כניסת לקוחות
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2017/03/phone.png 072-3310701
https://www.seolinks.co.il/wp-content/uploads/2021/02/globe-1.svg EN
אוטומציה בקידום אתרים זהירות או הזדמנות?
אינדוקס עמודים בגוגל

אוטומציה בקידום אתרים זהירות או הזדמנות?

השיווק הדיגיטלי מתקדם בצעדי ענק, וגם בעולם ה-SEO לא קופאים על השמרים. בדיוק כפי שיש תהליכים רבים בשיווק שאותם ניתן לבצע בצורה אוטומטית – כך ישנם גם תהליכי קידום אורגני שניתן לעשות במהירות וביעילות.

סיפור אישי

לאחרונה פנה אליי קולגה מוערך והציע לי אפשרות חדשה ומפתה – " יש לי מערכת שמייצרת תוכן אוטומטי וזול משמעותית לאתרים…" זו לא פנייה ראשונה מהסוג הזה, בעבר קיבלתי פניות נוספות של "יש לי מערכת רובוט שמקדמת את האתר.." " יש לי מערכת רובוטית שבונה פרופיל קישורים…"  ועל זה הדרך.

כלי אוטומטיים רבים מתיימרים להחליף עבודת קידום האם זה אפשרי? האם זה בכלל עובד? במאמר הבא אנסה לענות על השאלות ולציין מה הגישה שלי בעניין.

לא רק הוא פנה אליי אלה גם לקוח שלי (בעלים של חברה בתחום ההסעות) שמתעניין בתחום ושאל למה שלא נעשה אצלו באתר ניסוי.

אז מה בהצעה?

הטענה העיקרית שלו היא שאפשר להוזיל  את עלויות כתיבת התוכן לאתרי תמיכה ותשתית באמצעות שימוש במערכות אוטומטיות שיוצרות תוכן באמצעות בוטים וטכניקות שונות. האמת היא שעוד לא יצא לי לראות אתר בתחום ברמת קושי בינונית פלוס שבאמת מצליח להתקדם באמצעות תוכן אוטומטי ולכן החלטתי לעשות סדר בדברים ולהציג את תפיסת העולם שלי בנושא האוטומציות בשיווק:)

אוטומציה בשיווק (Marketing Automation) כבר מזמן אינה רק מילת באז, אלא תהליך שלם שמאפשר לבצע אינספור פעולות בצורה אוטומטית, מאחורי הקלעים ותוך חיסכון בזמן ובכוח עבודה. לדוגמה: שליחת מסרים אוטומטיים בהתאם למשפך השיווקי של המשתמש, והיכן הוא נטש את המשפך מבלי לבצע המרה.

זו הסיבה שקראנו למאמר "אוטומציה בקידום אתרים" ולא "קידום אתרים אוטומטי". הסוג הראשון הוא קצת יותר צנוע בהיקפו, ומעיד על שימוש בכלים שמטרתם לסייע לתהליך הקידום. הסוג השני נשמע יותר כמו תהליך רובוטי לחלוטין המבוצע בצורה אוטומטית בכל שלביו, שלמעשה לא קיים בפועל. אין באמת "קידום אתרים אוטומטי" שבו הכול מתבצע על ידי כלים או תוכנות, והמצב כיום קרוב יותר לאוטומציה נקודתית שמשתלבת בתהליך.

כמה אפשרויות בסיסיות לאוטומציה ב-SEO

בדיקת מיקומים

ראש וראשון לאוטומציות בתחום ה-SEO הוא האפשרות לבדוק מיקומים בתוצאות החיפוש. כלים לבדיקת מיקומים היו בין הראשונים בתעשייה, לצד כלים נוספים שהתפתחו מתוכם ומהווים כיום פלטפורמות SEO מקיפות.

בלי בדיקת מיקומים לא נדע היכן אנו עומדים ביחס להתחלה או לכל שלב אחר בתהליך הקידום. בדיקת מיקומים אוטומטית ניתן לקבל בדרך כלל רק בכלים בתשלום, כגון Rank Ranger, Zefo, כל יום ואחרים. כמובן שיש גם כלי בדיקת מיקומים בחינם, אך בדרך כלל הם מוגבלים בהשוואה לאלו הניתנים בתשלום.

כלי למעקב מיקומים

ניתוח נתונים

ככל שכלי האנליטיקס מתקדמים עם חלוף השנים, כך מוצעות לנו אפשרויות אוטומציה רבות יותר. נתחיל עם העובדות הפשוטות – מרגע שאנו מציבים קוד אנליטיקס כלשהו בנכס, מתבצעת מדידה אוטומטית של עשרות ואף מאות פרמטרים: כניסות, צפיות דף, זמני שהייה וכן הלאה.

מעבר לכך, גוגל מציע כיום מספר אפשרויות שימוש בכלים אוטומטיים. לדוגמה, קמפיינים בגוגל אדס נעים אל עבר אוטומציה מוגדלת ככל שחולף הזמן. התאמת הביטויים לקמפיינים, המלצות אופטימיזציה, קביעת בידים, קמפיינים חכמים וכן הלאה – כל אלו מבוצעים כיום ב"יד מסתורית" מאחורי הקלעים. מעבר לכך, גוגל אנליטיקס כולל גם חלק של תובנות שאותן הוא מציע למנהל החשבון כדי לשפר ביצועים. כאן המקום לציין שגוגל אנליטיקס 4 נסמך כיום על בינה מלאכותית הרבה יותר מאי פעם.

אופטימיזצית תגי מטא

כאשר מדובר באתרים קטנים של כמה עשרות או מאות עמודים, בסופו של דבר נגיע לכולם בזמן סביר ונוכל לבצע אופטימיזציה ידנית בכל תגי המטא. אבל מה קורה כאשר מדובר באתרים גדולים, של אלפי עמודים ומעלה? ומה קורה אם מדובר בעמודי מוצרים, שבאים והולכים לפי טרנדים או מבצעים – האם נשקיע כל כך הרבה זמן בעבודה ידנית, על עמודי מוצר שעוד חודש אולי לא יהיו שם?

באתרי ענק רוב הסיכויים שלא נוכל לבצע אופטימיזצית תגי מטא בזמן סביר. כלים כגון תוסף Yoast יכולים לסייע לנו בכך על ידי יצירת כללים אוטומטיים לכתיבת טייטלים ותיאורים, בעמודים בהם התגיות הללו חסרות.

בהגדרות התוסף ניתן לקבוע סניפטים אוטומטיים עבור פוסטים, עמודים, עמודי ארכיון וכן הלאה. דבר כזה חוסך לכם התעסקות מיותרת באלפי עמודים, שככל הנראה תבזבזו עליהם זמן עבודה יקר.

תוסף יואסט

בדיקת בריאות האתר (SEO Audit)

אתרי אינטרנט עשויים להיות מלאים בכל מיני "באגים" שמשפיעים לרעה על תהליך הקידום האורגני. כדי למצוא אותם צריך לעבור עמוד-עמוד, ובינינו – זה ממש לא בשבילנו.

טוב שיש כלים אוטומטיים שעושים את זה עבורנו. חלקם אוטומטיים וחלקם לא, אבל כולם יכולים לעזור לנו לאתר בעיות לצורך תיקון. רוב פלטפורמות ה-SEO הקיימות כיום כוללות גם רכיב של בדיקת אתר. הן מסוגלות לסרוק אלפי עמודים, ולספק דוחות מקיפים אודות דברים הדורשים תיקון ומענה.

אופציה נוספת לביצוע בדיקת אתר קיימת בתוכנת הצפרדע (Screaming Frog), למרות שהיא אינה מאפשרת בדיקות אוטומטיות. הצפרדע מספקת מבחר תובנות עצום, ולא נוכל להיכנס לכולן במאמר הנוכחי. רק נציין שתוכלו לדעת האם צריך לתקן טייטלים, תיאורים, כותרות H, קנוניקל, גודל תמונות, קישורים שבורים או הפניות מיותרות וכן הלאה. שווה בהחלט, במיוחד אם אתם משתמשים בגרסה בתשלום.

כלי הצפרדע

מעקב קישורים

כל קישור נכנס עבור האתר הושג ככל הנראה במאמץ לא קטן, ומומלץ מאוד לעקוב אחריו כדי לוודא את קיומו גם בהמשך. מדוע? כי באינטרנט כמו באינטרנט, אתרים באים והולכים, שרתים קמים ונופלים וקישורים מוסרים כלאחר יד – אם בטעות ואם בכוונה תחילה.

אז כדי שלא יהיה לכם ספק האם הקישור ההוא שהשגתם לפני שנה עדיין קיים באתר ההוא, כדאי מאוד להשתמש בכלים למעקב אחר קישורים. בפלטפורמות ה-SEO העיקריות יש כבר כלים כאלה, שפשוט מתריעים לנו מה מצב הקישור – האם הוא תקין, הפך פתאום ל-nofollow, הוסר לחלוטין או שקרה משהו אחר. לחילופין אפשר גם לבנות קובץ אקסל פשוט שיבצע את המעקב בחינם.

יצירת קישורים פנימיים

יצירת קישורים פנימיים מגוף התוכן היא בעלת חשיבות עליונה בכל קמפיין SEO. אומנם בדרך כלל ההמלצה היא לעשות זאת ידנית בכל העמודים הרלוונטיים… אבל מה קורה כאשר מדובר באלפי עמודי תוכן או יותר?

בדיוק כמו בסעיף תגי המטא, גם פה לא תמיד תוכלו לעשות זאת בזמן סביר, ותידרשו לבזבז שעות עבודה רבות על משהו שיכול להתבצע אוטומטית. במקום זאת אפשר להשתמש בתוספי וורדפרס המיועדים ספציפית למשימה של יצירת קישורים פנימיים.

מורידים ומתקינים את התוסף, ולאחר מכן מגדירים אילו תכנים ישמשו להוצאת קישורים ובאילו ביטויים. בדרך כלל ניתן לבחור בביטויים מתחלפים כדי לשמור על גיוון בטקסט העוגן, אך מומלץ לברר זאת מראש. לא כל התוספים יאפשרו זאת.

אפשרויות אוטומציה נוספות

מעבר לאפשרויות שהוצגו כאן, ניתן למעשה ליצור תהליכים אוטומטיים נוספים בהתאם לצורך. לדוגמה – מערכת כגון זאפייר יכולה להתממשק עם מגוון רחב של כלים נוספים, ולחסוך לנו זמן עבודה רב במגוון משימות. ניתן לעקוב אחרי אזכורים באמצעות התראות גוגל. ניתן להפיץ תכנים ופוסטים ברשתות חברתיות וכן הלאה.

מתי לא כדאי להשתמש באוטומציות SEO

כתיבת תוכן

נתחיל מהעובדה הפשוטה שתוכן ניתן לכתיבה בצורה אוטומטית כבר שנים רבות, ויש לא מעט שמשתמשים באפשרויות הללו גם לקידום האתרים שלהם (ספינרים מסוגים כאלה ואחרים, שלוקחים מאמר אחד ו"מסובבים" את התוכן שלו ליצירת כמה מאמרים באותו נושא). למעשה יש בוטים שכותבים כיום גם כתבות עיתונאיות, בלי שבכלל מרגישים את ההבדל.

אז מדוע הצבנו את הסעיף הזה באוטומציות הלא מומלצות? כי נכון לעכשיו אין תחליף ליכולת האנושית, וכמעט תמיד עדיף שבן אנוש יכתוב את התוכן. מעבר לכך, חברת גוגל אוסרת על שימוש במניפולציות אוטומטיות לצורך קידום אתרים, בין היתר גם תוכן אוטומטי, ויש להניח שהיא גם בעלת יכולת מסוימת לגלות דברים שכאלה.

תרגום

אותם דברים שתקפים לגבי תוכן, תקפים גם לגבי תרגום של תוכן. אם השתמשתם אי פעם במתרגם של גוגל, ודאי חזיתם בעצמכם בכל מיני "מפלצות" לא טבעיות שנוצרו בתהליך התרגום האוטומטי.

כמו בסעיף הקודם, גם כאן אל תוותרו לעצמכם ופשוט תרגמו את התכנים בצורה מקצועית על ידי בן אדם שזו מומחיותו. נכון להיום שום מכונה לא תגיע לרמת התרגום הזו, וחבל שגוגל תאפס את ערך העמודים שלכם בגלל תרגום קלוקל.

בניית קישורים

יש לא מעט תוכנות וכלים ייעודיים ליצירה, להפצה ולהטמעה של קישורים במרחבי הסייברספייס: SE Nuke, Scrapebox, Xrumer ורבים נוספים. אין ספק שמפתה מאוד להשתמש בהם, כי סך הכול מדובר כאן בחיסכון משמעותי בזמן, בעלויות ובכוח אדם בהשוואה לבניית קישורים ידנית.

הבעיה היא שכלים מהסוג הזה יודעים להשחיל קישורים בעיקר במקומות בעלי תועלת קטנה מאוד עד אפסית, כגון פורומים, קבוצות פייסבוק, תגובות באתרים / בבלוגים וכן הלאה. כל מי שיש לו אתר עם אפשרות לתגובות או טופס צור קשר, ראה במהלך חייו מספיק קישורים מהסוג הספאמי הזה (בדרך כלל עם תגובות לא רלוונטיות, קישורים למקורות מפוקפקים וכן הלאה).

גם אם תעשו זאת בצורה מתונה ומדודה באמצעות הכלים האוטומטיים, בלי כל הספאם שקישורים מהסוג הזה מביא איתו בדרך כלל – תידרשו להשקיע לא מעט עבודה. כבר עדיף להשקיע את הזמן ואת הכסף שלכם בבניית קישורים ידנית ומחושבת באתרי תוכן, חדשות וכן הלאה.

קניית צפיות / לייקים / עוקבים

אומנם זה לא קשור ישירות לקידום אורגני, אבל לנתונים הללו בהחלט יש השפעה עקיפה גם על SEO (בין היתר). כיום ניתן לקנות ולזייף כמעט כל סוג של אינטראקציה אנושית עם מרחבי הדיגיטל, ואין ספק שלעיתים רבות זה גם עובד.

לדוגמה, רכישת צפיות ביוטיוב ככל הנראה תעבוד לכם מצוין ותגדיל את החשיפה שלכם. אבל רכישת עוקבים בפייסבוק או באינסטגרם, ככל הנראה לא תסייע בדבר – וזאת מכיוון שבדרך כלל מדובר בעוקבים מזויפים ולא אמיתיים, שאינם מגיבים לפוסטים ולתכנים שלכם.

מה שיקרה הוא שיהיו לכם 100 אלף עוקבים שקניתם, אבל בקושי 2 או 3 לייקים ותגובות בכל פוסט. היחס הלא הגיוני הזה בין עוקבים לאינטראקציה, מהווה מדד לפרופילים מזויפים או כאלה שרכשו את העוקבים שלהם.

רגע לפני סיום

אין ספק שיש עוד אינספור דוגמאות ואפשרויות לאוטומציה בתחום ה-SEO, כיד הדמיון והצורך העולה מן השטח. החוכמה היא תמיד להבדיל מתי התהליך האוטומטי הוא על תקן של קידום לבן או אפור, ומתי הוא כבר חורג לקידום השחור שעלול להכניס את האתר שלכם לבעיות בהמשך.

כבעלים של חברה לקידום אתרים, אני תמיד מחפש כלים אוטומטיים לייעל ולשפר את הריווחיות בפרויקט קידום אתר, במיוחד בעידן זה שיש הצעות זולות בשוק שמטשטשות את ההשקעה וההיבדל בין קידום איכותי של אתר למקומות הראשונים לבין הבטחות זהות שמבלבלות את הלקוח.

בהצלחה!

 

קידום אתרים בגוגל למעלה

בעל אתר/מקדם?
קבל/י דוח בחינם

ייעוץ בוואטסאפ