בניגוד למה שנהוג לחשוב, קידום אתרים (בעיקר בחו"ל) לא עושים רק בגוגל. אומנם SEO הוא רק אפיק אחד מתוך היצע של אפשרויות שיווק, אבל הוא יכול להתבצע בכמה וכמה מנועי חיפוש שונים במקביל.
מה זה מנוע חיפוש ואיך הוא עובד
הביטוי "מנוע חיפוש" מעיד על עצמו – מדובר על מחשב שמבצע חיפושים ברשת האינטרנט הפתוחה והנגישה לציבור. מנוע חיפוש הוא בעצם תוכנה שמבצעת סט חוזר ונשנה של פעולות, שבסופן מוצגות תוצאות חיפוש בהתאם לשאילתה שהקליד המשתמש.
מנועי חיפוש פתוחים לשימוש ציבורי החלו לצוץ בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20. יאהו היה אחד הראשונים שבהם, ואילו מנוע החיפוש של גוגל נולד רק בשנת 1998. בין לבין היו מנועי חיפוש נוספים כגון Netking הישראלי (שהיה למעשה אחד הפורטלים הראשונים בישראלים), Lycos שנוסד ב-1994 וקיים עד היום, Alta Vista וכן הלאה.
מנוע חיפוש הוא תוכנה הסורקת את כל רשת האינטרנט בכל פעם שמשתמש כלשהו מקליד שאילתה מסוימת בשורת החיפוש, במטרה לספק למשתמש רשימה של תוצאות חיפוש רצויות ורלוונטיות. מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם כיום הוא גוגל, אולם קיימים גם מנועי חיפוש פופולריים אחרים כגון יאהו, בינג ועוד.
קצת על ענף קידום אתרים במנועי חיפוש
קידום אתרים הוא ענף דינמי וצומח שבמסגרתו ניתן לבצע פעולות שונות, הן באתרים עצמם והן מחוצה להם, על מנת לגרום להם להופיע במיקום גבוה יותר בין תוצאות החיפוש. כאשר נקודת ההנחה היא שלמשתמש בדרך כלל מוצגות עשר תוצאות בלבד בכל עמוד של תוצאות, הרי שלמיקומה של תוצאה יש השפעה על הסיכוי שהמשתמש יקליק עליה. לפיכך, שיפור מבנה אתר והתאמתו למילות מפתח נועד בשביל לשפר את מיקומו של אתר מסוים בהשוואה לאתרים מתחרים או אתרים שיש בהם מידע רלוונטי שאמנם אינו מתחרה באופן ישיר אולם כן עלול להסיח את דעתו של המשתמש מן האתר המקודם.
אפשרויות הקידום בגוגל כוללות קידום אורגני, כלומר ניסיון להביא לכך שהתוצאה תדורג באופן טבעי על ידי גוגל כמתאימה לשאילתה של המשתמש, וקידום ממומן, אשר מציג מודעה (בתשלום) בחלקים מסוימים של מסך תוצאות החיפוש, מחוץ לתוצאות האורגניות.
כמה מנועי חיפוש יש כיום
למעשה כיום קיימים כמה עשרות מנועי חיפוש, אם לא מאות… אבל העיקריים והידועים ביותר הם אלו שהצליחו לצבור הכי הרבה משתמשים: Google עומד בראש ואחריו מנועים אחרים כגון Bing של מיקרוסופט, Yahoo הוותיק והידוע, Baidu (בסין), Yandex (ברוסיה) וכן הלאה.
איך עובד מנוע חיפוש?
באופן כללי ניתן לפרק את התהליך ל-3 חלקים עיקריים:
- הקלדת שאילתת חיפוש כלשהי בתיבת החיפוש.
- מנוע החיפוש ניגש לארכיון מוכן מראש ושולף משם את התוצאות.
- מנוע החיפוש מסדר את התוצאות לתצוגה על בסיס פרמטרים ספציפיים.
באופן ספציפי יותר, צריך לדבר גם על מה שקורה בין כל אחד מהשלבים שתוארו לעיל. בניגוד לנהוג לחשוב, מנועי חיפוש לא "סורקים את כל האינטרנט" כאשר אנו מקליקים על "חפש". למנועי חיפוש יש זמנים מוגדרים משלהם, לסריקה ולאחזור של מידע מרשת האינטרנט. כל המידע נאגר בארכיון (Cache – קאש – מטמון) – ומשם הוא נשלף כאשר מישהו מבצע חיפוש.
בגוגל, לדוגמה, יש יותר מ-100,000 חיפושים בכל שנייה. כל חיפוש מפיק תוצאות תוך פחות משנייה אחת, מתוך ארכיוני המידע העצומים שגוגל אוגר בהתמדה החל מיום היוולדו. מדובר על טריליונים של דפי אינטרנט, פלוס מינוס.
כיצד עובד מנוע החיפוש של גוגל
ההבדל בין קידום אורגני לממומן במנועי חיפוש
מנועי חיפוש מציעים כמה אפשרויות פרסום וקידום. שתי האופציות העיקריות הן קידום אורגני מצד אחד וקידום ממומן מצד שני.
קידום ממומן
קידום ממומן משמע פרסום שבו המפרסם משלם למנוע החיפוש עבור כל קליק או חשיפה. התוצאות הממומנות מאורגנות בהתאם לאלגוריתם ייחודי, שגוזר את המיקומים באמצעות סוג של מכרז בין כל המפרסמים.
מי שמציע יותר כסף פר ביטוי מסוים ויש לו מודעה רלוונטית ואטרקטיבית, לצד דף נחיתה עם חוויית שימוש תקינה – יזכה להופיע במיקומים הגבוהים יותר. כמובן שזה רק הבסיס, ויש עוד פרמטרים שקובעים מי יופיע היכן בתוצאות הממומנות.
תוצאות ממומנות נחלקות כיום לכמה סוגים: מודעות חיפוש רגילות (עד 4 מודעות בראש העמוד ועד 4 מודעות בתחתית העמוד); מודעות שופינג (בדרך כלל בראש העמוד, אבל לפעמים גם בצד ובתחתית); וכן מודעות דיספליי שמופיעות באתרים אחרים מחוץ לגוגל (באנרים, וידאו ועוד). מעבר לכך יש גם תוצאות ממומנות עבור בתי מלון, טיסות ועוד.
קידום אורגני
בקידום אורגני לא משלמים למנוע החיפוש פר קליק או חשיפה (אבל בדרך כלל כן משלמים לאיש SEO כדי לעשות את העבודה). ברוב המקרים מדובר ב-10 תוצאות אורגניות בכל עמוד תוצאות (SERP), אבל לעיתים נדירות גוגל מציג פחות תוצאות אורגניות (תלוי בשאילתת החיפוש). התוצאות האורגניות מסודרות בהתאם לאלגוריתם נפרד מזה של הקידום הממומן.
חוץ מהתוצאות האורגניות הרגילות, יש גם תוצאות אורגניות נוספות שמגיעות ממקורות נוספים בגוגל: תוצאות תמונה, תוצאות מפה, תוצאות וידאו, תשובות ישירות לסוגיהן, תוצאה אפס וכן גוגל שופינג אורגני. בכל התוצאות הללו ניתן להשתלב בהתאם לכללים נוקשים שעליהם יש להקפיד.
הבדלים נוספים
בישראל הקטנה יש פחות תחרות על כל ביטוי בהשוואה למדינות אחרות בעולם. לכן בדרך כלל קל יותר לקדם בישראל (הן אורגני והן ממומן) לעומת ארצות הברית, צרפת או גרמניה.
הבדל נוסף הוא יכולת הבנת השפה של כל מנוע חיפוש. שפות לטיניות הנכתבות משמאל לימין (אנגלית) קלות יותר להבנה עבור הבינה המלאכותית של מנועי החיפוש, וזאת בהשוואה לשפות בעייתיות יותר כגון עברית, ערבית או הודית. רמת ההבנה הזו משפיעה גם היא על האפשרות לקדם אורגנית בצורה יעילה.
לדוגמה, קידום בעברית (אורגני וממומן) מבוצע כמעט כולו אך ורק ב- google.co.il – שהוא המנוע בעל ההבנה הטובה ביותר של השפה העברית בהשוואה למנועים אחרים. קידום בשפות אחרות ולמדינות אחרות, מבוצע ביעילות גדולה יותר דרך google.com או גוגל צרפת או גוגל גרמניה… וכן הלאה לגבי מנועי חיפוש אחרים.
קידום אתרים במנוע החיפוש של גוגל
כעת נציג בקצרה מה דרוש כדי לקדם אתר בכל אחד ממנועי החיפוש הגדולים. יש לזכור שבכל מקרה מדובר בדרך כלל בסט גדול מאוד של פרמטרים, שאף אחד לא באמת יודע מה הם. על בסיס ניסוי וטעייה במשך יותר מ-20 שנה, נוצרה שיטת עבודה מקובלת שמצליחה להביא תוצאות.
גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול והטוב ביותר בעולם, וגם בישראל. קידום אורגני בגוגל מתבסס בגדול על ארבעה שלבים עיקריים (שבתוכם מתחבאים עשרות ומאות פרמטרים שונים):
- מחקר מילים
- אופטימיזציה
- השקעה בתוכן
- בניית קישורים
ככל שנשקיע בכל אחד מהשלבים, כך נצליח לגרוף יותר כניסות אורגניות ולשפר את מיקומי האתר במגוון רחב של ביטויים. אומנם קידום בגוגל נעשה בדרך כלל על סט מצומצם של ביטויים, אבל בפועל הקידום משפיע על עשרות, מאות ואלפי ביטויים נוספים על הדרך.
קבלו את המדריך המלא לקידום אתרים בגוגל >
קידום אתרים במנוע החיפוש של בינג
מי שמקדם בחו"ל, ובעיקר בשפה האנגלית, לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מקידום בבינג. מנוע החיפוש של מיקרוסופט מהווה שליש מהחיפושים בארצות הברית (וזאת מכיוון שגם יאהו ומנועים נוספים משתמשים בבינג כברירת מחדל).
הפרמטרים לקידום אורגני בבינג כמעט זהים לאלו של גוגל, אבל עם הבדלים משמעותיים פה ושם:
- בבינג אין שינויי אלגוריתם אגרסיביים בתדירות גבוהה כמו בגוגל.
- בבינג יש חשיבות גדולה יותר לאופטימיזציה באתר (On site) מאשר לבניית קישורים (Off site), בדגש על ביטויים מדויקים ללא הטיות או ואריאציות.
- בבינג יש חשיבות גדולה יותר לסיגנלים של רשתות חברתיות (בעוד שבגוגל כמעט אין להם השפעה).
קידום אתרים במנוע החיפוש של באידו (סין)
באידו הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר בסין, עם יותר מ-80% מנתח שוק החיפוש במדינה. למרות שיש כמעט מיליארד וחצי אנשים בסין, האינטרנט לא הגיע לכולם ולכן נתח השוק העולמי של באידו עומד על 1.17% בלבד.
איך עושים קידום אורגני בבאידו? מכיוון שבסין הכול נתון לצנזורה ולפיקוח, צריך להתנהל בצורה מעט שונה בהשוואה למנועי חיפוש אחרים בעולם:
- בוחרים דומיין ראשי בסיומת cn בלי סאב דומיינים או דומיינים נוספים.
- בוחרים בשירות אחסון סיני מקומי (לא שיתופי ולא בחו"ל).
- רצוי עד חובה שתהיה לכם גם כתובת פיזית בסין.
- לא מעבירים ביקורת על השלטונות בתכנים שלכם (שכמובן חייבים להיות בסינית).
- מקבלים אישור ICP מהממשלה להפעלת אתר (כן, בדיוק כך).
- להקפיד שבעתיים על תגיות מטא ועל יצירת תוכן תמידית (לא להעתיק!).
- וכל השאר די דומה לקידום בגוגל.
קידום אתרים במנוע החיפוש של יאנדקס (רוסיה)
בעולם יש מעל 140 מיליון דוברי רוסית, הנמצאים גם במדינות אחרות ולא רק ברוסיה – ויש להם העדפה ברורה לשימוש במנוע חיפוש שמבין את שפתם. גם בישראל, בה יש מעל מיליון דוברי רוסית, ניכרת ההעדפה הזו.
אחת מחברות הדיגיטל הגדולות ברוסיה היא Yandex, שמציעה בין היתר מנוע חיפוש המהווה מעל 60% משוק החיפוש במדינה. מעבר לכך יאנדקס מספקת גם שירותים נוספים, בדומה לגוגל – כולל שירות מוניות ואף הזמנת משלוחי אוכל (יאנגו דלי).
איך מקדמים אתר ביאנדקס?
מעבר לכל הברור והידוע בקידום אורגני, יאנדקס מעדיף:
- דפי תוכן קצרים יותר בהשוואה לגוגל (עד 500 מילים ולא אלפי מילים).
- עדיפות לטייטל ולתגית מילות מפתח, אבל ללא עדיפות למטא תיאור.
- פחות עדיפות לקישורים חיצוניים ויותר דגש על תוכן, קישורים פנימיים ושפה תקינה.
- וכן גורמים נוספים שקצרה היריעה מלפרט במאמר זה. מומלץ לחפש מידע נוסף על קידום אורגני ביאנדקס.
רגע לפני סיום
כפי שציינו בהתחלה, יש עשרות ואולי אף מאות של מנועי חיפוש נוספים. אחד מהגדולים ביותר הוא Duck Duck Go – שעל אף שמו המצחיק הצליח להגיע למעמד של אחד ממנועי החיפוש המובילים ביותר כיום, עם נתח שוק עולמי של כמעט אחוז אחד.
כמו כן יש מנועי חיפוש ישראלים קטנים, שעדיין משתמשים בהם לחיפושים וניתן לראות אותם בנתוני האנליטיקס: אתר וואלה, אתר סרצ'י וכן הלאה. ככל שנעשה עבודה טובה יותר, כך נצליח לגרוף יותר כניסות ממבחר גדול יותר של מנועי חיפוש, ונספק תועלת גדולה יותר לאתרים שאנו מקדמים.