סיכונים בקידום אתרים

סיכונים שכדאי לקחת או לא לקחת בתהליך קידום אתרים

בעלי עסקים רבים מתקשים לראות את הערך האמיתי של קידום אתרים. חשוב להבין כי אסטרטגיית קידום אתרים אפקטיבית שמיושמת כראוי לאורך מספר חודשים תניב תוצאות חיוביות עבור העסק. כלומר, גם אם השיטות בהן נוקט מקדם האתרים אינן מובנות עד תומן לאנשים שאינם מתמחים בנושא, הרי שללא כל ספק השיטות הללו יוצרות שיפור ניכר בחשיפה המקוונת של העסק, ומכאן גם בהכנסותיו.

הספקות של בעלי העסקים טבעיים, בפרט אם הם לא מבינים היטב את תחום קידום האתרים, אבל בעצם בכל החלטה עסקית יש סיכונים מסוימים. יש סיכונים שאפשר להימנע מהם ויש כאלה שעשויים להוביל לצמיחה משמעותית.

איך יודעים אילו סיכוני קידום אתרים כדאי לקחת ואילו לא? להלן מספר דוגמאות לסיכונים משני הסוגים:

סיכונים בקידום אתרים שכדאי לקחת

שינויים בקנה מידה גדול וקטן

המטרה הכללית של קידום אתרים היא להגדיל את נפח התנועה לאתר, מתוך הנחה שיחד עימו יגדל גם נפח ההכנסות. אלא שלשם כך צריך שהגולשים יקליקו על הקישור לאתר בתוצאות החיפוש. כלומר, יתכן מצב שבו אתר מדורג במיקום מצוין בתוצאות החיפוש אולם אף אחד לא באמת מקליק על הקישור.

יכולות להיות מספר סיבות למצב כזה, והגעה למסקנה מהי הסיבה המדויקת עלולה לארוך זמן מה. הדרך הטובה ביותר לאתר את הסיבה, ויש אומרים היחידה, היא באמצעות מבחן A/B. כלומר, בחירה של אלמנט אחד בכל פעם (תיאורי מטא, כותרות, תוכן וכו') והשוואת הביצועים שלו לעומת וריאציות אחרות של אותו אלמנט.

ההיבט ה"סיכוני" בשיטה זו הוא העובדה שבדרך למציאת ה"מתכון" המושלם למקסימום נפח תנועה לאתר ומקסימום הכנסות אפשר גם להשקיע לא מעט זמן ב"מתכונים" פחות מושלמים שלא עובדים היטב ואולי אפילו פוגעים לזמן מה בנפח התנועה. ועדיין, התועלת עולה על הסיכון.

נתינה וקבלה של קישורים איכותיים

למה שעסק יציג באתר שלו קישור לעסק של מישהו אחר, ובכך יקח על עצמו סיכון שגולשים יעזבו את האתר שלו ולא ישובו?

קישורים הם חלק חשוב מאוד מכל קמפיין קידום אתרים, ורוב העסקים ירצו להשיג כמה שיותר קישורים על מנת לשפר את דירוגם ולבנות או לחזק את סמכותם בעיני האלגוריתם של גוגל. עם זאת, לא מדובר ב"למי יש הכי הרבה קישורים" – ולעיתים צריך להחזיר קצת בחזרה.

אז כן, אותו עסק עלול לאבד כמה מבקרים בעצם העובדה שקישר לאתרים איכותיים אחרים; אבל במקביל הוא מראה לגוגל שהוא מקשר לאתרים אמינים ובכך מבסס את סמכותו.

נקודה נוספת שכדאי לזכור בהקשר זה: אתרים שמקשרים ביודעין לאתרים באיכות נמוכה, אתרים זדוניים, ספאמיים ומפוקפקים אחרים, מסתכנים בקבלת עונשים מגוגל. כמו כן עסק עלול להיענש אם נכנסים אליו יותר מדי קישורים מאתרים כאלה.

חיזוק מבנה כתובת האתר (URL)

באופן עקרוני, כתובת עמוד הבית של העסק צריכה להיות קצרה ולכלול את שם העסק. ככל שה-URL יהיה קצר, פשוט וברור, כך יהיה לגולשים קל יותר לזכור אותו.

לעומת זאת, הכתובות של עמודים פנימיים צריכים לכלול מילות מפתח ממוקדות היטב ולהיות הרבה יותר ספציפיות באשר לתוכן העמודים הללו. משזה נאמר, חשוב לא לתת לכתובת הללו לצאת משליטה – אם הן ארוכות ותיאוריות מדי, מנועי החיפוש פשוט יקטעו אותן באופן אקראי ויותירו שלוש נקודות שירמזו על המשך אפשרי, אבל כזה שעין הגולש (או מנוע החיפוש) כבר לא רואה.

העניין הוא שאם באתר שלכם כתובות העמודים השונים זקוקים לארגון מחדש, אתם עלולים לסבול פגיעה בדירוג של אותם עמודים שכתובתם משתנה; גם אם נעשה שימוש בהפניות 301 ואחרות. מצד שני, אם עושים את זה נכון, ניתן להגיע למבנה אחיד וזורם שיהיה קל לקריאה הן עבור מנועי החיפוש והן עבור המשתמשים.

תיקונים באתר

בחייו של כל אתר מגיע לפעמים הצורך לערוך בו מקצה שיפורים, עדכונים ותיקונים. יתכן למשל שהעיצוב שלו מיושן, שהוא מותאם באופן נהדר למנועי החיפוש אבל קשה לניווט עבור בני אדם ועוד. ולרוע המזל, לעיתים מתיחת פנים לאתר עשויה להיות כרוכה לא רק בהשקעה של זמן וכסף אלא גם בסיכון.

הסיבה לסיכון היא ששינוי שכזה עלול לגרום לגוגל לבצע הערכה מחודשת של האתר, ובנוסף השינוי עלול להרחיק גולשים ולקוחות שכבר התרגלו לעבוד עם האתר החדש ומתקשים לקבל את השינויים העיצוביים או המבניים גם אם הם לטובתם.

אלא שגם במקרה הזה, גוגל נוטה להבין שכל אתר עובר שינויים מעת לעת; כך שהדירוג שלכם, גם אם ייפגע לזמן מה, יחזור בסופו של דבר בחזרה לרמה הקודמת. כל מה שצריך לעשות במקרה הזה הוא להמתין בסבלנות, וגם הגולשים והלקוחות יתרגלו לשינויים. מי יודע, אולי השינויים הללו אפילו יביאו גולשים ולקוחות חדשים.

רכישה של דומיינים עם היסטוריה שפג תוקפם

יש בעלי אתרים שמסיבות שונות לא מחדשים את הדומיין שלהם ובכך הופכים אותו לזמין עבור כל מי שחפץ לרכוש אותו. פעמים רבות מדובר בהזדמנות, שכן רכישת דומיין עם היסטוריה והפנייתו לאתר העסק יכולה להוות דרך טובה להגדיל את כמות הקישורים, למשל. אבל בשיטה זו יכולים להיות גם כמה סיכונים.

אחד מן הסיכונים הוא שהדומיין צריך להיות קשור לעסק. הוא צריך להיות מקצועי ולגיטימי, כדי שאם יגיעו אליו גולשים ויופנו לאתר העסק, הם לא יחושו מרומים או מתוסכלים. סיכון אחר הוא שהדומיין היה רווי בעברו בתוכן ספאמי והקישורים מתוכו אל האתר העסקי רק יפגעו בדירוגו ואפילו יובילו לעונש מצד גוגל.

ועדיין, מדובר בשיטה זולה יחסית שיכולה להניב כמות קישורים יפה, ולכן מומלץ לבדוק כל רכישת דומיין כזו בשבע עיניים, אולי אפילו להתייעץ עם בעל מקצוע או שניים – וללכת על זה.

סיכונים בקידום אתרים שכדאי להימנע מהם

לאחר שסקרנו כמה סיכונים שבדרך כלל כדאי לקחת, להלן מספר סיכוני קידום אתרים שעלולים לגרום יותר נזק מתועלת ועל כן מוטב להימנע מהם.

שימוש בדפי סף

קל מאוד לייצר דפי סף כדי לכוון למילות מפתח ספציפיות או לקבוצות של מילות מפתח, אבל גוגל נוטה שלא לחבב אותם ואף לפגוע בדירוג של אתרים שמשתמשים בהם, ולכן מוטב להימנע מהם. הדרך היחידה בה כדאי להשתמש בדפי סף היא אם יש בהם תוכן ייחודי, ברור ויקר ערך במיוחד עבור הגולש – כלומר רק אם הם משמשים כעמוד תוכן רגיל באתר. בשורה התחתונה, מוטב להתרחק.

מחיקה או כיווץ של תוכן מעמודים שלמים

לעיתים נדמה כאילו אין שום בעיה למחוק עמוד מן האתר, בפרט אם מדובר למשל בעמוד אודות מוצר או שירות שכבר איננו מסופק בעסק. אבל ברגע שעמוד נמחק, נעלמות גם מילות המפתח שבעבר תרמו לדירוגו בגוגל.

במקום להסתכן בפגיעה בדירוג בגוגל, כדאי לשקול לשמור את העמודים הללו למרות שאינם רלוונטיים יותר. למשל, אפשר להוסיף להם הפנייה לעמוד של מוצר או שירות דומה. ואם ממזגים שני עמודים לכדי עמוד חדש אחד, הקפידו להשתמש בהפניה 301 ב-URLים הישנים.

שימוש מופרז במילות מפתח מדוייקות כטקסט עוגן

כשרוצים שהקלדת מילות מפתח מסוימות תוביל גולשים לאתר, נראה מובן מאליו לשלב את מילות המפתח הללו כלשונן, באופן מדויק לחלוטין, במקומות שונים בתוכן שבאתר. ואכן, במשך זמן רב זו הייתה שיטה מקובלת בענף; אולם אז ניצלו זאת לרעה מקדמי אתרים מפוקפקים ומאז מוטל עונש על ידי גוגל על כל מי שמשתמש בשיטה זו יותר מדי. לכן מדובר בסיכון שלא כדאי לקחת.

ביצוע יותר מדי שינויים קטנים

גוגל רואה לחיוב אתרים שמעלים תוכן רענן ומעודכן, ובאופן כללי עדכון של האתר הוא רעיון טוב למדי. עם זאת, שינוי בלתי פוסק של אותו תוכן או שינויים רבים בעיצוב האתר מתוך מטרה להשפיע על קידומו במנועי החיפוש, גם אם הם מתפרשים לאורך זמן, יכולים לאותת לגוגל שמדובר באתר חשוד שיש להעניש. בסופו של דבר גם הגולשים ישימו לב לזה, ואולי אפילו הם יתחילו לחשוד שדבר מה באתר או בבעליו איננו כשורה.

לסיכום

כל עסק צריך לבצע פעולות קידום אתרים על מנת להצליח. מדובר בתחום שיש בו לא מעט סיכונים, שאת חלקם כדאי לקחת משום שהתועלת גדולה מן הסיכון ומחלקם מוטב להימנע משום שהנזק רב על התמורה. בסופו של דבר חשוב לזכור כי הסיכון הגדול ביותר שעסק יכול לקחת הוא להימנע לחלוטין מקידום אתרים. לגבי כל היתר – היעזרו ברשימה שלעיל ובהיגיון בריא, וקחו את הסיכונים שלכם בתבונה.

סיכונים שכדאי לקחת או לא לקחת בתהליך קידום אתרים
5 (100%) 2 votes
קידום אתרים בגוגל למעלה