמו טקסט העוגן, תגיות nofollow או dofollow וכדומה. כמו כן לא קל לבצע סינון לנתונים, וברוב במקרים יהיה צורך לייצא אותם לקובץ אקסל כדי לנתח אותם לעומק, מה שעלול לבזבז לא מעט זמן ועצבים. ועדיין, הנתונים שכן תוכלו לראות נחשבים למדויקים ביותר, ואם אתם מחפשים כלי חינמי אז זה בחירה סבירה למדי.

בדיקת קישורים בsearch console

חשוב לציין שהואיל ומדובר בנושא חשוב כל כך, והכלי שבו תעשו שימוש שאמור לסקור, לסנן ולנתח נתונים ממספר רב של קישורים, כדאי להשקיע ברכישת רישיון שימוש או מנוי לכלי בתשלום. לאחר מכן, מומלץ לבצע בדיקות של פרופיל הקישורים מדי שלושה חודשים לכל הפחות ואפילו מדי שבוע, תלוי בגודל האתר שלכם (ככל שהוא גדול יותר, כך יש יותר אפשרויות לפגוע בו על ידי קידום אתרים שלילי, ולכן הבדיקות צריכות להיות תכופות יותר).

יקר לכם לשלם בעבור רישיון שימוש או מנוי חודשי? חלק מהכלים מאפשרים תקופת ניסיון בת 30 יום ללא תשלום. כך תוכלו להירשם, להתנסות ללא תשלום, ולקראת תום התקופה לייצא את כל הנתונים ולבטל את הרישום. לאחר מכן תוכלו להירשם שוב לאותו כלי או לכלים אחרים לתקופת ניסיון נוספת וחוזר חלילה.

דוגמאות לכלי קידום אתרים בתשלום:

  • Ahrefs – כלי קידום אתרים פופולרי שמשמש בין היתר למחקר מילות מפתח, ניתוח מתחרים, ניטור קישורים ועוד.
  • Majestic – כלי פופולרי נוסף, ולמעשה אחד המתחרים העיקריים של Ahrefs כבר מספר שנים סביב "מי יכול לספק יותר מידע למשתמש".
  • SEMrush – כלי נוסף שכדאי לבדוק, ואשר בנוסף ליעילותו בבחינת קישורים הוא מצוין למציאת רעיונות חדשים לתוכן על פי נפח חיפוש מילות מפתח ועוד.

איך מזהים התקפה ומה לעשות

קל לזהות את רוב ההתקפות מתחום קידום האתרים השלילי: בדרך כלל רובן ככולן תהיינה מאופיינות באותו דפוס. כך למשל תוכלו לראות מאות קישורים ספאמיים נכנסים שלכולם אותה סיומת, כולם קישורים מסוג dofollow וכולם מצביעים לאותו עמוד באתר שלכם. אל תמהרו להקליק על הקישורים הללו, משום שלעתים הם יובילו אתכם לסוגים שונים של נוזקות או רוגלות, אולם יתכן ותגלו שמדובר באלגוריתם אוטומטי כלשהו שמפיץ את התוכן שלכם ללא הכרה ברשת.

לעתים תוכן כזה נעלם מעצמו, אבל אל תסמכו על כך. כלי אחר של גוגל מאפשר לאתרים להתכחש (disavow) לתוכן כלשהו: פשוט מגישים לגוגל רשימה של קישורים ומבקשים שהאלגוריתם יתעלם מהם. כלי זה נוצר על ידי גוגל בדיוק למטרה זו של מלחמה בשיטות קידום אתרים שלילי.

התכחשות לקישורים (Disavow)

אם ספגתם מתקפה וכעת ברצונכם לתקן את הנזקים ולדחות קישורים, תוכלו לעשות שימוש בשלל כלי קידום אתרים. להלן נדגים כיצד לעשות זאת באמצעות Ahrefs, וכמובן שהתיאור הבא עשוי להשתנות במעט מעסק לעסק בתלות בנתונים המדויקים.

  • בהנחה שזיהיתם את הדפוס של הקישורים המזיקים, הדבר הראשון שעליכם לעשות כעת הוא סינון הקישורים שלכם. לשם כך הקליקו על "New" תחת Backlinks, ולאחר מכן על "Live Index". כך תראו רק את הקישורים הפעילים. כעת סננו על פי קישורים ספאמיים – למשל, אלה שמסתיימים באותה סיומת של הקישורים המזיקים.
    קישורים שליליים
  • בחרו את כל הקישורים המזיקים
  • יצאו את רשימת הקישורים שברצונכם להתכחש אליהם
  • כעת שלחו את הרשימה לגוגל באמצעות Google Search Console: פשוט הקליקו על Disavow Links (שימו לב שיצאתם מ-Ahrefs ועברתם ל-Google Search Console של גוגל). בחרו את קובץ הטקסט הפשוט שיצרתם קודם, העלו אותו ולחצו על Submit. שימו לב שבתוכנה נשמר הקובץ האחרון שהעליתם, כך שתוכלו פשוט להוריד את הקובץ הקיים, לשלב בתוכו את הקישורים החדשים ולהעלותו מחדש.
    דחיית קישורים

כעת אפשר להירגע בידיעה שהאלגוריתם של גוגל יתעלם מן הקישורים המזיקים. עם זאת, מומלץ להמשיך לעשות מאמצים נוספים על מנת להסיר קישורים לא טבעיים שמצביעים לכיוון האתר שלכם.

שימו לב: הדוגמה שהוצגה לעיל היא פשוטה יחסית, ויש אתרים שיסבלו מעשרות אלפי קישורים מזיקים בכל פעם; יתכן ויהיה צורך בשילוב של יותר כלים ואפילו שכירת מומחה קידום אתרים.

טיפים נוספים

  • דרך נוספת לאתר קידום אתרים שלילי: בדקו את יחס טקסט העוגן שלכם (ב-Ahrefs למשל תוכלו פשוט להקליק על "Anchors"). יחס נורמלי ותקין אמור להכיל את שם המותג שלכם וכל מיני ביטויי מפתח רלוונטיים לתוכן שבאתר או בעמודי הנחיתה שלכם; אבל אם תבחינו בביטויים מוזרים לא קשורים,יתכן שמדובר בקישורי ספאמי שמצביע לכיוון האתר שלכם (ושוב, ב-Ahrefs תוכלו גם להקליק על הלחצן הימני של העכבר ולראות מידע נוסף כמו דומיין או כתובת URL, אבל בכלים אחרים יתכנו סוגי נתונים אחרים).
  • אפשרו קבלת התראות ב-Google Search Console: כך תוכלו לקבל התראות מגוגל במקרים של קישורי ספאם לאתר שלכם, מה שיסייע לכם להילחם בתופעות של קידום אתרים שלילי, אבל זה טוב גם למטרות אחרות של קידום אתרים כגון איתור קישורים שבורים, שגיאות 404 וכן הלאה.
  • בקשו מגוגל להתחשב בכם: אם איחרתם את המועד וכבר ננקטה נגדכם פעולה ידנית של גוגל, יופיע אזכור על כך ב-Google Search Console ואתם תוכלו למלא בקשה לשקילה מחדש. עם זאת, חשוב שתעשו כן לפני שתנקו את האתר שלכם.

סיכום

קידום אתרים שלילי הוא לא דבר שאתם רוצים להתמודד איתו, אבל במוקדם או במאוחר סביר להניח שלא תהיה לכם ברירה. התחרות היום עזה, ויש כאלה שלא יבחלו לנקוט בשיטות מפוקפקות כדי לפגוע בכם על מנת לשפר את סיכוייהם מולכם.

אל תחכו לסנקציות ידניות מגוגל ואל תסמכו על האלגוריתמים שלה שידעו לסנן את הספאם החוצה בעצמם: בדקו את הקישורים שלכם בתדירות קבועה על ידי כלים ייעודיים על מנת לוודא שאיכותם הגבוהה נשמרת ומהרו להתכחש לכל קישור ספאמי.

קידום אתרים בגוגל למעלה