קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
האתר איבד טראפיק בגוגל? כך תבדקו מה הסיבה
השפעות פסיכולוגיות על שיווק באינטרנט

האתר איבד טראפיק בגוגל? כך תבדקו מה הסיבה

כולנו מכירים את הסיפור הישן והוותיק ביותר בתעשיית החיפוש: הטראפיק שלי בירידה, מה עושים?

כניסות לאתר הם הלחם והמים של כל עסק הפועל בדיגיטל. ללא משתמשים הנכנסים לאתר, שולחים פרטים (לידים) ו/או מבצעים רכישות אונליין – שום אתר עסקי / מסחרי לא היה יכול להתקיים. ככל שיש יותר משתמשים באתר ו/או ככל שאחוז ההמרה גבוה יותר, כך האתר רווחי יותר עבור העסק העומד מאחוריו.

לצערנו אנו חיים בעולם שבו קשה להשיג טראפיק – בין אם אורגני ובין אם בתשלום. תנועה אורגנית ממנועי חיפוש נשארה אחת מהטבעיות ביותר כיום, אך לעיתים גם פה אנו עלולים להגיע למצב בו אנו חווים צניחה בטראפיק ללא כל סיבה נראית לעין.

סיבות אפשריות לירידה בטראפיק אורגני

לצניחת טראפיק יכולות להיות סיבות רבות, החל מעדכוני אלגוריתם; המשך בקישורים ו/או בתוכן בעייתיים וכלה בבעיות טכניות, שינוי במיקומי ביטויים ועוד. החוכמה היא לדעת כיצד לזהות את השינוי, ולפעול בצורה כזו שתחזיר לנו את הטראפיק האבוד (או לפחות את רובו).

במשך שנים רבות נאלצנו להפעיל שיקול דעת ומחשבה רבה, רק בניסיון להבין מה יכול היה לגרום לטראפיק שלנו לצנוח. לפעמים מספיק לבדוק את קונסולת החיפוש כדי להבין מה קרה (עונש ידני, לדוגמה), ולפעמים יש לנבור בדוחות האנליטיקס משך זמן רב עד שמתגלה התמונה. לפעמים גם לא מצליחים בכלל להבין מה קרה, וממשיכים הלאה בעבודה הטובה – שבסופו של דבר אמורה "לכסות" על הפער שנוצר בכניסות לאתר.

למרבה המזל, גוגל יצאה לאחרונה עם פוסט המסביר מהם הסוגים השונים של נפילות טראפיק. ארבעת האיורים המצורפים מדגימים באופן סכמטי כיצד נראות ירידות בטראפיק האורגני – לדוגמה בעיה טכנית רוחבית בשל עונש ידני בצד שמאל, לעומת שינויי טראפיק בשל עונתיות טבעית בצד ימין. דוגמה נוספת: בעיה טכנית בדף ספציפי בשל שינויי אלגוריתם, לעומת שינוי טראפיק בשל בעיה בכלי הדיווח עצמו.

האתר איבד טראפיק בגוגל?

להלן פירוט של כל אחד מסוגי הבעיות האפשריות לפי גוגל:

בעיות טכניות

שגיאות שעלולות למנוע מגוגל לזחול, לאנדקס או להגיש דפים מהאתר למשתמשים. לדוגמה, בעיות בזמינות השרת, קובץ רובוטס, עמודים שלא נמצאו וכן הלאה. בהקשר זה יש להבדיל בין בעיות רוחביות (Site-wide כגון נפילת האתר) ובין בעיות בדף מסוים (Page-level כגון תגית noindex שנמצאת במקום הלא נכון).

בעיות אבטחה

אם האתר מושפע מאיום ביטחוני כלשהו, גוגל עשוי להזהיר משתמשים לפני שהם נכנסים לאתר; זאת באמצעות אזהרות או מודעות, שעלולות לצמצם את הטראפיק האורגני.

עונש (ידני) בגוגל

אם האתר לא עומד בקנה אחד עם הנחיות גוגל ואף מפר אותן בצורה ברורה ומכוונת, עמודים מסוימים ו/או כל האתר עלולים להיעלם מגוגל בשל עונש ידני (עונש שננקט על ידי בן אדם, בניגוד לפעולה האוטומטית של אלגוריתם החיפוש שנעשית ללא מגע יד אדם). כאן המקום לציין שרוב העונשים הידניים כבר עברו למצב של טייס אוטומטי לפי הצהרת גוגל, כך שלא ברור האם הם עדיין מופיעים בקונסולת החיפוש.

שינויי אלגוריתם

גוגל כל הזמן משתפר ביכולותיו להעריך ולמדוד תועלת ואיכות, והאלגוריתם מתעדכן בהתאם. בגוגל מבצעים מאות עדכוני אלגוריתם בשנה, חלקם קטנים מאוד וכמעט בלתי מורגשים וחלקם גדולים, כגון עדכוני ליבה או עדכונים נגד ספאם בתוצאות החיפוש.

שינויים בנפחי החיפוש

לעיתים יהיו מצבים בהם שינויים בהתנהגות המשתמשים, יובילו לשינויים בגודל הביקוש עבור ביטויים מסוימים. זה יכול לקרות בשל הופעתו של טרנד חדש, עונתיות במהלך השנה ועוד. משמע שהטראפיק שלכם עלול לרדת רק בשל שינויים חיצוניים שאין ביכולתכם לתקן.

פענוח של ירידת טראפיק

ניתוח של צורת הגרף (כפי שהוצג קודם לכן) עשוי לספק לנו מידע רב אודות הבעיה. כדי שנוכל לפענח מה קרה, נשתמש קודם כל בקונסולת החיפוש ולאחר מכן בגוגל טרנדס.

בדיקת טראפיק בקונסולת החיפוש

היכנסו לדוח הביצועים ובדקו את הדברים הבאים:

  1. שנו את התאריך עד 16 חודשים אחורה בזמן (אם הקונסולה מחוברת לאנליטיקס, ניתן לעשות זאת גם מתוך אנליטיקס). כך תוכלו לוודא שלא מדובר במשהו עונתי שחוזר על עצמו מדי שנה, כגון חג או טרנד אחר.
  2. השוו את התקופה בה חלה ירידה, אל התקופה המקבילה לה. כך תוכלו לראות מה בדיוק השתנה במהלך התקופה הנמדדת. ודאו שכל הטאבים מוצגים, כדי שתוכלו לראות האם השינוי חל באחד מהם (שאילתות, עמודים, ארצות, מכשירים וכו'). ודאו שההשוואה מתבצעת על מספר זהה של ימים, ואפילו עדיף אותם ימים בשבוע.
  3. בצעו בדיקה בנפרד של אחד מסוגי החיפוש. כך תוכלו לדעת האם הירידה בטראפיק התרחשה בחיפוש הרגיל, בתמונות, וידאו או חדשות.

בדיקות נוספות שיש לבצע בקונסולת החיפוש: עונשים ידניים, בעיות טכניות בדוח הכיסוי, בעיות אבטחה ועוד.

בדיקת טרנדים כלליים בתחום העיסוק הרלוונטי

איך נדע האם צניחת הטראפיק מתרחשת רק באתר שלנו, או שמדובר במשהו הרבה יותר רחב? בדקו בגוגל טרנדס את החיפושים הרלוונטיים שמביאים טראפיק לאתר שלכם. האם מתחוללות בהם ירידות טראפיק מובהקות בזמנים שונים במהלך השנה?

למשל, הביטוי "עוף" ככל הנראה יהיה יציב לאורך השנה, עם שיאים בזמני החגים והמועדים השונים. לעומת זאת, הביטוי "קפה" כנראה ישמור על יציבות קבועה ללא שינויים, מה שמעיד על כך שאנשים צורכים אותו במשך כל השנה.

בגוגל טרנדס, נבדוק כמה פרמטרים עיקריים:

  1. שינויים במגמות החיפוש – אם מתחוללים שינויים גדולים בצורה בה אנשים מחפשים (לדוגמה, בזמן מגפה), המשתמשים עשויים להתחיל לחפש ביטויים שונים, או להשתמש במכשירים שלהם לצרכים שונים.
  2. מוצר / שירות מתחרה – ייתכן שנכנס לנישה שלכם מוצר / שירות מתחרה שמטלטל את השוק, וגורם גם לטראפיק שלכם לצנוח.
  3. עונתיות – באתר אוכל, לדוגמה, החיפושים הקשורים למזון יהיו ככל הנראה עונתיים: אנשים יחפשו דיאטות בסביבות ינואר, מתכונים לקראת חגי תשרי ופסח, אלכוהול לקראת סיום השנה או בחגי האהבה וכן הלאה. לכל תעשייה יש רמות שונות של עונתיות.
  4. ביטויים מובילים – האם הביטויים המובילים שמציג גוגל טרנדס, תואמים לביטויים שמביאים לכם טראפיק לפי הקונסולה? אם חסרים לכם ביטויים בטראפיק שמגיע בפועל, ודאו שיש באתר עמודים תואמים שפתוחים לסריקה ואינדוקס.
  5. ביטויים רלוונטיים – בדקו את החיפושים והנושאים הרלוונטיים. ייתכן שחלק מהם יהיו במגמת עלייה, ותוכלו להכין מראש את האתר באמצעות הוספת התוכן המתאים.

רגע לפני סיום – דברים נוספים לביצוע

אם יש לכם לוח בקרה למדידת ביצועי SEO – כגון Zefo או Rank Ranger למשל – תוכלו לקבל ניתוח של הטראפיק באתר, בהשוואה לעדכוני גוגל השונים. אם אין לכם שירות מהסוג הזה, תוכלו להשתמש בשירות חינמי בכתובת הזו.

כבר ציינו שחובה לבדוק טראפיק ועונשים ידניים בקונסולת החיפוש, אבל מעבר לכך בצעו גם בדיקת אתר (Site Audit). בדרך כלל זה מצריך כלי בתשלום, אבל ניתן לעשות זאת בחינם בצורה מוגבלת ב-Ubersuggest וחלקית בצפרדע הצורחת.

בדקו האם האתר שלכם נפגע מתוכנה זדונית. ניתן לבדוק זאת הן בקונסולת החיפוש והן באמצעות פקודת site בגוגל, שתציג לכם הודעה כתובה לצד כתובות העמודים שנפרצו. מעבר לכך בדקו עמודים חריגים שלא צריכים להיות באינדקס, עם טייטלים ותיאורים מוזרים. אפשר להשתמש גם בסריקת האבטחה של סוקורי בכתובת https://sitecheck.sucuri.net

בצעו בדיקת קישורים נכנסים, ובדקו האם יש מקורות חשודים או טקסט עוגן בעייתי (כגון שמות של "תרופות לגברים" וכן הלאה). בכלי החינמי של Ahrefs ניתן לבדוק עד 100 קישורים נכנסים, וזה בהחלט יספיק במידה שאין לכם שירות בתשלום. בדרך כלל גוגל מספיק טוב בזיהוי הקישורים הבעייתיים, אבל אם בכל זאת נגרמה לכם צניחת טראפיק – עשו disavow לכל הקישורים הבעייתיים שמצאתם.

בדוח הביצועים בקונסולת החיפוש, עשו השוואה של החודש האחרון מול החודש המקביל בשנה שעברה – ובדקו אילו דפים צנחו בטראפיק. הקליקו על כל דף בנפרד כדי לבדוק באילו ביטויים מדובר, שגרמו לצניחה – ולאחר מכן חפשו את הביטויים הללו בגוגל. מה המתחרים שלכם עשו יותר טוב כדי להגיע למקומות גבוהים? באיזה סוג תוכן הם משתמשים שאתם לא? וכן הלאה.

באותו דוח תוכלו לראות גם עמודים שונים שממוקמים באותם ביטויים (מה שנקרא קניבליזציה). עדיף לאחד את כל העמודים האלה לעמוד אחד – העתיקו את התוכן מהעמודים החלשים יותר (שמקבלים פחות טראפיק), הוסיפו אותו בצורה רלוונטית לעמוד העיקרי שכן מקבל טראפיק ואז בסוף עשו הפניית 301 מהעמודים החלשים לעמוד העיקרי.

בהצלחה!

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?