עולם הSEO עבר המון שינויים, עדכונים ומהפכות במהלך ה20 השנים האחרונות ואין בכלל ספק שאחת המהפכות הגדולות ביותר בתחום מתרחשת בשנים האחרונות לנגד עינינו, מהפכת הנתונים המבנים ושימוש בסכמה (Schema). מקדמי אתרים שיודעים להשתמש בנתונים הללו יכולים לנצל את הידע והכוח שהנתונים המובנים והסכמות מעניקים לנו כדי לתת דחיפה משמעותית למאמצי הקידום של האתרים אותם אנו רוצים לקדם.
אז מה זה אלו נתונים מובנים?
כדי להבין מה אלו נתונים מובנים וכיצד הם עוזרים לנו ולמנועי החיפוש ,חשוב להבין כיצד מנועי חיפוש עובדים ברמה הבסיסית. מנועי החיפוש סורקים אתרים ברחבי האינטרנט והמטרה שלהם היא "להבין" בצורה המדויקת ביותר האפשרית מה הוא תוכן הדף כדי שיוכלו להציג את המידע הרלוונטי ביותר עבור שאילתות חיפוש של הגולשים.
בצורה זו אין באמת קשר ישיר או אמצעי שמאפשר לבעל האתר או מקדם האתרים למסור לגוגל או לכל מנוע חיפוש אחר מה הוא תוכן הדף המדויק,ומה תפקידם של נתונים שונים המוצגים בו. למרות שמנועי חיפוש משתמשים בשיטות מתוחכמות מאוד שרק משתכללות עם השנים , אין להם באמת עדיין יכולת להבין את תוכנו של הדף בצורה מלאה. אז נכון שאנחנו מקדמי האתרים עושים כל מה שאפשר כדי להקל עליהם את הפעולה והנגיש כמה שניתן את האתרים שלנו למנועי החיפוש באמצעות שלל פעולות ( מפות XML, קבצי Robot ,תגיות מטא ,כותרות וכו') אך עדיין קיימות בעיות המונעות מגוגל והמתחרות שלה להבין ברמה המיקרוסקופית את התפקיד של כל נתון בעמוד.
הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מספרים, מנועי החיפוש עדיין מתקשים להבין מה משמעות המספרים בעמוד התוכן משום שהם יכולים לשמש עבור מספר נתונים שונים ( מחירים, תאריכים, דירוגים ועוד).
נתונים מבנים וסכמות,מאפשרים לנו לתקשר עם מנועי החיפוש בצורה ישירה ולהבהיר להם בצורה המדויקת ביותר מה תפקידו של כל פריט מידע בדף.
למרות שגולשים לרוב לא ירגישו בהבדל בין עמוד שיש בו סכמות לבין עמוד שאין בו, מנועי החיפוש ידעו להשתמש בו בצורה מיטבית ולעתים גם ימשכו את הנתונים להצגה בתוצאות החיפוש, הדוגמה הטובה ביותר לכך היא כוכבי הדירוג שאתם לעתים רואים או התמונות המופיעות בתוצאות החיפוש של מתכונים.
האם נתונים מובנים וסכמות הם למעשה אותו דבר?
קיים בלבול רב בין שני המושגים הללו והגיע הזמן לעשות סדר בעניין. נתונים מובנים הם למעשה היכולת לתקשר עם מנועי החיפוש. הסכמה (schema markup) היא למעשה השפה הבינלאומית השולטת בתחום שכולם מבינים אותה, תוכלו להמשיל אותה לאנגלית. כל מי שנמצא או קשור לעולם הזה מבין את הסכמה והם למעשה השפה הטובה ביותר לבנות את הנתונים המובנים נכון להיום.
למה תוצאות חיפוש עשירות יכולות לעזור לנו?
מעבר לעובדה שבאמצעות נתונים מובנים אנו עוזרים למונעי החיפוש (ובעצם עוזרים לעצמנו בדרך עקיפה לקבל מידע איכותי ורלוונטי יותר), הצגה של תוצאות חיפוש עשירות מקפיצה משמעותית את אחוז הCTR של האתר ומושכת הרבה יותר תנועה לאתר. השיפור בCTR נובע מתצוגה "מושכת" אך גם מסיבות פסיכולוגיות כמו הוכחה חברתית (Social Proof) לדוגמה, במקרה של נתונים מובנים עם דירוגים.
מה אלו תוצאות חיפוש עשירות וכיצד הן קשורות לנתונים מבניים?
רוב תוצאות החיפוש מוצגות באופן דומה, כלומר כותרת העמוד , כתובת הדומיין ותגית המטא שמתארת את התוכן:
אודות לשימוש בנתונים מובנים וסכמות, כיום ניתן להבחין בתוצאות חיפוש עשירות שמכילות את אחד המרכיבים הבאים,( לצד רבים נוספים)
- דירוג כוכבים
- פרטים על משרה
- מידע נרחב על מוצרים כולל מחיר, תלאי וכו'
- זמני בישול של מתכונים לצד תמונות ונתונים נוספים
- מידע מורחב על קורסים
- מידע על אירועי ספורט או אירועי תרבות
נוסף לאלו, ישנם עוד שלל של אפשרויות היכולות להיות מוצגות תחת קטגורית התוצאות העשירות, תוכלו לקרוא על כולן במאמר של Ondyr.
איך להטמיע סכמות באופן פרקטי
קיימות כמה דרכים ליצור נתונים מובנים ולהטמיע אותם באתר שלכם. ישנם הרבה מאוד סוגים שונים של נתונים שתוכלו להטמיע באתר, ותוכלו להשתמש במספר שיטות וכלים בשביל ליצור את הנתונים המתאימים ביותר עבור הצרכים שלכם.
ישנן 3 שיטות להטמעת הנתונים המובנים:
- JSON-LD– הדרך המומלצת ביותר ע"י גוגל,
- מיקרודאטה- שיטה בקוד פתוח להטמעה של נתונים מובנים בHTML
- RDFA– שימוש בתגיות HTML עבור סכמות ונתונים מובנים.
אנחנו יכולים להסביר על כל שיטה אך זה באמת לא כל כך חשוב בשל העובדה שגוגל ממליצה על פורמט JSON-LD, תוכלו לקרוא על כך בהרחבה באתר של גוגל.
לפני שנמליץ על פלאגינים וכלים נוספים חשוב לציין שגם לגוגל יש כלי מצוין לבניית קבצים של נתונים מובנים שתוכלו להשתמש בו בקלות ולהטמיע באתר ברמת הקוד HTML. הכלי נקרא Google’s Structured Data Helper & Data Highlighter והוא לוקח אתכם צעד-אחר-צעד לכל אורך התהליך ומאפשר לכם ליצור קובץ מותאם בקלות. האמת היא שהצורה שבה אתם בונים את קובץ הנתונים היא די מגניבה, פשוט לוחצים על כל אלמנט ומתייגים אותו בקטגוריה המתאימה.
כלי נוסף שתוכלו להשתמש בו הוא Schema App’s JSON-LD Generator שכפי שאתם בטח מבינים כבר, מאפשר לנו ליצור סכמות באמצעות קובץ JSON. באמצעות הכלי תוכלו לבחור את האופציה המתאימה ביותר עבור מה שאתם רוצים ליצור מתוך אינספור של אפשרויות. חשוב לבדוק את כלל האפשרויות לפני שאתם בוחרים באפשרות שנראית לכם המתאימה ביותר ברמת הקטגוריה.
כלי נוסף שכדאי לכם לבדוק ליצירת קבצי JSON הוא הJSON-LD Generator by Hall Analysis שאמנם מכיל פחות אפשרויות, אך בהחלט פשוט , ידידותי ונוח לשימוש.
אם יש לכם אתר וורדפרס או שאתם מקדמים אתר כזה, יש מספר פלאגינים חינמיים ופרימיום ששווה לכם לבדוק, היתרון המשמעותי בשימוש בהם שהם יכולים לחסוך לכם המון זמן של תיוג והטמעה של כל קוד ברמת העמוד. תוכלו לראות ולבדוק רשימה של פלאגינים טובים ברשימה שWPSuperstars הכינו או לחילופין לעשות מחקר ברמה העצמאית.
התוסף המוביל בשוק כיום הוא הSchema Pro ששונה מרוב המתחרים בשוק. הSchema Pro יוצר קבצי JSON כמו רוב הפלאגינים האחרים, אך בעוד ברובם המוחלט תאלצו למעשה להוסיף תיבה של תוכן מובנה, הSchema Pro מאפשר לכם לדלג על שלב הזה. התוסף ממפה את התוכן, בונה לו קובץ JSON של נתונים מובנים על פי ההגדרות שלכם ומטמיע את הקוד ללא הצורך בהטמעת תיבת נתונים נוספת על גבי העמוד.
איך לבדוק האם הטמעתם את הקובץ בצורה נכונה?
אחרי שבניתם את קובץ הסכמה שלכם או שלחלופין השתמשתם בפלאגין, תוכלו לבדוק כיצד גוגל רואה את הנתונים מהצד שלו באמצעות הכלי לבדיקת נתונים מובנים.
איך זה עובד?
די פשוט, פשוט הכניסו את קובץ הURL שאתם רוצים לבדוק ותוכלו לדעת כיצד גוגל רואה את הנתונים, האם קיימות שגיאות ומה תוכלו לעשות כדי לתקן אותן. בנוסף, במידה ובניתם את הקוד בצורה ידנית או בשימוש בכלים ייעודיים, תוכלו לבדוק את קטע הקוד שהטמעתם בנפרד.
לסיכום,
נתונים מובנים הם ללא ספק מהפכה ומסמלים את הכיוון שאליו נושבת הרוח. מנועי החיפוש רוצים לדעת ברמה המיקרוסקופית מה סוג התוכן שלנו, מה הוא מכיל ולמי הוא מתאים כדי לספק חווית גלישה טובה יותר לגולשים.
שימוש בסכמות, פלאגינים וכלים נוספים יכול להקל עלינו את העבודה ולספק תמורה יוצאת מן הכלל והחזר משמעותי עבור ההשקעה ,הזמן והמאמצים שלנו. אנו ממליצים להתחיל ולהטמיע סכמות ונתונים מובנים ע"מ שתוכלו לקדם את האתר בצורה יעילה יותר.