שיפור מהירות האתר

שיפור מהירות האתר – דרכים להאצת האתר שלכם

שיפור מהירות האתר – מהירות טעינת האתר היא גורם חשוב בשיווק הדיגיטלי של ימינו. היא משפיעה על משך הזמן שמבקרים שוהים באתר, על שיעור ההמרה של המבקרים ללקוחות משלמים, על גובה התשלום שבעל האתר יצטרך לשלם בעבור קמפיין קידום ממומן בגוגל – וכמובן על מיקום האתר בתוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים.

בעלי אתרים שאינם מבינים את חשיבות שיפור מהירות האתר עלולים לחוות אכזבה מביצועיו, ובמקרים מסוימים אף לאבד הכנסות כתוצאה מאתר שנטען לאט מדי, בגלל גולשים שמאסו בהמתנה ועזבו את האתר במקום להפוך ללקוחות משלמים.

גם מי שכן מתמצא בתחום של קידום אתרים ומבין את חשיבות המהירות עלול לפספס אפשרויות לשיפור, פשוט משום שיש כל כך הרבה דברים אחרים שצריך לעשות עד שהנושא של מהירות טעינת האתר נדחק לתחתית הרשימה.

אז איך אפשר להאיץ את מהירות טעינת האתר באופן משמעותי בקלות ובנוחות?

שיפור מהירות האתר – אל תחסכו על האחסון של האתר

בניית אתר, תפעולו, קידומו ושיווקו עשויים לעלות לא מעט כסף. זו ככל הנראה אחת הסיבות בעטיין בעלי אתרים רבים בוחרים באפשרויות אחסון אתרים זולות, כגון שירות אחסון אתרים משותף המארח מספר אתרים (ולעיתים מספר רב מאוד(!) של אתרים). הבעיה היא ששירות כזה עלול להאט מאוד את מהירות טעינת האתר עבור המבקרים המנסים להיכנס אליו בו זמנית עם מבקרים אחרים שמנסים להיכנס אל האתרים השוכנים על גבי אותו שרת.

אמנם לכאורה ההאטה במהירות איננה משמעותית ומסתכמת רק בכמה חלקיקי שניה, אולם לעיתים די בכך כדי לפגוע בחוויית המשתמש של הגולשים, לגרום להם להסתובב ולצאת כלעומת שבאו, וכפועל יוצא, כמובן, להפסיד את ההכנסות שניתן היה להרוויח. מחקרים שבוצעו על ידי ענקיות המסחר וולמארט ואמאזון גילו כי על כל 100 מילי-שניות של עיכוב בטעינת האתר לגולשים, הן מפסידות אחוז אחד של הכנסות. כאשר מדובר על חברות ענק שכאלה, מדובר בהרבה מאוד כסף שהולך לאיבוד בגלל פרק זמן כל כך קצר עד שאדם ממוצע כלל לא מבחין בו…

ואם לא די בכך, הרי שטעינה איטית של האתר פוגעת לא רק בהכנסות, אלא גם באפשרות של דירוג האתר בגוגל, מה שעשוי לתת יתרון תחרותי דווקא למתחרים שלו.

המסקנה: אחסון אתרים הוא לא המקום לחסוך. בבואכם לשכור חברת אחסון אתרים, ודאו כי יסופקו לכם כל התנאים האופטימליים שיסייעו לאתר שלכם להיטען מהר ככל האפשר. כל מילי-שניה חשובה.

צמצמו את מספר הבקשות הנשלחות לשרת

בכל פעם שמבקר נכנס לאתר שלכם, הוא מבצע פעולה המכונה "בקשה" מן השרת על מנת לקבל ממנו את המידע של האתר: תוכן, תמונות, גופנים מיוחדים, קבצי HTML, CSS או ג'אווה סקריפט. כל אלמנט כזה פירושו בקשה נפרדת מן השרת, וככל שהשרת צריך לטפל ביותר בקשות – מהירותו פוחתת. מכאן ברור שככל שיהיו פחות בקשות, כך מהירות הטעינה תעלה.

האם זה אומר שבכל אתר יש תכנים מיותרים שסתם תופסים שם מקום ומאלצים את השרת לטפל ביותר בקשות מן הנחוץ? יתכן שכן. גם אם בעל האתר לא הוסיף אלמנטים מיותרים בכוונה, יתכן שהמעצבים או המתכנתים עשו את עבודתם מבלי לקחת בחשבון את ההשפעה של תוצריהם על מהירות טעינת האתר.

הנה כמה דברים שכדאי לשקול לבצע:

  • מזגו מספר קבצי ג'אווה סקריפט לקובץ אחד.
  • מזגו מספר קבצי CSS לקובץ אחד.
  • במידת האפשר, ותרו על תוספים שמצריכים טעינת קבצי ג'אווה סקריפט ו/או CSS.
  • השתמשו בפונטים פשוטים במקום בתמונות
  • אל תשכחו את הלוכסן האחרון

מצאו את ההבדלים בין שתי כתובות האתרים הללו:

https://www.seolinks.co.il

https://www.seolinks.co.il/

שתי הכתובות הללו יביאו אתכם לאותו אתר בדיוק, אולם משך הזמן שיקח לכתובת הראשונה להיטען יהיה ארוך יותר בכמה מילי-שניות ממשך הזמן שיקח לכתובת השניה להיטען.

הסיבה היא שלחיצה על הכתובת הראשונה תגרום לשרת לחשוב שעליו לחפש קובץ כלשהו בשם example.com – ורק לאחר שהוא לא ימצא אותו, הוא יבין שמדובר בתיקיה. הכתובת השניה, לעומת זאת, תובן באופן מיידי על ידי השרת כתיקייה ולא כקובץ.

ההפרש בין משכי הטעינה של שתי הכתובות יהיה אמנם קצרצר, אך משמעותי. לכן, בכל פעם שאתם יוצרים קישור שמוביל אל עמוד באתר שלכם, בין אם כקישור פנימי בין עמודים בתוך האתר או כקישור מאתר אחר במסגרת בניית פרופיל קישורים חיצוני – ודאו שבסוף שורת הכתובת שאתם שותלים, אם לא מדובר בקובץ, מופיע אותו לוכסן קטן אך משמעותי שיכול לעזור לכם עם שיפור מהירות האתר שלכם.

שיפור מהירות האתר – אפשרו כיווץ קבצים בשרת

באופן כזה תוכלו לקצר באופן משמעותי את משך טעינת האתר, שכן קבצי HTML, CSS וג'אווה סקריפט ייטענו מן השרת הרבה יותר מהר כשהם מכווצים – ואז יפתחו באופן רגיל בדפדפן של הגולש. כל הדפדפנים המודרניים תומכים בפעולה זו, לכם נותר רק לוודא שהפעולה מתאפשרת בשרת שבו מאוחסן האתר שלכם.

אפשרו זיכרון מטמון

זיכרון מטמון (Cache) מאפשר לאלמנטים מסוימים בעמוד או באתר להישמר על גבי הדפדפנים של הגולשים על מנת שבפעם הבאה בה יבקרו באתר, או בעמוד אחר בו, אותם קבצים ייטענו מן הדפדפן שלהם ולא מן השרת, וכך יופחת העומס עליו. כך תוכלו לחסוך שברירי שניה יקרים, כשהדפדפן לא יצטרך לשלוח בקשות לשרת אלא לטעון חלק ניכר מן האלמנטים הנדרשים בעצמו.

שיפור מהירות האתר – מזערו משאבים

מזעור של קבצי CSS וג'אווה סקריפט מסיר מהם שטח לבן מיותר והערות שוליים, ובכך מצמצם את גודל הקבצים, מה שמקצר את משך הזמן שנדרש על מנת לטעון אותם. למרבה המזל אין צורך לעבור קובץ-קובץ ולבצע את הפעולה באופן ידני, שכן קיימים כלים שונים ברשת המבצעים זאת באופן אוטומטי, כגון התוספים לוורדפרס W3 Total Cache, WP Super Cache, ו-WP Rocket.

תכננו בתבונה את מה שמופיע מעל הקפל (Above-the-Fold)

תכנון נכון של האלמנטים המופיעים מעל הקפל, כלומר האלמנטים הראשונים שהגולש רואה מבלי שיצטרך לגלול בעזרת העכבר, עשוי ליצור מראית עין כאילו האתר כבר נטען במלואו, כאשר בפועל הוא ממשיך להיטען ברקע. על מנת לעשות זאת, יש למקם את האלמנטים הרצויים קרוב ככל האפשר לתחילת קובץ ה-HTML של העמוד, על מנת שייטענו ראשונים.

שיפור מהירות האתר – בצעו אופטימיזציה לקבצי המדיה

הואיל וברוב המכשירים הניידים מותקנת מצלמה איכותית, ומערכות ניהול תוכן מודרניות ניתנות לתפעול פשוט במובייל, מנהלי אתרים רבים נוהגים להעלות את התמונות לאתר ללא עריכה או שינוי – אולם באופן כזה נוצר מצב שבו מימדי התמונה ומשקלה הם גדולים הרבה יותר מן הצורך. במצב כזה, טעינת האתר הופכת לאיטית מאוד; במיוחד, למרבה האירוניה, עבור משתמשים הגולשים באתר באמצעות מכשירים ניידים.

אתר נחמד מאוד להקטין תמונות לחצו >> כאן באתר הזה תמצאו אפשרות להקטין תמונה ולבדוק את הגודל שלה תוך מספר שניות בודדות.

לאופטימיזציה של קבצי המדיה יש פוטנציאל לשפר באופן ניכר את מהירות טעינת האתר שלכם: הקפידו להעלות תמונות שמימדיהן ומשקלן מתאימים למימדי האתר שלכם. למשל, אם התמונה מוצגת ברוחב של 800 פיקסלים באתר שלכם, אין שום סיבה להעלות תמונות ברוחב 1600 פיקסלים. כמו כן תוכלו לעשות שימוש בכלים פשוטים על מנת לכווץ את משקל התמונות מבלי לאבד מאיכותן.

באשר לקבצי וידאו, השתדלו לבחור בפורמט שמשקלו הוא הנמוך ביותר (הפורמט הפופולרי ביותר הוא MP4); הקפידו על מימדי סרטונים שיתאימו למסכי המשתמשים, כווצו את משקלם, ובמידת האפשר העדיפו סרטונים קצרים על פני ארוכים והטמעת סרטונים מאתרים אחרים, כגון יוטיוב, על פני העלאתם לשרת של האתר.

האם ביצוע של שיפור מהירות טעינה פעם אחת מספיק?

אז לאחרונה התעסקתי מעט, שיפרתי css, הקטנתי תמונות והפלא ופלא >>

שיפור מהירות טעינה seolinks

 

האם זה מספיק? התשובה היא שצריך לעשות כל חודשיים שלשה תחזוקה לשיפור מהירות הטעינה.

בעת שיפור מהירות הטעינה באמצעות תוספים מעולים כמו WP ROCKET רצוי לבדוק את נראות האתר, לפעמים קוד לא איכותי ועדכני נהרס, והעיצוב משתנה

צרו עותקים של האתר ברשת אספקת תוכן (CDN)

שימוש ברשת אספקת תוכן (CDN) יוצר עותקים רבים של האתר שלכם על גבי שרתים שמפוזרים בכל העולם. כך, כאשר גולש מסוים שולח בקשות לשרת, הוא מקבל את המידע משרת שנמצא קרוב אליו מבחינה גיאוגרפית, ועל כן באופן הרבה יותר מהיר מאשר אילו היה שולח את הבקשה ומקבל את התשובה מן השרת במרחק פיזי רב.

כדאי לקרוא גם את המדריך אופטימיזציה לאתר – מדריך מלא לעבודת קידום אתרים On-Site

קידום אתרים בגוגל למעלה