קידום אתרים טכני

קידום אתרים טכני

קידום אתרים טכני – כל מה שצריך לדעת

נהוג לחשוב שאפשר לחלק את תחום קידום האתרים לשניים: קידום אתרים און-פייג' (On-Page SEO), המתמקד באופטימיזציה של התוכן והעמוד עצמו, לרבות שילוב ביטויי מפתח ושיפור חוויית משתמש עבור הגולשים; וקידום אתרים אוף-פייג' (Off-Page SEO), העוסק בביסוס מערכות יחסים בין אתרי אינטרנט, למשל על מנת לשפר את פרופיל הקישורים.

חשוב להבין ששני הסוגים הללו יחד מהווים את רוב-רובו של התחום – אבל לא את כולו. כי למעשה קיים סוג נוסף של קידום אתרים אורגני, בחלקו חופף לשני הסוגים שצוינו לעיל ובחלקו שונה לגמרי, והוא זה שמשלים את התחום. זהו קידום האתרים הטכני (Technical SEO).

קידום אתרים טכני

מהו קידום אתרים טכני?

קידום אתרים טכני הוא שם כולל לכל פעולות קידום האתרים למעט אופטימיזציה של תוכן ובניית קישורים. במילים אחרות, כל מה שצריך לעשות על מנת לעקוב אחר הדרישות המשתנות באופן תדיר של מנועי החיפוש על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות באתרים המקודמים.

אחרי הכל, מדובר בתחום דינאמי שמשתנה ומתחדש כל הזמן: מנועי החיפוש הולכים ונעשים מתוחכמים יותר, הדרישות שלהם משתנות וצריך לעקוב אחריהן באופן רציף על מנת לשמור על הדירוג בתוצאות החיפוש, קל וחומר לשפר אותו.

לכן, למעשה, אפשר להגדיר קידום אתרים טכני גם כמצב קבוע של "אצבע על הדופק". בזכותו ניתן ליצור סביבה נוחה לאופטימיזציית תוכן או בניית קישורים, וכך לשמור על יציבות ואף לבלוט בין תוצאות החיפוש.

מרכיביו של קידום אתרים טכני

מהירות האתר

גם האתרים הגדולים והכבדים ביותר חייבים להיות מהירים ככל האפשר על מנת שדירוגם במנועי החיפוש לא ייפגע. אתר המכירות האמריקאי המצליח אמאזון, למשל, גילה כי כל תוספת של מאה מילי-שניות למשך הטעינה של האתר גורעת אחוז אחד מן המכירות. ובעוד גוגל לא נוטה לגלות את הסודות שמאחורי אלגוריתם הדירוג, אין ספק שמהירות האתר היא לכל הפחות אחת מעשרה הגורמים המובילים בשקלול.

כלומר, ככל שהאתר מהיר יותר כך הוא יתחבב יותר על גוגל ועל מנועי החיפוש האחרים. אז איך מאיצים את המהירות ומעניקים לגולשים חווית משתמש נעימה וחלקה?

  • שימוש בתבניות פשוטות: הגבילו את מספר הרכיבים באתר והשתמשו בתבניות מינימליסטיות. כל רכיב שתוסיפו אליו – תוספים, ווידג'טים, קודי מעקב – יאריכו את משך הטעינה של האתר, ולכן קחו בחשבון שתצטרכו לעיתים להתפשר על העיצוב בתמורה להאצת מהירות האתר.
  • אופטימיזציה של תמונות: השתמשו בתמונות בגודל מתאים על מנת שייראו טוב על המסך של המשתמש, אבל עשו מאמץ גם לצמצם את נפחן. תמונות גדולות ו"כבדות" במימדיהן מאטות באופן משמעותי את משך הטעינה. העדיפו קבצי jpg לתמונות ו-png לאלמנטים גרפיים.
  • הגבלת מספר ההפניות: להפניות מרובות יש השפעה שלילית על מהירות האתר, מה שמאלץ את הגולשים להמתין זמן ארוך יותר – ולכן השאיפה היא להקפיד על הפניה אחת בלבד לעמוד. במקרים בהם אין ברירה, כגון הפניות 404 ("העמוד לא נמצא", למשל אם העמוד נמחק או זז לכתובת חדשה), לכל הפחות הכינו הפניה מותאמת, ידידותית ומשעשעת שתנחה את הגולש בחזרה לעמוד הבית של האתר. אחרת הגולשים פשוט ייצאו מהאתר ולא יחזרו, מה שיעלה את שיעור הנטישה.
  • מטמון הדפדפן: בפעם הראשונה שגולש מגיע לעמוד אינטרנט, הדפדפן שלו מתחיל לשמור באופן אוטומטי פריטי מידע שונים הנשמרים על המחשב שלו. הסיבה היא שהדפדפן "זוכר" את הגרסה השמורה של העמוד ולפיכך יכול לטעון אותה מהר יותר בפעם הבאה שהגולש ייכנס אליו. שימוש נכון בזיכרון המטמון הזה יקטין באופן משמעותי את משך טעינת האתר.

ידידותיות למובייל

באפריל 2015 שוחרר עדכון לאלגוריתם של גוגל אשר התחיל למעשה את עידן החיפוש במובייל. מאותו יום ואילך, ידידותיות למובייל הפכה לאחד הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על תצוגת אתר כלשהו בחיפוש במכשיר נייד, ובמיוחד כאשר מדובר בתוצאות חיפוש מקומיות. אם האתר שלכם איננו מותאם עדיין למובייל, זה הזמן לעשות כן.

ארכיטקטורת האתר

אחד מעקרונות הבסיס של קידום אתרים טכני הוא יצירת ארכיטקטורת אתר שתהיה ידידותית למנועי החיפוש: שימוש בקובץ robots.txt, מפת אתר, מבנה כתובת URL ברור ועקבי וכדומה. להלן נרחיב אודות חלק מן המרכיבים שהופכים אתר לידידותי למנועי החיפוש:

  • אבטחה: הפרוטוקול המומלץ ביותר לארכיטקטורת אתר מבחינת קידום אתרים הינו HTTPS. זאת לאור הצהרה שיצאה ממשרדי גוגל באוגוסט 2014 ולפיה HTTPS הוא אחד מגורמי הדירוג באלגוריתם (עניין נדיר לכשעצמו, שכן גוגל לא נוטה לחשוף את גורמי הדירוג). אמנם לא ניתן לקבוע במדויק את השפעתו הספציפית על הדירוג, אולם מוטב לעקוב אחר ההנחיות של גוגל כדי למקסם את סיכויי הדירוג.
    בנוסף, ל-HTTPS יש יתרונות לעומת HTTP גם מבחינת ניתוח נתונים (למשל, בגוגל אנליטיקס יש פרטים שניתן לראות רק אם נעשה שימוש ב-HTTPS) וכמובן שמדובר בתוספת של שכבת אבטחה לאתר.
  • פירורי לחם (Breadcrumbs): השם לקוח מאגדת הילדים "עמי ותמי", וממש כפי שהילדים באגדה הותירו אחריהם שובל פירורים כדי למצוא את הדרך הביתה, כך בעולם קידום האתרים מדובר בסוג ניווט החושף את מיקומו של משתמש. פירורי הלחם חושבים את היררכיית האתר בפני המשתמש על מנת לסייע לו להתמקם במרחב של האתר ולהבין היכן הוא וכיצד להגיע ממקום למקום. בדרך כלל אתרים גדולים ומורכבים משתמשים בפירורי לחם, בעיקר אתרי מסחר מקוון המציעים מגוון רחב של מוצרים.
  • מבנה כתובת URL: כתובתו של כל עמוד היא טקסט קריא שמסמן את מיקומו של העמוד ברשת, והיא מיועדת הן למשתמשים והן למנועי החיפוש. אם מבצעים אופטימיזציה נכונה של כתובת ה-URL, אזי היא יכולה לסייע גם במאמצי קידום אתרים. לפיכך מומלץ שהיא תהיה תיאורית וקצרה ככל האפשר, כזו שמיידעת את המשתמש מה נמצא בכתובת הזו עוד בטרם הוא לוחץ על הקישור, וכמובן כוללת ביטויי מפתח רלוונטיים. יש להפריד בין מילים באמצעות מקף ולעולם לא לחרוג מאורך של 2,048 תווים, אז העמוד פשוט לא ייטען.
  • קישורים פנימיים: אלה הם קישורים בין עמודים בתוך האתר שיוצרים מעין רשת המגדירה את ההיררכיה שלו. מומלץ לחלק את תוכן האתר לקטגוריות ולקשר בין תכנים בתוך קטגוריות. כך יהיה קל יותר למשתמשים ללמוד עוד על נושא מסוים באמצעות דילוג לתכנים נוספים באותו נושא, וכך מאמרים ישנים יחסית יוכלו לזכות לעדנה מחודשת.

מידע מובנה

אלמנט חשוב נוסף של קידום אתרים טכני הוא מידע מובנה, או תצוגה עשירה (Rich Snippets). הכוונה לאותם קטעי מידע "עשירים" שמופיעים לעיתים בראש או לצד תוצאות החיפוש ומספקים מידע עשיר שאינו מצריך הקלקה על אף תוצאת חיפוש. כך למשל חיפוש פשוט אחר "עוגת שוקולד" אמנם יספק לכם רשימת תוצאות חיפוש ובהן מתכונים נהדרים, אבל כבר בצידה של הרשימה הזו תוכלו לראות תמונות של עוגות שוקולד, ערכים תזונתיים ומידע נוסף.

גם אתם יכולים להוסיף קטעי Rich Snippets לאתר שלכם, במיוחד אם הוא מתבסס על פלטפורמה של וורדפרס (אז ניתן לעשות זאת באמצעות תוסף פשוט) אבל גם אם מדובר בפלטפורמות אחרות.

תוכן משוכפל

קידום אתרים טכני מתייחס גם לשגיאות באתר והימנעות מהן, ובפרט כאשר מדובר בבעיות של תוכן משוכפל שיכולות להתגלות כהרות אסון ממש. יש לזכור שגוגל רוצה לספק למשתמשים תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות, כך שאתרים שכוללים תכנים דומים עשויים להיתפס בעיני האלגוריתם כפחות איכותיים, להיחשד כספאם ואף להוביל לספיגת סנקציות ופגיעה בדירוג.

לכן חשוב לעקוב אחר התוכן באופן קבוע באמצעות Google Search Console, ואם מתגלה תוכן משוכפל יש להיפטר ממנו מיד: הדרך הפשוטה ביותר היא למחוק אותו, אבל לעיתים קרובות מומלץ לשכתבו כדי לא לאבד תוכן יקר. אפשרות אחרת היא להוסיף לעמודים עם תוכן משוכפל אלמנט בשם Canonical URL, שמראה למנועי החיפוש את המקור של התוכן וכך פותר את הבעיה.

קידום אתרים בגוגל למעלה