קידום האתר לא מצליח

קידום האתר לא מצליח – מי אשם?

לקוחות בדרך כלל מצפים ממומחי קידום אתרים שיחוללו פלאים עבור האתר שלהם. הם רוצים לראות תנועת גולשים מוגברת, נפח מכירות גדול ושורת רווח נאה – ואם קידום האתר לא מצליח, הם נוטים להאשים… ובכן, את אלה שתפקידם הוא לקדם את האתר.

אלא שבמקרים רבים מדובר בכתובת הלא נכונה. קידום אתרים הוא ענף דינמי ומסובך שתלוי באינספור פרמטרים ולא כולם נמצאים בשליטה, ובחלק מהמקרים האחריות לכישלון קמפיין או לקצב איטי מדי של הצלחה תלויה דווקא בגורמים כאלה. לכן, לפני שממהרים להאשים או אפילו לפטר מישהו מעבודה על קמפיין מסוים, כדאי לברר תחילה מי האשם האמיתי.

להלן מספר סימנים לכך שאי-ההצלחה היא דווקא אשמתו של מישהו אחר ולא של מקדם האתר:

הקמפיין שלכם צר מדי

לפני עשור יכולתם להרים לאוויר קמפיין משובח ויעיל שהתמקד אך ורק באופטימיזציה של מילות חיפוש ובניית קישורים, אבל היום המצב שונה לחלוטין. אמנם שני הגורמים הללו ממשיכים להוות חלק חשוב מן הקמפיין, אבל האלגוריתמים של מנועי החיפוש התקדמו מאוד.

כל קמפיין קידום אתרים חייב לנקוט בגישה כוללנית ורחבה יותר, להתמקד בפרטים קטנים ולהתייחס לנושאים כמו ארכיטקטורת אתר, שימושיות, הנעה לפעולה וכדומה.

הקמפיין שלכם רחב מדי

כן, חשוב שהקמפיין יקיף תחומים רבים ככל האפשר, החל מאסטרטגיית תוכן וכלה בתהליך בניית קישורים, אבל לשם כך דרוש גם תקציב מתאים. אם הקמפיין רחב מדי ואין תקציב מספק כדי לממן את כל התחומים שבהם צריך לעסוק, אזי כל אחד מן התחומים הללו יהיה לא-אפקטיבי.

במילים אחרות, אם יש לכם את התקציב המתאים, תעשו את זה בגדול. אבל אם אין לכם די תקציב, מוטב שתתמקדו במספר תחומים ותעשו אותם היטב מאשר שתנסו להתפזר על פני כל הקשת ולעשות עבודה גרועה בכל אחד מהם.

קידום האתר לא מצליח – מישהו לא מיישם את ההמלצות

אנשי קידום אתרים לא עובדים בחלל ריק, ופעמים רבות הם תלויים באנשים אחרים שיישמו המלצות שונות על מנת לשפר את יעילות הקמפיין. עם זאת, לא נדיר לשמוע מלקוחות או מעובדיהם משפטים כמו "אין לי זמן לזה", "אנחנו לא בטוחים שזה יעבוד", "אנחנו עושים כרגע משהו יותר דחוף" וכדומה.

חשוב להבהיר כי קידום אתרים אפקטיבי דורש שיתוף פעולה ואינו תלוי אך ורק באיש המקצוע. אם הוא המליץ על שורת דברים לשיפור אבל אף אחד מהם לא בוצע, אין סיבה לבוא אליו בטענות משום שלא חל שיפור.

האתר שלכם לא חף מבעיות

בהמשך לסעיף הקודם, זכרו שאין אתר מושלם – אבל בהחלט אפשר לנסות ולהתקרב לשלמות. זאת ניתן לעשות בעזרת תהליך קבוע של שיפור ואופטימיזציה, יחד עם חתירה מתמדת לשיפור חוויית המשתמש. אם מתגלה בעיה באתר, יש לתקן אותה. אם משהו טעון שיפור, יש לשפר אותו. אם יש דרך טובה יותר לעשות משהו, יש לנקוט בה.

אם בעל האתר לא יטפל בבעיות של האתר (או לא יורה למישהו לטפל בהן), הבעיות של האתר לא ייעלמו מעצמן. ובמקרה כזה, לא משנה כמה משקיעים בקידומו – הוא פשוט לא יצליח להגיע לתוצאות האופטימליות.

גם את רומא לא בנו ביום אחד

בכל פעם שמתבצע שינוי באתר יש לחכות זמן מה עד שגוגל יסרוק שוב את האתר ויתקל בשינוי הזה, ואז יש להמתין גם שסך כל השינויים יופיעו בתוצאות החיפוש. ואם לא די באורך הרוח שיש להפגין באשר לשינויים באתר, הרי שיש להוסיף לכך גם את הסבלנות העצומה הנדרשת לשם בניית מוניטין מקצועי וסמכותי ברשת.

כלומר, גם אם איש קידום האתרים יכול לבצע אופטימיזציה של כל אחד ואחד מן העמודים באתר, לבנות עמודי תוכן חדשים שיכולים להתאים לכל היבט של כל כוונת משתמש ולתקן כל פרט קטן בארכיטקטורת האתר ובשימושיות שלו, וכל זאת בתוך מספר שבועות בלבד – עדיין יש להמתין עוד פרק זמן לא קצר על מנת שניתן יהיה למדוד את ההשפעה שלהם.

אינכם ממוקדים בלקוח

עסקים רבים מדי, במיוחד עסקים קטנים אבל לא רק, נוטים להתמקד יותר מדי בעצמם, במוצרים ובשירותים שהם מציעים – ופחות מדי בלקוחותיהם. זכרו שהלקוחות ירכשו את המוצרים או השירותים רק אם הם ירגישו שאכפת לכם מהם ושאפשר לבטוח בכם, כך שמוטב להציג את המוצרים והשירותים מנקודת המבט של הלקוחות עצמם: מה הם רוצים? מה הצרכים שלהם? איך העסק שלכם יכול להיות הפתרון שהם זקוקים לו?

אינכם ערוכים להמרות

בהמשך לנקודה הקודמת, עליכם לקחת צעד אחד נוסף ולדעת מה הלקוח רוצה וצריך עוד לפני שהוא בעצמו יודע זאת. כך למשל הלקוחות אולי לא יודעים שהם צריכים כפתור שעליו כתוב "לרכישה לחצו כאן", אבל אם לא יהיה לכם כפתור כזה באתר – תאבדו הכנסות פוטנציאליות רבות. הם גם בדרך כלל לא מודעים לכך שהם צריכים להרגיש תחושת ביטחון, אבל אם לא תוסיפו לאתר שלל אמצעי אבטחה הם פשוט יסתובבו ויצאו מבלי לרכוש דבר.

חישבו על כל אחד מן העמודים שיש באתר. הגדירו את מטרתם בבירור, ודאו שהם מכילים די מידע כדי שישיגו את מטרתם ויובילו את הגולשים המבקרים באתר אל השלב הבא בתהליך.

קידום האתר לא מצליח – סיכום

בעולם השיווק הדיגיטלי של ימינו כבר לא קיימת אופטימיזציה אורגנית טהורה, אלא דירוג אורגני מתבסס על שילוב של גורמים רבים. אם באחד מן הצדדים של השיווק קיימת בעיה שאינה מטופלת כראוי, איש קידום האתרים לא יצליח במשימתו ללא סיוע מגורמים נוספים שמקיפים אותו, החל בבעל האתר עצמו וכלה באנשי מקצוע בתחומים משיקים. לכן, אם מאמצי קידום האתר אינם עולים יפה, חשוב לבדוק על מי מוטלת האחריות לכך – ולפעול בהתאם.

קידום אתרים בגוגל למעלה