ריבוי אתרים - קידום אתרים

ריבוי אתרים מנקודת מבט של קידום אתרים

את המאמר הזה החלטתי לכתוב אחרי שבשנתיים האחרונות בניתי לכמה חברות אתר נוסף בשביל לנגוס יותר מתנועה אורגנית, כמובן יש עוד סיבות לבניית אתר נוסף לעסק כמו פעילות נפרדת ועוד דוגמאות, במאמר הזה אני רוצה לפרט לכם אלו שימושים ניתן לעשות בנוכחות דיגיטלית נוספת.

תכלס דמיינו לעצמכם שיש לכם אפשרות באמצעות השקעה להרוויח שטח נדלני שיניב לכם ריווחים מתנועת לא ממומנת לא חלום 🙂

בזמן האחרון עסקים רבים נוהגים להקים ולתחזק מספר רב של אתרים, אשר כולם שייכים לעסק אחד אולם כל אחד מהם מוקם ומאוחסן על גבי דומיין אחר. בין אם מדובר בהחלטות עסקיות או בדרך נוחה להפריד בין מותגים ולשווק אותם לקהלי יעד ספציפיים – ראוי לשאול האם ריבוי אתרים באופן הזה מסייע לקידום האתרים במנועי חיפוש או שמא מזיק להם.

התשובה לכך אינה חד משמעית. מחד ישנם יתרונות לא מבוטלים לריבוי אתרים, אולם מאידך קיימים גם חסרונות. להלן נסקור חלק מהם:

יתרונות ריבוי אתרים

התאמה לכוונת המשתמש

ריבוי אתרים עשוי להתאים למשתמשים וללקוחות שלכם, במיוחד אם אתם מציעים מספר רב של מותגים, מוצרים או שירותים. אם יש לכם מספר חברות בת שלכל אחת מהן אתר אינטרנט משלה, יש היגיון רב בבניית אתרים עם דומיינים שונים עבור כל אחד מן האתרים הללו (מה שלא תמיד הגיוני כאשר מדובר בבניית אתר עם דומיין נפרד לכל מוצר).

מבחינת קידום אתרים, חשוב לשים לב שבכל אתר מבוצעים מאמצי אופטימיזציה שיהפכו אותו למתאים לא רק למנועי חיפוש אלא גם עבור המשתמשים שלכם. כאשר גולש כלשהו מחפש דבר מה בגוגל, למשל, הם מעוניינים להגיע לאתר ברור ונוח לניווט אשר יענה להם על צורך מסוים. אם האתר אינו עונה על כוונת המשתמש, הגולשים פשוט יצאו ממנו ויעברו אל האתר הבא ברשימת תוצאות החיפוש, מה שיעלה את שיעור הנטישה ויפגע במאמצי קידום האתר.

לכבוש יותר שטח בתוצאות החיפוש

אם העסק שלכם פועל בענף שבו התחרות חלשה למדי, ריבוי אתרים יכול להתגלות כשימושי על מנת להופיע ביותר מתוצאת חיפוש אחת באמצעות מספר אתרים המכוונים לאותם ביטויי מפתח אולם מציעים תוכן ייחודי ושונה.

הסיבה היא שבסביבה תחרותית נמוכה, גוגל בדרך כלל יעדיף להציג שתי תוצאות חיפוש משני דומיינים שונים מאשר שתי תוצאות חיפוש מאותו דומיין. באופן כזה ניתן להגדיל את הסיכויים לקלוע לכוונת המשתמש אשר חיפש מחרוזת כלשהי וקיבל רשימת תוצאות מגוונת, שמתוכה שתיים או שלוש תוצאות מובילות אמנם לאתרים שונים אולם כולם תחת המטריה שלכם.

המקרה הנדיר של התוכן המשוכפל

כל מקדם אתרים יודע שמנועי החיפוש לא אוהבים תוכן משוכפל, אולם מקרה של ריבוי אתרים עשוי להיות אחד הבודדים בהם תוכן משוכפל הוא דווקא דבר חיובי: חברה קמעונאית מקוונת אשר יש לה מספר חברות בת שלכל אחת מהם אתר משלו, ובכל אחד עמודים דומים של קטגוריות ושל מוצרים, תוכל להפיק תועלת מעצם העובדה שהעמודים הללו אינם מאוחדים תחת אתר אחד ויחיד – שכן ההפרדה מייצרת הבדל בתכנים מבחינת מנועי החיפוש. האלטרנטיבה, לאחד את כלל אתרי חברות הבת תחת אתר אחד של חברת האם, פירושה השקעת משאבים עצומים באיחוד התכנים, בעריכתם או במחיקתם.

במילים אחרות, ריבוי אתרים עשוי לסייע לעסק קמעונאי (או כל אחד עסק דומה) למכור את אותם מוצרים תחת דומיינים נפרדים מבלי לכרוך בכך את הבעייתיות שבתוכן משוכפל.

חסרונות ריבוי אתרים

פיזור הקישורים והחלשת האמינות

אתר אחד שבונה פרופיל קישורים איכותי ומגוון למעשה מייצר לעצמו אמינות ומוניטין חזקים. ריבוי אתרים מפצל את אותם קישורים בין מספר דומיינים, ומכאן בהכרח מפצל גם את האמינות והמוניטין. במקרים מסוימים, כגון כאשר מדובר בנישות עסקיות בהם התחרות על מילות המפתח עזה מאוד ויש חשיבות לכל פרט קטן, הדבר עשוי להתבטא בפגיעה בדירוג במנועי החיפוש.

קושי המיתוג

אם יש בבעלותכם אתרים רבים, עליכם למתג אתרים רבים, לבצע פעולות רבות ברשתות החברתיות עבור כל אתר וכדומה. כך המשאבים שלכם מתחלקים בין מספר מותגים שונים והופכים לפחות אפקטיביים מאשר אילו היו מרוכזים כולם במקום אחד.

אז איך עושים את זה נכון?

להלן סקרנו מספר יתרונות וחסרונות של ריבוי אתרים. כעת נדון בדרכים ליהנות כמה שיותר מן היתרונות ולצמצם כמה שיותר את החסרונות:

  • אם הגיוני לאחד אתרים – אחדו אותם

יש לכם מספר אתרים שמוכרים את אותו מוצר, אבל אינכם מצליחים לשפר את הדירוג שלהם במנועי החיפוש למיקום שמתאים לכם, אזי איחודם לאתר אתר עשוי להתגלות כפעולה הראויה ביותר על מנת להשיג דירוג טוב אחד במקום מספר דירוגים מתחת לממוצע. לשם כך עליכם להעריך באופן ריאלי את פוטנציאל הצמיחה של דירוג מילות המפתח לעומת אובדן ההכנסה מן האתרים המרובים.

לעיתים איחוד אתרים הוא החלטה עסקית פשוטה, שכן המשמעות היא חיסכון בעלויות תחזוקה ושיווק. פעמים אחרות אובדן ההכנסה הנגרם בשל איחוד האתרים אינו מצדיק את התועלות מבחינת קידום אתרים. לכן הקפידו לשקול היטב את הצד החיובי כנגד הצד השלילי בבואכם לבחון האם כדאי לאחד את האתרים או לא.

  • קשרו את האתרים זה לזה

אם אינכם משקיעים בבניית קישורים בין האתרים השונים שלכם, אתם מפספסים הזדמנות פז לחזק את האמינות שלכם ואף מונעים מן הגולשים המגיעים לאתר אחד להגיע לאתרים אחרים שבבעלותכם.

לכן היעזרו בבלוגים שקיימים בחלק מן האתרים (או בכולם) על מנת ליצור תוכן מגוון שבו תוכלו לנצל הזדמנויות לקשר בין האתרים השונים; כמובן בתנאי שהקישורים הללו מוטמעים בתוכן באופן הגיוני, טבעי ולא מאולץ.

  • אל תעתיקו אתרים אחד לאחד

על אף היתרונות שנמנו לעיל עבור אתרים מרובים, אל תמהרו לשכפל את האתר (או האתרים) שלכם רק כדי, נניח, לכבוש יותר שטח בתוצאות החיפוש של גוגל. לכל אתר צריכה להיות משמעות בפני עצמו, עליו להעניק לגולשים המגיעים אליו תוכן בעל ערך. זו הסיבה העיקרית בעטיה מספר רב של אתרים המשתייכים לאותו גורם הינו קונספט שקל להיכשל בו – במיוחד אם התוכן בכל האתרים מאוד דומה.

סיכום

באופן כללי, שימוש בריבוי אתרים יכול לסייע למאמצי קידום האתרים, כל עוד נוצר תוכן ייחודי לכל אתר וחוויית משתמש חיובית עבור הגולשים המגיעים אליו ממנועי חיפוש ובראשם גוגל. בכל מקרה חשוב להתחשב בצדדים השליליים של ריבוי אתרים, כגון פיזור הקישורים והחלשת האמינות של כל אתר ואתר, שכן החסרונות הללו עשויים להפוך את משימת שיפור הדירוג בתוצאות החיפוש לקשה ומתסכלת.

לפני שאתם מקבלים את ההחלטה האם למזג את האתרים או להשאיר אותם בנפרד, שקלו את היתרונות מבחינת העסק ומבחינת קידום האתרים. ולבסוף, שימו את עצמכם בנעליהם של הגולשים: האם הם באמת צריכים יותר מאתר אחד? תהיה התשובה לכך אשר תהיה – כל עוד תראו לנגד עיניכם את המשתמשים, תוצאות החיפוש כבר ישתפרו מעצמם.

רוצה יותר כניסות לאתר?
למעלה