rankbrain

מה זה RankBrain ואיך הוא משפיע על הדירוג בגוגל?

כל המעוניין להגיע לתוצאות הגבוהות בדירוג תוצאות החיפוש, כדאי שיכיר את האלגוריתם RankBrain מבית היוצר של גוגל. האלגוריתם מהווה את הגורם השלישי והחשוב בתהליך קידום אתרים אשר משפיע על סדר תצוגת תוצאות החיפוש (הגורמים הראשונים הינם התוכן והקישורים החיצוניים).

מזה RankBrain

אלגוריתם חכם המסייע בסינון ומיון דפי תוצאות החיפוש, העובד לפי למידה חישובית (אלגוריתם המאפשר למידה מתוך דוגמאות והמידע הקיים).

בעבר נהגו מהנדסי גוגל להתאים בצורה ידנית את תוצאות החיפוש לפי המדדים שנחשבו כיעילים (הCTR ,מהירות העלאה) אך כיום בעזרת RankBrain גוגל מתאימה את התוצאות בצורה אוטומטית.

דוגמא מס' 1:
למילות חיפוש כגון: "עוגיית שוקולד צ'יפס", RankBrain עלול לקבוע כי הקישורים החיצוניים אינם חשובים בהשוואה לחוות דעת של משתמשים ולכן, יתאים את דפי תוצאות מנוע החיפוש המוצגות למשתמש בהתאם לחוות הדעת.

כיצד יקבע זאת? ההחלטה של RankBrain נובעת כתוצאה מפעילויות רבות של "ניסוי וטעיה", המערכת תמשיך לנסות ולבצע התאמה בין תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר וכן, תנסה לאפיין את התנהגות הגולשים כך שאחוז ההתאמה יהיה גדול יותר – המערכת לומדת זאת ע"י כלים רבים כגון: Bounce rate (אחוז הגולשים שהגיעו לדף מסוים באתר ולא המשיכו לדף אחר)

לפי הבדיקות שנערכו בגוגל, שיטת ניבוי התוצאות הרלוונטיות של RankBrain הייתה מדויקת ב- 10% מאשר שיטת הניבוי שהוצגה ע"י מהנדסי החברה  הצלחת RankBrain הפכה לעולמית וכיום, כל מיליוני החיפושים המתרחשים מידי רגע בעולם, עוברים דרך האלגוריתם של RankBrain .אך חשוב גם לזכור כי מדובר בחלק אחד שמהווה את האלגוריתם העצום שנקרא גוגל.

כפי שהוזכר קודם לכן, RankBrain מסדר בכל עת את דפי תוצאות מנוע החיפוש על מנת שיוכל לאתר את התאמה המדויקת ביותר עבור מונח החיפוש.
המערכת אינה מתייחסת רק למילת החיפוש אלא מנסה להבין את הרעיון המרכזי העומד מאחורי החיפוש ואת כוונת הגולש.

דוגמא מס' 2:
בתוצאת החיפוש של המשפט "המוצר הראשון של אפל", יופיעו תוצאות המתייחסות לסדרות מחשבי אפל החל מהסדרה הראשונה וכן הלאה. כלומר, גוגל יציג תוצאות מתוך הבנת הסיבתיות וההקשר שאותה מחפש הגולש.

הבנת ההקשר מתבצעת מפעולה קודמת שקרתה באלגוריתם שבה RankBrain איחד וממשיך לאחד מילים לפי הקשר מסוים ובהתאם לכך, מחליט אילו דפים להציג.

דוגמא מס' 3:
במידה והגולש מוגדר במיקום של מדינת רוסיה, ואותו הגולש מחפש תוצאה עבור את מונח החיפוש " מיקום גביע העולם 2018" כנראה שהתוצאה שתוצג עבורו תהיה מפת גוגל שעל גביה יופיעו דרכי ההגעה לאירוע. לעומת זאת, גולש מארצות הברית שיחפש את אותו המונח ייחשף למידע אודות העיר שבה יתקיים גביע העולם.

איך RankBrain מודד את שביעות רצון הגולשים?

המטרה העיקרית של גוגל היא לגרום לשביעות רצון בקרב הגולשים ,כך שמכלול הדפים שיוצגו לאחר החיפוש יהיו הטובים ביותר עבורם. נכון להיום, לא נמסר מגוגל מהם הפרמטרים למדידת שביעות הרצון שלפיהם גוגל עובדת, אך ניתן להסיק ש RankBrain מתייחסת ל:

  • Organic CTR  (יחס אורגני בין מספר הקלקות למספר החשיפות)
  • Time-on-Site (זמן השהייה של הגולשים באתר)
  •  Bounce Rate (אחוז הגולשים שהגיעו לדף מסוים באתר ולא המשיכו לדף אחר)
  • Domain Authority   (דומיין אתר חזק וותיק)

בהתבסס על הגורמים הנ"ל RankBrain לומד ומשנה את מיקום הדפים בכל חיפוש על פי התנהגות הגולשים.

דוגמא מס' 4:
בחיפוש מסוים, רוב האנשים בחרו בתוצאה מס' 1 ובתוצאה מס' 4 שהוצגה להם ולא לחצו על תוצאות מס' 2 ותוצאה מס' 3. RankBrain מזהה התנהגות זאת, ובפעם הבאה שיופיע החיפוש הנ"ל היא תעניק יתרון לתוצאה מס' 4 ותוריד את המיקום של תוצאה מס' 2 ותוצאה מס' 3 שלא קיבלו יחס כלל. בשל ההתמודדות עם מיליוני מילות החיפוש שמגיעות לאלגוריתם בכל רגע, המערכת נדרשת להגדיר מנצחים בכל קטגוריה כך שיופיעו בצורה אוטומטית.

איך לגרום ל RankBrain לאהוב אותנו

  • בזכות היכולת הגבוה של RankBrain כבר אין צורך למקד את גוגל באמצעות מילות מפתח עם זנב ארוך. כיום נשתמש במילות מפתח בעלות זנב בינוני, שיביאו לתנועת אתר חיובית למדי.
  • נכלול בתוכן כמה שיותר מילות מפתח LSI, כלומר, נשתמש במילות מפתח המתייחסות למילה אותה אנו מעוניינים לקדם. למשל: אם התוכן מתמקד ב"תרגילים לחיזוק שרירי הבטן", נכיל בתוכן מילים כמו "שרירי ליבה", "חיזוק ועיצוב הגוף"
  • כתיבת תוכן איכותי ועמוק
  • הענקת ערך מוסף לגולשים כך שירצו להישאר לארוך זמן באתר וירצו לחזור גם בעתיד
קידום אתרים בגוגל למעלה