עיצוב אתר מחדש

עיצוב אתר מחדש: איך לשמר ולשפר את הדירוג בגוגל

מתיחת פנים לאתר אינטרנט היא הזדמנות לשפר את תהליך קידום האתרים שלו, את שיעורי ההמרה והשיווק הדיגיטלי באופן כללי. מצד שני, השינוי יכול גם להיות אסון פוטנציאלי: אם לא מתבצעים צעדים מסוימים כדי להבטיח מעבר חלק מן האתר הישן אל האתר החדש, אתם עלולים לפגוע בכל מה שהשגתם עד כה מבחינת קידום אתרים.

בהמשך יפורטו כל השיקולים שכדאי לקחת בחשבון בעת עיצוב אתר מחדש, על מנת לוודא שהדירוג שלו בגוגל אינו נפגע; ולמעשה, זוהי גם הזדמנות לנצל אפשרויות חדשות על מנת לנסות ולשפר את הדירוג.

עיצוב מחדש של אתר בהיבט קידום אתרים

לשמירה על הדירוג בגוגל ועל התנועה האורגנית הנכנסת לאתר במהלך עיצוב האתר מחדש (ובאופן אידאלי גם שיפור בכל הפרמטרים הרלוונטיים) יש שלושה מרכיבים: ראשית, חשוב להבין מה בדיוק עובד לכם כרגע מבחינת קידום האתר; שנית, יש להכיר בעיות נפוצות העשויות להיגרם כתוצאה מתהליך של עיצוב מחדש; ושלישית, יש לתכנן באופן מפורט את כל השינויים שיחולו באתר החדש.

בנוסף כדאי לבצע חשיבה באשר לנקודות החולשה שלכם מבחינת קידום אתרים, משום שכך יקל עליכם לזהות תחומים טעוני שיפור באתר החדש. באופן כללי מוטב לכוון גבוה ככל האפשר: למה להסתפק בשימור המצב הקיים, אם אפשר לשפר אותו באופן משמעותי?

  • מה עובד כרגע?

אם אתם מריצים תהליכים של קידום אתרים, סביר להניח שיש לכם מושג כללי באשר לאילו טקטיקות עובדות עבורכם טוב יותר או פחות: מילות מפתח ונושאים שמדורגים במקומות גבוהים, עמודים שמושכים אליהם תנועת גולשים אורגנית גבוהה וכן הלאה. מדובר במידע יקר ערך שצריך להישאר בתודעתכם גם כאשר אתם מתחילים לתכנן אסטרטגיית קידום אתרים לאתר החדש.

  • בעיות נפוצות

לעיצוב אתר מחדש יכולות להיות סיבות רבות ושונות, החל ממיתוג מחודש ועד להטמעת טכנולוגיה מתקדמת שתשפר את התנועה הנכנסת ואת יצירת הלידים. מה כבר יכול להשתבש? ובכן, אלה הבעיות הנפוצות האופייניות:

  • תוכן מוסר, משתנה או מתווסף בטעות
  • תוכן משנה את מיקומו בתוך היררכיית האתר
  • כתובות URL עשויות להשתנות
  • חלקים חדשים יכולים להתווסף לאתר
  • קישורים פנימיים עלולים להשתנות
  • דומיין, תת דומיין או פרוטוקולים יכולים להשתנות

כל אחת מן הבעיות המוזכרות לעיל עלולה לפגוע בדירוג או בתנועה האורגנית שלכם. על אחת כמה וכמה כאשר חלק מן הסיבות הללו מתרחשות במקביל, קשה יותר לאתר את שורש הבעיה שמובילה לפגיעה בביצועים של האתר שלכם.

באופן כללי מומלץ שלא לבצע יותר מדי שינויים במקביל על מנת לא לסבך את השינוי עוד יותר. כך למשל מומלץ שלא לעצב מחדש את האתר, לשנות את תכניו ולהחליף לו את הדומיין בבת אחת, אלא לעשות זאת שלב אחר שלב.

  • מה נשתנה?

כשאתם כבר יודעים מה עובד טוב ומה עלול להשתבש, אתם יכולים לבחון את המטרות של האתר החדש. זאת כשאתם לוקחים בחשבון את שעליכם לשמר את הדירוג והתנועה הקיימים ולשאוף לשפר אותם. באופן אידאלי, בשלב זה כבר תהיה לכם מפת אתר של האתר החדש כך שתוכלו להשוות בינו לבין האתר הישן ולמפות את השינויים הצפויים.

איך לעבור לעיצוב החדש באופן אופטימלי?

.עם מעט תכנון מראש, לא אמור להיות מסובך במיוחד להימנע מאסונות קידום אתרים ולשמור על נראות האתר במנועי החיפוש. אבל כדי שתוכלו להיות קצת יותר בטוחים שהתהליך יעבור בשלום, להלן צ'קליסט קצר שיוכל לסייע לכם במשימה:

  • אל תמהרו להיפטר מהאתר הישן. תמיד טוב שיש רשת ביטחון ליפול עליה, לכל צרה שלא תבוא. לכן, במידת האפשר, שימרו את האתר הישן בכתובת זמנית כלשהי, ורק ודאו שהוא לא נסרק על ידי רובוטים של מנועי חיפוש.
  • שמרו את המידע הנסרק מן האתר הישן, גם אם הוא נמצא בכתובת זמנית. תוכלו לעשות בו שימוש עתידי, לכל מקרה.
  • אל תתקנו מה שאיננו שבור. במיוחד לגבי כתובת URL, אם אפשר להותיר משהו על כנו, מוטב שתעשו זאת. ככל שתשנו מעט יותר, כך קטן הסיכוי שתעשו טעויות. בצעו רק שינויים שיש להם מטרה מוגדרת.
  • הפניות 301 הן המשימה הראשונה שצריכה לעמוד בפניכם, כאשר כל כתובת URL ישנה צריכה להפנות לכתובת המקבילה החדשה. עם זאת, בעת עיצוב אתר מחדש, מוטב להשאיר תוכן באותן כתובות URL.
  • תוכן: אם יש לכם עמודים באתר הישן שבהם התוכן פועל היטב, מוטב לשנותם מעט ככל האפשר (ועדיף לא לשנותם כלל). יהיו לכם הרבה הזדמנויות לשנות את התוכן בביתו החדש מאוחר יותר, לאחר שהוא כבר התאנדקס ודורג, אבל בשלב זה מוטב למזער את מספר השינויים באתר.
  • סריקת האתר הישן תאפשר לכם לייצא בקלות את כל האלמנטים החשובים באתר עצמו על מנת לבצע אופטימיזציית און-פייג' (On-Page): כותרות עמודים, תיאורי מטא וכדומה. גם במקרה הזה מומלץ לשנות כמה שפחות, אלא אם כן מדובר בשיפורים משמעותיים.
  • עדכנו את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר שלכם. בדקו אילו אתרים שולחים אליכם גולשים דרך גוגל אנליטיקס או כלים אחרים של קידום אתרים, ופנו אל מנהלי האתרים בבקשה שיעדכנו את הקישורים בקצה שלהם. אם יסכימו ויעדכנו – מה טוב, שהרי קישורים כאלה יסייעו לאתר החדש להתאנדקס במהירות. אם לא, זה לא כל כך נורא, משום שאמורה להיות לכם גם הפנייה 301 כגיבוי.
  • שימו לב גם למבנה הקישורים הפנימיים שלכם, וגם כאן המידע הנסרק מן האתר הישן יכול להיות שימושי. אם יש לכם עמודים שבעבר היו להם עשרות קישורים פנימיים אבל כיום כמעט ואינם מקושרים, יתכן שהדירוג שלכם במנועי החיפוש ייפגע.
  • עדכנו את מפת האתר שלכם והגישו אותה לגוגל ולבינג, כדי שמנועי החיפוש יבינו את מהות השינויים באתר שלכם מהר ככל האפשר.
  • עקבו אחר הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש. באופן טבעי אפשר לצפות לכך שיהיו מספר תנודות, אולם בדרך כלל בתוך חודש לכל היותר מן המעבר אתם אמורים לחזור למצב ההתחלתי. באתרים גדולים יותר, יתכן שיקח יותר זמן עד שמנועי החיפוש יצליחו לסרוק לעומקם של עמודים מסוימים, לכן התאזרו בסבלנות.
  • עקבו אחר התנועה האורגנית לאתר שלכם. הואיל ואינכם יכולים לבצע מעקב מדויק על כל מילת חיפוש אפשרית שמביאה לכם תנועת גולשים, עקבו אחר התנועה האורגנית לאתר שלכם על מנת לוודא שהנתונים משתפרים.
  • בדקו את האתר מבחינה טכנית, על מנת לחפש באופן אקטיבי את הבעיות במקום להמתין שהן יצוצו מעצמן. לשם כך תוכלו להשתמש בכלי קידום אתרים דוגמת Screaming Frog, וברגע שתמצאו בעיה טכנית שעלולה להשפיע לרעה על האתר – טפלו בה ללא דיחוי.
  • הכלי ההולך ומשתפר של גוגל, Google Search Console, יספק לכם תובנות יקרות ערך הישר מגוגל על מנת שתוכלו לאבחן את האתר שלכם ביתר קלות ואפקטיביות. השתמשו בתובנות הללו בתבונה!

סיכום

אז איך מעצבים אתר מחדש תוך שמירה על דירוגו בגוגל?

  • בודקים מה עובד באתר הקיים
  • מבינים אילו תחומים ניתנים לשיפור
  • מתכננים היטב את האתר החדש
  • מפנים את הכתובות הישנות לחדשות באמצעות הפנייה 301.
  • עוקבים בתשומת לב אחר התוצאות

התהליך של עיצוב אתר מחדש הוא הזדמנות נהדרת לשפר את דירוג האתר במנועי החיפוש ואת שיעורי ההמרה. עם זאת, אתרים שנהנים מתנועת גולשים אורגנית גבוהה צריך לבצע את התהליך בתשומת לב וזהירות מירבית על מנת שלא לפגוע בעמוד התווך של התנועה שלהם. מעקב אחר ההוראות שפורטו לעיל עשוי לסייע שהשינוי היחיד בביצועים שלכם יהיה חיובי.

קידום אתרים בגוגל למעלה