קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
קידום אתרים וחוויית משתמש: איך הם עובדים יחד?
קידום אתרים וחוויית משתמש

קידום אתרים וחוויית משתמש: איך הם עובדים יחד?

למה מקדם אתרים צריך בכלל להתעסק עם חווית משתמש?

בתפיסה שלי מקדם אתרים ללא כישרון שיווקי הוא מצומצם מאוד ביכולת הצלחה שלו, יכול להיות שבחלק מהפרויקטים הוא יצליח בתהליך קידום אתרים אורגני להביא אתר למקומות הראשונים, על מנת להגדיל את סיכוי ההצלחה בתהליך קידום אתרים.

לדעתי כל מקדם אתרים צריך להבין את העסק לעומק (שאותו הוא מקדם), לדעת מהם החוזקות שלו? מהם היתרונות שיביאו לאתר של הלקוח שהוא מקדם לקוחות חדשים!

עולם קידום האתרים של ימינו שונה מאוד מזה שהיה רק לפני מספר שנים בודדות. למשל, כאשר מנועי החיפוש היו פשוטים יותר וקידום אתרים היה בתחילת דרכו, כל מה שהיה חשוב הוא הדירוג; ולכן פרקטיקה מקובלת מאוד בקרב מקדמי אתרים הייתה למלא עמודים על גבי עמודים במילות מפתח, כמה שיותר מילים רלוונטיות בכל עמוד, כמעט ללא התייחסות לחוויית המשתמש שכבר לחץ על קישור ונכנס לאתר.

למרבה המזל, התחום כולו עשה כברת דרך משמעותית מאז, השתפר והתקדם במובנים רבים; אחד מהם הוא שמקדמי אתרים מקצועיים הפכו למעשה לאנשי שיווק באינטרנט לכל דבר. הם כבר לא מנסים רק להגיע למקום כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל, אלא גם להרחיב את קהל הלקוחות הפוטנציאליים, למשוך מתעניינים חדשים ולהפוך גולשים ללקוחות.

לא רק בקרב מקדמי האתרים חלה התפתחות, אלא גם בקרב מנועי החיפוש והאלגוריתמים בהם הם עושים שימוש על מנת לדרג אתרים בתוצאות החיפוש. גוגל ומנועי חיפוש נוספים החלו להילחם במקדמי אתרים שנקטו בשיטות ברמה נמוכה כגון ספאם או דחיסות יתר של מילות מפתח, מה שהעלה את הרמה המקצועית של מקדמי האתרים, מה שהוביל להתפתחויות נוספות במנועי החיפוש וחוזר חלילה. ההתפתחות ההדדית הזו של המכונה לצד האדם היא זו שיצרה אבולוציה שעובדת היום טוב מאי פעם הן לטובת האתרים, הן לטובת מנועי החיפוש ובעיקר – לטובת המשתמשים.

חשיבות חוויית המשתמש לקידום אתרים

בגישה שלי בתהליך קידום אתרים בשנת 2018 צריך לשלב 4 פרמטרים מרכזיים:

תוכן איכותי המעניק לגולשים של האתר שלכם ערך, בניית פרופיל קישורים איכותי, עבודת אופטימיזציה מתמשכת לאתר, והפרמטר הנוסף הוא RANKBRAIN למעשה מדובר בעיקר בשיפור חווית משתמש, שיפור המרות, שיפור מהירות הטעינה של האתר.

אני תמיד מציין את זה שבתהליך קידום אתר בסביבה תחרותית אני נוהג לשלב שיפורים גם באתרים שאני בונה, לפעמים מדובר באתרים שבניתי שאחרי תקופה של חודשיים הבנתי שיש צורך להוסיף מספר נושאים לאותו התחום שישפרו את חווית המשתמש של הגולשים באתר.

אז מה זה בכלל חווית משתמש?

למעשה מהי חווית משתמש ניתן לקרוא במילון מונחים שלי לקידום אתרים במילים פשוטות:

תחשבו על זה, כשאתם נכנסים לחנות או פונים לעסק מסוים, מה גרם לכם לפנות לעסק הזה? מהו התהליך שעברתם בזמן הפנייה לעסק הזה? האם זמן המענה היה איטי? האם הפנייה הייתה פשוטה? אלו בדיוק הנושאים שמעצבים את חווית המשתמש באתר רק במונחים של גלישה באתר.

אלו שאלות שואלים לשיפור חווית המתמש?

  • כמה האתר שלכם מהיר?
  • כמה נוח למצוא שירות או מוצר באתר שלכם?
  • נוח להשאיר פרטים באתר או לבצע רכישה באתר או שבכלל מדובר ביכולת פשוטה להבין באיזה מספר ניתן לפנות אליכם?
  • מהו הרושם הראשוני של הגולשים באתר שלכם?

קידום אתרים כיום הוא שם כולל לקשת רחבה של היבטים הכרוכים זה בזה, ואחד מהם הוא הנושא של חוויית המשתמש. מקדם אתרים מקצועי ומנוסה לא חייב להיות מומחה מדופלם בנושא חוויית משתמש, אבל חובה עליו להבין את העיקרון הבסיסי ולו רק על מנת לתמוך בכל יתר מאמצי קידום האתרים.

העיקרון הבסיסי הזה של חוויית משתמש הוא פשוט מאין כמוהו: להתמקד בגולש שמגיע לאתר; כל מה שמתבצע במסגרת האתר, לרבות עיצובו, עדכונו, שיווקו ופרסומו, צריך להתבצע כאשר המשתמש הוא זה שנמצא לנגד העיניים.

איך זה קשור לקידום אתרים? ובכן, מנועי החיפוש לא רק מסייעים לגולשים למצוא עמודים שהם מחפשים באינטרנט; הם גם אוספים מידע רב ויקר ערך שמסייע למנועי החיפוש להבין את התנהגויות המשתמשים; באמצעות הנתונים שנאספים מן השאילתות של הגולשים, מנועי החיפוש משנים אט אט את האלגוריתמים שלהם ומשפרים אותם על מנת לספק למשתמשים יותר ממה שהם רוצים ופחות ממה שהם לא רוצים.

המשמעות: לאתרים שעושים עבודה טובה יותר בסיפוק צרכי המשתמשים – דהיינו, לאתרים שחוויית המשתמש בהם חיובית וטובה – יש סיכוי גבוה יותר להתברג בצמרת תוצאות החיפוש.

כמובן שמנועי החיפוש מתקדמים יותר מאי פעם, אבל הם עדיין רק מכונה מעשה ידי אדם. מנוע חיפוש שרואה שגולשים נכנסים לאתר ונוטשים אותו לאחר שתי שניות יסיק מכך מהו שיעור הנטישה ולפיו ישפר או יפגע בדירוג של האתר בתוצאות החיפוש – אבל מקדם אתרים אנושי יוכל לחקור ולהבין מהי הסיבה לנטישה הזו, מהי הסיבה לפגיעה בחוויית המשתמש, מתוך שלל סיבות אפשריות.

שיטות נפוצות לשלב בין חוויית משתמש לבין קידום אתרים

כאמור, מקדם אתרים לא צריך להיות מומחה בנושא חוויית משתמש על מנת לבצע אופטימיזציה של חוויית משתמש במטרה לתמוך במאמציו לקדם אתר מסוים. להלן נסקור מספר שיטות נפוצות לשילוב בין שני התחומים הללו (אם כי יש לזכור שלא כל מה שעובד עבור אתר אחד בהכרח יעבוד עבור אתר אחר):

מחקר מילות מפתח

הבסיס של הבסיס בכל הנוגע לשיווק באינטרנט הוא מחקר מילות מפתח, שכן יש לו נגיעה לשלל היבטים כגון עיצוב האתר, ניהולו, מורכבות או פשטות הניווט של הגולשים בו וכדומה. בפרט, למחקר איכותי ומעמיק של מילות מפתח יש קשר הדוק לחלק גדול מן השיטות שתפורטנה להלן, ולכן הוא מוצג כעת כראשון ברשימה ובו צריך להתחיל.

חשוב לשים לב שלאחר שמחקר מילות המפתח מסתיים ואתם אוחזים בידיכם רשימה ארוכה של ביטויים רלוונטיים פוטנציאליים – כדאי לקחת בחשבון שני נושאים נוספים:

  • שפת המשתמש:
    יש ענפים שבהם קיים ז'רגון מקצועי פנימי שמוכר היטב למי שנמצא בתוך הענף ומבצע חיפוש; אולם יש לקחת בחשבון גם את מי שמבצע חיפוש מחוץ לענף, כלומר משתמש ממוצע שלא בהכרח מכיר את המונחים השגורים בפיהם של הבקיאים בתחום. מתוך ההבדל הזה ברמת השפה בה נעשה שימוש בשאילתה ניתן להפיק תובנות מעניינות ושימושיות אודות הבדלים בבעיות או בפתרונות שמתבצע לגביהם חיפוש, ומכאן להשפיע גם על יצירת התוכן באתר בהמשך.
  • כוונת המשתמש:
    לא לכל מילות המפתח יש את אותה משמעות. מי שמחפש, למשל, "קידום אתרים" עשוי לרצות לשכור איש מקצוע שיסייע לו לקדם את האתר שלו, או ללמוד כיצד לקדם את האתר שלו בעצמו – ואלה שתי כוונות שונות לחלוטין שיש להתייחס אליהן אחרת על מנת לספק את כוונת המשתמש כראוי. על מנת לספק חוויית משתמש חיובית יש ללמוד כיצד להבחין בין כוונות משתמש שונות ולהתאים תשובה שונה לכל אחת מהן.

עידוד הקלקה

ככל שעמוד מופיע במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש, כך גדל הסיכוי שהמשתמשים יקליקו על התוצאה על מנת לבקר בעמוד. אבל יש דרכים לעודד את המשתמשים להקליק גם אם יש תוצאות של מתחרים במיקום גבוה יותר.

הרעיון במקרה הזה הוא למשוך את תשומת לב הגולשים אל התוצאה שאתם רוצים שהם יקליקו עליה (כלומר, התוצאה שלכם) תוך שימוש בשפה שתעודד אותם להקליק דווקא עליה ולא על תוצאות חיפוש אחרות:

  • תגי כותרת:
    בדרך כלל מדובר בטקסט שמהווה את הקישור הלחיץ שמוביל לתוצאת החיפוש. מדובר ב-70 תווים בלבד, לכן חשוב להשתמש במקום המועט הזה בחוכמה: שלבו ביטויי מפתח שמתאימים לחיפוש וספקו מידע רלוונטי נוסף שילכוד את עין המשתמש בעת שהוא סורק את תוצאות החיפוש.
  • כתובת URL/"פירורי לחם":
    כתובת ה-URL או "פירורי הלחם" הם מה שמופיע בתוצאות החיפוש לאחר תג הכותרת. מכאן המשתמש יכול להסיק מידע נוסף אודות הרלוונטיות או אי הרלוונטיות של תוצאת החיפוש הזו. אם יחליט שאין בתוצאה הזו ערך מוסף, אולי יעדיף להקליק על תוצאה אחרת.
  • תיאור מטא:
    תיאור המטא מופיע אחרי ה-URL בתוצאת החיפוש. כאן יש מעט יותר מרווח נשימה, עם בין 30 ל-300 תווים (מומלץ להשתמש ב-150) בהם ניתן להרחיב את המסר שמועבר בתג הכותרת. גם כאן כדאי לשלב ביטויי מפתח ולחפש דרכים למשוך את תשומת לב הגולשים, תוך מתן מענה לצרכים שלהם והקפדה על שימוש בשפה המתאימה להם. עם זאת, לא כדאי להשקיע מאמץ רב מדי בתיאור המטא שכן גוגל נוטה לקחת יוזמה ולשנות אותו.

לשכנע את המבקרים שהגיעו לעמוד הנכון

לא מספיק לגרום למשתמשים להקליק על תוצאת החיפוש ולהיכנס לאתר. צריך גם לזכור שהגולשים חסרי סבלנות, הם הגיעו כדי למצוא משהו ואין להם רצון לבזבז זמן בניסיון להבין מה צריך לעשות עכשיו או כיצד העמוד שבו נחתו אמור להוות מענה לכוונה שלהם.

אם המבקרים לא ימצאו את הדבר שלשמו הגיעו לעמוד בתוך מספר שניות מרגע שנחתו בו – ברוב המקרים הם פשוט יסתובבו ויצאו כלעומת שבאו. לפיכך המשימה בשלב הזה היא לשכנע אותם שהם אכן באתר הנכון ולעודד אותם להמשיך לבצע פעולות באתר עד שימצאו את מבוקשם.

  • לוגו:
    זהו אחד הדברים הראשונים שהמשתמשים רואים כשהם נוחתים באתר, ולכן הוא צריך להיות בולט, ברור, ללא רעשי רקע ויזואליים מסביבו. אם יש אפשרות שהלוגו עצמו או הסלוגן שמלווה אותו יהיו קשורים בדרך כלשהי לצרכי המבקר – מומלץ לעשות כן.
  • כותרות:
    מלבד הלוגו, בדרך כלל מבקרים יביטו בראש העמוד על מנת לוודא שכאן באמת נמצא המידע שלשמו הם הגיעו. דרך טובה לעשות זאת היא לוודא שהכותרת הראשית של העמוד, המכונה H1, תעביר מסר דומה ככל האפשר לזה שהיה בתג הכותרת – והפעם ללא מגבלת התווים של תג הכותרת. בנוסף, כדאי לעשות שימוש מושכל בתתי כותרות, הן על מנת "לשבור" בלוקים גדולים של טקסט והן על מנת לסייע לגולשים להתמצא בתוכן.
  • ניווט:
    סרגל הניווט הוא עוד דרך בה נעזרים המבקרים כדי לוודא שהגיעו למקום הנכון, ועבורכם מדובר בהזדמנות פז להציג בפניהם את הערך המוסף שטמון בעמוד הזה מבחינתם. למשל, אם אתם מציעים מוצרים ו/או שירותים נוספים, אל תסתירו אותם תחת "חנות" או "שירותים" אלא הציגו אותם בגאווה כבר בסרגל הניווט! ואגב, זהו עוד מקום מצוין לשלב בו ביטויי מפתח רלוונטיים, כאשר כל אחד מהם מוביל לעמוד שלם שעוסק בנושא או מציע פתרון כלשהו.
  • אופטימיזציה של תוכן:
    זהו המקום בו אתם יכולים לענות באופן מלא לצרכים של המבקר באתר. תהיה השאילתה המקורית שלו במנוע החיפוש אשר תהיה, עכשיו הוא הגיע לכאן וזה המקום לענות לו עליה. השתמשו בביטויי מפתח ככל העולה על רוחכם, כל עוד הן רלוונטיות, אולם היו ממוקדים בצורך אחד, כוונת משתמש אחת, והיעזרו בקישורים על מנת לכוון את המשתמש למידע נוסף ככל שיידרש לו. לכל עמוד תוכן צריכה להיות מטרה, וכל מה שיש בעמוד חייב לכוון את הגולש כלפי ביצוע פעולה שתשיג את המטרה.
  • הנעה לפעולה:
    על מנת לסייע להשגת מטרת העמוד כדאי "לעזור" למבקר להבין מה הוא צריך לעשות, וזאת בעזרת Calls to Action – קריאות הנעה לפעולה כגון "לחץ כאן", "למידע נוסף", להרשמה" וכן הלאה. יתר על כן, בנוסף למטרה העיקרית של העמוד כדאי גם להגדיר מטרות משנה כך שמבקר שעדיין אינו מוכן לבצע את הפעולה הנדרשת יוכל להמשיך ולחפש מידע באתר או לבצע פעולות נוספות עד שיהיה מוכן.

הכי מהר שאפשר

מהירות היא מרכיב חשוב מאוד באופטימיזציה למטרות קידום אורגני. בין אם החיפוש מתבצע במחשב, בטאבלט או בסמארטפון, לעמודים שנטענים לאט תהיה פחות חשיפה ממתחריהם הנטענים מהר.

המשמעות היא שהאתר שאתם מקדמים צריך להיות הכי מהיר שאפשר, משום שכזכור גולשי האינטרנט בני זמננו ידועים בחוסר סבלנותם. אם הם נתקלים בעמוד שנטען לאט, ברוב המוחץ של המקרים הם יעדיפו לצאת ממנו ולבצע חיפוש חדש מאשר להישאר ולהמתין כדי לראות מה יש לעמוד הזה להציע להם.

  • כיווץ תמונה:
    תמונות גדולות יכולות לצרוך שיעור ניכר מרוחב הפס. מצד שני, עם איכות מסכים וחדות תמונה כפי שיש לרוב משתמשי האינטרנט היום, אי אפשר להתפשר על איכות התמונה רק כדי להאיץ את מהירות הטעינה. מה עושים? מכווצים! השתמשו בפורמט תמונה מסוג jpg, gif או bmp, אולם השתמשו בכלי כיווץ תמונה כדי לצמצם את גודל הקובץ מבלי לפגוע באיכות התמונה.
  • קוד עדכני ונקי:
    בזכות ההתקדמות המטאורית של הטכנולוגיה בשנים האחרונות, אנחנו מסוגלים היום לעשות בכמה שורות קוד קצרות את מה שבעבר היה דורש קוד הרבה יותר ארוך. עם זאת, פירוש הדבר הוא גם שאם הקוד באתר שלכם איננו עומד בשורה הראשונה של החידושים הטכנולוגיים העדכניים ביותר אזי אתם נשארים מאחור, איטיים יותר מאחרים. לכן הקפידו להתעדכן בחידושים ולשמור על קוד נקי ללא אלמנטים מיותרים.
  • שרתים מהירים:
    לשרת שעליו מאוחסן האתר שלכם יש תפקיד קריטי בכל הקשור למהירות טעינת האתר. למשל, שרת משותף בדרך כלל פירושו אתר איטי יותר, ובמקרה כזה פתרון שיאיץ את המהירות יכול להיות שרת ייעודי.

בדקו את עצמכם כל הזמן

אופטימיזציה של אתר לעולם אינה מסתיימת, משום שתמיד יש מה לשפר. אם ביצעתם שינוי כלשהו והבחנתם בהשפעה חיובית, זה לא אומר שאי אפשר לבצע שינויים נוספים על מנת לחזק את ההשפעה הזו.

כפי שתהיינה פעולות שיביאו לתוצאות חיוביות, תהיינה גם פעולות שיביאו לתוצאות הפוכות. פעמים אחרות יקח זמן רב מכדי להבחין בהשפעה של פעולה כלשהי – אבל בסופו של דבר מה שחשוב הוא לבדוק את עצמכם באופן קבוע; לבחון כל פרמטר אפשרי באתר על עמודיו השונים, בפעולות קידום האתרים בכלל ואלה שקשורות לחוויית משתמש בפרט.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?