החזר ההשקעה על קידום אתרים

החזר ההשקעה על קידום אתרים

בעולם קידום האתרים, שני מושגים מופיעים בדרך כלל זה לצד זה: "קידום אתרים בגוגל" (SEO) לצד "החזר השקעה" (ROI). בעוד מקדמי האתרים עצמם שואפים בדרך כלל לבצע את העבודה הטובה ביותר שאפשר מבחינת קידום אתרים, את הלקוחות בדרך כלל הרבה יותר מעניין מהו החזר ההשקעה – ואם אפשר, אז שההחזר יעלה על ההשקעה.

אז איך אפשר לקבל החזר על ההשקעה בקידום אתרים?

לפני שמתחילים לעשות קידום אתרים, צריך לשאול למה בעצם צריך את זה. אם הסיבות הן שקידום אתרים עבד בשביל מישהו אחר או משום שלא נראית לעין סיבה מובהקת לירידה בהכנסות, אזי אלה סיבות לא טובות דיין. הסיבות הטובות הן כאשר יש בסיס לקוחות איתן ודירוג אורגני מוצלח בתוצאות החיפוש ובכל זאת יש רצון להתקדם הלאה לשלב הבא.

השלב הבא הוא לוודא שהאתר והעסק מוכנים לזה. פעמים רבות העסק לא רואה החזר השקעה ותולה את האשמה בקידום האתרים, כשלמעשה העסק הוא האשם האמיתי. כך למשל יתכן שמקדם אתרים יצר רשימה של מילות מפתח ובעקבותיהן ביצע שורת צעדים שהזניקו את האתר במעלה תוצאות החיפוש האורגניות, אולם האתר עדיין לא מייצר רווחים.

כיצד זה יתכן? למשל, אם האתר מספק למשתמשים חוויית משתמש גרועה. אמנם מקדם האתרים הממוצע ידאג לשפר את חוויית המשתמש באתר כחלק בסיסי למדי מכל אסטרטגיית קידום אתרים, אבל עדיין יש מי שלא מבצעים פעולות עמוקות שכאלה. לחלופין, יתכן שהאתר לא אופטימלי להמרות, שהתוכן בו לא מכירתי מספיק, שקיים פגם כלשהו במוצר או כל בעיה אחרת שבעטיה הגולשים לא עושים את מה שמצופה מהם.

כן, אפשר לעשות את זה גם לבד

לא כל בעל אתר צריך לשכור מקדם אתרים שיעשה בשבילו את העבודה. בהחלט אפשר לעשות קידום אתרים באופן עצמאי, ואם מצליחים אזי בדרך כלל מדובר בהחזר השקעה עצום.

אלא שלמרבה הצער, זה לא כל כך פשוט.

בראש ובראשונה יש צורך בהשקעה לא מבוטלת של זמן. זהו אולי המשאב החשוב ויקר הערך ביותר משום שלא ניתן להרוויח אותו בחזרה, ולכן יש להשקיע אותו בתבונה. מי שמבקש לעשות קידום אתרים בעצמו ללא רקע קודם יכול לעשות זאת אך ורק אם הוא מבין שיהיה עליו להקדיש זמן רב להרבה מאוד ניסוי וטעייה. וגם אז ההצלחה כלל איננה מובטחת. מאידך, מי שיודע לעשות קידום אתרים ויש לו רקע בתחום, בהחלט יתכן שמוטב לו לעשות את זה לבדו מאשר לשכור חברת קידום אתרים.

בין הפעולות שניתן לעשות גם אם הרקע והניסיון הם קלושים:

כל הפעולות הללו אפשריות לביצוע באופן עצמאי, ועם זאת ראוי לציין שהן עשויות להיות אפקטיביות יותר אם הן מתבצעות על ידי מקדם אתרים מנוסה שזהו מקצועו.

האם ניתן לתת לוחות זמנים לתהליך קידום אתרים?

אפשר ורצוי לחזות את החזר ההשקעה הצפוי על קידום אתרים. מצידו של מקדם האתרים (בהנחה שהוא גוף חיצוני לעסק) תחזית שמרנית וכנה יכולה להיות טקטיקת מכירות חזקה. מצד הלקוח, תחזית כזו היא אחת מן הדרכים לעקוב אחר ביצוע מקדם האתרים.

כמובן שאף אחד לא יכול לחזות את העתיד במדויק, אבל ניתן לבצע הערכה של החזר ההשקעה. יש שיטות שונות לעשות זאת ברמות שונות של דיוק, אולם בסופו של דבר צריך לזכור שאלה רק הערכות. מה שקובע בפועל יהיה כמה כסף הושקע בקידום האתרים ומה היו תוצאות הקמפיין.

לא תמיד מדובר בתחום שהוא שחור ולבן. לעיתים אפשר להיות מופתעים לטובה ולהתעלות על הציפיות. פעמים אחרות כלל לא ברור מדוע קמפיין מסוים לא עובד כצפוי. בנוסף, קיימת מידה רבה של אי ודאות פשוט משום שלאף אחד אין שליטה על האלגוריתם של גוגל.

היבט אחר שכדאי לזכור הוא שההערכות מבוססות על גרעין מסוים של מילות מפתח. אלא שכאשר מחושב דירוג של עמוד על פי גרעין של מילות מפתח, הוא למעשה מתבסס על מאות ואפילו אלפי מילות מפתח זנב ארוך הקשורות לגרעין הזה, כך שבהחלט ייתכן שההכנסות בפועל תהיינה גבוהות מן הצפי.

כיצד למדוד החזר השקעה על קידום אתרים בגוגל אנליטיקס

מדידת המרות איננה חייבת להיות לידים או מכירות מהאתר. למעשה ניתן למדוד הרשמות לטופס דיוור מהאתר, קריאת מאמר, זימון פגישה ועוד'.

הדרך הפשוטה ביותר למדוד מהו ההחזר השקעה שלי הוא הגידול במכירות כתוצאה מגידול בפניות אורגניות.

הסיבה שבשביל למדוד החזר השקעה על הוצאה של קידום אתרים צריך למדוד גם גידול במכירות וגם גידול בפניות האורגניות היא פשוטה, כי לא כל גידול בתנועה האורגנית לאתר בהכרח יגדיל את כמות העסקאות. קיימת אפשרות לגידול בכניסות אורגניות כתוצאה מעלייה בשאילתות חיפוש בגוגל שלא מעידים על רכישה.

החזר השקעה על קידום אתרים

לסיכום:

כאשר אתם משקיעים בתהליך קידום אתרים, חשוב לייצר מדדים להצלחה. להגדיר מטרות, לטעמי בתקופה של בין חודש לחודשיים ניתן להבין בדיוק מהם כיווני הפרויקט,

אם כי ישנם מצבים רבים שלאחר חצי שנה או שנה ישנה התקדמות משמעותית.

קידום אתרים בגוגל למעלה