קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
זיכרון מטמון (Cache)

זיכרון מטמון (Cache)

לא, זיכרון מטמון זה לא מטבע וירטואלי חדש, אלא עוד כלי חשוב בניהול אתרים. אין ספק שגוגל הוא מנוע חיפוש מתוחכם במיוחד, המאפשר שימוש בהמון כלים, המאפשרים גם למומחי עולם קידום האתרים, גם לבעלי אתרים וגם לבעלי עסקים להשתפר כל הזמן. זיכרון מטמון הוא אחד מהכלים האלו ואם עד היום לא ידעתם איך להשתמש בו, אז היום זה היום!

זיכרון מטמון בעברית, זה בעצם תרגום של המילה Cache באנגלית. יש סיכוי די טוב שאתם מכירים את המונח קאש, יותר מאשר את המונח זיכרון מטמון.עם יד על הלב, כמה מכם באמן השתמשו בכלי הזה אי פעם, או מבינים בכלל למה הוא משמש? אז בואו אגלה לכם 🙂 באמצעות זיכרון מטמון, גוגל בעצם "שומר" ומאחסן דפי אינטרנט באופן קבוע וכך, אתם יכולים להציג או לאתר, גרסאות ישנות של דפי אינטרנט של האתר שלכם.

אתם בטח חושבים לעצמכם עכשיו, "אוקיי אייל, חידשת לי, תודה. אבל למה אני צריך לראות גרסאות ישנות של דפים באתר שלי?" תראו, ברור לי שזה נשמע די נישתי, אבל זה כלי שימושי שיכול לעזור לכם ונותן נקודת מבט נוספת על הליך הקידום האורגני. במיוחד בשבילכם, אספתי את כל מה שצריך לדעת על זיכרון מטמון במאמר אחד. לטס גו.

מה התפקיד של דפי זיכרון מטמון של גוגל?

זיכרון מטמון הוא כלי ייחודי למנוע החיפוש של גוגל, שנחשב למנוע החיפוש הגדול ביותר בישראל עם 97% מהחיפושים. זיכרון מטמון זה בעצם הגרסאות הקודמות של האתר שלכם השמורות אצל גוגל. מדובר בדפי אינטרנט אשר שמורים אצל GOOGLE ובעצם מציגים את תמונת המצב של האתר והתפתחות שלו לאורך זמן. גולש יכול לראות את המטמון בקלות.

אם לדוגמא תסתכלו את דף הבית של האתר שלכם ממה ברגע זה, לגוגל כרגע יש את הגרסה העדכנית ביותר של הדף הזה. אבל נגיד מחר אתם עולים עם הצעה חדשה ללקוחות שלכם, או מבצע מיוחד אז עמוד הבית מחר יראה אחרת לחלוטין, נכון? נכון מאוד, אבל גם הגרסה, זאת שהייתה לפני ההחלפה עדיין תהיה קיימת, אבל לא תוצג לגולש, רק תישמר בדפי המטמון של גוגל.

הגישה לזיכרון מטמון, מאפשרת לחזור לעמודים קודמים ולראות איך הם היו לפני השינוי. כך תוכלו לדעת לאיזה עמוד להחזיר במידת הצורך כי יש גיבוי לכל המידע שצריך. שימו לב, לא מדובר בצילומי מסך או תמונות, אלא ממש על שמירה של מסמך ה-HTML של אותם עמודים. באופן הזה תוכלו לגלוש ולעקוב אחרי השינויים שנעשו.

סוגי אחסון של עמודי CACHES

קיימים כמה סוגי אחסון של דפי מטמון:

  • הגרסה המלאה – הגרסה המדויקת של העמוד, לרבות תמונות, קטעי וידאו במידה והיו או בעצם כל מה שהיה בעמוד כולל כל הפורמטים השונים.
  • גרסת הטקסט – הגרסה הטקסטואלית של העמוד בלבד, ללא אלמנטים ויזואלים.
  • קוד מקור – הקוד של הדף עצמו.

למה צריך בכלל זיכרון מטמון?

עד עכשיו הכל נשמע סבבה, מובן, גוגל לוקח ומאחסן את הגרסאות הקודמות של עמודים, אחלה. אבל מה באמת עומד מאחורי זיכרון המטמון?

מדובר בתהליך שקורה באופן אוטומטי, כחלק מתהליך האינדוקס של גוגל, אשר דיברתי עליו במאמרים הקודמים. כל אתר המופיע בתוצאות החיפוש של גוגל, אונדקס קודם לכן, אם אתם מקדמי אתרים אתם כנראה מכירים את זה. ובכל פעם שגוגל סורק ומאנדקס את העמודים הפנימיים של האתר שלכם, הוא בעצם יוצר מטמונים. כל סריקה יוצרת מטמון חדש.

באמצעות המטמונים האלו, האלגוריתם של גוגל קובע איזה סוג של תוכן יש באתר שלכם וכמה גבוה מגיע לכם להיות בתוצאות החיפוש (ע"פ האיכות של התכנים וה-SEO כמובן). במילים אחרות, בכל שינוי באתר גוגל יוצרת מטמון חדש, על מנת להעריך מחדש את התוכן, שזה בסך הכל הגיוני בהתחשב בכל שגוגל מעוניין לתת לגולשים שלו את החוויה הטובה ביותר.

בנוסף לכך, מאספקט קצת אחר, קאשים מאפשרים חווית גלישה מהירה יותר ללקוחות שכבר ביקרו באתר שלכם. לדוגמא, אם ביקרתם אתמול באתר שמוכר גרביים והיום נכנסתם אליו שוב (במידה ולא ביצעתם ניקוי קאש אצלכם) הכניסה השנייה שלכם תהיה מהירה יותר, בזכות הקאש.

ברוב המקרים, גם אם החליפו את הבאנרים בעמוד הבית באתר, אתם לא תראו את זה אם אתם כבר נמצאים בתוך האתר, כיוון שזיכרון המטמון הוא על הגרסה הקודמת.

אבל למה זה קורה? תחשבו על אתרי איקומרס (חנויות אונליין) לדוגמא, הכוללים בתוכם המון מידע, המון מוצרים והרבה ממשקים, אם בכל פעם שתיכנסו לאתר הוא יטען מחדש לגמרי, זמני הטעינה שלו תמיד יהיו ארוכים. באמצעות הקאש הטעינה לא קוראת כל הזמן אלא רק אחרי כמה שעות או ימים תלוי עד כמה הקאש "חזק".

אבל רגע, למה שנצטרך את הגרסאות הקודמות?

אם מסיבה כלשהי תרצו שהגרסה הקודמת תופיע במקום הגרסה הנוכחית של עמוד כלשהו באתר שלכם, אז אפשר לעשות את זה! קיימות מספר סיבות שיגרמו לכם לרצות שהעמוד הקודם יופיע:

  • הדף לא באוויר – אחת מהסיבות לשימוש בקאש, היא שפשוט אי אפשר להציג את הגרסה החיה. לפעמים דפים יורדים לצורך תחזוקה או בגלל בעיה טכנית כלשהי. כדי לבדוק את הבעיה ולהבין למה הדף לא עלה לאוויר, אבל לא לפגוע בתנועה לאתר או בביצועים שלו, יש את גרסת המטמון. חשוב לזכור שבמידה ויש אלמנט שצריך להיות "חי" הוא לא יעבור, לדוגמא טופס ליד.
  • אתם רוצים לעקוב אחרי שינויים – לפעמים אנחנו רוצים לראות את הגרסה הקודמת של הדף על מנת להבין מה השינויים שנעשו, או איך העמוד היה נראה קודם לכן. לדוגמא, אתם רואים שהעמוד החדש לא עובד טוב כמו הגרסה הקודמת, תוכלו לבצע השוואה ולהבין מה השינוי המהותי שהיה

בואו נדבר פרקטי – איך שולפים זיכרון מטמון?

אז עכשיו ששיכנעתי אתכם שזיכרון מטמון זה הדבר הכי טוב בעולם כולו והחיים שלהם מהיום מתחלקים לשניים, לפני שהכרתם את זיכרון מטמון ואחרי. טוב אולי קצת קצת הגזמתי, בואו נגיע לעיקר. איך מוציאים גרסאות המאוחסנים בזיכרון המטמון בצורה יזומה?

באמצעות עמוד תוצאות החיפוש

הדרך הפשוטה ביותר לראות את הגרסאות הקודמות של האתר, הוא ע"י מציאת העמוד בתוצאות החיפוש. לאחר שאיתרתם את האתר שלכם תוכלו לראות בסמוך לכתובת האתר חץ מופנה כלפי מטה:

מציאת זיכרון מטמון בעמוד החיפוש

ברגע שתקליקו עליו תפתח לכם חלונית ועליה יהיה כתוב מטמון (או Caches)

האם אפשר לראות דפים שלא מאוחסנים בגוגל?

יש גבול לכמות הדפים שגוגל מאחסן אצלו, בכל זאת כל האתרים בעולם על הכתפיים שלו ולכן, לעיתים תצטרכו להשתמש באחת מהדרכים הבאות:

הרחבות לגוגל כרום

יש אפשרות צפייה בדפים שמורים ע"י שימוש בתוסף של גוגל כרום, הנקרא web cache viewer.

תוכנת myback

אם אתם רוצים לחזור רחוק יותר בגרסאות, Wayback machine הוא בדיוק מה שאתם צריכים. הוא בעצם ארכיון אינטרנט, המאפשר באמצעות כתובת URL לראות את כל התמונות הזמינות של אתר לאורך זמן בקטע מוגזם, ברמה שאפשר לחזור עד שנות ה-90 (!!!).

סיכום

אז מה היה לנו במאמר? דיברתי על מה זה זיכרון מטמון, או בשם השני שלו קאש (Cache). הסברתי שזיכרון מטמון זה בעצם הגרסה הקודמת של דף אינטרנט מסוים. אז נכון, זיכרון מטמון אולי לא משהו שמשתמשים בו בצורה יזומה כל הזמן, אבל הוא תמיד שם ברקע. בהמשך המאמר הסברתי באילו מקרים נצטרך להשתמש בזיכרון המטמון וגם, הסברתי איך תוכלו לצפות בגרסאות קודמות של עמודי האינטרנט שלכם בעצמכם, בכמה פעולות פשוטות.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצה להגדיל את הרווחים מהאתר שלך?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?