שיפור חווית משתמש וקידום אתרים

בעבר קידום אתרים נחשב לעניין טכני ותו לא, כך שלא היה מפתיע למצוא שאתרים שנראו רע במיוחד והיה קשה לנווט בהם עדיין הופיעו במיקומים גבוהים בגוגל. היום לעומת זאת יש יותר ויותר עדויות שגוגל בוחן גם את חווית השימוש באתר. יותר מזה, חברת גוגל הודיעה באופן רשמי שהיא יכולה "לראות" חלקים שלמים מהאתר והצורה שבה הוא בנוי, ולא רק את הטקסט שבו.

אז איך אפשר לשפר את חווית השימוש באתר בצורה שגם תשרת את הקידום שלו?

שיפור חווית משתמש – שיפור מהירות האתר בניידים ובכלל

שיפור חווית משתמשבעוד במחשב האישי רוב האתרים עולים מהר מאוד והאתר עצמו מופיע כהרף עין, כאשר מדובר על אתרים לניידים, לפעמיים חולף זמן רב עד שהאתר מוצג אפילו אם המכשיר שלנו מחובר ישירות ל – Wifi. הסיבה לכך מורכבת וטמונה בצורך של האתר להתאים את עצמו לגודל מסך שונה בכל פעם ואפילו תצוגה אופקית או אנכית.

מכיוון שגוגל מודד היום את מהירות עליית האתר גם במובייל, שיפור המהירות הזו היא קריטית על מנת לשמור על הדירוגים של האתר. לכן, תהליך של קידום אתרים אורגני ומהירות אתרים שזורים זה בזה.

מלבד שינויים במבנה האתר עצמו ובקוד שיכולים לשפר את המהירות בה הוא מופיע, היום יש מספר פורמטים ספציפיים שמיועדים להתאמת אתרים לתצוגה בניידים. הפורמט הכי מוכר הוא זה שמקודם בעצמו על ידי גוגל וידוע גם בתור AMP  (קיצור לעמודים מואצים במובייל). אתרים אלו בדרך כלל עולים באותה מהירות כמו אתרים מהמחשב האישי עם פגיעה מינימלית בתוכן האתר.

בתור בונוס, גוגל שם את הסימון AMP  ליד כל אתר שתומך בתקן בתוצאות החיפוש, כך שגולש יכול לבחור להיכנס לאתר כזה על מנת לקבל את מה שהוא מחפש מהר יותר. גוגל אמנם לא הודיעה רשמית על כך שלאתרים כאלו יש בונוס בדירוגים, אבל הגיוני למדי שהדבר אכן כך…

תמונות

צמצום גודל התמונות אף הוא תורם לשיפור חווית השימוש באתר. בדרך כלל מדובר בעניין שקוף מכיוון שרוב האתרים מתוכנתים להציג גרסאות קטנות של התמונות ששוקלות פחות והגולש יכול לבחור אם לצפות בתמונה המלאה. יחד עם זאת, תמונות כבדות במיוחד (יותר מ – 500 קילובייט) עשויות להיטען לאט גם בגרסה המוקטנת שלהן.

הדרך הכי טובה להקטין את הגודל של התמונות הוא להשתמש בתוכנות מיוחדות שזהו התפקיד שלהן. תוכנות אלו יודעות לבחור את הפורמט המתאים ביותר לכל תמונה ולהקטין אותן לרזולוציה המבוקשת. בנוסף, הן מאפשרות לכווץ הרבה תמונות בבת אחת וכך לעזור בהוספה של גלריות שלמות לאתר…

עיצוב אתר ורספונסיביות

עיצוב גרפי של אתר מעולם לא היה חשוב יותר. אם פעם היה מספיק לעצב אתר יפה ומושך, היום צריך כאמור שהאתר גם יהיה מתאים לסלולר. רוב המעצבים עובדים עם עיצובים רספונסיבים. עיצוב רספונסיבי הוא עיצוב שמתאים את עצמו לגודל של המסך שבו המשתמש צופה. לדוגמה, אם במסך רגיל פונט בגודל 11 יהיה מספיק גדול עבור רוב המשתמשים, במסך קטן, יהיה צורך להגדיל את הפונט. הדבר נכון גם לגבי תמונות, כפתורים, טפסים וכך הלאה.

גוגל למעשה הודיעה באופן רשמי שהיא תתחיל לקבוע את הדירוגים של האתרים השונים ברשת בעיקר על פי הגרסה הסלולרית שלהם. המשמעות היא שהאתר שלכם יכול להיות מאוד רלוונטי ואינפורמטיבי, אבל אם הוא לא יהיה מתאים לסלולר, הוא עלול להופיע במקום נמוך יותר באופן משמעותי מאתרים אחרים.

איך גוגל יודעת עד כמה האתר מתאים לסלולר?  בעיקר בעזרת הגדרות ספציפיות למובייל שמופיעות בקוד וקבצי העיצוב שלו. למעשה, יש לה כלי בשם Mobile Check שנועד לבדוק את רמת ההתאמה ולהציג אותה לבעלי האתר. הכלי הזה גם מציע הצעות שונות כיצד אפשר לשפר את עליית מהירות האתר.

שימוש בטקסט נלווה

בואו נגיד שהגעתם לסרטון מעניין באתר כלשהו, אבל אין לכם חשק או זמן לראות את כל הסרטון. אחד הדברים שהייתם יכולים להיעזר בו הוא תמליל או לפחות סיכום של הנקודות החשובות בסרטון. הטקסט הזה עוזר גם לגוגל מכיוון שהוא יכול לדעת במה עוסק הדף. אם מדובר בסרטון בשפה אחרת מזו שבה האתר בנוי, יש אופציה להוסיף כתוביות ישירות לסרטון (ביו-טיוב) וגוגל יהיה מסוגל לקרוא את התרגום הזה.

ישנו גם טקסט נלווה לתמונות שידוע בשם ALT. למרות שרוב הגולשים לא רואים את הטקסט הזה בפועל, הוא יכול לעזור לגולשים שיש להם לקויות ראייה ומשתמשים בקוראי מסך. בנוסף לכך וכפי שאתם יכולים לנחש, גוגל קורא גם את הטקסט הזה ויכול להבין באופן כללי מה מתואר בתמונה.

אל תפספסו גם את:

10 דרכים להפוך את האתר עדכני בעיני גוגל

15 דרכים להשיג קישורים חיצוניים

שימוש זהיר בפרסומות והודעות קופצות

פרסומות בולטות והודעות קופצות (פופאפס) הפכו להיות מטרד לא קטן עבור רובינו, וכאשר מדובר בגלישה בסלולר, הן יכולות ממש להפריע לקרוא את האתר (כאילו שלא קשה לנו מספיק לקרוא מהמסך הקטן הזה…). גוגל מודעים לעניין ולכן הם שמים לב לאתרים שמבצעים אחת מן הפעולות הבאות :

  1. כוללים הרבה פרסומות בחלק העליון של הדף (החלק שנראה עוד לפני שגוללים את העמוד)
  2. אתרים שמסתירים את התוכן שלהם באמצעות חלונות, במיוחד אם הם עושים זאת ישירות לאחר שהגולש מגיע לגוגל.

למרות שגוגל כנראה לא תחסום את האתרים האלו בחיפוש, היא בהחלט עשויה להוריד את הדירוג שלהם, במיוחד בסלולר.

מצד שני, המודעות האלו חשובות לנו כמנהלי אתרים על מנת שירשמו יותר לרשימות התפוצה שלנו או על מנת שנוכל להרוויח מהאתר (עובדה מפתיעה – גולשים לא אוהבים במיוחד לשלם על תוכן…).

אז מה עושים?

  • מתאימים את גודל המודעה לגודל המסך
  • מקפיצים את המודעה רק לאחר שהגולש בילה כמה דקות באתר
  • הופכים את הרישום דרך המודעות האלו (שהן למעשה טפסים) לכמה שיותר פשוט, מייל ושם לכל היותר.

השקעה בתוכן והמרות

זה לא סוד שגוגל אוהב הרבה תוכן, אבל יש הבדל עצום בין אתר שמשתמש בתוכן הזה רק על מנת למשוך אליו יותר גולשים בלי לתת להם ערך אמיתי לבין אתר שיוצר תוכן שימושי שכיף לקרוא כשהקידום שלו הוא רק אמצעי ולא מטרה.

ואיך כל זה מתקשר להמרות? גולש שמקבל מה שהוא רוצה בדרך כלל יהיה גם זה שיבצע את הפעולה החשובה מבחינתנו, בין אם מדובר ברישום לרשימת תפוצה, קניית מוצר, יצירת קשר על מנת לרכוש מאתנו שירותים שונים וכך הלאה. כמובן שאפשר להגביר את ההפצה של התוכן באמצעים נוספים כמו שיתוף ברשתות חברתיות והתראות בדפדפן (או אפליקציה נלוות) כמו גם שימוש בפלטפורמות להפצת תוכן כמו טאבולה ואאוטבריין.

תגי מטה

העובדה שלתגי המטה יש השפעה מכרעת על המיקום של האתר בתוצאות החיפוש מוכרת לכולם, אבל לא כולם מפנימים שכותרת ותיאור מושכים יכולים לעשות הבדל של שמיים וארץ בנוגע לאחוז הלחיצות מגוגל, אפילו אם האתר ממוקם בשלישה הראשונה. לכן, חשוב לתת לכל דף כותרת ותיאור ייחודים שהם סוג של קופירייטינג קטן. אם מדובר בדפים עם תבנית קבועה (דפי מוצרים או קטגוריות), אפשר עדיין להשתמש בתבנית מוצלחת כמו למשל "מגוון גדול של טלוויזיות / מחשבים / (השלימו את החסר) במחירי רצפה ועד 12 תשלומים". למידע נוסף על אופטימיזציה של אתרים.

למעלה
האם אתה רוצה יותר מכירות?
כן אני אשמח לקבל ייעוץ ראשוני