קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
מפת חום לאתר (HeatMap)

מפת חום לאתר (HeatMap)

מכירים את זה שאתם קמים בבוקר, אין לכם מושג מה ללבוש, אז אתם פותחים את המכשיר הנייד ובודקים מה מזג האוויר? אז זה ממש לא מפת חום. שכחתם שאני לא חזאי? 🙂 עד שיגיע היום שיקראו לי אייל רופ, בינתיים, נדבר על מפת חום בהקשר של אתרים ואיך כל זה תורם לנו?

מפת חום היא אחד הכלים היעילים ביותר למנהלי אתר, או מומחי SEO ובעזרתה, ניתן לנתח את האינטראקציה שלכם עם הגולש. תחשבו על זה ככה, כשאנחנו מדברים על חנות פיזית, או על בית עסק, אפשר לצפות בהתנהגות ב-LIVE של לקוח אשר הרגע נכנס לחנות שלכם. אתם יודעים כבר לזהות מה הכוונה של אותו לקוח ולאט לאט, אתם גם תבנו לעצמכם דפוסים בראשכם. לכן ניתוח דאטה מהסוג הזה הוא כשלעצמו מהווה כלי חשוב בהליך קידום אתרים.

אבל, כאשר לקוח מגיע לאתר, נדרש הסתכלות אחרת. בסופו של דבר, למעט איוונטים (אירועים שהגדרתם מראש שיספרו כאשר מבצעים אותם, כמו הוספה לסל לדוגמא) או צפייה בתוכנות המאפשרות הקלטה של גולשים אנונימיים, יהיה לכם כמעט בלתי אפשרי להבין מה הלקוח ביצע באתר.

בדיוק בשביל זה, אני, מאוד ממליץ להשתמש במפת חום. ובמיוחד כדי שתבינו, מה זה מפת חום, איך משתמשים בה ומה אפשר ללמוד מהתנהגות הגולש? כתבתי לכם את המאמר הבא 👇

אז מה היא מפת חום?

מפת חום היא כלי לכל דבר, אשר מסייע למנהלי אתרים, מומחי SEO, אנליסטים או כל גורם מקצועי אשר מבצע ניתוח התנהגות משתמשים באתר, במטרה להבין טוב יותר ובצורה מעמיקה יותר, מה המסע שהגולש עובר.

מפת החום מאפשרת לנו לצאת מהמספרים היבשים ולראות את האינטראקציות של הגולשים באתר. באופן הזה, ניתן להבין באופן חזותי מה האזורים החמים באתר ומה האזורים הקרים.

לדוגמא, באמצעות מפת חום, תוכלו לבדוק על מה הגולשים הקליקו, עד איפה הם גללו או במילים אחרות, מה שטחי הנדלן היותר משמעותיים באתר ומה פחות. לצד זאת, מפת החום מאפשר לאתר  אילו באנרים יותר בולטים ומייצרים עניין ואילו פחות.

מפת חום

אם נסתכל על הדוגמא מעלה, ניתן לראות כי הנקודות החמות ביותר באתר, הן התאים של טופס הליד, בסך הכל מדובר על התנהגות די נורמטיבית. לעומת זאת, אם נסתכל על הפוטר (החלק התחתון של האתר) נוכל לראות ש-% ההקלקות יורד.

 אז מה בעצם נותנת לנו מפת חום?

  • הבנה מה הם החלקים בעמוד המוצג אשר מקבלים את מירב תשומת הלב.
  • על איזה חלק בעמוד גולשים מסתכלים או מקליקים.
  • עד איזה חלק של העמוד הגולשים גוללים.
  • מהי כוונת המשתמש? האם הוא מתעניין בעוד מידע, או אולי ברכישה? מה הגולשים עושים שהם מגיעים לעמוד?

בנוסף לכל אלו, אם נדבר רגע ברמה התיאורטית, רוב הכלים שיש לנו לניתוח התנהגות משתמש (למעט תוכנות הקלטה כמו hotjar) מאפשרות לנו לצפות בנתונים "יבשים" ומדברים יותר "מה" ופחות "איך".

גוגל אנליטיקס לדוגמא, הוא כלי המתאר לנו תמונה מספרית מאוד ברורה של התנהגות גולשים, אבל הוא לא משקף את האיך. לצורך העניין, אנחנו רואים רכישה וגם יודעים שהמשתמש ביקר בכמה עמודים, אבל על מה הוא לחץ? מפות חום נותנות לנו בעצם נפח נוסף למידע שיש לנו על התנהגות הגולש, בדומה למחקר כמותי לעומת מחקר איכותני.

אם תחשבו על זה, מדובר על חלקי מידע די חשובים. ככה לדוגמא, אם אתם רוצים לקדם הטבה כלשהי אבל אתם מתלבטים באיזה באנר למקם אותה, כדי לייצר את החשיפה המרבית. מפת החום תעזור לכם לסיים את ההתלבטות וגם תעזור לכם לקבל החלטה מושכלת.

מפות חום בעצם מציגות את פעולות הגולש, באמצעות ספקטרום צבעים קריר עד חם.

הצבע החם ביותר (ברוב המקרים הוא יהיה האדום) מצביע על הפעילות הגבוהה ביותר. כלומר, הכי הרבה גולשים מסתכלים או מקליקים על הכפתור או הבאנר הספציפי. לעומת זאת, הצבע הקר ביותר (לרוב כחול) מציג את החלקים שקיבלו פחות התייחסות מצד הגולש, או לא קיבלו כלל. מפות חום בעצם מציעות תמונה ברורה באופן ויזואלי של התנהגות הגולש.

סוגים של מפות חום

אז למפות חום יש כמה סוגים, שכל אחד מהם משרת הבנה אחרת של המשתמש.

מפות ריחוף

מכירים את המונח mouse over? מדובר על הפעולה בה מעבירים את העכבר, ללא הקלקה או גלילה. כשאנחנו בודקים את זה במפת חום, זה נקרא מפות ריחוף. המפות האלו בעצם מראות איפה אנשים עוצרים ומסתכלים. לדוגמא, בכתבות תוכן, תוכלו לזהות אילו חלקים יותר מעניינים וגולשים מתעכבים עליהם ועל אילו פסקאות הם מדלגים.

יחד עם זאת, האם אנחנו יכולים להסתמך על כך שפעולת ריחוף עם העכבר, היא בהכרח קריאה או העמקה בטקסט? יכול להיות הרי שאותו גולש פתח את המכשיר הנייד וחיפש שם, או פתאום קפצה כתבה בטלוויזיה שהוא מאוד רצה לראות.

מפות גלילה

כמה רחוק אנשים הולכים? בואו נודה באמת. אנחנו לפעמים עושים עמודי נחיתה ארוכים כמו הגלות וחושבים (או יותר נכון חיים קצת בסרט) שלגולש יש כוח לקרוא את כל המידע שאנחנו "שופכים" עליו, מבלי שהוא "ביקש". אז בעיקרון, אין בעיה. תעשו עמודים עם גלילה, בטח אם מדובר על צורכי SEO, אבל את המידע החשוב באמת, תמקמו במקום שאליו הגולשים מגיעים, אחרת אתם מפסידים.

מפת חום מסוג גלילה

מפות הקלקה

שמפת הקלקה אומרת – על מה הגולש הקליק כדי לקבל יותר מידע, להרחיב את ההבנה, או סתם כי סיקרנו אותו מספיק. מפות הקלקה הן סופר חשובות, בעיקר כי באמצעותן תוכלו להבין מה עובד לכם טוב יותר ומה פחות, מה כדאי לשנות, או מה כדאי לשפר וגם, תוכלו לבחון ולבצע A/B טסט. כלומר, להציג לגולש 2 אלמנטים שונים ולראות מה עובד טוב יותר:

יאללה פרקטיקה

אחרי שהבנו בכללי את הקטע של מפת חום, בואו נעמיק קצת כדי שתוכלו כבר מחר בבוקר להיעזר במפת חום ולשפר את התוצאות שלכם!

מצאו את הנקודות הלוהטות באתר שלכם

מוכנים להתחיל עבודת נמלים קטנה? מבטיח שהיא תשתלם! תעברו על האתר שלכם וחפשו איפה הנקודות החמות שלכם. תבדקו בעמוד הבית – מה הנקודות הכי חמות? לאחר מכן, עברו בין העמודים הכי פופולריים באתר שלכם ובדקו גם שם – מה הנקודות החמות? חשוב מאוד שתבינו מה שטחי הנדל"ן החזקים ביותר שלכם.

מקמו את הפרטים החשובים ביותר באזורים החמים

מה הדבר שהגולשים הכי מחפשים באתר שלכם? המלצות? מספר טלפון? טופס השארת פרטים? בלוג? תנו להם מה שהם מחפשים. ברור שעבורכם טופס הליד הוא החשוב ביותר, אבל רגע! גשו לזה לאט ובחכמה, אף אחד לא אוהב ש"מתנפלים" עליו, גם לא וירטואלית. אל תחביאו את הבלוג תחת מיליון תפריטים, תחשבו גולש, תחשבו לקוח.

נסו לאתר בעיות באמצעות מפות חום

נסו להבין האם יש בעיה באזור כלשהו באתר, אם לדוגמא אתם רואים המון אדום ליד כפתור ולא על כפתור, ייתכן ויש בעיה בתצוגה של האתר. או לחלופין, אם אתם רואים שפופ אפ מסוים גורם לנטישה ולא מייצר הקלקות כלל, ייתכן ויש שם בעיה.

בסוף חשוב להבין שהמפת האתר עוזרת להתאים את האתר יותר ויותר לגולש. לאחר שתוכלו לאתר מהן הבעיות תוכלו לבצע אופטימיזציה לאתר ולהתאימו בצורה טובה יותר לכוונת המשתמש. למעשה זו דרך נוספת לבצע ביקורת תוכן ולהתאימו בצורה טובה יותר במקרה הצורך.

בנו את האתר לעידוד גלילה

בנו את המסך שלכם באופן כזה שהוא יעודד גלילה. חץ מופנה מטה, באנרים שרואים רק הצצה מהם, כותרת מפוצצת ומסקרנת, תחשבו איך אתם מעודדים את הגולש לגלול.

בנו מסע לקוח ונסו לגרום לגולשים ללכת בעקבותיו

בסוף, בואו לא ניתמם. יש לכם מטרה כלשהי, איזושהי פעולה שאתם רוצים שהגולש יעשה, רכישה, השארת טופס ליד, לא משנה מה. לכן, חשוב לעקוב אחרי התנהגות הגולשים ולהבין האם ההתנהגות שלהם תואמת את הציפיות שלכם, או שאולי כדאי שתבצעו כמה שינויים.

מתי כדאי להשתמש במפת חום?

אם נדבר רגע על חיי היומיום, עם כל הדברים שיש לעשות יהיה לכם מאוד קשה לעקוב כל הזמן אחר מפות החום ובסך הכל זה גם לגיטימי. מתי כן כדאי ומומלץ להשתמש במפות חום?

שיניתם עיצוב לאתר? הגיע הזמן לבדוק אותו!

עיצוב אתר מחדש, זה סיבה קלאסית לבדוק את מפת החום ולגלות מה הגולשים חושבים. באמצעות מפות החום תוכלו לנתח את המצב באתר, לנסות עיצובים שונים ולראות איך הגולשים מגיבים אליהם. לדוגמא, אתם יכולים לבדוק מה עובד לכם טוב יותר, כפתור שעליו כתוב "קנו עכשיו", או כפתור שעליו כתוב "לרכישה".

אבל, חשוב שתבדקו כל הזמן שינוי אחד, אחרת, לא תוכלו לדעת מה הגורם שעשה את השינוי. למה אני מתכוון? לכך שאם אתם רוצים לדעת איזה צבע עובד טוב יותר, אתם צריכים לעשות את הבדיקה תחת אותם תנאים בדיוק והשינוי יהיה הצבע בלבד.

בדיקת תוצאות הפרסום

אם אתם עולים עם קמפיין פרסומי כלשהו, אתם יכולים לבדוק מה מביא לכם את התוצאות הטובות ביותר ע"י שימוש במפות אתר. לדוגמא, תוכלו לבדוק, עד כמה הקהל אשר מגיע ממודעה מסוימת רלוונטי, ע"י בדיקה של זמני שהייה, לצד הגלילה בעמוד, בדיקת מפת ריחוף וכד' וכך בעצם לנתח איזה עמוד נחיתה עבד הכי טוב, עם איזה קמפיין. בנוסף לכך תוכלו לזהות מה איכות הקהל המוזרם לאתר.

מפות חום מומלצות

clarity – microsoft

אז ברמת העיקרון מפת החום המומלצת בעיניי היא מפת החום clarity מבית microsft. ראשית, מדובר במפת חום חינמית – שזה תמיד יתרון. בנוסף – היא נותנת את כל המידע הרלוונטי על האתר (למעשה כוללת בתוכה את כל מפות החום שהזכרתי מעלה).

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?