קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
תג קנוניקל (Canonical)
canonical
TECHNICAL
קידום אתרים למתקדמים

תג קנוניקל (Canonical)

קנוניקל זה סוג של חרק, שגדל באמזונס הרחוק…סתם 🙂 קנוניקל הוא בעצם חלק בלתי נפרד מהחלק הטכני של פעילות ה-SEO ותופס חלק חשוב בה, ממש כמו הפניות 301 או 404, הגדרת noindex, או כל תוספת אחרת שאנחנו מוסיפים לקוד ה-HTML במטרה "לשוחח" עם מנועי החיפוש ולהסביר להם בשפה שהם מבינים, מה מבנה האתר ואיך הם צריכים להתייחס לכל חלק – או בפשטות זהו עוד נדבך חשוב מתוך ה-seo הטכני של האתר.

פעמים רבות ישנם הבדלים בין מנועי החיפוש השונים, אבל לא כשמדובר בקנוניקל. התגים הקנוקלים הם ממש לא דבר חדש, הם קיימים מאז 2009 והיו תוצאה של שיתוף פעולה בין גוגל, מיקרוסופט ויאהו, כן כן ממש יגור זאב עם כבש. המטרה במהלך הזה הייתה, לעזור לבעלי אתרים או מומחי SEO לפתור את סוגיית התוכן הכפול. מצד אחד, חשוב למנועי החיפוש לזהות תכנים כפולים, אך מהצד השני, תוכן משוכפל הוא משהו שיש בכל אתר (כן כן גם באתר שלכם, נדבר על זה בהמשך) קנוניקל בעצם נותן לנו שליטה על התוכן המשוכפל ומאפשר לנו להנחות את מנועי החיפוש מהו עמוד המקור..

אבל רגע, לפני שאני נכנס לפרטים, נתחיל מהבסיס של הבסיס.

תג קנוניקל

נתחיל מההתחלה – מה זה קנוניקל בכלל?

זוכרים שדיברתי לא פעם ולא פעמיים על נושא התגיות? אז גם קנוניקל זה סוג של תגית. באופן כללי בחלק הטכני של ה-SEO אנחנו מסמנים כל מיני דברים, לדוגמא יש לנו תגית כותרת, תגית תיאור ועוד כל מיני סוגים של תגיות.

קנוניקל באופן ספציפי הוא תג המסמן למנועי החיפוש שכתובת ה-URL הספציפית היא בעצם דף המקור והתוכן הראשי של הדף. תג קנוניקל (rel="canonical") הוא בעצם חלק של קוד HTML המגדיר מה המקור ומה הם העותקים של עמוד תוכן מסוים.

כך בעצם, תוכלו להימנע מזיהוי תוכן כפול באתר שלכם, המופיע במקומות שונים. השימוש בתג הזה בעצם עוזר לכם בתור בעלי אתר או מומחי SEO "להגיד" למנועי החיפוש איזו גרסה של URL תרצו שתופיע בחיפושים.

בדומה תגיות אחרות, גם את התגית הספציפית הזו מסמנים בתוך מסמך ה-HTML באופן הבא:

 

רגע לפני שנצלול לקנוניקל בואו נדבר על תוכן כפול

כדי להבין לעומק למה משמש קנוניקל, צריך להבין לפני כן, מה זה תוכן כפול (או בשמו השני תוכן משוכפל). אז תוכן כפול, כשמו כן הוא, תוכן המופיע באינטרנט ביותר ממקום אחד. אנחנו יכולים לראות את זה לפעמים גם מהעתקות של מאמרים, או אפילו סתם תוכן שדורש שכפול באתר שלכם.

על מנת שתוכן יהיה משוכפל, הוא בעצם צריך להופיע ב-URL שונים. מהבחינה הטכנית תוכן משוכפל הוא לא עילה לענישה מבחינת מנועי החיפוש דוגמאת גוגל, אבל הוא בהחלט משפיע על הדירוג ומבחינתי זה היינו הך, הרי כל המטרה שלשמה אנחנו עובדים כל כך קשה זה שיפור הדירוג.

תוכן משוכפל יכול להיות זהה לחלוטין, הוא דומה בצורה ניכרת ובעצם גוגל במצבים כאלו מתקשה להחליט איזו גרסה היא הרלוונטית לתוצאות החיפוש וזו בעצם הבעיה. בסופו של דבר, גוגל הוא סוג של רובוט, ברגע שהוא לא מבין מה אתם רוצים ממנו, הוא יעשה מה שמוגדר אצלו כברירת מחדל, או לחלופין לא יבין מה לעשות וכתוצאה מכך, לא התייחס לדפים האלו כלל.

תוכן משוכפל יכול להיות מכוון או להיווצר בטעות, אם לדוגמא התוכן פעם אחת נמצא ב-URL לא מאובטח HTTP ופעם אחת בעמוד מאובטח HTTPS. מבחינת גוגל מדובר על שני URL שונים.

תוכן משוכפל הוא בדיוק הסיבה שצריך קנוניקל

בגדול, תוכן משוכפל הוא נושא קצת מורכב ובהחלט משפיע על הדירוג כמו שכתבתי קודם. כאשר מנועי החיפוש סורקים את האתר ומזהים תוכן דומה, או זהה, יכולות להיווצר בעיות SEO. בסופו של דבר לכל מנוע חיפוש יש הגבלת סריקה, מעין "תקציב" האתר מקבל. אם מנוע החיפוש יצטרך להתמודד עם הרבה תוכן משוכפל, הוא בעצם יפספס את החלקים החשובים והתוכן הייחודי שאתם כן רוצים להציע.

בעיה נוספת שעלולה לקרות היא, שמנוע החיפוש יציג את העמוד שאתם לא רוצים להציג, במקום את העמוד שאתם כן. תחשוב על זה ככה, מסמך נ-HTML שלכם הוא הדרך שלכם "לשוחח" עם מנוע החיפוש, זה שווה ערך לשיחת טלפון עם אחד מאנשי הצוות שלכם שאותו אתם רוצים להדריך מה לעשות בפרויקט או בעבודה.

במילים אחרות, תג קנוניקל מעביר את השליטה בתוכן משוכפל לידיים שלכם ועוזר לכם להגיד למנוע החיפוש, מה העמודים "המקוריים" של אותו התוכן ועוזר למנוע החיפוש להציג את התוצאות הנכונות בשאילתות.

כל אחד צריך קנוניקל

האינסטינקט הראשוני שלכם עכשיו זה בטח להגיד לעצמכם, אין לי בכלל עמודים משוכפלים באתר אני ממש לא צריך את זה ולהמשיך הלאה בחייכם בלי לדעת מה זה קנוניקל…אז לא! נכון, אולי זה יצא קצת דרמטי, אבל קנוניקל הוא נקודה רגישה.

כשאתם חושבים על URL או דף באתר, אתם חושבים בכובע של גולשים ולא בכובע של מומחים לקידום אתרים, אז לפני שאתם מחליטים שקנוניקל "לא בשבילכם" ואני רוצה רגע להתעכב על זה ולהסביר. נגיד נחתם בדף הבית של האתר שלכם, הרי זה לא משנה מאיזה כתובת מהכתובות הבאות תגיעו לאתר:

http://www.seolinks.com

https://www.seolinks.com

http://seolinks.com

כל אחת מהכתובות האלו תוביל אתכם לאותו העמוד בדיוק, אבל מבחינת גוגל (או מנועי חיפוש אחרים) כל אחת מהכתובות האלו שונה לגמרי. בדיוק בשביל המקרים האלו חשוב להוסיף תג קנוניקל.

במקרים אחרים, מערכות ניהול שונות (או בשמן השני CMS) רק מחמירים את הבעיה, בעיקר כי הם מוסיפים תגיות באופן אוטומטי ומאפשרים בעצם מספר URL שונים המובילים לאותו העמוד והתוצאה, תוכן משוכפל כמובן. כלומר, יכול להיות שיש באתר שלכם המון (ואני מדבר על ה-מ-ו-ן) תוכן משוכפל שאתם אפילו לא יודעים על קיומו.

לטס טוק דוגרי – שיטות עבודה עם קנוניקל

אז אחרי שהבנתם את חשיבות תגית קנוניקל ואחרי שחשבתם שהתחמקתם מזה כי "אין לכם תוכן משוכפל" ואני הסברתי שזה לא ממש ככה ועכשיו אתם מבינים שאתם צריכים לטפל בזה, אבל איך? בואו נדבר קצת פתרונות.

מה גרסת המקור?

אם יש 3 הפניות חשוב לשלב את תג קנוניקל בגרסה המקורית. כלומר, מקמו את התג ליד כתובת האתר שתרצו שתעלה במנועי החיפוש. שימו לב כי גם קידומת האתר משפיעה על הדירוג, לדוגמא HTTPS נחשבת לכתובת מאובטחת יותר ולכן תקבל יתרון בדירוג ובמיקום. חשוב למקם אותו מתחת לכותרת <head>:

לא לשכוח קנוניקל לדף הבית

העמוד הכי הכי חשוב שיש לכם באתר הוא כמובן עמוד הבית. זה הרושם העמוד הראשון אותו פוגש הגולש ולרוב הוא יהיה גם העמוד המנווט לעמודים פנימיים באתר. תחשבו כמה לינקים מובילים לעמוד הבית שלכם ממקומות שונים ויש גם כאלו שאין לכם שליטה עליהם. לכן, חשוב מאוד להוסיף קנוניקל ל-URL דף הבית על מנת למנוע באגים או בעיות שונות.

תמיד תבדקו את התגים הדינאמיים שלכם

כמו שאתם כבר בטח יודעים, הבנה וידע בכתיבת קוד האתר, יכול למנוע הרבה בעיות. אבל, אם אתם לא מתכנתים, כנראה שלא תדעו אם הקוד טוב או לא, אלא רק לפי הבעיות. קוד שכתוב לא טוב, עלול לגרום לאתר שלכם להוסיף קנוניקל שונה לכל גרסה של כתובת האתר שלכם. בדיוק בגלל זה, חשוב מאוד לבדוק כל הזמן את תגיותה קנוניקל הדינמיות.

תבנו את הכל בצורה טכנית מסודרת

אני כל הזמן אומר את זה ואמשיך לומר, כתיבת התגיות ובכלל מסמך ה-HTML הוא הדרך שלכם לתקשר את מה שאתם רוצים למנועי החיפוש, אם לא תכתבו ברור הוא לא יבין אתכם, ממש כמו כל סוג תקשורת. לכן, חשוב להימנע מלעשות קנוניקל של עמוד X לעמוד Y ועמוד Y לעמוד X. בקיצור תכתבו פשוט אל תשרשרו תגי קנוניקל  ואל תסתרו את עצמכם, אם אתם לא יודעים מה אתם רוצים, גוגל בטח לא יבין..

לא לשכוח לעשות תגית קנוניקל גם לדפים עם דמיון

הרבה אנשים חושבים רק על תכנים משוכפלים וזהים, אבל, חשוב לזכור להוסיף תג קנוניקל גם לתכנים דומים. האלגוריתם של גוגל סופר מתוחכם ומשוכלל ויודע להבחין גם בתכנים דומים. לכן, אל תשכחו להוסיף קנוניקל.

תג קנוניקל לעומת הפנייה 301

אז נשאלת השאלה, האם תגים קנוליקלים עוברים את אותן בדיקות כמו הפניות 301 והאם גוגל מתייחס אליהם באותו האופן? אז התשובה קצת מורכבת, ברוב המקרים נראה שכן, אבל חשוב לזכור שלכל אחד מהם יש תפקיד אחר והם יוצרים שתי תוצאות שונות כאשר מדובר על מנועי החיפוש. הפנייה 301 שומרת בעצם על הדירוג והמוניטין של הדף ואילו תג קנוניקל מציג למנוע החיפוש מה ה-URL המקורי.

איך בודקים אם יש לעמוד שלי תג קנוניקל?

מה חשוב לבדוק?

  1. האם לדף יש בכלל תג קנוניקל?
  2. האם קנוניקל מותאם ל-URL הנכון והמקורי?
  3. האם העמוד מאפשר סריקה של מנועי חיפוש?

חשוב מאוד שתהיו בקיאים בחומר ותזכרו לא להגיע לסתירות בהנחיות שלכם במנועי החיפוש. מה הכוונה? טעות נפוצה שאני נתקל בה לא מעט, היא לבצע הפנייה על ידי תג קנוניקל לכתובת URL שחסמת בהנחיות במסמך robots.txt, או לחלופין, שהכותבת מוגדרת כ-NOINDEX, כלומר, מנועי החיפוש לא יכולים לסרוק ולאנדקס אותה. אם תבלבלו את מנועי החיפוש, האלגוריתם לא יבין מה אתם רוצים ממנו וזה יגרום לבאגים, או במקרה יותר גרוע, יגרום למנוע החיפוש לחשוב שאתם ספאם.

3 טיפים של אלופים (ואלופות)

הגדרת קנוניקל במסמך HTML

הוסיפו את הקוד rel=canonical לכתובת ה-URL המקורית <link rel=“canonical“https://example.com/canonical-page/” />

הוספת קנוניקל לכותרות HTTP

אם יש לכם עמודים שיש בהם רק אופציה להורדת מסמך כלשהו ואין כותרת, כך שאין <head> במסמך ה-HTML, יש להשתמש בכותרת HTTP.

הוסיפו קנוניקל למפות האתר

בגדול, לפני ההנחיות של גוגל, אסור לכלול דפים שאינם קנוניקל במפות האתר שלכם, אם תחשבו על זה, זה מאוד הגיוני. מפות האתר אמורות להנחות את מנוע החיפוש אילו עמודים לסרוק קודם.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?