כניסת לקוחות
Phone Link Icon 072-3310701
Lang Icon EN
מה זה KPI ואיך בוחרים את המדדים הנכונים לעסק
KPI

מה זה KPI ואיך בוחרים את המדדים הנכונים לעסק

KPI זה ראשי תיבות של Key Performance Indicator – מדד ביצוע מרכזי (או בפשטות: יעד עסקי). מעקב אחר מדדים עשוי להיות חשוב מאוד לקידום האתר באמצעות מדדי ביצוע מרכזיים ניתן לאמוד ביצועים עסקיים וארגוניים, וכן הצלחה או כישלון במגוון נושאים – הכנסות, גדילה, שביעות רצון ועוד. בעסקים כמו בעסקים, אי אפשר (ולמעשה אסור) לסמוך על תחושות בטן כדי להתנהל בשוטף. מדדי ביצוע מראים לארגון כולו ולאנשים האינדיבידואלים שבו, היכן הם עומדים ביחס למצופה מהם בקטגוריות שונות. אומנם יש מדדי ביצוע משותפים לכל סוגי העסקים, אבל בגדול כל עסק וארגון מייצר ובוחר את ה-KPIs שלו, המתאימים ביותר למטרותיו. לפיכך, ניתן ליצור גם עשרות ומאות סוגים של KPIs. אבל השאלה האם זה באמת כדאי?

סוגים של KPI

מדדי ביצוע מרכזיים יכולים להיקבע לגבי כל תחום, בהתאם לרמת חשיבותו בעסק – שיווק ופרסום, מכירות, שימור עובדים, שביעות רצון לקוחות וכן הלאה. הנה כמה דוגמאות:

  • הגדלת הכנסות – כמה כסף בפועל נכנס לעסק / לארגון בטווח הזמן שהוגדר (יומי, שבועי, חודשי, רבעוני, שנתי). זהו אחד המדדים החשובים ביותר לכל עסק, מכיוון שהוא מרכז את השורה התחתונה לאחר כל מאמצי השיווק, הפרסום, המכירות ועוד.
  • צמצום עלויות – כמה עולה לנו לייצר את המוצר או לספק את השירות, כיצד אפשר לצמצם עלויות מסוג זה ותוך כמה זמן נוכל לעשות זאת.
  • מאמצי השיווק (אסטרטגיה שיווקית) – אילו אפיקי פרסום מביאים את רוב התועלת במינימום עלויות, כמה עולה לנו לרכוש לקוח חדש (CAC) לעומת השקעה בלקוח קיים; כמה אנו מרוויחים מכל לקוח שכבר קיים במערכת (LTV) וכן הלאה.
  • שיפור בשביעות רצון לקוח – מה המצב הקיים כיום, כיצד ניתן לשפר אותו ותוך כמה זמן ניתן לבצע.
  • תחלופת עובדים / מניעה של נטישת עובדים – גם מדדים פנימיים חשובים, לא פחות מאלו הקשורים להכנסות ולשיווק.

איך בוחרים KPI בצורה נכונה שתהיה גם יעילה

כפי שכבר צוין בהתחלה, כל עסק וארגון יכולים ליצור לעצמם את המדדים הרצויים. בתוך כך ניתן להגיע למצב שבו יש לנו עשרות ואף מאות מדדים, במגוון נושאים. השאלה היא האם זה מה שיביא לנו את התועלת בסופו של דבר? לפעמים מרוב דובים לא רואים יער, ואותו דבר עלול לקרות לגבי KPIs. עדיף לבחור ולגבש 10 או 20 מדדים עיקריים שהכי חשובים לכם, מאשר 50 או 100 מדדים שסתם יוסיפו רעש לבן למערכת. זה קצת דומה להגדרת יעדים / goals בגוגל אנליטיקס – כל חשבון מוגבל ל-20 יעדים בלבד, כך שכדאי לחשוב מראש אילו יעדים נרצה להגדיר. כדי להגדיר מדדי KPI צריך להתחיל בהגדרת השאלה: מה ייחשב כהצלחה בכל תחום שאותו נרצה למדוד? לדוגמה, נגיד שיש לנו גרף מכירות של שנה שעברה לעומת השנה הנוכחית, ואנו רואים שיש עלייה של מכירה אחת נוספת בשנה הזו לעומת אשתקד. האם זו יכולה להיחשב כהצלחה? לכאורה כן; אבל מכיוון שלא הגדרנו מראש מהי הצלחה, ייתכן שהעלייה הזו לא מספיקה.

הגדרה נכונה של KPI תתחשב במספר גורמים

  • מדידה של הצלחה או כישלון מול מטרה / יעד מסוימים.
  • המדדים לא יכולים להיות מעורפלים וחסרי מיקוד ספציפי.
  • המדדים מאפשרים לנו לשנות אסטרטגיה ולהתאים למצבים חדשים.

שיטת SMART להגדרת המדדים.

שיטה זו מבוססת על כמה פרמטרים עיקריים:

  • Specific – ממוקד, פשוט, ברור, בעל חשיבות.
  • Measurable – ניתן למדידה.
  • Achievable – מוסכם על כולם וניתן להשגה.
  • Relevant – הגיוני, מציאותי, קשור לתחום.
  • Time-bount – מוגבל בזמן, תלוי בזמן.

למרות זאת, יש כאן יותר מדי דברים שצריך לזכור – וניתן להשתמש גם בשיטות אחרות, פשוטות יותר. אחת מהן היא שיטת WHW – קיצור של What, How much, When. שלושת האלמנטים הללו מחליפים את 5 הרכיבים של שיטת סמארט.

כך צריך לעשות לגבי כל רכיב עסקי, שיווקי או ארגוני שנרצה לשפר. לדוגמה, הגדלת מכירות (what) ב-23 אחוזים (how much) תוך 9 חודשים (when). כעת אנו יכולים לצפות בנתונים, ולראות האם עמדנו או לא עמדנו ביעד המבוקש, בהתאם לפרמטרים שקבענו. לפיכך נוכל לקבוע הצלחה או כישלון ב-KPI הנוגע לגידול במכירות.

אתגרים בקביעת KPI

הנה כמה דברים שכדאי לדעת ולקחת מראש בחשבון:

אם גישת הארגון והיעדים העיקריים אינם ברורים, תהיה נטייה למקד את המדדים כמעט אך ורק על תוצאות כספיות. הסתמכות יתר על אינדיקטורים פיננסיים מובילה לנקודת מבט לא יציבה וחסרה אודות בריאות העסק. מדדים שנחשבים חיוניים בסביבה מסוימת בתוך העסק, עלולים שלא להיות חיוניים בסביבות אחרות. לכל צוות או מחלקה יש מדדים משלהם. קשיים עלולים להתעורר בניסיון למדוד ולדווח במדויק, או שהדבר עלול להתברר כלא אפשרי, אם מערכת הדיווח הפנימית בארגון לוקה בחסר או לא קיימת.

רגע לפני סיום

אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים, ואותו דבר נכון גם לגבי KPI.

כדי להבין באמת מה מתרחש אצלכם בעסק, או אפילו באספקטים מסוימים של החיים האישיים, יש להיעזר במדדי ביצוע מרכזיים (KPI). מדדים אלו מספקים תשובות חד משמעיות, במקום לסמוך על אינטואיציות ותחושות בטן – שעלולות להתברר כשגויות ובסופו של דבר גם לחבל בעסק או בארגון. מדדים הופכים את התהליכים בעסק לשקופים, ומאפשרים לכם לקבל תמונת רוחב מהימנה במספר רב של תחומים. עם זאת חשוב מאוד לא ליפול לתוך התחושה שאם הכול מדיד, אז צריך למדוד את הכול. אתם עלולים למצוא את עצמכם טובעים בים של נתונים, בלי לדעת כלום. הגדירו את המדדים החשובים ביותר לעסק והתמקדו בהם.

KPI מבחינתי

אחד המדדים המרכזיים שאני מגדיר כמרכזיים בקידום הנכסים שלי הוא ההמרות. משמע, מבחינתי ככל שהיחס בין מספר הכניסות לאתר שלי לעומת מספר הלידים שמגיעים בפועל הוא גבוה יותר כך אני יודע שאני יותר קרוב להשלמת היעדים שלי.

קידום אתרים בגוגל למעלה
מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?