קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
מה זה תוכן רזה ואיך גורמים לו "לעלות במשקל"
תוכן רזה

מה זה תוכן רזה ואיך גורמים לו "לעלות במשקל"

תוכן רזה הוא תוכן דל שאין בו ערך ממשי עבור הקורא. זהו תוכן באיכות נמוכה שאינו פותר דבר עבור הקורא ובדרך כלל הקשר בינו לבין כוונת המשתמש, שבגללה הוא הגיע אל התוכן הזה מלכתחילה, קלוש עד לא קיים.

למרבה הצער, תוכן שכזה הוא אחת מן הבעיות הנפוצות ביותר באתרי אינטרנט בישראל ובעולם בעידן השיווק הדיגיטלי המודרני. הסיבות לכך רבות ומגוונת, החל משכירת כותבי תוכן לא מקצועיים ולא איכותיים רק משום שהם דורשים סכום נמוך יותר בעבור עבודתם, וכלה בבניית אסטרטגיות תוכן שמתמקדות בטווח הקצר במקום בטווח הארוך.

מדובר בבעיה של ממש, משום שתוכן רזה עלול לפגוע במוניטין שלכם; הוא עלול להרוס לכם את מאמצי השכנוע של גולשים לפתוח את הארנק ולבצע רכישה; הוא עלול להרחיק לקוחות פוטנציאליים מן העסק שלכם; והוא עלול לדרדר את האתר שלכם מטה בתוצאות החיפוש של גוגל באופן שיקשה עליכם מאוד לשחזר אחר כך.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות בקשר לזה, והפתרון אפילו לא מסובך במיוחד. הוא רק תלוי בגודל העסק שלכם: ככל שהוא גדול יותר, כך יקח לכם יותר זמן ליישם את הפתרון הפשוט הזה ולתקן את המצב. אבל לפני שנגיע לפתרון, הבה נבין טוב יותר את הבעיה.

רקע

עד לפני מספר שנים, כאשר התחום של קידום אתרים בגוגל עדיין היה צעיר ופעולות כמו דחיסת מילות מפתח או הפצצת קישורי ספאם היו פרקטיקות מקובלות למדי, כמעט כל אתר קטן ולא-איכותי יכול היה להגיע למיקום גבוה בתוצאות החיפוש. או לגנוב תוכן ממתחרים, או להעלות שורה ארוכה של תכנים קצרים וחסרי ערך והופ – למקומות הראשונים בגוגל.

אבל אז, בשנת 2011, יצא עדכון לאלגוריתם של גוגל, שמטרתו פשוטה: לעצור אתרים באיכות נמוכה מלהתברג גבוה בתוצאות החיפוש. מרגע ואילך, אתרים שהעלו תכנים מרושלים, מועתקים או פשוט כאלה שלא תרמו שום דבר לגולש – נענשו ונעלמו.

סוגים נפוצים של תוכן רזה יכולים להיות:

  • תוכן משוכפל, כלומר כזה שמופיע פעמיים ויותר באותו אתר, וגם אם איננו זהה לחלוטין הוא עדיין עשוי להיתפס כזה על ידי גוגל; למשל אם מבצעים הפניה שגויה מ-http ל-https.
  • תוכן שנלקח מאתרים אחרים בהעתקה והדבקה או עם מעט שכתוב ועריכה.
  • תוכן שנוצר באופן אוטומטי.
  • עמודים שמפנים לאתרים אחרים.
  • ועוד…

כל אחד מן הסוגים הללו של תכנים רזים, אם קיים באתר שלכם, יכול לגרום נזק לדירוג שלו בגוגל. לכן מומלץ להתחיל בבחינת כל התוכן הקיים שלכם, החל מנקודת מבטו של קורא ועד להיבטים טכניים.

ניתוח ואבחון תוכן קיים

הצעד הראשון בבחינת התוכן הקיים באתר שלכם הוא התבוננות ממבט על: כמה עמודים מתוך האתר מאונדקסים בגוגל? מהו מבנה הכותרות וכתובות ה-URL שלהם? האם הוא אחיד, אופטימלי, עושה שימוש בביטויי מפתח? מצאו את העמודים שיש בהם את יחס הגבוה ביותר של עלות לעומת תועלת והתחילו בהם. השתמשו בגוגל אנליטיקס או בכלי קידום אתרים אחר כדי להפיק נתונים אודות העמודים הללו.

הצעד הבא הוא פשוט לקרוא את התוכן באתר. התעלמו מאורך הטקסט או ממספר המילים, ושימו לב לאיכות ולרלוונטיות של עמודים; הם אלה שחשובים יותר לצורך דירוג בתוצאות החיפוש. חפשו את הקטעים המשעממים, את התכנים שלא מציעים ערך מוסף.

טפלו ללא דיחוי בנושא של תוכן משוכפל: השתמשו בתוכנת Copyscape כדי למצוא נקודות תורפה פוטנציאליות. בנוסף תוכלו להשתמש ב-Screaming Frog או כלי דומה כדי לבחון נתונים אודות עמודים באתר (תגיות כותרות, תיאורי מטא, כתובות URL, הפניות וכו') – ואז תוכלו גם לחפש תגי כותרת זהים של עמודים שונים, שעלולים לאותת למנועי החיפוש שגם התוכן בתוך העמודים הללו זהה.

עמודים שמכילים תכנים שנוצרו באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם כלשהו, או עמודים שתפקידם היחיד הוא להוות נקודת מעבר לאתרים אחרים – היפטרו מהם ויפה שעה אחת קודם. זה ישתלם לכם בטווח הארוך.

אז מה הפתרון? איך מטפלים בעמוד עם תוכן רזה?

לאחר שהבנתם אילו עמודים יש לכם באתר שהתוכן בהם רזה, סדרו אותה על פי סדר עדיפויות כלשהו (למשל, על פי יחס עלות מול תועלת) וגשו לעבודה. יתכן שתיבהלו מן הכמות הרבה של עמודים שתצטרכו לטפל בהם, אבל התחילו מן העמודים החשובים לכם ביותר והמשיכו מטה בסדר העדיפויות, כל עמוד בתורו, ככל שיספיק לכם התקציב. חישבו על עבודת הנמלים הזו כחיזוק קמפיין קידום האתר שלכם במנועי החיפוש, אם תרצו.

יתכן שתגלו שמאוד פשוט לקחת עמוד עם תוכן רזה ולהעלות אותו במשקל: למשל אם עמוד מסוים עשיר בתוכן איכותי אבל לא משתמש בביטויי מפתח כראוי ואין בו קישורים או כותרות כלל, כל מה שצריך הוא לתקן אותו. אם התוכן נשמע במשלב שכאילו נכתב על ידי ילד, פשוט שכתבו אותו.

היבטים טכניים

מלבד יצירת התוכן עצמו, או עריכתו ושכתובו, יש כמה היבטים טכניים שעלולים לאותת לגוגל שבעמוד מסוים נמצא תוכן רזה גם אם זה לא המצב. הכירו את ההיבטים הללו והבינו כיצד להימנע מהם או לתקן אותם:

כתובות www לעומת non-www

מומחי קידום אתרים יאמרו שזה אחד מן הדברים הבסיסיים, אבל רבים נוטים להזניח או להתעלם מן העובדה שצריכה להיות רק כתובת URL אחת ולא יותר. אם יש גרסה נוספת של אותו עמוד בכתובת אחרת, השתמשו בהפניה 301 אל הגרסה המועדפת.

פרוטוקול http לעומת https

מדובר באותה סיבה כמו זו שכתובה לעיל, ובנוסף ודאו כי כל הקישורים הפנימיים מסוג http מפנים אל גרסת ה-https.

עמודי קטגוריות רזים

יש חברות שמוכרות מוצרים ברשת, ולהן עשויים להיות מאות עמודי קטגוריות שבחלקן מספר קטן מאוד של מוצרים. עמודים כאלה עלולים להיראות כדלי תוכן למנועי החיפוש, ולכן מומלץ לוותר על קטגוריה (למשל למזג אותה עם קטגוריה אחרת) או להשתמש בתג noindex כדי שמנועי החיפוש לא יאנדקסו את העמוד.

עמודי הדפסה

אם באתר שלכם יש אפשרות לשלוח תוכן להדפסה, יתכן שתיווצר לכם בעיית תוכן משוכפל בגלל הקישור שנוצר במערכת למטרה זו. לפיכך הקפידו לחסום את כתובות ה-URL של תכני ההדפסה הללו מקובץ robots.txt.

עמודי תגובות

וורדפרס היא מערכת בניית אתרים הפופולרית ביותר בעולם, אבל אחת הבעיות העיקריות בה היא יצירת כתובת URL חדשה עבור כל תגובה מקננת לאותו פוסט. על כן מומלץ שלא לאפשר קינון תגובות באתרים מבוססי וורדפרס, או לכל הפחות להשתמש בתג קנוניקל שמפנה לכתובת הפוסט המקורי.

אתר מובייל

היום כמעט כל אתרי האינטרנט בנויים בצורה כזו שמזהה את המכשיר ממנו מתבצעת הגלישה כך שהאתר נראה באופן מיטבי על מסכי סמארטפונים כמו על מחשבים שולחניים. אלא שבעבר נהוג היה ליצור גרסת אתר נפרדת למובייל, ואם במקרה עדיין יש לכם גרסה כזו – אתם חשופים לשלל בעיות של תוכן משוכפל פשוט משום שמדובר באותו תוכן בשתי כתובות שונות, ולכן מהרו ליצור תג קנוניקל שיפנה בחזרה לגרסת הדסקטופ.

סיכום

למרבה הצער , תוכן רזה הוא עניין נפוץ למדי, שיכול לגרום לבעיות משמעותיות בכל סוגי האתרים, החל מבלוגים קטנים עם כמה עמודים וכלה באתרי ענק עם מאות עמודים. כעת למדנו מהו בעצם תוכן רזה, איך אפשר לאבחן אותו ומה אפשר לעשות כדי לגרום לו "להעלות קצת במשקל".

בנוסף חשוב כמובן שלא רק לתקן את התוכן הקיים אלא גם לקבל החלטות אסטרטגיות לעתיד, כגון ליצור תוכן בעל ערך אמיתי למשתמש בהתבסס על מחקר ביטויי מפתח מעמיק ועדכני.

מומלץ לערוך אבחון של תוכן קיים באתר באופן קבוע, למשל אחת לשנה. כך תוכלו אולי לאתר בעיות שלא אותרו בפעם הקודמת או בעיות חדשות הרבה לפני שהן תגרומנה נזק לדירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש.

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?