תנועת גולשים ישירה

האם תנועת גולשים ישירה נחשבת כגורם דירוג?

תנועת גולשים ישירה (Direct Traffic) היא שם כולל לכל הביקורים של גולשים באתר באופן ישיר, כלומר כאלה שלא הגיעו באמצעות הפניה מאתר אחר. כך למשל אם גולש הגיע לאתר לאחר שהקליד את כתובתו בשורת הכתובת בדפדפן, או על ידי לחיצה על קישור ששמור במועדפים. דוגמאות נוספות לתנועת גולשים ישירה יכולות להיות קישור מאתר אחר שזהותו אבדה מסיבה כלשהי (למשל בגלל מעבר מפרוטוקול http ל-https), או שהגולש הגיע אליו לאחר לחיצה על קישור באפליקציה חיצונית שאיננה דפדפן.

מהי תנועת גולשים ישירה?

רק בשביל שיהיה ברור, כל השאילתות חיפוש שהם סביב המותג, או העסק בצורה ישירה נחשבים כמקור תנועה ישיר לאתר, במילים אחרות מחפשים ממש את העסק שלכם בגוגל.

נשאלת השאלה האם תנועת גולשים ישירה, על כל צורותיה, מהווה גורם דירוג של גוגל, כלומר פרמטר שנלקח בחשבון על ידי האלגוריתם של גוגל בבואו להחליט כיצד לדרג עמוד אינטרנט מסוים בהינתן שאילתה כלשהי.

האם תנועה ישירה הנובעת מחיפושים ישירים מסייעת לקידום האתר – ניסוי אישי:

אחד מהפרויקטים היותר מאתגרים שקיבלתי בשנה האחרונה היה לקדם משרד של עורך דין רשלנות רפואית, אציין בכנות שמדובר בתהליך מורכב מבחינת קידום, מאחר ובפרויקט הזה ספציפי המקדם הקודם עשה קישורים (חאפר רציני) שהגדירו מחדש את רמת הספאם שראיתי בחיי 🙂

בחודש האחרון, האתר קפץ במלא ביטויים, אחרי תקופה של 8 חודשים, זה היה די פתאומי, האמת שציפיתי לזה 🙂

זה קרה בעקבות עניין רב שהמשרד בראשון עו"ד א.ט. קיבל תיק גדול של תביעה ייצוגית שעורר עניין רב, בפייסבוק, לטעמי התנועה מחיפוש ישיר משפיעה בצורה ישירה ומחזקת את המותג.
קידום אתר אהובה טיכוקידום אתר

איך להשפיע על כמות התנועה מחיפוש ישיר?

אז למותגים שמפרסמים במיליוני ש"ח אין בעיה עם העניין, בכל זאת לא מדובר בפעילות פשוטה אבל רשמתי 4 טיפים שיאפשרו לכם להגדיל את כמות הכניסות הישירות:

  • בחרו שם מתחם שעשוי להיות זהה לשם העסק.
  • כלים נוספים – אם זה סרטונים או תוכנות מה שעשוי להכניס תנועה ישירה לאתר שלכם.
  • תוכן איכותי – כתבו תוכן איכותי שיסייע לכם למתג את האתר שלכם ובכך להחזיר גולשים בחיפוש ישיר לאתר.
  • מיתוג – הקפידו על שפה עיצובית בולטת, קמפיין מבצע בולט כזה שיסייע לכם ליהנות מהמותג.

התשובה איננה חד משמעית

יש מומחי קידום אתרים שטוענים שכן. יש היגיון בכך שתנועה ישירה תהיה גורם דירוג באלגוריתם של גוגל. למשל, כמות גדולה של תנועת גולשים ישירה עשויה להעיד על כך שגולשים מסכימים לטרוח ולהקליד את הכתובת בעצמם, או לשמור את כתובת האתר במועדפים, כלומר כנראה שהאתר הזה משרת מטרה או שיש בו ערך כלשהו. כך למעשה תנועת הגולשים הישירה עשויה בסמכותיות של האתר בעיני גוגל.

אבל יש גם כאלה שטוענים שלא. לנוכח ריבוי המקורות שיכולים להיחשב כתנועת גולשים ישירה, יש הטוענים כי ללא גורם מפנה איסוף המידע על ידי גוגל לא יכול להיות אמין דיו. כך למשל לא ברור מה יהיה טיב הנתונים כאשר מדובר בגלישה לאתרים דרך אפליקציות חיצוניות, אתרים שמקצרים כתובות, פלטפורמות שונות של רשתות חברתיות, קישורים שפרוטוקול האבטחה שלהם אינו שלם וכדומה.

סיבה נוספת בה נתלים המתנגדים היא שכגורם דירוג יהיה מדובר בפרמטר שקל מאוד לבצע עליו מניפולציה. אם כל מה שצריך כדי שקישור ייחשב "תנועה ישירה" הוא להשמיט ממנו את סימון האתר המפנה, אזי יהיה פשוט וקל לשנות כמה שורות קוד או הגדרות שרת כדי שייחשבו כתנועה ישירה.

בנוסף, המעבר של אתרים רבים מפרוטוקול HTTP ל-HTTPS המאובטח יותר למעשה חוסם מידע על נתוני הפניות במעבר מהפרוטוקול החדש אל הישן; מה שאומר שמבחינת השרת נראה כאילו תנועת גולשים רבה מאוד היא ישירה, כאשר בפועל היא לא כזו.
https

יתכן שמדובר בקורלציה ותו לא

האלגוריתם של גוגל מסובך מאוד וכולל גורמי דירוג רבים. יש אומרים שמדובר במעט יותר מ-200 גורמי דירוג, ויש אומרים שמדובר באלפים. כך או כך, מדובר בפרמטרים רבים שהאלגוריתם מנסה לשקלל במהירות על מנת להעריך איזה אתר רלוונטי, סמכותי ו/או אמין יותר מאחרים.

אין צורך להיכנס לעובי הקורה לגבי אופן הפעולה של האלגוריתם עצמו, אבל די לומר שבסופו של דבר ברוב המקרים האלגוריתם מציג בראש תוצאות החיפוש את האתרים הרלוונטיים ביותר, הסמכותיים ביותר והאמינים ביותר. כיוון שכך, הגיוני להניח שחלק מן האתרים הללו ייהנו מתנועת גולשים ישירה – ולו רק בשל היותם רלוונטיים, סמכותיים ואמינים, כלומר בעלי ערך אמיתי למשתמש.

במילים אחרות, סביר מאוד שקיימת התאמה בין אתרים שיש אליהם כמות גדולה של גלישה ישירה לבין אתרים שמדורגים גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל. אך האם מדובר בקשר של סיבה ותוצאה, או בקורלציה שהסיבה לה נעוצה במקום אחר? כאמור, התשובה עדיין לא ברורה. אנשי גוגל לא נוהגים לנדב פרטים אודות האלגוריתם, וכל מה שנותר הוא השערות של מומחים.

דבר אחד בטוח: גם אם תנועת גולשים ישירה היא אכן גורם דירוג, בוודאי יש רבים אחרים שהשפעתם על דירוג אתר בגוגל משמעותית יותר. לא מומלץ לבצע מניפולציות על אתרים (למשל, להסוות את כל הקישורים הפנימיים ברמת השרת כך שייראו כתנועת גולשים ישירה) – אלא פשוט להשקיע זמן ומאמץ ביצירת ערך אמיתי עבור המשתמשים. בין אם ירצו להגיע לאתר דרך הפניות או באופן ישיר – העיקר שיגיעו אל האתר.

קידום אתרים בגוגל למעלה