קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
הסכם לקידום אתרים- כך תעשו זאת נכון
חוזה לקידום אתרים

הסכם לקידום אתרים- כך תעשו זאת נכון

בין אם אתם לקוחות שעתידים לשכור את שירותיה של חברה לקידום אתרים ובין אם אתם החברה עצמה או הפרלינסר שעתידים לבצע את השירות, חשוב להכיר מספר היבטים שיעזרו לכם בתהליך בניית החוזה לקידום האתר תוך מיקסום ההגנה המקצועית והכלכלית שלכם בפרויקט.

תכולת עבודה

קידום אתרים הוא תחום דינמי ולכן אף חברה רצינית לא באמת יכולה להציע לכם התחייבות למקום ראשון תוך X זמן מהסיבה הפשוטה שיש יותר מידי משתנים שאינם תלויים באופן ישיר באיכות העבודה כמו משאבים משתנים של מתחרים, עדכונים של גוגל וכו'. למרות זאת, באמצעות עבודה מקצועית ניתן לשפר באופן כמעט ודאי ביצועים במנועי החיפוש האורגניים. לכן, חשוב לדעת מה זה קידום אתרים אורגני ולהכיר לעומק את תכולת העבודה שאתם מקבלים שהיא למעשה הפרמטר המדיד היחידי שלכם לפחות בתקופת ההתחלה (לאחר כמה חודשים תוכלו להעריך את הצלחת הפרויקט באמצעות מדד התנועה האורגנית). 

תכולת עבודה מכילה את כל מה שהספק מתחייב לבצע במהלך החודש או התקופה ולרוב היא מכילה את הסעיפים הבאים:

  • כמות של מאמרים חדשים בחודש 
  • שעות אופטימיזציה On-Page על האתר
  • בניית פרופיל קישורים חיצוניים וכמות מינימלית בחודש

אלו הם שלושת מרכיבי המפתח שמבטיחים עבודה מינימלית בשלושה מרכיבים קריטיים לקידום אתרים. 

שימו לב- בסעיף פרופיל הקישורים חשוב לשאול ובמידת הצורך להגדיר מה מקור הקישורים ומה איכותם. כל מיני אתרי רשימות או אתרים כללים לא יעזרו לאתר שלכם יותר מידי. בנוסף, הגדירו מראש מה הזכאויות שלכם מבחינת הקישורים במקרה של סיום החוזה (יש מקדמים שיורידו לכם את הקישורים לכן חשוב לוודא שזה לא המצב).

מעקב דוחות חודשיים

לאחר שהגדרתם את תכולת העבודה הבסיסית , יש לוודא שתיהיה לכם יכולת מעקב אחריה ולכן וודאו שאתם מקבלים דוח"ות חודשיים ושזה אכן מוגדר בחוזה. יתרה מכך, בקשו לדעת איך ייראה הדו"ח החודשי , מתי תקבלו אותו ומה מפורט בו. 

גישה מלאה לאנלטיקס

מעבר למעקב אחר תכולת העבודה וודאו שיש לכם גישה לגוגל אנלטיקס ואתם יכולים לראות בעצמכם את נתוני הטראפיק האורגני באתר. מעקב כזה יאפשר לכם צפייה אובייקטיבית ללא ההסברים של המקדם וכך תוכלו להעריך את עבודתו.

בעלות על הנכסים

סעיף סופר חשוב ורלוונטי בעיקר לאלו שגם מתעניינים בבניית אתר ושוכרים את שירותיה של החברה. וודאו שבחוזה מוגדר שאתם הבעלים של כל הנכסים שהחברה מספקת לכם ואין שום סעיף בעייתי או חשוד בנושא. במידה ואתם תחת חוזה שנתי משולב של בניית אתר +קידום אורגני או קידום ממומן שלו, הגדירו מראש מה יקרה במידה של סיום החוזה בתום הזמן מבחינת הבעלות על האתר.

תנאי תשלום

אולי הסעיף הכי בנאלי אבל הכי חשוב שיכול למנוע המון בעיות בעתיד (מניסיון אישי:)). הגדירו באופן מפורש את תנאי התשלום, כמה, מתי ואיך. בנוסף, הגדירו מה קורה במקרה של הפסקת תשלום ואת התהליך במקרה כזה.

התחייבות

התחייבות היא מרכיב הכרחי בכל חוזה קידום אתרים. אני יכול להגיד שבאופן אישי אנחנו לא מציעים שום חבילה שלא מכילה את מרכיב ההתחייבות מהסיבה הפשוטה שבחודשים הראשונים ההשקעה שלנו רבה ובמקרים רבים מודל הרווח מבוסס רק על מערכת יחסים בעלת אורך מינימלי. אני מודע לעובדה שלקוחות רבים לא אוהבים זאת אבל חשוב להבין את ההיגיון של שני הצדדים בתהליך. לאור זאת, הגדירו מראש את אורך החוזה, כיצד ניתן לסיים אותו (התראה של x ימים לדוגמה) ומה בדיוק ההתחייבות אומרת.

זמינות ומענה

מצד אחד, זמינות היא מצרך הכרחי לתהליך ולתקשורת בריאה אך זמינות יתר ותקשורת יתר יכולה לפגוע בתהליך ובתחושות של שני הצדדים. כדי לשמור על האיזון שבין עבודה מקצועית והתעדכנות שוטפת לבין פגיעה באמצעות אינסוף מיילים, טלפונים והודעות מומלץ להגדיר בחוזה את אופן התקשורת, שעות הזמינות וכל פרט שחשוב לשני הצדדים בסעיף זה. 

הפסקת שירות

כן, הפסקת שירות היא אמנם לא מה שאתם רוצים לחשוב עליו כאשר אתם מתחילים את הפרויקט אבל אתם חייבים לעשות זאת. בנושא זה יש מספר היבטים שחשוב להכיר לעומק ואת חלקם כבר ציינתי:

  • התראה על סיום שירות- האם אתם צריכים להתריע במידת זמן קצובה לפני?
  • קישורים- האם מסירים לכם אותם?
  • קרדיטים- לרוב החברות דורשות (ובצדק:)) , קרדיט על עיצוב האתר אז אם אתם תחת חבילה משולבת בדקו את סעיף זה – מה גדול הקרדיט, מיקום וכו'.
  • קנסות/תשלומים- הסדירו את הנושא ודעו בדיוק מה המשמעות של הפסקת השירות, אל תשאירו שום פתח.

דוגמאות לחוזים בשוק הבינלאומי

רגע לפני שנסיים, אני מוצא לנכון לקשר אתכם לשתי דוגמאות ומאמרים נהדרים הסוקרים את נושא החוזה בשוק קידום האתרים באנגלית. 

המאמר + הדוגמה של Moz

המאמר של Search Engine Journal 

לסיכום,

הסכם או חוזה לקידום האתר הוא תנאי בסיסי ומה שיכול להגן בסופו של דבר על שני הצדדים בתהליך. חשוב לעבור עליו ולוודא שאתם מבינים הכל והאינטרסים של כל צד מובטחים באופן הוגן ושקוף.

 

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?