קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
קידום אתרים טכני
קידום אתרים טכני
פרק 6
קידום אתרים למתחילים

קידום אתרים טכני

ברוכים הבאים לפרק ה' של מדריך SEO למתחילים – seo טכני. אז אחרי שבפרק הקודם דיברתי לעומק על עבודת on-page, הגיע השלב לדבר על החלק הטכני בעבודת ה-SEO.

כשאני אומר חלק טכני, אני בעצם מתכוון למבנה המידע אשר מוגש לגוגל. יש לציין שזה החלק שנראה לפעמים פחות חשוב ללקוחות מבחינת הקידום האורגני של האתר – אבל לעיתים קרובות קידום אתרים טכני הוא בדיוק ההבדל שיוביל אל המקומות הראשונים בגוגל.

אם אנסה לפשט את זה, כמו שדיברנו לאורך כל המדריך – גוגל כמנוע חיפוש, בנוי על אלגוריתם. האופן בו האלגוריתם עובד היא סריקת העמודים באתר ואינדוקס שלהם, מה זה אומר? זה אומר שגוגל סורק את העמודים ובעצם משייך אותם לקטגוריות מסוימות, לתחומים מסויימים וכתוצאה מכך מנוע החיפוש מייצר את התוצאות הטובות ביותר לשאילתות של הגולשים. בפרק הזה נדבר על איך הופכים את האתר לברור ונגיש לאלגוריתם של גוגל.

נתחיל מההתחלה – מה זה בכלל SEO טכני?

קידום אתרים טכני הוא תהליך אופטימיזציה לאתר מהצד הטכני. מטרתו היא לעזור לגוגל למצוא את העמודים באתר , לסרוק אותם ולשייך אותם לחיפושים. SEO טכני עלול להיות מורכב להבנה בשלב הראשוני, אבל ברגע שמבינים את העניין, הוא יהיה אחד הכלים היעילים ביותר לפעילות ה-SEO, אתם פשוט גורמים לאתר לדבר בשפה שגוגל מבין.

במאמר הבא, הכנתי לכם את כל השלבים שאתם חייבים להכיר כאשר אנחנו מתייחסים ל-SEO טכני במטרה להפוך את האתר שלכם למדוייק וברור, עבור מנועי החיפוש.

מפת אתר – Sitemap

מפת אתר היא בעצם קובץ XML, המפרט את כל התוכן החשוב באתר שלכם.

אם אתם רוצים שעמוד מסוים יופיע במנוע חיפוש, הוא צריך להיות במפת האתר. קובץ מפת אתר ב-XML לא ממש ידידותי לקריאה של בני אנוש, אבל זה לא משנה, מי שאמור להבין את המסמך הוא גוגל או מנועי חיפוש אחרים.

האמת? מפת אתר (בחלק הטכני מאחורי הקלעים) היא ממש לא חובה במקרים בהם אתם לא מעוניינים בהכרח להופיע במנוע החיפוש.

אבל, אני יכול להגיד לכם שאם אתם מעוניינים שאחד העמודים שלכם יופיע בגוגל, חשוב מאוד להוסיף את כל העמודים למפת האתר. הסיבה היא שמה שגוגל לא מאנדקס, הוא גם לא מדרג ולכן במילים פשוטות העמוד יהיה מחוץ למשחק.

כשאתם בונים מפת אתר אתם בעצם אומרים לגוגל במילים אחרות – היי גוגל, זה האתר שלי, זה הנושאים העיקריים שלי ואלו תתי הנושאים שלי ובאופן הזה גוגל יכול לשייך את העמודים האלו לשאילתות ספציפיות של גולשים.

מפת אתר ב-XML

מדובר בשיטה הנפוצה ביותר לבניית מפת אתר. כפי שציינתי למעלה, המטרה במסמך הזה היא להנגיש בצורה נוחה את האתר שלכם למנועי חיפוש (תכל'ס גוגל) כדי שיאונדקס בצורה מהירה. את מפת האתר שבניתם, אני ממש ממליץ לשלוח דרך ה- Google search console, כפי שניתן לראות בסרטון שצירפתי למעלה.

שימוש במפת אתר לצד Google console תזרז לכם את התהליך וגם תדייק אותו ותאמינו לי שכאשר אנחנו מדברים על אתר חדש אתם רוצים שזה יהיה מהיר.

 

מפת אתר

מפת אתר ב-HTML

בנוסף למפות אתר טכניות, שהמטרה שלהן היא בעצם להסביר לגוגל מה יש באתר ולסייע לו לאנדקס בצורה מהירה ויעילה את האתר, קיימות מפות אתר שכל מטרתן היא לעזור לגולשים לנווט באתר. דמיינו לעצמכם שאתם נכנסים לאתר של חבר אופנה על מנת לרכוש חולצה.

אתם תוכלו לפתוח את התפריט של האתר, לבחור את הקטגוריות שתרצו ובאופן הזה למצוא בצורה קלה ונוחה את מה שאתם רוצים לרכוש. מפת ניווט המסייעת לגולשים תורמת בצורה ישירה לחווית משתמש וישפיע באופן ישיר על ההחלטות שלו.

Robot.txt

אז לא, הרובוטים עדיין לא משתלטים על העולם! אני מדבר כאן על רובוט מסוג Robots.txt. הרובוטס, הוא אחד הקבצים הפשוטים ביותר שיש באתר, אבל הוא גם אחד הקבצים שהכי קל לבלגן אותם 🙂 מספיקה טעות קטנה כדי להרוס את ה-SEO של עמוד.

מדובר על קובץ, שבעזרתו מנועי החיפוש יכולים להבין מה מהתכנים של האתר הם צריכים לסרוק ולאנדקס בהתאם ואילו חלקים המיועדים נטו לניהול שוטף של האתר. כלומר, המסמך הזה מפרט את כל התוכן שהייתם רוצים "לנעול" ממנועי חיפוש.

שימוש במסמך robot.txt נפוץ במיוחד כאשר אנחנו בונים אתר חדש על אותו הדומיין של האתר הקיים, או פשוט בונים אתר חדש אך הוא עדיין בתהליך בנייה ולא מיועד לכניסת גולשים בשלב הזה. במקרה כזה, אנחנו לא נרצה שגוגל (או מנוע חיפוש אחר כמובן) יאנדקס את התכנים. ברגע שתסיימו את בניית האתר והוא יהיה מוכן לאינדוקס וקבלת גולשים, לא תצטרכו לעשות שימוש במסמך הזה כלל.

אם לסכם את החלק הזה, קובץ מסוג Robots.txt מיועד על מנת לבצע חסימות מסוימות במנועי חיפוש שונים על מנת לא לאפשר אינדוקס של התוכן והצגתו. אם האתר מוכן לעלייה ואין צורך בחסימות, המסמך הזה יהיה מיותר:)

no index

הפניות 301 ו-302 איך לעשות את זה נכון

הפניות, או בשמן הלועזי Re-direct הן חלק משמעותי בעבודתו של מומחה SEO. לכל הפנייה יש את הייחוד שלה וחשוב מאוד לדיק משום שישנה השפעה כבירה מבחינת ה-SEO. ההפניות הנפוצות ביותר הן 301, 302 והפנייה לעמוד 404. מה כל אחת מהן אומר ומתי משתמשים בהן?

הפנייה 302

הכירו את הפנייה 302:) הפנייה זמנית בלבד שמפנה מכתובת URL מסויימת, לכתובת URL אחרת. הגולש לא יכול לדעת אם מדובר על משהו זמני או קבוע והאמת? זה גם ממש לא משנה. אם להיות כן, הגולש ככל הנראה לא ישים לב להבדל כיוון שהוא יקושר באופן אוטומטי ופלואידי ל-URL אליו הפנינו.

אבל, כאשר אנחנו מסתכלים בכובע של מקדמי אתרים, זה בהחלט מורגש כי מדובר על הפנייה זמנית. במצב כזה, מנוע החיפוש בעצם מעניק את "הכוח" לעמוד המופנה וזה פוגע בעמוד המקורי במילים אחרות. בדיוק בגלל ההשפעה על ה-SEO של העמוד, שימוש בהפנייה 302 לא ממש נפוץ, בטח בהשוואה להפנייה 301.

הפנייה 301

מדובר באחת ההפניות האהובות והפופולריות ביותר בקרב מקדמי אתרים. בעזרת הפניה 301 תוכלו לשמור את כל עבודת ה-SEO הקשה שעשיתם גם אם חס וחלילה נשבר הלינק וצריך להחליף URL וגם אם החלטתם להשתדרג ולהקים אתר חדש. בכל מקרה שווה לשמור על מה שנעשה, בטח אם מדובר על דומיין ותיק. הרי אנחנו יודעים כמה השפעה יש בסופו של דבר גם לזמן שהאתר באוויר ולעיתים יש לעובדה הזאת משקל מכריע בדירוג של גוגל.

הפניות 301,  בניגוד להפניות 302 הן הפניות קבועות. מפני שהן כאלו, הן הרבה יותר משמעותיות. הן בעצם עוזרות למקדם אתרים להעביר את הכוח שצבר, מהעמוד המקורי לעמוד החדש, או במילים אחרות, לא להתחיל מ-0.

מתי כדאי להשתמש בהפניות?

  • מחיקת עמודים או איחוד עמודים
  • מעבר לאתר חדש
  • הפניות לאחר שינויים טכניים שנעשו באתר

הפניות הן חלק סופר חשוב בעבודת ה-SEO השוטפת וחלק חשוב בעיקר במעבר לאתר חדש. עם הטכנולוגיה של היום, תוכלו למצוא תוספים שמבצעים את ההפניות האלו. אבל, חשוב מאוד לפקח ולהיות כל הזמן עם היד על הדופק, על מנת לוודא שהעבודה נעשית כמו שצריך, בכל זאת תוסף..

איך עושים את זה נכון?

בגדול, ניתן לבצע את ההפניות האלו בכמה דרכים. הדרך הטובה ביותר בעיני היא באמצעות השרת או דרך תוסף ייעודי – redirection.

יש מערכות לניהול אתרים שמאפשרות בקליק לבצע את ההפניות ישירות ל-URL החדש. במילים אחרות, אופן ביצוע ההפנייה משתנה בין פלטפורמה לפלטפורמה ואם לא בא לכם להסתבך, אתם יכולים להיעזר בתוסף שיעשה את העבודה בשבילכם.

זה לא כל כך נעים לראות דף סגור – עמוד 404

עמוד 404 הוא עמוד אליו המשתמש מגיע, כאשר הוא הקליק על לינק אבל העמוד אליו הלינק מפנה לא באוויר יותר. זה יכול להיות מכל מיני סיבות, וזה אפילו יכול לקרות במצבים בהם הקמתם עמוד באתר איקומרס לתקשור מבצע כלשהו ושלחתם ניוזלטר, כדי לבשר לקהל הלקוחות הקבוע שלכם, על המבצע השווה שאסור לפספס.

עברו כמה ימים, המבצע נגמר והעמוד נסגר. אבל, הניוזלטר ששלחתם עדיין נמצא בתיבת המייל של הגולש ובו מוטמע הלינק לעמוד המבצע.

בקיצור, הבנתם את הקטע. עמוד 404 נחשב לחוויה מאוד לא טובה עבור המשתמש. תחשבו שהוא בעצם הקליק כדי להגיע לעמוד כלשהו ולא הצליח להגיע אליו.

על מנת להקליל את האווירה, מותגים רבים נעזרים בהומור ויצירתיות על מנת להעלות לגולש חיוך או במילים אחרות "לפצות קצת" על הבאסה והאמת? זה חמוד! קבלו כמה דוגמאות שממש אהבתי:

אם אתם רוצים לבדוק אם מסתתרים עמודי 404 באתר שלכם, אתם יכולים לבדוק את זה בקלות ב-Google console וכך לתקן את כל עמודי השגיאה.

אין ספק  שתיקון עמודי שגיאה 404 משפרים את הדירוג שלכם. אז נכון, זה לא ישנה עכשיו את הדירוג בצורה קיצונית, אבל כל שיפור הוא יתרון שלכם על המתחרים שלכם. בנוסף לכך, אתם תגרמו לחווית משתמש הרבה יותר טובה ואמינה, שזה לא פחות חשוב.

בתור מקדמי SEO שימו לעצמכם בראש שהלקוח מגיע לפני גוגל, בסופו של דבר, גם גוגל רוצה רק את טובת הלקוח. ברגע הנקודת המבט שלכם תמיד תהיה לטובת הלקוח והחוויה החיובית שלו, ככה תצליחו לשפר את קידום האתר בצורה משמעותית.

404

עולים שלב לסקרימינג פרוג

אתם בטח אומרים לעצמכם "אייל באמת נראה לך שאוכל לעבור עמוד עמוד ולחפש תקלות?" ואני אומר ש…ממש לא. אתם חושבים שאין לי מה לעשות? 🙂 בדיוק בשביל זה כדאי מאוד שתכירו את Screaming frog (סקרמינג פרוג) כלי נהדר שבעלי אתרים, מנהלי אתרים ומומחי SEO נעזרים בו, על מנת לזהות בעיות ותקלות.

סקרימינג פרוג היא בעצם תוכנה העוזרת לקידום אתרים, אשר סורקת את האתר שלכם ומציעה לכם תובנות שונות, המסייעות לבניית אסטרטגיה שיווקית נכונה, יצירת תכנים, קידום אתרים ועוד. אז מה אפשר לעשות עם סקרימינג פרוג?

בדיקת קודי תגובה

זוכרים שדיברתי ממש לפני רגע על הפניות מסוג 301, 302? אז באמצעות סקרימינג פרוג תוכלו לבדוק את כל קודי התגובה של האתר, להשוות בין ההפניות הקבועות להפניות הזמניות. בנוסף לכך, באמצעות התוכנה תוכלו לזהות עמודי 404 עבור הפניות שלא קיימות כלל. באופן הזה, תוכלו לבדוק את העמודים שלכם ולתקן אותם. ככל שתצמצמו את מספר הקישורים השבורים, או ההפניות שלא קיימות, תוכלו גם לתת חוויה טובה יותר לגולשים וגם לשפר את הדירוג כמו שציינתי קודם.

בדיקת מבנה URL

נגעתי כבר בנושא ה-URL וכמה חשוב לשלב בתוכו מילות מפתח רלוונטיות לעמוד. בגדול, גוגל סורק גם את ה-URL במטרה למצוא התאמה למילות מפתח רלוונטיות כך שיוכל להבין מה מטרת העמוד ומה התכנים שיש בו, עוד דרך מיני רבות. חשוב מאוד לוודא כי ה-URL מכיל מילים שקל לסורק לקרוא.

סקרימינג פרוג בעצם עוזרת לכם לסרוק את ה-URL של העמודים באתר שלכם וכך מאפשרת לכם לאתר בעיות ולתקן אותן.

כותרות

סרימינג פרוג מאפשרת לכם לראות את הכותרות של כל העמודים שלכם, בטבלה אחת נוחה לצפייה. באמצעות זה תוכלו לבדוק אם יש כותרות כפולות באתר שלכם, לוודא שבכל כותרת עמוד משולבת מילת מפתח וגם שהכותרות עומדות בכמות המילים האידיאלית ללא חריגות.

H1

אני ממש מקווה שקראתם טוב טוב את מה שכתבתי ואתם מבינים עד כמה כותרת H1 חשובה! זוכרים שקודם אמרתי לכם שצריך לזהות באילו עמודים לא מוגדרת כותרת H1? זה בדיוק מה שסקרימינג פרוג עוזרת לכם לעשות. תחת לשונית H1, תוכלו לבדוק איפה אין לכם כותרות המוגדרות כ-H1 ולתקן את זה כמובן.

תמונות

עוד תכונה נהדרת שלש לסקרימינג פרוג היא לאפשר לכם לבדוק אילו תמונות הן "כבדות" ומכבידות על מהירות האתר.

אופטימיזציה לתמונות באתר

מהירות אתר היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בחווית לקוח וגם בקידום האתר. למה? כי בשני המקרים אחד הדברים הכי חשובים לגולש זה המהירות. לאנשים היום אין זמן או סבלנות לחכות שהאתר יעלה.

מה גורם לאתר להיות איטי יותר? אז באופן כללי, הדבר שהכי מכביד על אתר היום זה תמונות. זה לא חשוב אם מדובר על תמונות למוצר, באנרים או אפילו תמונה של הלוגו באיכות מוגזמת. בסופו של דבר יש תמונות שיתאימו להדפסה, שזה עולם שדורש התייחסות אחרת לגמרי ויש תמונות המיועדות ל-WEB. הן בדרך כלל קלות יותר ונספרות לפי פיקסלים (בניגוד להדפסה שזה לפי סנטימטר).

מה זה אומר תמונות כבדות? האידיאל הוא שלא תהיה תמונה שעולה על 100kb. אז נכון, לפעמים צריך משקל יותר גבוה אבל המטרה היא לא לעבור את ה-100kb.

בנוסף לכך, עם כמה שלפעמים מדובר בעבודה מעצבנת, חשוב מאוד שלכל תמונה תמלאו את ה-Alt text וה-Alt attribute. למה? כי 22.6% מהחיפושים שיש בגוגל זה תמונות. באמצעות תמונות תוכלו להביא גולשים לאתר שלכם והסיבה הכי טובה היא, שמדובר על משהו שרוב מקדמי האתרים לא ממש אוהבים לעשות מה שמאפשר לכם להגיע למיקומים מעולים במילות מפתח רלוונטיות  עבורכם. חשוב מאוד לרשום את התיאור כמה שיותר קצר וקולע, לדוגמא – "דוב קואלה חום אוכל עלה" כלומר, שיהיה כמה שיותר תיאורי ויכלול כמה שיותר מילות מפתח שתוכלו לשלב בפנים.

אבטחת אתר https

עולם ה-WEB מלא בתוקפים, האקרים ואנשי תוכנה שמנסים לפרוץ לאתרים. בדיוק בגלל זה, קיימת הבחנה בין אתר מאובטח לאתר לא מאובטח. מעבר לעניין הבטיחות, יש לעניין הזה הרבה משקל כאשר אנחנו מדברים על קידום אתרים, בטח כאשר מדובר על עמודים בהם נדרש להשאיר פרטים אישיים או פרטי כרטיס אשראי.

ר"ת של https זה Hypertext Transfer Protocol Secure. כלומר, מדובר בפרוטוקול אשר מגן על הנתונים השמורים אצלכם, בזמן שאתם גולשים באתרים. זאת אחת הסיבות שגוגל בעצם מעדיף אתרים שכן משתמשים בפרוטוקול האבטחה הזה. באמצעות העדפת אתרים שכן משתמשים ב-Https גוגל גורמת ליותר ויותר אתרים לאמץ את הפרוטוקול.

ההבדל בין http ל-https זה בתקשורת בין הדפדפן לשרת.

ב-http ישנה תקשורת בין השרת ללקוח ללא אבטחה בדרך, דבר אשר מאפשר לתוקפים פרצות לגניבת מידע. לעומת זאת, https מצפין בקשות ותגובות. דמיינו לעצמכם שיש קופה נעולה ולה סיסמא שרק הצד המקבל והצד המוסר יודעים אותה. זה בעצם מאפשר להגן על הקופסה.

איך בעצם עוברים מ-http ל-https?

קודם כל, חשוב מאוד שתשלבו מומחה SEO שיוכל לסייע לכם לעשות את המעבר. שנית, על מנת להפעיל https באתר, צריך אישור SSL (או TLS). מדובר על תעודה המונפקת על ידי רשויות האישורים. רשויות האישורים בעצם מעין צד שלישי מהימן ביחסים בין הלקוח לשרת, זאת על מנת לשמור על פרטיותם של המשתמשים.

בנוסף לאלו, חשוב מאוד גם לבצע הפניות, ממש כמו שציינתי בתחילת הפרק. אתם בטח חושבים לעצמכם, "מה הוספתי "S" וזהו הכל טוב" אז ממש לא. נדרש לבצע את כל ההפניות כיוון שמדובר על כתובת אחרת לחלוטין. חשוב מאוד לוודא גם בסוף התהליך שאתם פתוחים לחיפושים וגוגל יכול להציג אתכם. (זוכרים את מסמך ה-Robot.txt? אז זה הזמן להשתמש בזה). לצד זאת, כדאי מאוד גם לרענן את מפת האתר על מנת שגוגל יוכל לסרוק את האתר מהר וביעילות.

בדיקת מהירות אתרים ותוספים ייעודיים

בואו נודה באמת, אין לנו זמן ואנחנו די חסרי סבלנות כאשר מדובר על אתרים. אנחנו ממש מצפים שהם יעלו תוך רגע ויאפשרו דפדוף מהיר ללא טעינה. אבל בעולם המציאות, צריך לדעת איך לעשות את זה ולגרום לאתר שלכם לטוס! למה? כי אם יקח יותר מדי זמן הלקוח פשוט ינטוש.

שיפור מהירות האתר היא אחד האלמנטים החשובים ביותר בפעילות שיפור האתר וה-SEO. מהירות האתר משפיעה באופן ישיר על המבקרים בו ועל חווית המשתמש שלהם וכמו שאנחנו יודעים גוגל מאוד רגיש לגולשים שלו. אם אתם לא מצליחים לייצר יחסי המרה טובים באתר, כדאי בשלב הראשון לבדוק את המהירות שלו ואת חווית המשתמש, בעיקר כי מדובר על אחד החסמים הגדולים ביותר בעולם הדיגיטל.

מה עלול לגרום לאיטיות האתר?

תראו, קיימות המון סיבות שיכולות להוביל בסופו של דבר להאטה במהירות הגלישה באתר ועל מהירות טעינת הדפים, כמו לדוגמא: באנרים במשקל כבד, תמונות כבדות כמו שהסברתי קודם, תוספים כאלו ואחרים (לדוגמא הוט ג'אר) ולעיתים גם הטמעות שנעשו בצורה לא טובה ב-Google tag manager עלולות להוביל להאטה. כמו כן, חשוב גם לבדוק את חבילת האחסון אל מול ביצוע בפועל. במידה ואתם מגיעים לתקרה, כדאי להגדיל את חבילת האחסון.

איך אפשר לבדוק אם האתר שלי איטי?

קודם כל ולפני הכל, נסו לגלוש בעצמכם באתר. אין דבר חשוב יותר מלגלוש, להבין מה נקודות התורפה של חווית המשתמש ולא פחות חשוב, האם האתר שלנו איטי מדי? לצד זאת, קיימים היום כלים המאפשרים לכם לבדוק את מהירות האתר כמו לדוגמא Pagespeed insights, או GTmetrix.

אז כדי שלא תלכו לאיבוד בתוך כל הדבר הזה, אספתי לכם כמה פלטפורמות שלי באופן אישי מאוד עוזרים ביום יום:

Google search console

Google search console הוא שירות חינמי של, נו תנחשו..גוגל. ומאפשר לנטר ולמצוא שגיאות טכניות ולפתור אותן. באמצעות הפלטפורמה תוכלו לבדוק אם יש בעיות SEO, לבדוק את הקישורים הנכנסים לאתר, לראות את כל מילות המפתח ולגלות מה התנועה בעמודים שלך באתר.

Chrome dev tools

Chrome dev tools הוא פיתוח של גוגל, המאפשר איתור באגים בדפי אינטרנט ובעצם להבין האם יש תקלות אשר גורמות לאיטיות הדפים.

 סרגל כלים לקידום אתרים של Ahrefs

סרגל הכלים של Ahrefs הוא תוסף שמיועד לדפדפני Chrome ו-Firefox המספק נתוני SEO על הדפים והאתרים שלך. הפלטפורמה מאפשרת לייצא דוח SEO, בדיקת קישורים שבורים, סימון קישורים ומדדי SEO עבור כל אתר מדדי מילות מפתח |(נפח חיפוש, רמת קושי ועוד).

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצה להגדיל את הרווחים מהאתר שלך?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?