מנועי החיפוש שואפים לספק לנו תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות, בתוך זמן קצר ככל האפשר, כדי ליצור עבורנו חוויית משתמש אופטימלית באופן שיתאים לכוונה ולהתנהגות שלנו. פירוש הדבר הוא שיש לכל בעל אתר או מקדם אתרים אפשרויות שונות להתאים את אסטרטגיית ה-SEO(קידום האתרים) שלו.
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט הופעות של תוצאות חיפוש שונות כמו לדוגמה תצוגה של תוצאת אפס:
מנגד, יש תוצאות נוספות המציגות שאלות ותשובות, או אפילו דירוגים וביקורות כבר בתוצאות חיפוש בגוגל (serp) עוד לפני שהמשתמשים נכנסים לאתר:
האמת הלא ידועה היא שלא מעט פעמים מנוע החיפוש של גוגל מציג תוצאות שונות בפורמטים שונים לאנשים שונים שמחפשים את אותו ביטוי בדיוק! כדי להבין למה זה קורה ובעזרת מאמר נהדר שקראתי ב Search Engine Journal הכנתי לכם מדריך מקוצר להסבר התופעה.
להתנהגות שלנו יש השפעה על תוצאות החיפוש
כשאנחנו מבצעים חיפוש בגוגל (או בכל מנוע חיפוש אחר), אנחנו מתנהגים בצורה מסוימת. כדי שמנועי החיפוש יוכלו להבין את הכוונה שלנו, ובכך לספק לנו תוצאות חיפוש רלוונטיות, הם מנסים תחילה לפענח את ההתנהגויות שלנו.
להלן כמה דוגמאות של התנהגויות:
- דיוק החיפוש: לעיתים אנחנו מבצעים חיפוש אחד, מקבלים תוצאות חיפוש מסוימות, ומיד מבצעים חיפוש נוסף של ביטוי מפתח שמדייק יותר את הכוונה שלנו. למשל, אנחנו מחפשים "מתכון לעוגת תפוחים", ולאחר מכן "מתכון לעוגת תפוחים פרווה".
- לעיתים אנחנו מבצעים חיפוש של נושא רחב, ואז מתחילים לבצע מספר חיפושים דומים נוספים שכל אחד מהם מתמקד בנושא אחר-אך-קשור. למשל אם חיפשנו "חופשה", נוכל לחפש מיד לאחר מכן גם "חופשה בארץ", "חופשה באירופה", "חופשה באיטליה" וכו'.
- כשאנחנו נתקלים בנושא חדש – למשל בערך ויקיפדיה עשיר במונחים לא מוכרים – אנחנו יכולים להתחיל לבצע חיפושים של ביטויים שונים זה מזה, שכולם קשורים לאותו נושא רחב.
- הרחבה: כשאנחנו מבצעים חיפוש, רואים את תוצאות החיפוש ורוצים להרחיב אותן – נוכל להשתמש במסננים שונים כדי למצוא עוד תוצאות של אותם ביטויי מפתח.
- צמצום: כשאנחנו מבצעים חיפוש ומקבלים תוצאות חיפוש מכל מיני סוגים – נוכל להשתמש באותם מסננים כדי להתמקד רק בתוצאות חיפוש מסוימות (למשל, רק סרטונים).
- ויש מקרים שבהם אנחנו מקבלים תשובה משביעת רצון כבר בתוצאות החיפוש עצמן, ואפילו לא צריכים להקליק על אף תוצאה – אלא פשוט לסגור את חלון החיפוש.
מה עוד משפיע על החיפוש?
בנוסף להתנהגות האנושית, מנועי החיפוש לוקחים בחשבון גם שיקולים כמו:
- מיקום: בדרך כלל נקבל תוצאות חיפוש על בסיס המיקום הגיאוגרפי שבו אנחנו נמצאים. אם למשל נחפש "פיצריה" בזמן שאנחנו נמצאים בפתח תקווה, סביר להניח שבראש רשימת תוצאת החיפוש יופיעו פיצריות שנמצאות מסביבנו או עושות משלוחים אלינו (ורק אחר כך, אם בכלל, פיצריות מערים אחרות).
- מגדר: לחיפוש עצמו בדרך כלל לא משנה האם היד המקלידה שייכת לגבר או לאישה. עם זאת, הסטטיסטיקה מראה שיש הבדלים קלים בין גברים לנשים בנוגע לתוצאות החיפוש: גברים בדרך כלל נוטים לסרוק יותר את עמודי התוצאות, וכן להשתמש ביותר מסננים. נשים, לעומת זאת, נוטות להעמיק יותר בכל תוצאת חיפוש.
- גיל: גברים ונשים מעל גיל 60 לערך ישקיעו זמן רב יותר בסריקת תוצאות החיפוש וכן בכל תוצאה בנפרד. כלומר הם יסודיים יותר בבחינת התוצאות שמוצגות להם – לעומת צעירים וצעירות שבדרך כלל יעשו זאת מהר יותר.
טיפים לאופטימיזציה בתוצאות החיפוש
- בעזרת כלים שניתן למצוא ברשת, כמו SimilarWeb, תוכלו לבחון את הפעילות של המתחרים שלכם. בין היתר באילו ביטויי מפתח הם מתמקדים ובאילו מיקומים הם מדורגים בתוצאות החיפוש עבור אותם ביטויים.
- חשוב לוודא שהתוכן באתר שלכם אינו משוכפל או מועתק ממקור אחר, בין אם בנכס דיגיטלי אחר שלכם או מאתר של מישהו אחר. צרו תוכן ייחודי שאי אפשר למצוא כמוהו בשום מקום אחר ברשת.
- ודאו גם שאין באתר שלכם תוכן "רזה", של פיסקה או שתיים ותו לא – אלא הוסיפו והעשירו תכנים כדי שיהיה בהם כמה שיותר ערך לקוראים.
- השתמשו בכלים ליצירת ביטויי מפתח, שיסייעו לכם להבין אילו תכנים כדאי ליצור.
- חפשו ביטויי מפתח מרכזיים שתוכלו ליצור סביבם תכנים שיתקשרו אלה עם אלה וליצור מעין מקבץ תכנים שכולם עוסקים בנושא אחד מכמה זוויות שונות.
- צרו תכנים שמספקים תשובות קצרות ופשוטות מיד בהתחלה, כדי להגדיל את הסיכוי להופיע כסניפט בתוצאות החיפוש של גוגל.
- משתמשים בסרטוני וידאו? אל תעמיסו יותר מדי סרטונים בדף אחד. העדיפו סרטון אחד לכל דף, כדי לא לבלבל את מנועי החיפוש.
- אם יש לכם עסק פיזי או כמה סניפים, ודאו שפרטי המיקומים מופיעים באופן זהה בכל מקום ברשת וכמובן ב"גוגל לעסק שלי".
- וכמובן, זכרו את הבסיס שממנו מתחילה כל פעולת קידום אתרים: שילוב ביטויי מפתח בכותרות ובמידע המטא (שמסייע הן לגולשים כבדי ראייה והן לאלגוריתמים של מנועי החיפוש), קישורים נכנסים ופנימיים וכדומה.
יש הרבה מאוד סוגים של חיפושים, והם מושפעים משורה ארוכה של פרמטרים – מהתנהגות המשתמשים, המשך במיקומם הגיאוגרפי וכלה בטווח הגיל שלהם. לפיכך, מנועי החיפוש מציעים מגוון רחב של אפשרויות שאמורות לתת מענה אופטימלי לכל משתמש. ככל שתבינו טוב יותר את המשתמשים שלכם מחד ואת האסטרטגיה של המתחרים שלכם מאידך, כך תוכלו לשפר את אסטרטגיית ה-SEO שלכם. בהצלחה!