כניסת לקוחות
Phone Link Icon 072-3310701
Lang Icon EN
מדריך עימוד באתרים: איך לוודא שהעימוד לא פוגע בקידום האתר
מדריך עימוד באתרים

מדריך עימוד באתרים: איך לוודא שהעימוד לא פוגע בקידום האתר

מה זה בכלל עימוד?

המונח "עימוד" (Pagination) בהקשר לאתרי אינטרנט, פוגש אותנו במספר מקומות: תצוגת פריטים בקטגוריות מוצרים, תצוגת מאמרים בעמודי ארכיון מסוגים שונים, גלריות כאלה ואחרות וכן שרשורי דיונים בפורומים.

מדוע זה קורה? מכיוון שבשלב כלשהו בגדילתו של אתר, מתעורר הצורך לפצל את התכנים לאורך כמה וכמה עמודים כדי לא לפגום בחוויית השימוש. אחרת נגיע למצב של עמוד אחד ארוך מאוד, עם גלילה עד הרצפה… ואת זה אנחנו ממש לא רוצים.

כן כן, כולכם מכירים את זה שנוצרים לכם הרבה עמודים בפקודת SITE שאינם כלולים באינדוקס, עמודים שלמעשה הם דפדוף של היררכיית בלוג, מוצרים וכיוצא בזה, כאשר נשאלת השאלה איך נכון לבנות את הדברים באופן שישפיע בצורה חיובית, בשירות קידום אורגני בגוגל חשוב לתכנן בקפידה את מבנה העמודים הנ"ל.

תפקידנו כאנשי SEO הוא לעזור למנועי החיפוש לסרוק ולהבין את היחס בין סוגי העמודים הללו, כך שהרלוונטיים ביותר הם אלו שיאנדקסו ויוצגו בסופו של דבר.

איך עימוד עלול לפגוע בקידום של אתר

בניגוד למה שאולי תחשבו, עצם קיומו של עימוד אינו פוגע במאמצי ה-SEO. רק כאשר העימוד מתקיים בצורה לא נכונה, עלולות להתעורר בעיות. לדוגמה:

כפילות תוכן

כפילות תוכן עלולה לקרות רק אם העימוד מוצג בפורמט שגוי, כגון יותר מעמוד אחד של view all או דפי עימוד ללא קנוניקל תקין. עוד בעיה תתעורר אם בטעות נוצר עמוד page=1 במקביל לעמוד המקורי. אבל גם אם לדוגמה יש לכם אותן כותרות H1 ותגיות מטא תיאור בכל העימודים, התוכן עדיין משתנה ולכן זו אינה כפילות.

תוכן דל

תוכן דל עלול להיווצר אם פיצלתם תכנים או גלריות על פני עמודים רבים מדי, ובכך נשאר תוכן דל מדי בכל עמוד בנפרד. אם נקפיד שבכל עימוד בנפרד יהיה מספיק תוכן כדי ליצור UX סביר ומעלה, לא נצטרך לדאוג לבעיות תוכן דל.

דילול סיגנלים הדרושים לקידום

בגדול זה נכון. עימוד מחלק את התוכן על פני יותר עמודים, ובכך מדלל את מיץ הקישורים (פייג' ראנק) ושאר סיגנלים חיוניים. למרות זאת, אם נקפיד להשתמש בעימוד רק באזורים בהם דפים בודדים עלולים לפגוע בחוויית השימוש, נוכל לדלג מעל המשוכה הזו (לדוגמה: דפי קטגוריה באתרי מסחר).

דפי תוכן יכולים להשתרע על פני 2,000 או 4,000 מילים בלי בעיה; אבל דפי מוצרים, למשל, צריכים להיעצר מתישהו – הן כדי למנוע זמן טעינה גדול מדי והן כדי לאפשר למשתמש לראות את העיקר מבלי לגלול עד לרצפה.

בזבוז תקציב הזחילה

אם מאפשרים למנועי החיפוש לזחול דרך עימודים, אכן נוצר מצב של בזבוז תקציב הזחילה. לפעמים זה בסדר, כגון מצבים בהם נרצה שגוגל יגיע לעומק האתר ויסרוק כמה שיותר תכנים. אבל אפשר למנוע זאת על ידי הצבת תגי קנוניקל או שימוש בפקודת disallow בקובץ רובוטס.

מה לעשות

לפניכם כמה כללים ליצירת עימוד תקין וידידותי לקידום אתרים:

שימוש בקישורים מסוג ahref

כדי שמנועי חיפוש יצליחו לזחול ולעבור בין קישור אחד לשני, כל קישור חייב להיות מהסוג שכולל את אלמנט a href בקוד. הימנעו משימוש בקישורי ג'אווה סקריפט לסוגים, וזאת מכיוון שהם יוצרים מיסוך שמנועי חיפוש פחות מבינים.

שימוש בתגי prev, next

אומנם גוגל הצהירה רשמית במרץ 2019 שהיא אינה מתייחסת יותר לתגי previous, next (ואף ממליצה על עמודים בודדים ללא עימוד, מכיוון שכך ממליצים מחקרים בנושא); אבל זה לא חוק נוקשה. גם דפים המחולקים באמצעות עימוד הם בסדר, כל עוד זה משרת את צורכי המשתמשים – כך מסייגים בגוגל.

מעבר לכך, אנליסט גוגל גארי אילייס גם הוא סייג את ההודעה הרשמית – ואמר שעדיין עדיף להשתמש בתגי prev, next בכל מקרה. זאת למרות שגוגל כבר חכם מספיק כדי לדעת איך למצוא את הדף הבא בתור (ובואו לא נשכח שיש גם מנועי חיפוש אחרים, פחות חכמים – במיוחד אם מקדמים בחו"ל).

תגי קנוניקל

בכל עמוד המשמש כעימוד – יש לכלול (בנוסף לתגי prev, next שצוינו קודם) גם תג קנוניקל המפנה אל העמוד עצמו. לדוגמה, אם אנו נמצאים בעימוד מספר 3 של הבלוג / עמוד הקטגוריה, כך צריך להיראות התיוג הנכון: קנוניקל אחד, prev אחד ו-next אחד.

<link rel="canonical" href="https://www.website.co.il/blog/page/3/" />

<link rel="prev" href="https://www.website.co.il/blog/page/2/" />

<link rel="next" href="https://www.website.co.il/blog/page/4/" />

פרמטרים נוספים צריכים להיכלל רק בתגי prev, next – אבל לא בתג הקנוניקל של העמוד. בצורה כזו אנו "מאותתים" למנועי החיפוש שיש קשר מסוים בין כל הדפים הללו – אחד הוא המקור והאחרים מסמנים מי בא לפניו ומי בא אחריו.

טעויות שחובה להימנע מהן בהקשר הזה:

  • הצבת אלמנט link בתוכן המוגדר body בקוד העמוד. אלמנטים מסוג לינק נתמכים במנועי חיפוש רק אם הם מוצבים בחלק של ה-head בקוד.
  • הצבת תג prev או תג next בעמוד הראשון בסדרת העימודים. תגים אלו מוצבים אך ורק בעמודים שאחרי העמוד הראשון.
  • שימו לב לתגי הקנוניקל בעמוד הראשון בסדרה. בעמוד השני, תגית prev אמורה להפנות לקנוניקל הראשי – לא ל- page=1 בטעות.

רוצים להימנע מטעויות? תוסף יוסט או Rank Math עושים זאת אוטומטית באתרי וורדפרס.

שימוש בהערות רלוונטיות

ג'ון מולר ציין שגוגל מתייחס לכל עימוד כאל עמוד נפרד, לא משנה שהוא בעצם מגיע כחלק מ"חבילת עמודים" אחת. זה אומר שלמעשה כל עימוד יכול להתחרות בכל עימוד אחר – וגם בעמודים עיקריים.

כדי למנוע מצב שגוגל מעדיף דווקא את העימודים הפנימיים ולא את העמוד הראשי בכל סדרה, מומלץ לשלב בכל עימוד ציון רלוונטי. לדוגמה – אם העמוד הראשון נראה כך:

 

העימוד השני בסדרה ייראה כך:

זה לא נראה אופטימלי לקידום, אבל זו בדיוק המטרה בעצם. אנחנו רוצים שהעימודים המשניים לא יאפילו על העמוד העיקרי בכל סדרה – ולכן מומלץ שהתגיות יעברו דה-אופטימיזציה.

אם בכל זאת עימוד משני מצליח לתפוס את מקומו של עמוד עיקרי בגוגל, נסו את הטיפים הבאים:

  • דה-אופטימיזציה לכותרת H1 בעמוד.
  • הוספת תוכן רלוונטי ושימושי בעמוד הראשי בסדרה, אבל לא בעימודים המשניים (לא תמיד זה אפשרי).
  • הוספת תמונה רלוונטית שעברה אופטימיזציה (שם תמונה, אלט וכו') בעמוד הראשי, אבל לא בעימודים המשניים (אותה הערה כמו קודם).

לא לכלול עימודים במפת אתר

אומנם העימודים המשניים חשובים ואכן ניתנים לסריקה, אבל הם לא מספיק חשובים כדי להיכלל במפת האתר (מהסיבה שצוינה לעיל – כדי לא להאפיל על העמוד העיקרי בסדרה). כמו כן הם לא אמורים לאכול לנו את תקציב הזחילה, ולכן יש לוודא שהם לא מופיעים במפות האתר שלנו.

טיפול בפרמטרים בקונסולת גוגל

לאחרונה הודיעה גוגל שלוח הבקרה של הפרמטרים יימחק מהקונסולה, כך שהאופציה הזו עומדת להיעלם. למרות זאת – כדאי לדעת שפעם אפשר היה לבחור לאילו פרמטרים גוגל כן יתייחס ולאילו לא.

מה לא לעשות

מיתוסים שגויים ודברים שכדאי להימנע מהם:

לא לעשות דבר

אומנם גוגל הצהירה שהמנוע מספיק חכם כדי לדעת מתי מגיע העמוד הבא, אבל אם נסמוך רק על גוגל אנחנו עלולים להמר על הצלחת ה-SEO באתר. עדיף תמיד לבדוק את המצב הקיים, ולבצע התאמות בהתאם להמלצות שצוינו בסעיפים הקודמים.

קנוניקל לעמוד View All

עמוד "צפה בכל" מיועד כדי להציג את כל התוכן הקיים בתוך הסדרה, תחת אותו URL. אחת הטענות גורסת שקנוניקל שמפנה לעמוד הזה, יאותת למנועי החיפוש שכל העימודים נובעים מהעמוד הנ"ל.

אז למה לא להציג מלכתחילה את עמוד "צפה בכל", ובכלל להסתבך עם עימודים משניים? התשובה פשוטה: כי לא תמיד ניתן להבטיח שעמוד אחד שכולל הכול ישרת את החוויית השימוש הטובה ביותר (במיוחד אם יש מאות או אלפי מוצרים פר קטגוריה).

המשמעות היא שעמוד "צפה בכל" אינו משרת את מיטב האינטרסים, ועדיף לא לכלול אותו בתגי הקנוניקל בשום מקרה. כמו כן, אם תציבו גם את "צפה בכל" וגם את prev, next באותו עימוד – לא תגדירו בכך שום העדפה, ומנועי החיפוש עדיין יאלצו להגדיר עמוד מועדף לשיקולם.

קנוניקל לעמוד הראשון בסדרה

עוד טעות שהרבה עושים היא להציב קנוניקל שמפנה לעמוד הראשון בסדרת העימודים. זה לא משרת שום מטרה, ובמקביל עלול גם לפגוע בקידום האורגני. הפניה לעמוד הראשי מכל העימודים המשניים, עלולה לגרום למנועי החיפוש לחשוב שיש רק עמוד אחד באתר עם התוכן הנ"ל.

תג noindex בעימודים משניים

תגי רובוטס noindex בעימודים משניים, עלולים לפגוע בקידום בשתי דרכים עיקריות:

  • התעלמות מסיגנלים חיוניים הדרושים לקידום של עמודים נוספים.
  • בסופו של דבר מנועי החיפוש יתעלמו גם מהקישורים בעמוד כזה, למרות שהתיוג הוא noindex,follow מלכתחילה.

גלילה אינסופית או "טען עוד"

כל אחת מהאפשרויות הללו מציעה אופציה כלשהי לצפייה בתוכן – או טעינה אוטומטית ככל שגוללים למטה, או כפתור "טען עוד" שפועל רק אחרי קליק.

למרות שמדובר בחוויית שימוש טובה בהחלט, מבחינת SEO זה לא העיפרון הכי חד בקלמר. למרות שלגוגל יש יכולות מכובדות, לא תמיד הוא יצליח לרנדר התנהגות משתמש כגון גלילה מתמשכת או לחיצה כדי לטעון עוד תוכן.

בגדול גוגל מעדיף שהכול יוצג בעמוד בסיום הטעינה, ולכן עדיף לחלק את התוכן בצורה אחרת – באמצעות עמודים ממוספרים, נפרדים וניתנים לסריקה, כפי שהוצג במאמר זה: 1, 2, 3 וכן הלאה.

אפשר לשמר את הגלילה האינסופית באמצעות קוד JS בצורה הבאה: https://scrollsample.appspot.com/items

ניתן לראות שככל שגוללים למטה, כתובת העמוד משתנה בהתאם ומציגה בכל פעם עימוד חדש: 2, 3, וכן הלאה.

חסימת זחילה / אינדוקס

כדי ליישם את השיטה הזו, ניתן להשתמש בכמה פורמטים:

הצבת nofollow בכל מקום באתר בו יש קישור לעימוד משני (מסובך).

שימוש בפקודת disallow גורפת בקובץ רובוטס (נקי ומהיר).

אומנם כך תשמרו על תקציב הזחילה, אבל במקביל תגרמו לעצמכם בעיות בקידום: מניעה של העברת סיגנלים מתוך עימודים משניים אל כל חלקי האתר; מניעה של העברת מיץ קישורים מהעימודים המשניים לעמוד הראשון בכל סדרה; מניעת גילוי הדפים העיקריים על ידי גוגל.

במקרה הזה אין המלצה מסוימת ועליכם לגבש שיטת פעולה המתאימה לאתר ולמצבו.

בדיקת ביצועים בעימודים משניים

כדי להבין איך העימוד שיצרתם משפיע על הביצועים, תוכלו לבדוק לוגים בשרת, פקודת site במנועי חיפוש (כדי לוודא מה מוצג ומה לא), דוח ביצועים בקונסולת גוגל (האם מוצגים עימודים בתוצאות ומה ביצועיהם) וכן בגוגל אנליטיקס (סינון לפי עימודים משניים).

בהצלחה!

קידום אתרים בגוגל למעלה
מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?