כניסת לקוחות
Phone Link Icon 072-3310701
Lang Icon EN
מדריך קידום אורגני של אתרי אינדקס
קידום אורגני של אתרי אינדקס

מדריך קידום אורגני של אתרי אינדקס

מה זה אתר אינדקס

אתרי אינדקס הם בדרך כלל יצורים מפלצתיים, של עשרות אלפי דפים אם לא הרבה מעבר לכך (מאות אלפים ואף מיליונים). תפקידו של אתר אינדקס הוא לאחסן ולספק מידע אודות אינספור פריטים, בדרך כלל עסקים ונותני שירותים (כגון דפי זהב או 144), אבל לא רק.

לדוגמה, אפשר לפתוח אתר אינדקס שיציג נכסי נדל"ן למכירה ולהשכרה בכל הארץ; אינדקס של מכירת מוצרים וכן הלאה. במקרים כאלה, כמו שמתוארים כאן, אתר האינדקס הוא למעשה אתר מכירות / איקומרס לכל עניין ודבר.

קידום אתרי אינדקס – נקודות להתחלה

מטבע הדברים, גם קידום אורגני של אתרי אינדקס יהיה מסובך יותר (בהשוואה לאתרים פשוטים יותר). אומנם SEO נשען על אותם עיקרים בכל סוגי האתרים, אבל כאשר מתעסקים באתרים גדולים מאוד כמו אינדקסים, המציאות כופה עלינו התנהלות שונה בהשוואה לקידום של אתרים קטנים ובינוניים.

באתרי אינדקס, ובמיוחד באתרי אינדקס גדולים, חשוב מאוד להבחין בין עיקר לטפל. אם לא נגבש תוכנית עבודה מסודרת, שתקבע סדרי עדיפויות בתחומים החשובים, אנו עלולים למצוא את עצמנו טובעים בים של משימות, שחלקן הן בגדר בזבוז זמן מיותר. וכמו תמיד בעולמנו, זמן זה כסף.

הנה כמה דברים שצריך לקחת בחשבון בקידום אתרי אינדקס.

מגוון מערכות CMS

בניגוד לאתרים "רגילים", שחלק ניכר מהם יושב על מערכות קוד פתוח (כגון וורדפרס) – חלק ניכר מאתרי האינדקס יושבים על מערכות CMS שונות בתכלית. זה נובע בעיקר בשל צרכים טכנולוגיים שונים, בהשוואה לעסקים קטנים או בינוניים – שיכולים להסתפק באתרים פשוטים יחסית.

זה לא אומר שאי אפשר לבנות אתרי אינדקס בוורדפרס; אבל זה כן אומר שאתרים בסדר גודל כזה (של מאות אלפי עמודים ומעלה) ידרשו מערכות שונות, שלא תמיד וורדפרס יהיה המענה עבורן. לדוגמה, כבר יצא לנו לראות אתרים שחציים הוא וורדפרס וחציים הוא מערכת קוד סגור כלשהי; ומכאן קל להבין שההתנהלות השוטפת באתרים שכאלה אינה פשוטה.

אישור לכל שינוי

מעבר לנושאים הטכנולוגיים, צריך לזכור שאתרי אינדקס הם בדרך כלל בבעלותן של חברות או ארגונים: דפי זהב, 144, חברות תיירות גדולות, משלוחי מזון וכן הלאה. לכל חברה כזו יש מספר מחלקות או צוותים בעלי תפקידים שונים, שקשורים בדרך כזו או אחרת לתפעול האתר: אנשי תוכן, אנשי קוד ופיתוח, אנשי עיצוב וכן הלאה.

זה אומר שלעיתים קרובות נוצרים מצבים, בהם כל שינוי של טייטל או מטא תיאור (או מעבר לכך) דורש אישור מכמה גורמים שונים בחברה. מעבר לכך יש להתחשב בגורמים נוספים כגון השלכות משפטיות, הנחיות שיווקיות או מיתוגיות שאין להתעלם מהן וכן הלאה.

קידום של אתרי אינדקס דורש קשרים עם מספר אנשי מפתח בארגון, ויש לדעת גם כיצד להתנהל מולם בצורה הנכונה והעניינית ביותר. לפיכך עבודה מסוג זה תהיה ככל הנראה איטית יותר, בהשוואה לאתרים קטנים של עסקים קטנים; שם לא נדרש אישור לכל שינוי.

דגש על הנושאים הטכניים

באתרי אינדקס גדולים יש חשיבות גדולה לשינויי רוחב (Site wide), הפועלים במקביל על כל האתר. חשוב מאוד לבחון דברים בהיקפים גדולים, ולוודא שהכול תקין מבחינה טכנית באמצעים העומדים לרשותנו:

  • כתובות URL סטטיות.
  • תגי קנוניקל ופירורי לחם.
  • תיבת חיפוש (רצוי עם השלמות אוטומטיות שמכוונות לעמודי מטרה).
  • היררכיית אתר תקינה וקלה לניווט, קישורים פנימיים ועוד.
  • פוטר עם רכיבים שלא בהכרח מופיעים בתפריט הראשי.
  • עמודי שגיאה מטופלים בקביעות.
  • מה מופיע בגוגל (פקודת site) ואיך מופיע.
  • בדיקה מתמדת של גוגל קונסול על נושאיו המרובים.
  • בעיות קוד זדוני, פריצות ונושאי אבטחה.
  • סריקות תכופות לווידוא תקינות (Screaming Frog, Xenu).
  • אופטימיזציית מהירות / Core Web Vitals / UX.
  • קודי schema רלוונטיים (חוות דעת, מוצרים, פירורי לחם ועוד).
  • התאמה לכל סוגי המסכים (כן, לפעמים יש פספוסים).
  • וכן הלאה…

הרבה יותר מילות מפתח וביטויים

כבר אמרנו שאתרי אינדקס יכולים להכיל אינספור פריטים, כגון עסקים, מוצרים וכן הלאה. מטבע הדברים, באתרים שכאלו יהיו הרבה יותר קטגוריות לקידום. תנו מבט באתר דפי זהב או באתר 144 של בזק, ותבינו למה הכוונה.

באתרים קטנים ובינוניים ניתן להסתפק בכמה עשרות ביטויים לקידום; אבל באתרי אינדקס גדולים זה תמיד יהיה כמה מאות ביטויים לפחות, אם לא אלפי מילות מפתח. כל קטגוריה יכולה לקבל מספר ביטויים לקידום, כפול 100-200 קטגוריות או אפילו יותר. כדאי מאוד להקפיד על אופטימיזציה מלאה, אפילו ידנית, של כל הטייטלים, התיאורים והתכנים בעמודי הקטגוריה (בעמודי המשנה, כגון כרטיסי עסק, אפשר להסתפק באוטומציות).

כאן המקום לציין שמחקר המילים באתרי אינדקס הוא תהליך מתמיד ומתמשך. אחרי שביצענו את המחקר הראשוני וקיבלנו את 100 או 500 המילים העיקריות, רצוי לבצע מחקרים נוספים מדי חודש או רבעון כדי לוודא שלא פספסנו מקורות פוטנציאליים נוספים לטראפיק והמרות. בתוך כך נעדכן את רשימת הביטויים הנמצאים במעקב.

ריבוי קישורים טבעיים

באתרי אינדקס גדולים ומוכרים, בדרך כלל מתקיימת תופעה הפוכה בהשוואה לאתרים רגילים: יש אינספור קישורים שנוצרים בצורה טבעית. זה אומר שבמקום לבנות עוד קישורים בכמויות גדולות, אנחנו נאלצים לעשות את ההפך – ולפקח על הקישורים שכבר יש.

לא כל קישור טבעי הוא גם קישור מבורך, אם כי יש להודות שזה מצב די נדיר. אם מישהו ביפן קישר אל אתר 144 תחת טקסט עוגן יפני – לא תמיד יהיה מדובר בספאם (בהנחה שזה מישהו שרצה להמליץ על האתר או להראות את תוכנו בהקשר מסוים).

אומנם תמיד חשוב להוסיף עוד כמה קישורים חדשים וטריים בפיקוח שלנו, אבל יותר חשוב לפקח על המתרחש, לבצע הדחת קישורים חשודים ולשמור על פרופיל הקישורים כמה שיותר טבעי.

אסטרטגיית תוכן

כדי לא להשאיר את הדברים בידי הגורל, יש לקבוע אילו תכנים חדשים יתווספו לאתר ובאיזו תדירות, אילו תכנים קיימים יש לעדכן ולשדרג, היכן להוסיף קישורים פנימיים לחיזוק ביטויים וכן הלאה. אם אתם עובדים עם אנשי תוכן חיצוניים, יש ליצור עבורם מסמך מפורט הנשען על מחקר מילים, נושאים ואפשרויות לתוכן.

מכיוון שהאינדקס הוא זה שתופס את רוב נפחו של האתר, אסטרטגיית התוכן צריכה להתייחס גם לתוכן ירוק-עד (ביטויים רלוונטיים שתמיד נמצאים בביקוש). בצורה כזו ניתן יהיה לגרוף עוד טראפיק, ועל הדרך לחזק לעיתים יהיו מצבים בהם נוצרים עשרות עמודים חדשים כל יום, ויש לוודא שהם אכן ייכנסו לאינדקס של מנועי החיפוש בסופו של דבר.

כאשר מדובר באתרים גדולים עם קצב גבוה של יצירת דפים, מנועי החיפוש בדרך כלל סורקים את האתר מיידית (כמו שקורה באתרי חדשות). זה לא מבטיח הופעה באינדקס, ולכן יש לבצע מעקב תמידי אחר דוח כיסוי האינדקס בגוגל קונסול. כמו כן חובה לוודא שעמודי הקטגוריה, שהם בדרך כלל החשובים ביותר אחרי עמוד הבית – יכללו גם הם טקסט כלשהו ולא יציגו אך ורק כרטיסי עסק / פריטי אינדקס אחרים.

טעויות ושגיאות נפוצות שכדאי להכיר

אתרים גדולים מועדים יותר לפורענות, רק מעצם כמויות הדפים הגדולות שלא תמיד ניתן לעקוב אחריהן. הנה כמה דברים חשובים שכדאי לשים אליהם לב, ולטפל בהם מבעוד מועד.

כפילויות תוכן

ככל שהאתר גדול יותר, כך יש יותר מקום לכפילויות תוכן, לקניבליזציה של מילות מפתח ושאר בעיות. קודם כל חשוב לציין שחובה לעקוב אחר הדברים הללו בכל אתר, ובמיוחד כאשר מדובר באתרים גדולים ומועדים לפורענות.

באלפי ומיליוני עמודים לא תוכלו לבצע אופטימיזציה ידנית אחד-אחד, ולכן תיאלצו להשתמש באוטומציה כלשהי (לפחות בחלק מהמקרים. עמודי הקטגוריה עצמם צריכים לעבור אופטימיזציה ידנית דווקא, כי הם החשובים ביותר). באתרי וורדפרס ניתן לעשות זאת באמצעות תבניות טייטל ותיאור בתוסף יוסט, ובאתרים אחרים יש פתרונות אחרים לנושא. כל זאת במטרה למנוע כפילויות וחוסרים בתגיות המטא.

קניבליזציה של מילות מפתח

לא תמיד גוגל יודע מה הדף הנכון לכל ביטוי. לכן חשוב מאוד לבדוק אילו דפי נחיתה מופיעים בתוצאות החיפוש עבור כל אחד מהביטויים הרלוונטיים: האם מופיעים דפי הנחיתה הנכונים? האם מופיעים דפי נחיתה אחרים לעומת מה שהתכוונו? או חמור מכך, האם גוגל לא יודע לבחור את דף הנחיתה הנכון לביטוי – ומציג בכל פעם דף אחר? או שני דפים במקביל לאותו ביטוי?

קניבליזציה שכזו ניתן לנתח באמצעות כלים שונים, כגון קונסולת החיפוש של גוגל וכן כלים נוספים למעקב אחר מיקומים כגון ראנק ריינג'ר ואחרים. לעיתים, טיפול בבעיה ידרוש מאיתנו גם למחוק עמודים שמתחרים בעמודים שאנו רוצים לקדם, ולהפנות אותם לעמודי המטרה (רצוי כמוצא אחרון, אחרי שכל פתרון אחר לא עבד).

עמודים לא נחוצים

האם כל העמודים באתר חייבים להיות נוכחים במנועי החיפוש? יש לבדוק זאת היטב מראש, כדי לקבל את ההחלטות הנכונות. לדוגמה, אפשרויות לרישום משתמשים, סל קניות, תוצאות חיפוש פנימיות באתר ואזורי תוכן ייעודיים למשתמשים רשומים – רצוי שיהיו חסומים לסריקה ולאינדוקס.

ניווט מרובה אפשרויות

בכל הנוגע לתפריטי הניווט והיררכיית האתר, אתרי אינדקס ואתרים גדולים באופן כללי יכולים להגיע עם ריבוי בחירות משמעותי. למשל, סינון של רופאים יכול להתחלק למספר קטגוריות שונות, כגון: רופאי עור, רופאי עור בצפון, רופאי עור בחיפה… וכן הלאה לגבי כל סוג אחר של רופא (אף אוזן גרון, משפחה, נשים ועוד).

פועל יוצא מכך הוא שעלולים להיווצר מאות ואלפי שילובים עבור קטגוריה או תת קטגוריה אחת (ולפעמים גם מוצר אחד מרובה וריאציות, במקרה של אתרי מסחר). זה יוצר גם בעיה של כפילות תוכן וגם בעיית תוכן דל, וכדי לפתור זאת יש לבצע שינויים בהתאם ל-Best practices בנושא זה, כדי לא לאבד נראות אורגנית. ראו מאמר בנושא סינון >

תוכן דל

כשמגיעים לדף "המוצר הסופי" (יכול להיות גם כרטיס עסק למשל), האם העמוד עשיר בתוכן? או שמא להפך? האם בכל עמודי המוצר / עסק / פריט אינדקס מופיעים אותם תכנים פחות או יותר, בהבדלים קלים בלבד?

מצבים כאלה עלולים להיחשב כתוכן דל מדי, ועלולים לפגוע בביצועי האתר. רצוי לבדוק בגוגל קונסול את ביצועיהם של עמודים מסוג זה, ולקבל החלטות בהתאם: עיבוי ושדרוג התוכן, יצירת הבדלים משמעותיים בין פריט אחד לאחר וכן הלאה.

רגע לפני סיום

אין ספק שיש עוד משימות רבות שחשובות לא פחות, וכל אחד ואחת יוודאו שהאתרים שלהם מתפקדים בצורה הטובה ביותר. החוכמה העיקרית כאן היא להיות כל הזמן עם עין פקוחה ויד על הדופק, מכיוון שהדברים באתרי אינדקס מתנהלים בצורה יותר מהירה מהרגיל (למעט עיכובים שמקורם בריבוי צוותים, מחלקות וקבלת אישורים לשינויים).

קידום אתרים בגוגל למעלה
מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?