קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
העמוד שלכם "נעלם" מגוגל? אתם לא לבד, מה הולך פה?

העמוד שלכם "נעלם" מגוגל? אתם לא לבד, מה הולך פה?

עמוד נעלם מגוגל – מה עושים ואיך מתקנים

מה קורה אם עמוד מסוים נעלם מגוגל? מה קורה אם אתר אינטרנט שלם נעלם מגוגל? כל מקרה כזה יכול להיות תוצאה של מספר סיבות, ויש לבחון כל דבר לגופו כדי להבין מול מה אנו עומדים.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת.

בדיקה ראשונית

כדי להבין מה בעצם קורה כאן, מומלץ לבצע כמה בדיקות מאוד פשוטות:

  • בדיקה ראשונה עבור כל האתר – מקלידים בתיבת החיפוש של גוגל site:website.com ובודקים האם יש תוצאות (במקום website.com מציבים את הדומיין שלכם). אם אין אף תוצאה, אתם בהחלט בבעיה.
  • בדיקה שנייה עבור ביטוי מסוים – מקלידים אותו דבר כמו בסעיף הראשון אבל הפעם עושים לידו רווח ומוסיפים את הביטוי הרלוונטי (החל משני מילים, רצוי במירכאות). לדוגמה: site:website.com "נעלי נשים". אם לא מופיעה שום תוצאה, ככל הנראה יש בעיה בעמוד ספציפי בלבד ולא בכל האתר.
  • כלים לבדיקת מיקומים – גם שם ניתן לראות האם ביטוי מסוים או מופיע או לא מופיע בתוצאות. אם כל הביטויים שנמצאים במעקב לא מוצגים, זה עלול להעיד על בעיה בכל האתר.

בדיקה של הדף / האתר עצמו

  • האם האתר עולה לאוויר כאשר ניגשים אליו? לפעמים עלולים להיות מצבים של נפילות שרת.
  • האם הדף חדש יחסית? לא תמיד גוגל מגיע לכל הדפים החדשים באתר, וייתכן שחלק מהם עדיין לא סרוק. מומלץ לשלוח מפת XML לסריקה או את כתובת הדף עצמו בקונסולת החיפוש.
  • האם העמוד המסוים שאנו בודקים קיים ומתפקד כרגיל? או שהוא פועל בצורה לא תקינה, כגון הפניה לעמוד אחר, קוד 404 וכן הלאה?
  • האם בוצע שינוי כלשהו בתוכן, בטייטל, במטא תיאור ועוד? לפעמים כל שינוי קטן בטייטל עלול להעיף דפים מהמיקומים שלהם. שחזרו את המצב הקודם ושלחו לסריקה חדשה.
  • האם העמוד המסוים חסום לסריקה? יש לבדוק באמצעות view source וחיפוש של noindex בקוד. בנוסף מומלץ לבדוק גם את קובץ robots.txt ולראות האם העמוד או תיקייה שלו נמצא/ים תחת פקודת disallow.

בדיקה בקונסולת החיפוש

  • האם האתר קיבל עונש / פעולה ידנית?
  • האם יש בעיית אבטחה שעלולה למנוע הצגת העמוד בגוגל?
  • האם העמוד מופיע בדוח כיסוי אינדקס במצב תקין? או שמא תחת שגיאה, אזהרה או לא מופיע בכלל? בכל אחד משלושת המצבים האלה יש לברר מה בדיוק קרה, ולתקן את הדף בהתאם (אם צריך).
  • האם העמוד מופיע במפת אתר XML? אם לא, יש לדאוג שיופיע יחד עם כל שאר העמודים החשובים לנו.
  • האם יש ירידה בהופעות, קליקים מיקומים ו-CTR בדוח הביצועים עבור העמוד שאותו בודקים? מומלץ לבצע השוואה בין תקופה נוכחית לתקופה קודמת.

שינויי מיקומים בגוגל

מיקומים הם לא דבר יציב שנמשך לנצח, ומדי פעם הם משתנים ומתחלפים. תזוזה של כמה מיקומים לכאן ולכאן היא דבר טבעי שמתרחש באופן קבוע, ולא בהכרח בשל בעיה. האם הביטוי שלכם פשוט ירד למיקום כל כך נמוך עד שנראה כאילו הדף נעלם מגוגל? מומלץ לבדוק ידנית או בכלים לבדיקת מיקומים.

 

כלים מסוימים (כגון Rank Ranger או Zefo) מציגים את השינויים והעדכונים בגוגל מול גרף המיקומים, וניתן לראות האם יש קורלציה כלשהי בין השניים. כמו כן אפשר לבדוק בכלים חיצוניים שמציגים את "מזג האוויר" בגוגל, כגון Mozcast או Algoroo וכלים דומים. ככל שהגרף חסר יציבות ונוטה יותר לצבעים חמים, כך גדלים הסיכויים שמדובר בעדכון גדול שמבוצע בתוצאות החיפוש.

 

מה עושים? לא תמיד ברור למה מיקום משתנה. בגוגל מבצעים שינויים מספר פעמים ביום, ולא באמת ניתן לאתר פעולה ספציפית שאחראית לבעיה. מומלץ לעשות כמה דברים עד שהדף יחזור למקומו: שליחה לסריקה בקונסולת החיפוש; הוספת קישורים פנימיים אל הדף שנעלם מתוך דפים חזקים באתר; שיפור משמעותי בתוכן, בטייטל ובמטא תיאור.

תקלה טכנית בעמוד

כפי שצוין קודם לכן, עלולות להיות תקלות טכניות "קטנות" שיכולות לגרום לעמודים להיעלם מגוגל:

  • עמוד חסום לסריקה
  • קנוניקל שגוי
  • הפניה לעמוד אחר
  • מהירות טעינה איטית
  • פעולה ידנית / עונש בגוגל
  • וכן הלאה

 

מה עושים? יש לבדוק ולוודא מה טיב התקלה, וכמובן לבצע תיקונים בהתאם.

בעיה בתוכןֳ, קישורים, היררכיה ועוד

המתחרים שלנו עובדים כל הזמן כדי לשפר תוצאות ומיקומים, וכמובן שזה בא על חשבון מיקומים שלנו. לפעמים תוכן שהיה טוב עד עכשיו כבר לא עומד יותר בסטנדרטים, או שהמתחרה השיג קישורים טובים יותר וכן הלאה.

מה עושים? קישורים קל יותר לבדוק באמצעות כלים כגון Ahrefs או אחרים, לכן מומלץ להתחיל משם. האם המתחרים השיגו קישורים ממקורות חזקים שאנחנו לא מופיעים בהם? ננסה להשיג גם אנחנו מאותם מקורות, או לפחות ממקורות דומים. כמו כן זו ההזדמנות לבדוק שטקסט העוגן בקישורים שלנו לא חוזר על עצמו שוב ושוב בביטוים מדויקים, מה שעלול לגרום לבעיה.

 

האם קל להגיע לעמוד, תוך שניים או שלושה קליקים לכל היותר מעמוד הבית? אם נדרשים ארבע קליקים ומעלה, ככל הנראה זו יכולה להיות סיבת הבעיה. במצב כזה נצטרך להעלות את העמוד מעלה בהיררכיית האתר: הוספה לתפריט הראשי, קישורים פנימיים וכן הלאה.

לגבי תוכן, נבדוק מי נמצא בעשירייה הראשונה בגוגל עבור הביטוי שנעלם / נפל במיקומים. מהם סוגי התוכן המוצגים בתוצאות הראשונות? מהי כמות המילים? לפעמים תוספת תוכן משמעותית יכולה להקפיץ את העמוד למעלה. האם מדובר בעמוד קטגוריה עם מוצרים או במאמר מעמיק? האם יש סכמות, סרטונים ושאר פיצ'רים שנותנים למתחרה יתרון? בצורה כזו נשתמש בכל דבר שיכול לעזור לנו לשדרג את העמוד שנעלם מגוגל.

כמובן שנעשה זאת בלי להעתיק תכנים, אלא ליצור חדשים משלנו – מה שמוביל אותנו גם לנושא תוכן משוכפל. בניגוד לנהוג לחשוב, אין "עונש" על תוכן משוכפל… אבל גוגל עלול שלא להציג עמודים שהעתיקו תכנים מאתרים אחרים. לכן ודאו שכל התכנים שלכם תמיד מקוריים.

תקלה בגוגל

אומנם זה קורה לעיתים רחוקות, אבל זה בהחלט קרה בעבר ויכול לקרות גם בעתיד. לפעמים עלולה להיות תקלה כלשהי בגוגל עצמו; תקלה שמעיפה דפים החוצה מהאינדקס ולפעמים גם אתרים שלמים.

מה עושים? כדי להבין אם זו אכן תקלה בגוגל, מומלץ מאוד לבדוק באתרי ה-SEO המובילים בחו"ל וכן במקורות הרשמיים של חברת גוגל. לעיתים תתפרסם ידיעה אודות תקלה שגרמה לעמודים או אתרים להיעלם מהאינדקס.

במצב כזה אין משהו שצריך לעשות; רק להמתין עד שהתקלה תסודר (ובדרך כלל זה קורה מהר) והאתר יחזור לתוצאות החיפוש. להגדלת הסיכוי שזה יקרה, מומלץ להמתין עד לסידור התקלה ורק אחר כך לשלוח לסריקה בקונסולת החיפוש.

עונש בגוגל

כיום כבר כמעט אין עונשים בגוגל, ורוב הפעולות נעשות בצורה אוטומטית על ידי אלגוריתמים. למרות זאת, ייתכנו מצבים חריגים בהם מתקבלת הודעה על "פעולה ידנית" בקונסולת החיפוש.

מה זה בעצם אומר? המשמעות היא שנציג אנושי בגוגל קיבל התראה אוטומטית, על בעיה שהאלגוריתם לא הצליח לפתור, ובסוף קיבל החלטה שהמצב ראוי לפעולה ידנית (מה שאנחנו קוראים לו "עונש בגוגל").

לדוגמה, קישורים בעייתיים שמפרים את הנחיות גוגל. במצב כזה תידרשו להסיר את הקישורים ה"רעילים" בצורה ידנית, ולעיתים אף להדיח אותם בנוסף באמצעות כלי ה-Disavow בקונסולת החיפוש.

פעולה ידנית מלווה כמעט תמיד בדוגמאות (קצת מעורפלות) של סוג הבעיה; זאת במטרה לאפשר לנו לתקן ולחזור למצב הקודם. אם נתקעתם, מומלץ לפנות לאנשי SEO מומחים בחילוץ אתרים מעונש בגוגל.

רגע לפני סיום

במאמר זה הצגנו את הבדיקות והסיבות העיקריות לכך שדף או אתר עלולים להיעלם מגוגל; כמובן שייתכנו עוד סיבות רבות – אבל רובן בדרך נובעות מאלו המתוארות כאן. כבר היו מצבים בהם דפים נעלמו מגוגל בגלל שינוי הכי קטן בדף, או לחילופין בגלל בעיה אמיתית שדורשת מענה מקצועי ומקיף.

החוכמה היא לדעת כיצד לאתר את הבעיה שעומדת מאחורי ההיעלמות, וכך תדעו כיצד לתת לה מענה. בכל מקרה שבו אתם מתלבטים או מסתבכים, מומלץ כמובן לפנות לאנשי מקצוע.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצה להגדיל את הרווחים מהאתר שלך?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?