צ'ק ליסט למעבר אתר

צ'ק ליסט למעבר אתר

מעבר של אתר אינטרנט ממקום למקום לא קורה כל יום, ויכול להיות עניין סבוך למדי. שינוי של הדומיין או הטמעת פרוטוקול HTTPS יכולים להוות סוג של שיפור או התחלה חדשה, אולם חשוב מאוד לעשות זאת נכון מבחינת מנועי החיפוש, על מנת לא לספוג ירידה חדה בתנועת הגולשים האורגנית לאתר.

איך תוודאו שלא שכחתם שום דבר? הכנתי צ'ק ליסט למעבר אתר שנועד לסייע לכם. עקבו בתשומת לב אחר הסעיפים השונים, יישמו אותם בתבונה ותוכלו ליהנות מתהליך מעבר יעיל ונטול בעיות:

צ'ק ליסט למעבר אתר – שקלו בזהירות את נחיצות המעבר

למעשה, מעבר האתר כשלעצמו אינו נושא יתרונות משמעותיים מבחינת קידום אתרים, אלא אם המעבר מנוצל לביצוע שיפורים בתחומים שבדרך כלל נמצאים מאחורי הקלעים, כגון תיקון קישורים שבורים, מיזוג עמודים דומים לכדי עמוד אחד, שיפוץ ארכיטקטורת האתר וכדומה. המקרה היחיד שבו כן יש למעבר האתר חשיבות מבחינת קידום אתרים היא כאשר מוטמע פרוטוקול HTTPS. כמו כאן מעבר אתר בדרך כלל נחוץ במקרים של מיתוג מחדש או כדרך ליצירת עניין וקישורים חדשים.

השתמשו בארגז חול

לעולם אל תבצעו את המעבר בטרם ניסיתם כל דבר לפני כן. ודאו שההפניות עובדות כמו שצריך ובצעו את כל הבדיקות באופן פרטי ולא כאשר האתר חשוף לגולשים. אם תעגלו פינות או תוותרו על בדיקות מקדימות, אתם עלולים לבצע טעויות קשות שיחזירו אתכם שבועות רבים לאחור.

קבעו את המעבר בתקופה חלשה יחסית

מעבר מתוכנן היטב שנבדק בקפידה לכל אורך הדרך לא אמור להשפיע על התנועה לאתר באופן קבוע, ועם זאת עליכם להיות מוכנים לירידה מסוימת באופן זמני. לכן, תכננו את המעבר לתקופה חלשה יחסית בשנה, ובוודאי לא לקראת עונת שיא המכירות שלכם.

כלומר, המטרה היא אמנם לא לאבד תנועה כלל, אבל אם כבר לאבד חלק ממנה – לפחות לעשות זאת כאשר ממילא קיימת ירידה טבעית בתנועה וכך להקטין את הפגיעה למינימום האפשרי.

סרקו את האתר לפני המעבר

השתמשו בכלי סריקה כגון Screaming Frog ושמרו את תוצאות הסריקה לאחר כך. באופן כזה תהיה לכם רשימה של כל כתובות ה-URL באתר, על מנת שתוכלו לוודא לאחר המעבר שאף אחת לא אבדה בדרך.

זוהי גם הזדמנות טובה לאתר שגיאות בסריקה או בהפניות שקיימות באתר הישן ולתקן אותן בדרך לאתר החדש, להחליף או להסיר עמודי שגיאה (404) וכדומה.

העתיקו את נתוני האנליטיקס

שמרו עותק מכל המידע שיש לכם בגוגל אנליטיקס, משום שתזדקקו לו לאחר המעבר בכדי לקבוע האם הייתה ירידה בתנועת הגולשים. זאת משום שאם אכן יש ירידה, היא בדרך כלל מתרחשת בעמודים מסוימים ולא לרוחב כל האתר בבת אחת. נתוני האנליטיקס שתשמרו יאפשרו לכם להשוות את המידע מהאתר הישן לזה שמתקבל מן האתר החדש, למצוא את העמודים שבהם חלה הירידה ולטפל בבעיות באופן נקודתי.

כמו כן כדאי ליצור רשימה של העמודים שבהם קיימת כמות הקישורים הגדולה ביותר באתר לפני המעבר על מנת להקדיש להם תשומת לב מיוחדת לאחריו: אם סמכות האתר תיפגע בעקבות המעבר, תוכלו להשתמש בהם על מנת לשקם אותה.

מפו את כל השינויים בכתובות ה-URL

באופן אידיאלי, לאחר המעבר כל כתובת URL באתר הקודם אמורה לעבור לכתובת חדשה באתר החדש. ארכיטקטורת האתר צריכה להיות כמה שיותר דומה לאתר הישן – אלא אם יש לכם סיבה טובה לשנות אותה (כגון הסרת עמודים שאינם פעילים או לא רלוונטיים).

עם זאת, זכרו: שינוי דרסטי מדי בארכיטקטורת האתר עשוי לגרום לגוגל לחשוב שלא מדובר באותו אתר, מה שיפגע בדירוג בתוצאות החיפוש. לכן אל תמהרו לבצע שינויים מרחיקי לכת ושקלו לבצע שינויים פחות דחופים רק לאחר שהאתר יתבסס במיקומו החדש.

עדכנו את כל הקישורים הפנימיים

קישורי ה-HTML באתר החדש צריכים להפנות אל האתר החדש, לא לישן. לכאורה זה ברור מאליו, אבל ברגע שתתחילו בתהליך אתם עשויים להתפתות להשאיר את הקישורים הפנימיים כמו שהם מתוך מחשבה שהם ממילא יפנו בסופו של דבר אל האתר החדש – וזו תהיה טעות משום שהמצב יעמיס על השרתים, יפגע במהירות האתר ובסופו של דבר גם בדירוג בתוצאות החיפוש.

הדרך הכי טובה לעשות זאת היא פשוט באמצעות חיפוש והחלפה בבסיס הנתונים, משום שהעדכון צריך להיות רק של שם הדומיין ולא של כל הקישור כולו.

בדקו את העמודים החדשים מבחינת קנוניקליזציה

גם קנוניקליזציה צריכה להפנות אל האתר החדש ולא לישן, אבל כאן החשיבות היא בהיבט של קידום אתרים. כלומר, עמודים שמפנים אל האתר הישן פשוט ימנעו מעמודים חדשים להתאנדקס בגוגל. בדיקת קנוניקליזציה של האתר, יחד עם ההפניות, פשוט מודיעה לגוגל שהאתר החדש הוא מקומו הנוכחי של האתר הישן.

פתרו בעיות של תוכן משוכפל

  • בדיקות קנוניקליזציה שהוזכרו לעיל עשויות לכשעצמן לסייע בפתרון בעיות של תוכן משוכפל, אולם קיימות אפשרויות נוספות שעשויות לעורר בעיות בנושא זה:
  • העלאת כל הגרסאות של כתובת URL מסוימת יוצרת תוכן משוכפל, וכאמור בדיקת קנוניקליזציה אמורה לטפל בבעיה.
  • כתובת IP אמורות להפנות לכתובות URL.
  • היזהרו מפני תיקיות שמובילות לאותו תוכן (במיוחד תיקיות ברירת המחדל, “default”).
  • ודאו שניתן להיכנס אך ורק לכתובות HTTPS או HTTPS ורק לכתובות www ולא לכתובות non-www. כל כתובת אחרת צריכה להפנות לאתר מתאים.
  • אם באתר שלכם יש אפשרות חיפוש, עמודי התוצאות צריכים להיות במצב של אי-אינדוקס (noindexed).

טיפול בעמודים שהוסרו

באופן עקרוני, כפי שצוין בסעיף "מפו את כל השינויים בכתובות ה-URL" לעיל, רצוי שלא להסיר עמודים מן האתר במהלך המעבר. עם זאת, אם מדובר בעמודים שאתם חייבים להסיר (למשל מסיבות של מיתוג מחדש), פעלו כך:

  • צרו רשימה של כל העמודים.
  • אל תפנו את העמודים הישנים אל האתר החדש.
  • הסירו את כל הקישורים מהעמודים הללו.
  • הסירו את העמודים מן האתר הישן ואפשרו להם להפנות לעמודי שגיאה 404.
  • אם קיים עמוד חלופי לעמוד שהוסר, צרו הפניה אליו ושנו את כל הקישורים כך שיפנו אל העמוד החדש. זכרו לעשות זאת אך ורק אם העמוד החלופי משרת בדיוק את אותה מטרה כקודמו.

השתמשו בעמוד שגיאה 404 ייעודי

אל תפנו את העמודים שהוסרו אל עמוד הבית. אם אין עמוד חלופי מתאים, השתמשו בעמוד שגיאה ייעודי יחיד עבור כל העמודים המוסרים. עמוד שגיאה כזה יכול לסייע לגולשים לנווט באתר ולמצוא עמודים שימושיים אחרים גם אם הם הגיעו לאתר שאינו קיים.

נהלו מפת אתר

שמרו את מפת האתר הישנה שיש לכם ב-Google Search Console, והוסיפו מפת אתר עבור האתר החדש. על מנת להאיץ את התהליך תוכלו לבקש מגוגל לסרוק את מפת האתר הישנה ולגלות את ההפניות לאתר החדש.

שמרו את הנתונים הישנים

התקינו את גוגל אנליטיקס בדומיין החדש והפעילו אותו עוד לפני שהאתר החדש עולה לאוויר. כך לא תפספסו אף נתון חשוב מתחילת המעבר ותוכלו לעקוב אחר שינויים בנתוני התעבורה במהלכו.

בצעו הפניות לכל הקישורים שהשתנו

הדרך הטובה ביותר לבצע הפניות מכונה "Regex Expression" בקובץ ה-.htaccess שלכם, ומשמעותה שינוי של שם הדומיין או HTTPS במקום HTTP. עבור עמודים שבהם זה לא מתאפשר מסיבה כלשהי עליכם לייצור הפניה ספציפית. בכל מקרה מומלץ לנסות קודם את הקישורים בשרת ניסויי על מנת לוודא שההפניות לא מובילות לעמודי שגיאה.

אל תמהרו להיפטר מהדומיין הקודם

אלא אם הדומיין הקודם נמכר לגוף אחר, מומלץ לשמור עליו. תיאורטית, הוא אמור להמשיך ולהפנות אל האתר החדש לנצח, עמוד מול עמוד. אם הפניה כלשהי הולכת לעיבוד, כל הקישורים שנבנו בזכותה אובדים גם כן.

עקבו אחר התנועה, הביצועים והדירוג

עקבו בקפדנות אחר המדדים החשובים הללו על בסיס יומיומי לפחות שבוע לאחר המעבר. אם תאתרו שינוי בתנועת הגולשים, בדקו את העמודים בהם חלה ירידה לעומת התנועה באותם עמודים באתר הקודם. במידת האפשר, חפשו קישורים שמובילים אל העמודים הללו מאתרים חיצוניים ופעלו על מנת לשנותם כך שיפנו אל העמודים החדשים.

השתמשו בכלים כגון SEMrush על מנת לנטר את מדדי הדירוג שלכם עבור ביטויי מפתח שונים. במקרים מסוימים תוכלו לאתר בעיות עוד לפני שתרגישו ירידה בתנועת הגולשים. כך גם תוכלו לדעת באיזו מהירות האתר מתאנדקס בגוגל והאם האתר הישן נעלם מן האינדקס.

סמנו תאריכים ביומן של גוגל אנליטיקס

השתמשו בגוגל אנליטיקס על מנת לסמן מבעוד מועד תאריכים חשובים במהלך המעבר. הדבר יסייע לכם לזהות את הסיבות למגוון בעיות שאתם עלולים להיתקל בהן בזמן התהליך.

ודאו ש-Google Search Console מותקן כראוי

עליכם להתקין את Google Search Console עבור הדומיין החדש. ודאו שהגרסה שלו מעודכנת, שנבדקים נתוני HTTP לעומת HTTPS ונתוני www לעומת non-www, הגישו מפת אתר הן עבור האתר הישן והן עבור החדש וכדומה. שימוש לב: חשוב מאוד לוודא שכל ההפניות, הקנוניקליזציה והקישורים חפים מכל בעיה לפני שאתם מגישים את מפת האתר לגוגל.

נהלו את הקידום הממומן (PPC)

עדכנו את כל הקמפיינים של הקידום הממומן שלכם כך שיצביעו אל האתר הנכון. אם הקמפיינים שלכם יצביעו לאתר הישן, לא תוכלו לעקוב אחרי ביצועי הקמפיינים בגוגל אנליטיקס משום שהם יאבדו בגלל ההפניה.

עדכנו את כל יתר הפלטפורמות

עדכנו את הפרופילים שלכם ברשתות החברתיות, בטקסטים של "אודות" באתר שלכם או באתרים בהם אתם משמשים ככותבים אורחים, באתרים אחרים שנמצאים בבעלותכם, בחתימות שלכם בפורומים ובכל פלטפורמה אפשרית אחרת בהן אתם נוכחים – כך שיובילו אל האתר החדש.

עדכנו אתרים אחרים בשינוי

צרו קשר עם האתרים הגדולים והסמכותיים ביותר שמקשרים אליכם, עדכנו אותם באשר למעבר ובקשו מהם לעדכן את הקישורים הקיימים שלהם כך שיצביעו אל האתר החדש. לא כולם יסכימו לעשות זאת, אבל אלה שכן יעשו זאת יסייעו לכם להאיץ את ההכרה של גוגל בכך שהאתר שלכם עבר דירה.

עקבו אחר מספר העמודים המאונדקסים

לא כל העמודים באתר החדש שלכם יתאנדקסו באופן מיידי על ידי גוגל, אבל אם חלף חודש ומספר העמודים החדשים שהתאנדקסו עדיין נמוך משמעותית מזה שהיה באתר הישן – בהחלט ניתן לומר שקיימת בעיה כלשהי שצריך לפתור.

חפשו שגיאות 404 והפניות

סרקו את האתר החדש על מנת לוודא שלא קיימות שגיאות או הפניות. כל הקישורים באתר החדש אמורים להפנות בדיוק אל היעד המתאים שלהם. אם מצאתם שגיאות או הפניות, טפלו בהן באופן מיידי.

סרקו את כתובות ה-URL הישנות

סרקו רשימה של כתובות URL שאספתם עוד בטרם המעבר, באמצעות Screaming Frog או כלי דומה. אל תנסו לסרוק את האתר באופן ישיר, משום שההפניות המותקנות בו יביאו לסריקה של העמוד הראשון בלבד.

ודאו שכל הכתובות הישנות מובילות לאתר החדש. לא אמורות להיות הודעות שגיאה מלבד אלה שמתקבלות בעבור העמודים שהוסרו בתהליך המעבר. ואם כבר נתקלתם בהודעת שגיאה כזו, ודאו שאין בהם קישורים וצרו הפניה מתאימה. באופן דומה סרקו כתובות URL חיצוניות על מנת לוודא שכל ההפניות עובדות כראוי.

צ'ק ליסט למעבר אתר – סיכום

אם מעבר אתר מתבצע מבלי לחשוב על היבטי קידום אתרים, רוב הסיכויים הם שחלק גדול מתנועת הגולשים ילך לאיבוד בתהליך. אבל אם תבצעו את המעבר תוך הקפדה על יישום כל הסעיפים שהוצגו לעיל, המעבר יהיה הרבה יותר חלק ובטוח. בהצלחה!

קידום אתרים בגוגל למעלה