תוכן וקידום אתרים

ערכו של תוכן מבחינת קידום אתרים

כל אחד יכול להקים אתר אינטרנט ולמלא אותו בתוכן, אולם לא כל אחד יודע לכתוב תוכן שיש לו ערך מוסף מבחינת קידום אתרים, כזה שהגולשים ימצאו בו שימוש ויסייע לקידומו של האתר במנועי החיפוש דוגמת גוגל ואחרים.

למעשה, לכל פיסת תוכן שאתם מעלים לאתר שלכם יש פוטנציאל לא רק למלא את העמודים שלכם במילים ותמונות, אלא גם לשפר את דירוג האתר בתוצאות החיפוש המוצגות לגולשים שיכולים בסופו של דבר להפוך גם ללקוחות. אם כך, כיצד ניתן להעריך את ערכו של התוכן מבחינת קידום אתרים?

נקודת ההשקפה של גוגל על התוכן

האלגוריתם של גוגל, לפיו מדורגות תוצאות החיפוש, מורכב מהרבה אלמנטים סבוכים אשר משתנים באופן תדיר; אולם ביניהם יש שניים אשר מושפעים באופן ישיר מן הגורם האנושי:

  • ניתוח התנהגות הגולשים: גוגל רואה חשיבות רבה בנתונים סטטיסטיים המושפעים מהתנהגותם של המבקרים באתר, כגון זמן השהייה בעמוד כלשהו או בחלקים מסוימים בו.
  • דירוג איכות: לא כל האלגוריתם של גוגל ממוחשב לחלוטין, אלא יש בו עובדים שתפקידם הוא לבחון את תוצאות החיפוש בהתייחס לקוים מנחים ומדדי איכות.

מכאן שלא מספיק לכתוב תוכן שמשלב כמה מילות מפתח ולשגר אותו לרשת, אלא יש לוודא שכל תוכן כזה יספק הן את הדרישות הטכניות של האלגוריתם והן את הדרישות של הגולשים האנושיים.

ביטויי מפתח

לפני שאתם מתחילים לכתוב ולו מילה אחת, עליכם לדעת מהן ביטויי המפתח שאליהם אתם מכוונים. יתרה מכך, עליכם לכתוב את כל התוכן שלכם כשאתם רואים לנגד עיניכם את אותם ביטויי מפתח, שכן כך יהיה לכם קל יותר למצוא הזדמנויות לשלב אותם בטקסט באופן טבעי וזורם.

ביטויי המפתח הללו, המכונים גם מילות חיפוש, צריכים להיות רלוונטיים וריאליים. אין טעם שאתר שזה אתר הוקם ינסה להתחרות על ביטויי מפתח שהתחרות עליהם עזה מאוד, שכן רוב הסיכויים הם שהתוצאה תהיה בזבוז זמן וכסף לנוכח מתחרים ותיקים וגדולים שכבר ביססו את הדומיננטיות שלהם בתחום הביטויים החזקים ביותר. לחלופין, גם התמקדות בביטויי מפתח זניחים שאין להם נפח חיפוש גדול עשויה להיות בזבוז של משאבים, משום שיחס העלות-תועלת פשוט יהיה נמוך מדי.

נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון בהקשר של ביטויי מפתח היא כוונת המשתמש: אין טעם להתמקד בביטויי מפתח בעלי נפח חיפוש גבוה ותחרות נמוכה, אם הגולשים שהקלידו אותם בשורת החיפוש לא יקבלו את המענה שהם מחפשים בהגיעם אל האתר. לכן היכנסו לנעליהם של הגולשים הפוטנציאליים, נסו לגלות למה הם מתכוונים כשהם מחפשים דבר מה, והתמקדו באלה שביטוי החיפוש שהקלידו מעיד על כוונות ברורות שרלוונטיות למוצר או השירות שהעמוד באתר מציע להם.

הכותרת (תג H1)

הכותרת היא בדרך כלל הדבר הראשון שגולשים רואים בתוצאות החיפוש לאחר שחיפשו דבר מה, והיא גם מסייעת לגוגל להבין במה עוסק האתר או העמוד. אם הכותרת שלכם ארוכה, הקפידו לשלב ביטוי מפתח ב-65 התווים הראשונים שלה, שכן לאחר מכן, בתצוגת תוצאות החיפוש לגולש, היא נקטעת ומוצגת רק תחילתה.

הטקסט

שילוב ביטויי מפתח בטקסט הוא חשוב, אבל לא העיקר. כתבו את התוכן באופן טבעי, קולח, כזה שהקוראים האנושיים שלכם ירצו לקרוא. אל תנסו "לדחוף בכוח" את ביטויי המפתח – הדבר עלול להביא לתוצאה ההפוכה ולפגוע בדירוג שלכם דווקא בגלל עודף של ביטויים.

כתובת העמוד (URL)

מנועי החיפוש מתבוננים בכתובתו של עמוד על מנת להבין במה הוא עוסק, ולכן השתדלו לכלול בה ביטוי חיפוש אחד או שניים. לשם כך תוכלו להסיר מן הכתובת אלמנטים שאינם הכרחיים בה, כגון תאריכים, קטגוריות או מילות קישור, וכך למעשה תסייעו לגוגל ולמנועי חיפוש אחרים להבין ביתר קלות מהו התוכן הקיים באתר וליצור את החיבור בינו לבין שאילתות של גולשים.

מידע מטא

תיאור המטא של עמוד מסוים, על פי גוגל, הוא לא גורם שמשפיע על דירוגו של העמוד בתוצאות החיפוש. עם זאת, לתיאור המטא יש אפשרות לשמש כמעין "טיזר" שיסקרן את הגולשים ויעודד אותם להקליק על תוצאות החיפוש שלכם, ולכן גם כאן כדאי לכלול ביטויי מפתח רלוונטיים.

ואם אתם כבר עורכים את תיאור המטא שלכם, ודאו כי ביטוי מפתח מתאים מופיע גם בתג הכותרת, רק למקרה שבו אין התאמה בין הכותרת לבין תג הכותרת.

קישורים

התקופה בה נהוג היה לנקוט בטקטיקות ספאמיות כדי ליצור קישורים על מנת להשפיע על הדירוג בתוצאות החיפוש כבר נמצאת מאחורינו. מקדמי אתרים שעשו זאת, ועדיין עושים זאת, סופגים סנקציות שמורידות את הדירוג של העמודים המקושרים. לעיתים עמודים כאלה אף מוסרים לחלוטין מתוצאות החיפוש.

עם זאת, החשיבות של בניית פרופיל קישורים היא עדיין אחת מן הגבוהות ביותר שמשפיעות על דירוגו של עמוד בתוצאות החיפוש, בדגש על איכות על פני כמות: על כן השתדלו לקשר את התוכן שלכם לעמודים חיצוניים של אתרים אמינים, וכן לעמודים פנימיים בתוך האתר שלכם. לקישורים הללו, ככל שהם מסייעים לגולשים ומעניקים להם ערך של ממש, יש כוח לסייע לקידום האתר שלכם.

אורך הטקסט

האם לכתוב טקסט באורך 100 מילים או מאמר באורך 1500 מילים? אין תשובה אחת נכונה. בעבר היה נהוג לומר ש-250 מילים הן די והותר, כיום האורך המומלץ באתרים רבים הוא 500 מילים, ויש גם מי שממליצים על 1000 ואפילו על 2500.

באופן כללי ניתן לומר שהאורך האידיאלי של הטקסט תלוי ברצונם של הגולשים כפועל יוצא מן הענף שבו עוסק האתר. כדאי גם לזכור כי טקסט קצר יותר מ-300 מילים נחשב בעיני גוגל כתוכן דל, כלומר כזה שערכו לגולש נמוך יחסית, אולם אין זה אומר שעליכם למלא את העמוד בסתם מילים או לדחוס פנימה שוב ושוב את אותם ביטויי מפתח. שאלו את עצמכם: האם התוכן עונה באופן יעיל על צורך של גולשים שהקלידו מילות חיפוש מסוימות? אם כן, סביר להניח שאורכו מספק.

חשיבותה של הגהה

אם התוכן שלכם כולל שגיאות כתיב ודקדוק, האתר שלכם יצלול מטה בדירוג. זאת משום שחוויית הקריאה היא חלק חשוב בחוויית המשתמש, ותוכן רווי בטעויות נחשב ללא נעים לקריאה. ואם לא די בכך, הרי שגם האמינות של האתר נפגמת כאשר התוכן שלו רצוף בשגיאות. חייב לציין שאני אישית נתקל בקושי רב של מחסור בזמן עדיין משתדל למצוא מעט זמן לעבור שוב ושוב :).

לכן אל תוותרו על קריאות חוזרות ונשנות של טקסט לפני שהוא עולה לאוויר, והיעזרו בכלים ייעודיים לבדיקת דקדוק וכתיב.

מראה האתר

גם לעיצובו של אתר יש השפעה על חוויית המשתמש, ולפיכך על דירוגו בתוצאות החיפוש. גם אם הטקסט שלכם כתוב היטב ואוצר בתוכו תועלת עצומה לגולשים, עדיין כדאי להשקיע מאמצים גם בצד העיצובי – כגון שילוב תמונות בתוכן.

קיימים ברשת הרבה מאגרי תמונות שבהם ניתן לרכוש תמונות לשימושים שונים באתר. תמונות יכולות "לשבור" את רצף הטקסט ולהפוך חוויית קריאה לנעימה יותר – אולם תמונות רבות שנלקחות ממאגרים שכאלה נחשבות כבר לשחוקות ומשעממות. השתדלו לעשות שימוש בתמונות מקוריות, רלוונטיות כמובן, ולשלב אותן בעמוד באופן הגיוני שיעשיר את חוויית המשתמש.

עם זאת, לא די בבחירת תמונה מתאימה בלבד, אלא יש צורך לבצע אופטימיזציה של התמונה למטרת קידום אתרים. כך למשל כדאי לשלב ביטויי מפתח בשם קובץ התמונה, בתגי האלט, הכותרת, ובמידת האפשר גם בכיתוב הנלווה אליה.

היבט אחר של אופטימיזציה של תמונות הוא התאמתן למטרה שלשמה הם משמשים: דהיינו, לא להשתמש בתמונות שמשקלן כבד מדי (שכן הדבר משפיע על משך טעינת העמוד, וככל שהתמונה "כבדה" יותר כך היא נטענת לאט יותר והדבר משפיע לרעה על קידומו של העמוד); וכן להשתמש בתמונות שממדיהן מתאימים למסך של המשתמשים, על מנת שלא ייחתכו או ישנו את גודלן באופן אוטומטי שיקלקל את איכותן.

אפשרויות שיתוף

תוכן ויראלי הוא תוכן מוצלח, ואם תתנו לגולשים שלכם אפשרויות לשתף תכנים מן האתר שלכם עם חבריהם תוכלו לסייע למאמצי קידום האתר באופן עקיף: על ידי יצירת קישורים, הגברת הנראות של האתר והגדלת התנועה הנכנסת ושיעורי ההמרות.

מדידת ערכו של תוכן מבחינת קידום אתרים

בבואכם למדוד את הערך של התוכן שלהם מבחינת השפעתו על קידום האתר, כדאי לבחון את הפרמטרים הבאים:

  • התנועה הנכנסת לאתר בזכות התוכן
  • הנראות האורגנית
  • כמויות לידים או המרות
  • שיתופים ברשתות החברתיות (לייקים, תגובות, ריטוויטים וכדומה)
  • כמות הצפיות בתוכן
  • נרשמים חדשים במייל או עוקבים חדשים ברשתות החברתיות
  • כמויות המכירות
  • שינויים בנתונים סטטיסטיים כגון זמן שהייה באתר או בעמוד ספציפי בו

מומלץ למדוד את הפרמטרים שלעיל פעם אחת לפני שהתוכן עולה לאתר ופעם נוספת לאחר מספר ימים, על מנת שניתן יהיה להשוות את המצב לפני ואחרי וכך לבודד את השפעתו של התוכן החדש.

סיכום

תוכן מוצלח לוקח זמן: ליצור אותו, למדוד את השפעתו ולהשיג את מטרותיו עבור העסק או האתר. כיוון שכך, מומלץ שלא להעלות תכנים בתדירות גבוהה מאוד ללא מטרה אלא להתאזר בסבלנות ולעקוב אחר הנתונים כדי לוודא שכל פיסת תוכן אכן מועילה לאתר, לגולשים המגיעים אליו ולמנועי החיפוש אשר סורקים אותו ומציגים אותו בפני גולשים פוטנציאליים נוספים בעתיד.

רוצה יותר כניסות לאתר?
למעלה