קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
כותבים בשביל לקדם את האתר? ככה תעשו את זה נכון
כותבים בשביל לקדם את האתר

כותבים בשביל לקדם את האתר? ככה תעשו את זה נכון

על אף שהתחום של קידום אתרים קיים כבר כמה שנים טובות שבמהלך עבר התפתחויות ושינויים משמעותיים, נדמה כאילו נמצאים שם בחוץ לא מעט אנשים שחושבים שקידום אתרים מתבסס אך ורק על שילוב של מילות מפתח בגוף הטקסט ובתגיות בעמוד. זה אולי היה נכון פעם, אבל כיום הדבר החשוב יותר הוא רלוונטיות ואיכות התוכן, הרבה יותר ממילות מפתח, תגי תיאור או כותרות.

המשמעות היא שהיום, כדי ליצור תוכן רלוונטי ואיכותי לא מספיק להכניס בו כמה מילות מפתח. תוכן רלוונטי ואיכותי מחייב כתיבה מעולה. הטיפים שיובאו להלן יסייעו בשיפור הכתיבה של כל עסק וכל אתר, החל מאתרים של חברות ענק וכלה בבלוגים בנושאי בישול, מה שיוביל באופן טבעי ליצירת תוכן איכותי יותר שיסייע לאתר לספק למנועי החיפוש בדיוק את מה שהם רוצים.

אז למה חשוב לשים לב

קודם כל מילות מפתח

עוד לפני שמישהו יקרא את התוכן שלכם, הוא צריך למצוא אותו. אם תכללו בו מילות מפתח, יש לו סיכוי טוב לכך.

מחקר מילות מפתח אחד לא מספיק

תעשיות משתנים, טרנדים באים והולכים, ולכן חשוב לבצע מחקר מילות מפתח מדי מספר חודשים (למשל מדי רבעון) על מנת למצוא מילות מפתח רעננות ולזנוח כאלה שכבר פג תוקפן.

גלו את מילות המפתח של המתחרים

קיימים כלים רבים שמאפשרים לכם לדעת באילו מילות מפתח משתמשים המתחרים שלכם. היעזרו בהם, אולם הקפידו שלא לחקות את סגנון הכתיבה ולהישמע כמותם אלא להמשיך לשמור על הייחוד שלכם.

מילת מפתח או שתיים בכל עמוד (חוץ מעמוד הבית)

ככל שהעמודים ראשיים יותר כך עליהם להתמקד במילות מפתח רחבות יותר; וככל שיורדים ברמות ומחדדים את הרזולוציה כך מילות המפתח צריכות להיות ארוכות יותר. כלומר, התמקדו במונחים רחבים בעמודים ה"הורים" ומונחים ארוכים בעמודי ה"ילדים".

השתמשו במילות המפתח במקומות המיועדים לכך

על מנת למצות את הפוטנציאל של מילות המפתח, ודאו שאתם משתמשים בהם במקומות הבאים:

השתמשו בהדגשה או בבולטים כשאפשר

הסיבה היא שזה תופס את תשומת הלב של גוגל כאשר עולה הצורך להציג בתוצאות החיפוש קטע מתוך אתר (Snippet).

תג הכותרת

ודאו שמילות המפתח נמצאות בשימוש בתג הכותרת, רצוי לקראת ההתחלה. זכרו שהאורך הוא 60 תווים לערך, לכן השקיעו בטקסט ממש כאילו אתם משקיעים בכתיבה.

הוסיפו מילות מפתח קשורות

אל תדחסו מילות מפתח סתם כך לאחר שסיימתם לכתוב. הכינו מבעוד מועד רשימה של מילות מפתח קשורות מבחינה סמנטית או זרמו עם הטקסט שאתם כותבים ושלבו בו מילות מפתח קשורות – העיקר שתעשו זאת באופן טבעי ככל האפשר ולא מאולץ.

השתמשו במילות מפתח בתיאור המטא

למרות שעל פי גוגל, תיאור המטא אינו נלקח בחשבון כגורם דירוג (למרות שאני לא מאמין שזה נכון); זהו החלק שמופיע בפני המשתמשים ברשימת תוצאות החיפוש.

צרו סביבת עבודה חופשית ונעימה

כל אחד ומה שמתאים לו: מי שאוהבים לכתוב אחרי מדיטציה טובה או רכיבה על אופניים, יש מי שמרגישים הכי פוריים דווקא בבתי קפה סואנים. הרעיון בסביבת עבודה חופשית ונעימה הוא לכתוב עוד לפני שהמוח חושב.

כתיבה היא בעיקר עריכה.

כתבו. ערכו. כתבו. ערכו. וחוזר חלילה.

התוו לכם את הדרך מראש

קל יותר למוח לחשוב (ולמנועי החיפוש לקרוא) בחלקים קטנים ומסודרים. לכן ארגנו לעצמכם את הכותרות ואז השלימו את הרווחים ביניהן. לעיתים לכותרות הללו יש חשיבות גבוהה אפילו יותר מן המילים שמתחתן.

כתבו משפט אחר משפט

בשלב הכתיבה הראשוני, עוד לפני שערכתם את מה שכתבתם, אל תכתבו פסקאות אלא משפטים נפרדים. שיטה זו שומרת על רעננותו של המוח ותסייע לכם בשלב העריכה שלאחר מכן. היא גם תעזור לכם להימנע מכתיבת משפטים ארוכים מדי.

כתבו בכל יום

שרירים גדלים רק כשמאמנים אותם, וכך גם כישורי הכתיבה שלכם. אלא שממש כמו אימון כושר גופני, אל תשכחו גם לתת לעצמכם הפסקות למנוחה.

קראו כמה שיותר

קראו במיוחד את הכותבים שתוכלו ללמוד מן הכתיבה שלהם וליהנות מן ההשראה שהם מעניקים לכם.

אל תחכו להשראה

השראה היא מושג ערטילאי שכותבים אמיתיים לא מכירים, פשוט משום שהם מתורגלים בכתיבה יומיומית. אמנם נדרשים לכך אימון ומשמעת עצמית, אבל הם אלה שיביאו לכם את המילים, ולא ההשראה.

נסו לכתוב בכתב יד

נניח שאתם בטיסה, משועממים, השכן לצידכם נוחר והסרט בשפה שאינכם מבינים. למה שלא תקחו דף ועט ותתחילו לכתוב כמו שעשינו פעם, לפני המצאת המחשבים? באופן דומה תוכלו לכתוב בזמן נסיעה במונית, באמצע ישיבה וכן הלאה, ובהמשך תוכלו להתבסס על הפתקים הללו בבניית תוכן לאתר.

כתבו על נושאים שאתם אוהבים

כדי לשלוט באמנות המילה הכתובה, כתבו על נושאים שאתם אוהבים ולאו דווקא על נושאים שיכניסו לכם כסף. ככל שתכתבו יותר, כך הכתיבה שלכם תשתפר.

אל תפסיקו לשאול שאלות

שאלות נמצאות בבסיסה של הלמידה, ולכן אל תפסיקו לשאול אותן. שאלו חברים, שאלו בני משפחה, שאלו את בן או בת הזוג, שאלו את הילדים, לא משנה את מי – העיקר שתשאלו. ככל שתלמדו יותר, כך תוכלו לתת יותר ערך לקוראים שלכם, וזה ללא קשר לענף בו אתם פועלים.

לא רוצים לשאול? הקשיבו

תנו לאחרים לדבר במקומכם, אבל תקשיבו לדברים שהם אומרים.

כתבו עבור הקהל, אבל שמרו על הקול שלכם

כך תוכלו לבדל את עצמכם מעשרות כותבי התוכן האחרים שיש שם בחוץ, שכולם נקראים אותו דבר.

איך אתם תחת לחץ?

יש כותבים שהדבר היחיד שמוציא מהם את היצירתיות הוא לחץ זמן לקראת מועד ההגשה של מאמר כלשהו. אם אתם כאלה, הציבו לעצמכם יעדים ועשו מאמץ לעמוד בהם.

השתמשו בחמשת הממים + איך

מי, מה, מתי, מדוע, מקום (שמחליף את "איפה" כדי לשמור על רצף הממים): אלה חמש השאלות שעליכם לתת עליהן את הדעת בכל פיסת תוכן שאתם יוצרים + ובנוסף "איך".

אבל לא הכל באותה פיסקה

אם תשתמשו בחמשת הממים+איך בצורה כזו, הגולשים יראו טקסט מבולגן ולא נעים לקריאה, ואילו מנועי החיפוש עלולים להסיק שמדובר בתוכן ספאמי ודחוס במילות מפתח. במקום זה, כתבו באופן הכי זורם וטבעי שאפשר.

בנו את התוכן סביב שאלות

שאלו מהי הבעיה וכיצד ניתן לספק לה פתרון. כך תשוו לעצמכם שילה של אמינות וסמכותיות, מה שימצא חן בעיני הקוראים ובעיני מנועי החיפוש.

לא רק מראית עין

נסו לפנות אל כל חמשת החושים דרך המסך, ולא רק לחוש הראייה. זה לא קל, אבל אם תצליחו לגרות גם את חושי הריח, השמיעה, המישוש והטעם – התוכן שלכם ינצח.

חלקו פרויקטים ארוכים למשימות קצרות

ראשית כתבו את כל הכותרות (זכרו לשלב בהן מילות מפתח במידת האפשר), ולאחר מכן מלאו כל חלק.

חישבו על הסוף כבר בהתחלה

הידיעה לאן מוביל התוכן שלכם תסייע לכם לשמור על חדות ורעננות ותייצר טקסט מהודק יותר.

בדקו שגיאות כתיב ודקדוק

די באיות לא נכון של שם או במבנה תחבירי שגוי כדי לפגוע באמינות שלכם. בדקו שאין שגיאות כתיב ודקדוק, תקנו במידת הצורך, ובדקו שוב. ושוב. ושוב.

בצעו מחקר רקע מעמיק וחף מטעויות

אמינות היא מרכיב חשוב של קידום אתרים. בלעדיה לא תצליחו למשוך את תשומת הלב של קהל היעד, ומצבכם עלולים להידרדר במהירות אם תפיצו עובדות לא נכונות. לכן השקיעו במחקר רקע מעמיק ובווידוא כי העובדות שבידכם נכונות לפני שאתם מעלים את התוכן שלכם לאוויר העולם.

כתבו משפטים ופסקאות עם עוצמה

המילים החזקות ביותר צריכות להופיע בהתחלה ובסוף של משפט, והמשפטים החזקים ביותר בהתחלה ובסוף של פיסקה. כך תצניעו את החלקים ה"רכים" יותר באמצע המשפט או הפיסקה ותפרשו בפני הקורא את הדברים החשובים ביותר.

כתבו בקול צלול

כתיבה נקייה משקפת הלך מחשבה בהיר, והקוראים יעריכו אתכם על כך.

כתבו פשוט.

אל תעמיסו על הקוראים. הימנעו ממילים מיותרות ומשפטים מפותלים. הגיעו לנקודה.

היזהרו מפני עודף מילות תיאור

אם הפועל או שם העצם אינם טובים מספיק ללא תואר הפועל או שמות תואר אחרים, אז הם פשוט לא טובים מספיק,  נקודה.

שלבו משפטים ארוכים וקצרים

שילוב אורכים שונים של משפטים מסייע לתוכן לייצר קצב משל עצמו. קוראים נוטים לחבב את זה.

פסקאות קצרות עוזרות למוח לנשום

שלבו אותן בתדירות גבוהה בתוכן שלכם. לרווח שבין הפסקאות יש אפקט פסיכולוגי של צמצום כמות האנרגיה הנדרשת לקריאה ושמירה לשלבים אחרים במשפך המכירה (השארת פרטים או מכירה).

העדיפו צורת פעיל על פני סביל

ולא "צורת סביל עדיפה על פני פעיל". אם תמעיטו בשימוש בצורה הפעילה, המוח של הקוראים עלול להתחיל לנדוד למחוזות אחרים ואתם עלולים לאבד אותם.

האזינו למוזיקה

סוגים שונים של מוזיקה יכולים לעורר סוגים שונים של רגשות, וכתיבה לצליליהם יכולה להעביר את הרגשות הללו אל התוכן שלכם. כך, מבלי לשים לב, התוכן שלהם יקבל נופך אחר לגמרי.

התחייבו למועד כתיבה יומי מסוים

יש מי שנוהגים לכתוב בחמש וחצי בבוקר, ולעומתם יש מי שמוחם רענן במיוחד דווקא בשעות הקטנות של הלילה. מצאו מתי אתם עובדים הכי טוב ותכננו את סדר היום שלכם כך שאת עיקר מלאכת הכתיבה תעשו במועד זה.

העלו רעיונות על הכתב באותו רגע

בין אם תשתמשו בפנקס קטן ועיפרון או בפתק בטאבלט שלכם, העלו כל רעיון על הכתב ברגע שהוא הוא עולה בדעתכם. אל תאמרו לעצמכם שתרשמו אותו כשתגיעו הביתה, כי הוא ייעלם.

לעיתים נסו גם להתרחק מהכל

אלה שכותבים טוב באמת יודעים גם מתי עליהם לקחת הפסקה מן הדברים – פשוט כדי לנוח.

לסיכום

קידום אתרים מוצלח פירושו השקעה לא קטנה גם בכתיבת תוכן מעולה. אם אתם באמת רוצים לתת ערך מוסף לקוראים שלכם, ולו רק עבור הסיכוי שהם יהפכו ללקוחות משלמים, עליכם לפעול בשני הערוצים במקביל: קידום אתרים מחד, כתיבה מעולה מאידך. כך, לאורך הזמן, תבחינו בתוצאות שכבר ידברו בעד עצמן.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?