קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
איך לבצע אופטימיזציה לתמונות ולדרג את האתר שלכם יותר גבוה!
דירוג תמונות בגוגל

איך לבצע אופטימיזציה לתמונות ולדרג את האתר שלכם יותר גבוה!

גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, על כך אין עוררין; אבל עובדה מעט פחות ידועה היא שגוגל תמונות, מנוע החיפוש הוויזואלי של גוגל, הוא אחד מן הפופולריים ביותר גם כן. מדי יום מבוצעים מיליוני חיפושי תמונות בגוגל תמונות, כאשר כל תמונה היא תוצאת חיפוש והקלקה עליה מאפשרת לגולשים להגיע לעמוד בו נמצאת התמונה – כך שלתמונות יש למעשה חשיבות מרובה מבחינת תנועת גולשים לאתר.
[toc]

שם ותיאור התמונה משפיעים על דירוגה בגוגל

שיטה פשוטה מאוד של קידום אתרים, פשוטה עד כדי כך שרבים נוטים לשכוח ממנה, היא אופטימיזציה של שם קובץ התמונה. יש לתת לקובץ הזה שם שמכיל מילות מפתח רלוונטיות, להשמיט מילות קישור (כמו אל, עם, ו' החיבור) ולהפריד באמצעות מקפים. כך למשל קובץ תמונה בשם DC5542123.jpg יהפוך ל"מעיל-עיר-פרווה-חגורה.jpg" וכדומה.

השיטה הפשוטה הבאה היא אופטימיזציה של תגי האלט והכותרת של התמונה, ובכך לא רק לשפר את דירוגה בגוגל תמונות אלא גם את רלוונטיות העמוד בו היא נמצאת, את חוויית המשתמש ואת הנגישות לגולשים עם לקויות ראייה (שהרי תגי האלט משמשים תוכנות עזר לגלישה עבור עיוורים וכבדי ראייה ומקריאות בקול את הטקסט הכתוב בהן). כל האלמנטים הללו בסופו של דבר יתרמו גם הם באופן עקיף לדירוג העמוד בגוגל.

בחירת פורמט, גודל קובץ וממדי תמונה מתאימים

קובץ גדול מדי עלול להאט באופן משמעותי את מהירות טעינת התמונה, ומכאן החשיבות של שמירה על גודל קובץ נכון. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שקבצי jpeg ידידותיים יותר מבחינת קידום אתרים אורגני מאשר קבצי png. אם יש צורך בשימוש בלוגו או גרפיקה בחדות גבוהה, מוטב להשתמש בקבצי וקטור מסוג svg. את קבצי ה-gif יש לשמור למקרים בהם יש צורך באנימציה פשוטה בטווח צבעים נמוך (הם מוגבלים עד 256 צבעים). אם צריך אנימציות גדולות וארוכות, יתכן שעדיף להשתמש בפורמט וידאו. כלל אצבע נוח הוא להשתדל לשמור על התמונות בעמוד מתחת ל-100kb, במידת האפשר.

באשר לממדי התמונה, כלומר גובהה ורוחבה, יש לוודא שהרוחב המקסימלי של התמונה איננו רחב יותר מן המסך הפופולרי ביותר המשמש לצפייה בעמוד. אחרת, לדפדפני אינטרנט מסוימים תהיה בעיה בהצגה של התמונה בפרופורציה הנכונה. כמו כן כדאי להגדיר כי התמונות בעמוד תהיינה רספונסיביות, כלומר רוחבן ישתנה באופן אוטומטי על פי גודל המסך בו נעשה שימוש לצפייה בעמוד. לעתים מוטב אפילו לשמור מספר עותקים של אותה תמונה בממדים שונים (ממדים שמתאימים לצפייה בסמארטפון, ממדים שמתאימים לטאבלט, למסך מחשב וכדומה), כדי לעשות שימוש בתמונה מתאימה על פי הצורך.

טעינה נאותה של תמונות לעמוד

כאמור, תמונות עלולות להאט את מהירות טעינת האתר, אבל לא רק בגלל פורמט, גודל קובץ או ממדי תמונה אלא גם בגלל הדרך בה הן נטענות. כך למשל מומלץ לטעון תמונות בשיטה המכונה "Lazy Loading", לפיה ראשית נטענות התמונות ש"מעל הפולד" (אלה שנראות לעין המשתמש מיד עם כניסתו לעמוד) ורק לאחר מכן יתר האלמנטים ש"מתחת לפולד" (כלומר אלה שיש לגלול על מנת להגיע אליהם). כך הגולש יראה את האתר מעט מוקדם יותר, ואמנם מדובר בשברירים בודדים של שניות אולם בהחלט יש להן השפעה משמעותית על חוויית המשתמש ועל דירוג העמוד בגוגל.

איך לבדוק את התמונות באתר שלכם?

בעלי אתרים ומפתחים יכולים להיכנס לתיקיות של השרת שלהם ולסדר את כל הקבצים על פי גודל כדי למצוא בקלות את הגדולים ביותר (ולפיכך הבעייתיים ביותר). דרך נוספת לעשות זאת היא שימוש בכלי קידום אתרים כמו Screaming Frog, שם ניתן לערוך מיון לפי גודל בטאב התמונות.

כלים אחרים כמו Lighthouse  או PageSpeed Insights יכולים לתת מידע נוסף, למשל אודות מידת דחיסת התמונות או הגדרות זיכרון מטמון בחלוקה על פי כל עמוד ועמוד.

איך ומה אפשר לדעת אודות ביצועי תמונות בגוגל

הדרך הנוחה ביותר לקבל מידע אודות ביצועי התמונות בגוגל היא באמצעות Google Search Console. יש להתחבר לחשבון ב-Google Search Console, להיכנס לדו"ח הביצועים (Performance), לבחור את התמונות (Image) וללחוץ על Apply. לאחר מכן תוכלו לקבל נתוני ביצוע מרכזיים אודות מספר ההקלקות, צפיות, דירוג, שאילתות, עמודים, מדינות, מכשירים ועוד.

דברים שכדאי לדעת על דו"ח התמונות של Google Search Console:

  • בתוצאות החיפוש לא רואים את שם הקובץ, אלא את העמוד בו מוטמעת התמונה; כלומר הכלי הזה לא מבדיל בין תמונות שונות באותו עמוד.
  • מבחינת מיקומי התמונות בתוצאות החיפוש בגוגל תמונות, המספר המוצג בדו"ח תלוי למעשה ברוחב המסך בו נעשה שימוש אצל הגולש; כלומר הוא מתאר בערך כמה גלל הגולש עד שהגיע לתמונה המדוברת.
  • אם תמונה מסוימת מוצגת בתוצאות החיפוש הרגילות של גוגל ולא בחיפוש התמונות, אזי הנתונים אודותיה יהיו מוצאים בדו"ח התוצאות הרגילות.
  • מספר ההקלקות מציין אך ורק את ההקלקות על התמונה; מספר החשיפות מציין חשיפה של התמונה בכל צורה שלה (תצוגה מקדימה או תצוגה מורחבת), ורק פעם אחת לכל URL.

עתידו של חיפוש התמונות

גוגל תמונות הוא מנוע חיפוש שרבים נוטים להזניח, ורק לאחרונה יותר ויותר בעלי אתרים ומשווקים מתחילים להבין את החשיבות של השקעה בתמונות שבאתרים שלהם – בין אם כדי לתמוך בשיפור חוויית המשתמש של הגולשים המגיעים לאתרים או על ידי חשיפת יותר מוצרים ללקוחות ישירות מתוצאות החיפוש.

בימים אלה עובדים בגוגל על מוצרים חדשים שיעשו שימוש בחיפוש תמונות, כמו אפשרות לצלם אלמנטים בסביבה ולבצע חיפוש גוגל שקשור אליהם (למשל צילום מילים בשפה זרה ומציאת תרגום שלהן באמצעות גוגל).

אין ספק שבכוונת גוגל להמשיך לפתח את התחום של הבנה ממוחשבת של תמונות, הן מבחינת אובייקט והן מבחינת טקסט, כך שכמעט ודאי שלתחום חיפוש התמונות תהיה השפעה משמעותית על קידום אתרים בעתיד. אחרי הכל, גם גוגל וגם משווקים ברשת מבינים את הכוח האדיר שיש לתמונות ככלי לגילויים חדשים ולהשראה, שאותו אפשר לתרגם בדרכים שונות, מגוונות ויצירתיות, ליצירת תנועת גולשים שתהפוך בסופו של דבר לרווחים.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?