כניסת לקוחות
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2017/03/phone.png 072-3310701
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2021/02/globe-1.svg EN
איך לעשות מיגרציה (העברת אתר) בלי לחטוף מיגרנה?
צ'ק ליסט קידום אתרים

איך לעשות מיגרציה (העברת אתר) בלי לחטוף מיגרנה?

המאמר הבא מבוסס על המדריך להעברת אתר שפורסם בAherfs.

מיגרציה, או "העברת אתר" (ובאנגלית Website Migration) הוא מונח המשמש לתיאור שינוי עד כדי כך משמעותי באתר, שהוא עשוי להשפיע על דירוגו בגוגל ועל תוצאות הקידום האורגני בגוגל. למשל, העברה לדומיין חדש, החלפת חברת אחסון, שינוי מבנה כתובות URL, ואפילו שינויים עיצוביים.

אמנם יש סוגים שונים של מיגרציה, אבל בדרך כלל הם חולקים את אותם צעדים בסיסיים לתכנון ופתרון בעיות. מדובר בפעולות מורכבות שעשויות לכלול כמה בעלי תפקידים והרבה פרטים קטנים, וחשוב לזכור שגם אם לא הכל מתנהל על פי התוכנית – אפשר לתקן כמעט כל דבר שמשתבש. לכן אם עולה צורך לבצע את התהליך המורכב הזה, אין מה לדאוג: כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לעקוב בקפדנות אחר המדריך שלהלן.

היערכות לקראת העברת אתר מבחינת SEO

הדבר הראשון שצריך לעשות כשמתכוננים לביצוע מיגרציה הוא להגדיר במדויק, מראש, את כל התהליך הצפוי להתרחש: מי האנשים שמעורבים בתהליך, מה תפקידם, מה הם צריכים לעשות. יש להגדיר גם תאריכי יעד לכל בעל תפקיד ולקבוע באיזו דרך יתבצע המעקב אחר הביצוע. כדאי להיעזר לשם כך במערכת כלשהי לניהול פרוייקטים ואולי אף להגדיר אדם שהמעקב יהיה באחריותו; ולא לנהל את הכל באמצעות תחלופת מיילים שעלולה להתבלגן ולצאת משליטה במהירות.

לפני שיוצאים לדרך חשוב לייצר תוכנית מגירה כלשהי למקרה חירום. גם אם זו תוכנית שלא נרצה להשתמש בה אלא רק אם חס וחלילה יקרה אסון. צריכה להיות דרך להשיב את המצב לקדמותו.

על מנת שניתן יהיה לבחון את תוצאות המיגרציה ואת השינויים שחלו בעקבותיה, יש להכין מראש גישה גם לאתר הישן וגם לאתר החדש ל-Google Search Console ולגוגל אנליטיקס. יתכן שלאחר המעבר יורגשו שינויים או תנודות בחלק מהנתונים, לעיתים במשך כמה שבועות או אפילו כמה חודשים. זה מה שצפוי, למשל, במקרה של מעבר אתר בגודל בינוני לדומיין חדש. לעומת זאת, במקרים אחרים יתכן שהשינויים יהיו זניחים ואף בלתי מורגשים, נניח במקרה של מיזוג האתר לתוך אתר ותיק וגדול.

עוד כמה שלבים אחרונים של הכנה לפני שניגשים לעיקר:

  • יש לסרוק את האתר, כדי ליצור את תמונת המוצא שאליה ניתן יהיה להשוות אחר כך את כל השינויים.
  • מומלץ ליצור כמה עמודי ניסיון, שאותם ניתן יהיה לבדוק באופן פרטני בחיפוש אחר שגיאות. כדאי גם לבצע סריקה דומה שלהם בנפרד. ניתן לעשות זאת למשל באמצעות הפיצ'ר Top Pages ב-Site Audit של Ahrefs.
  • אם נעשה שימוש בפלטפורמה כלשהי של פיתוח אתר (אתר dev וכדומה), יש לוודא שהיא חסומה בפני סריקה כדי שלא תתאנדקס בגוגל.
  • והכי חשוב: יש לגבות את האתר במתכונתו הישנה, למקרה שיהיה צורך לשחזר אותו.

site audit aherfs

ביצוע המיגרציה

הצעדים המדויקים לביצוע המיגרציה תלויים כאמור באופיה, ובעיקר בשאלה האם כתובות ה-URL נותרות זהות או משתנות. להלן נדון בשתי האפשרויות.

אם כתובת ה-URL נותרות כשהיו

זה מצב שבו יש פחות שינויים, וחלק הארי של העבודה מתבצע לא על ידי אנשי SEO אלא על ידי מתכנתים ומפתחים. מיגרציות כאלה עשויות להיות קשורות לשינוי חברת האחסון והשרתים, שינוי שפה באתר, שינויים עיצוביים הכוללים עדכוני קישורים, תגיות וכדומה. אם נעשה שימוש בפלטפורמת פיתוח כלשהי, אלה נושאים שכדאי לפתור עוד לפני שהאתר החדש עולה לאוויר באופן סופי. 

מה צריך לבדוק?

  • תגי קנוניקל (Canonical Tags): אמורים להישאר כשהיו.
  • תגי כותרת העמוד (Title Tags): יש לוודא שהם זהים או לפחות דומים למה שהיה לפני המיגרציה, שכן חלק מהמערכות מייצרות תגים באופן אוטומטי שעלולים להיות שונים באופן מהותי מהרצוי.
  • תגי כותרות בטקסט (Headline Tags)
  • תיאורי מטא (Meta Descriptions)
  • Hreflang
  • סכמה (Schema)
  • מטא רובוטים: יש לוודא שלא נוספו תגי "noindex" לדפים החדשים.
  • הבדלי מהירות
  • תוכן: זה חשוב במיוחד במערכות ג'אווהסקריפט, שכן מערכות מודרניות עלולות שלא להעלות את כל התוכן באותה צורה כך שמנועי החיפוש לא יזהו אותו במקרים מסוימים. 
  • קישורים פנימיים: אלמנטים כמו סרגל "פירורי לחם" (Breadcrumbs), פוסטים/מאמרים קשורים, קישורים בפוטר ואפילו סרגל הניווט הראשי עלולים להשתנות. 

כדאי לדעת גם שלעיתים, קישורים ישנים שמובילים ממקומות אחרים ברשת אל האתר הישן לא יתעדכנו. זו תופעה שמתרחשת בעיקר כאשר מחליפים שרתים. הבעיה היא שקשה לעלות על כך – אבל אפשר לנסות לבדוק את ההפניות הללו בכלים חיצוניים (למשל בעזרת דו"ח "Best by links" של Site Explorer ובעזרת מסנן שגיאות 404 המתריע על קישורים שבורים).

aherfs העברת אתר
https://ahrefs.com/

אם כתובת ה-URL משתנות

זה המצב המורכב יותר. מיגרציות כאלה עשויות להיות קשורות לשינוי הדומיין (לרבות מיזוג אתר אחד לאחר או פיצול אתר), שינוי פרוטוקול אבטחה מ-HTTP ל-HTTPS, שינוי נתיבים כתוצאה מתת-דומיינים או שינוי ארכיטקטורת אתר וכדומה. מדובר במיגרציות מסוגים שונים, אבל תחילה נסקור את המשותף ולאחר מכן ניתן כמה דגשים פרטניים.

  • יש לעדכן קישורים פנימיים וקישורים בתגים שונים, כמו תגי קנוניקל, hreflang וכדומה. אפשר להיעזר לשם כך בתוספים בסגנון "מצא והחלף" כדי לזרז את התהליך.
  • יש להגדיר את Google Search Console. הכוונה להגדרת קובץ disavow (המורה לגוגל להתעלם מקישורים ספציפיים שנכנסים לאתר החדש), הגדרת geo-targeting, הגדרות פרמטרים של URL והעלאת מפות אתר. כמו כן כדאי לשמור לזמן מה עותק של מפת האתר הישנה, עם כתובת ה-URL הקודמות – וכך יהיה קל יותר לנטר את אינדוקס ה-URLים.
  • יש להסיר את כל חסימות הסריקות לכל הדפים, הן באתר הישן והן באתר החדש.
  • יש לוודא שדפים שאנחנו רוצים שיופיעו בגוגל אינם מסומנים משום מה כ-noindex.
  • יש לבצע הפניות: אם רוצים לוודא שדפים ישנים יופנו אל הגרסאות החדשות שלהם, כדאי לוודא שזה יקרה באמצעות הפניות 301. אפשר גם לבצע הפניות דומות על תמונות וקבצי PDF, אבל לפחות מבחינת SEO – אין צורך להתעכב על דברים שלא מתאנדקסים ממילא, כמו קבצי פונטים.

טיפ נוסף לגבי קישורים נכנסים בכל סוגי המיגרציות: אם רוצים לעדכן אותם כך שיצביעו אל האתר החדש, כדאי לעשות זאת מעמודים שנמצאים תחת הניהול שלנו (למשל לעדכן את הקישור שמוביל מדף הפייסבוק אל האתר, או מאתרים אחרים שנמצאים בבעלותנו). לא כדאי לבזבז זמן ואנרגיה על ניסיון לעדכן את הקישורים שמובילים לאתר מעמודים אחרים שלא בניהולנו. הם אמורים ליישר קו עם הפניות ה-301 באופן טבעי ולכן חבל להשקיע בכך משאבים.

דגשים לגבי שינוי פרוטוקול אבטחה מ-HTTP ל-HTTPS

 מיגרציה כזו נחשבת לפשוטה יחסית בימינו, אבל חשוב לוודא בין היתר כי נעשה שימוש בפרוטוקול אבטחת תוכן (upgrade-insecure-requests) כדי לטפל בבעיות שעלולות להיגרם בתוכן. זו פעולה מהירה ויעילה, אם כי עדיין יהיה צורך לטפל ידנית בקישורים פנימיים. בנוסף יש להתקין מספר שכבות אבטחה (כמו SSL או מנגנון HSTS) והפניות 301 שמעבירות מ-HTTP ל-HTTPS

דגשים לגבי שינוי דומיין: ראשית יש להקטין באופן זמני את ה-TTL (לפחות כמה שעות), כך שמטמון ה-DNS יתרענן מהר יותר וכך השינויים ייראו מוקדם יותר על ידי יותר משתמשים. בנוסף יש להיכנס ל-Google Search Console, להשתמש בכלי שינוי הכתובת (Change of Address Tool) ולחפש שינויים נוספים שיש לעשות באופן ידני. (וטיפ למשתמשי Site Audit של Ahrefs: שינוי הסריקה לדומיין אחר יציג את הדומיין החדש כך שניתן יהיה להשוות אותו לסריקת הדומיין הקודם).

בדיקה וניטור

יש כמה דרכים לעקוב אחר התקדמות המיגרציה ולוודא שהכל פועל לפי התוכנית.

בעזרת הכלים של Ahrefs

כפי שצוין לעיל, ניתן ליצור השוואה באמצעות Site Audit כדי להציג את השינויים לפני ואחרי המיגרציה. במקרה הזה יש לחפש אחר שינויים בפרמטרים כגון:

  • תגי קנוניקל
  • Hreflang (במקרה של החלפת דומיין יתכן עיכוב מסוים עקב הצורך בסריקה מחודשת)
  • סכמה 
  • מטא רובוטים.

אם יצרנו רשימה של עמודי ניסיון (Top Pages, כפי שתואר בתחילת המדריך הזה), יש להתמקד בהם: סריקה שלהם באמצעות Site Audit תבטיח שכל ההפניות נותרו על כנן ולא חלו שינויים משמעותיים. אם זכרנו ליצור פרוייקט נפרד של רשימת העמודים הזו, ניתן אפילו לבצע סריקה להשוואה כדי לראות את השינויים בעמודים הללו בזריזות.

באמצעות הכלים של Ahrefs ניתן גם לראות נתונים על התנועה בדפי האתר, תנועה שקשורה לביטויי מפתח, לוודא שההפניות והקישורים עובדים כראוי ועוד. ההשוואה פשוטה למדי כאשר מדובר באותו דומיין, אבל אם הוא השתנה – כדאי לייצא את הנתונים לקובץ אקסל או למסמך גוגל כדי ליצור נקודת מבט השוואתית על פני תקופות שונות.

בעזרת Google Search Console

יש הרבה מאוד מידע שאפשר להפיק מ-GSC. גם במקרה הזה ניתן לייצא את המידע אל קובץ אקסל או למסמך גוגל כדי לבחון טוב יותר את השפעות המיגרציה. הנה כמה דוגמאות:

  • ניתן לבחון את הקנוניקליזציה באמצעות הכלי URL Inspection. כל מה שצריך לעשות הוא להקליד את ה-URL ולראות איזה תג קנוניקל נמצא בשימוש. 
  • דו"ח ה-Index Coverage מאפשר בדיקה את אינדוקס הדפים. אם העלינו גם את מפת האתר הישנה וגם את מפת האתר החדשה, ניתן לראות את השינויים באינדוקס ולאתר בעיות. 
  • ניתן לבדוק את פעילות הסריקה של גוגל ולאתר בעיות אפשרויות בעזרת דו"ח Crawl Stats – שיאפשר לגלות שינויים בהתנהגות הסריקה, למשל, ולתת מידע על הדרך בה גוגל רואה את האתר החדש.

טיפים נוספים

שכחנו לייצר תמונת מצב ראשונית של סריקת האתר לפני המיגרציה ובכל זאת ברצוננו לבדוק את ההבדלים בין האתר הישן לחדש? אפשר לבדוק את archive.org בתקווה שנותרו שם עותקים מדפי האתר הישן. אם כן, יתכן שיש גם עותק של קובץ robots.txt כדי לבדוק האם חלילה אירעו חסימות בסריקה תוך כדי התהליך.

אין לנו משום מה גישה ל-GSC ובכל זאת נרצה לבדוק קנוניקליזציה? ננסה להדביק את כתובת ה-URL בשורת החיפוש הרגילה של גוגל. בדרך כלל, הדף הראשון שיוצג יהיה הקנוניקל. 

חשוב לזכור שגם שבועות ואפילו חודשים אחרי המיגרציה, עדיין עלולות לצוץ בעיות שונות ומשונות. למשל, אם הדומיין הישן לא יחודש בזמן, אזי כל תנועה שתגיע דרכו פשוט לא תעבור אל האתר החדש, ולכן יש לזכור לחדש אותו. דוגמה אחרת: אם עדיין קיימות הפניות דרך שרת האחסון הישן, כדאי להעביר אותן אל השרת החדש. וכמובן, אם קיימים פרוטוקולים שצריך לחדש מעת לעת, חשוב לעשות זאת בזמן ולא לשכוח.

ודבר אחד אחרון:

מיגרציה איננה תהליך פשוט ובהחלט יכולה לעשות לנו מיגרנה. יחד עם זאת, למרות שלא מדובר בתדירות גבוהה – סביר להניח שיהיו עוד מיגרציות דומות בעתיד. לפיכך, בין אם הכל עבר "חלק" ובין אם היו מכשולים בדרך, כדאי בסוף התהליך לבצע גם הפקת לקחים: לאסוף את כל בעלי התפקידים שלקחו בה חלק, לדון בתהליכים שעבדו כשורה, לבחון את הנושאים הבעייתיים וללמוד מכך לעתיד. 

אם אתם צריכים להעביר את האתר שלכם חשוב מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע ומקדם אתרים מומחה לפני שתעשו טעויות שיעלו לכם ביוקר!

קידום אתרים בגוגל למעלה

בעל אתר/מקדם?
קבל/י דוח בחינם