למה האתר איטי

למה האתר איטי ואיך אפשר להאיץ אותו?

האינטרנט לא סובל אתרים שנטענים לאט. לגולשים אין סבלנות, ואם לוקח לאתר יותר מדי זמן להיטען הם עלולים, במקרה הטוב, לחוות חוויית משתמש גרועה, ובמקרה הרע פשוט לסגור אותו ולא לשוב לעולם. זו הסיבה העיקרית בגינה מהירות טעינת האתר הפכה לגורם אשר משפיע באופן משמעותי על דירוג אתרים בתוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים: ככל שזה נוגע לפעולות קידום אתרים, אתר שנטען מהר יותר – מיקומו בתוצאות החיפוש יהיה גבוה יותר.

למה האתר איטי – הגורמים המאטים את מהירות טעינת האתר

גורמים רבים משפיעים על מהירות טעינת האתר. אילו ניתן היה לדמות את האתר למכונית שמנסה להגיע במהירות אל הדפדפן של הגולשים, אזי הגורמים הללו מהווים מעין פסי האטה המחייבים את האתר לנסוע הרבה יותר לאט אל היעד:

  • אלמנטים גרפיים גדולים מאוד שמשקלם גדול
  • אפליקציות ותוספים אשר אינם מתאימים באופן מלא או לא מתפקדים ביעילות
  • עומס גבוה מדי של מודעות
  • קוד אתר מיושן ולא יעיל
  • יותר מדי הפניות
  • חבילת אחסון אתרים לא טובה

אלא שבעוד שלעתים בעלי האתר אינם מוכנים לוותר על עיצוב מרהיב על אף המשקל שלו, או שאין להם רצון לצלול אל נבכי הקוד ולחפש דרכים לפשט אותו, יש כמה דברים אחרים, פשוטים יחסית, שאפשר לעשות על מנת להסיר לפחות חלק מאותם פסי ההאטה הניצבים בדרכו של האתר.

דרכים להאיץ את מהירות טעינת האתר

ככל שהידע הטכני שלכם מעמיק יותר כך תוכלו לבצע יותר פעולות לשיפור מהירות האתר, אולם באופן כללי ניתן לומר שאלה הפעולות הבסיסיות שניתן וכדאי לעשות (בחלק מן הפעולות הללו יתכן שתזדקקו לעזרתו של מתכנת או להסתייע בכלים שונים אשר זמינים ברשת):

  • הימנעו מהפניות של עמודי נחיתה. ככל שיהיו באתר יותר הפניות כך הוא נדרש לבצע יותר עיבוד נתוני שאילתות ותגובות, מה שמאריך את משך הטעינה.
  • אפשרו כיווץ (compression) של משאבי האתר. כך תוכלו לחסוך עד 90 אחוזים מנפח המידע המועבר בו.
  • חפשו דרכים לשפר את מהירות תגובת השרת שבו אתם משתמשים. זמן התגובה שלו לא אמור לעלות על 200 מילי-שניות.
  • נצלו את זכרון המטמון (cache) של הדפדפנים בהם משתמשים הגולשים. כך חלק מן האלמנטים שבאתר ייטענו ישירות מן המחשבים של הגולשים ולא יצטרכו להגיע מן השרת המרוחק מהם.
  • בצעו אופטימיזציה לתמונות שאתם משתמשים בהן באתר. כך תוכלו לצמצם את גדלי הקבצים מבלי לפגוע באיכותם על מנת לחסוך בנפח תעבורת הנתונים.
  • בצעו אופטימיזציה גם לקוד ה-HTML וה-CSS שבאתר. מדובר בקודים שזקוקים לעיבוד אשר עלול לארוך זמן יקר, אולם ניתן לקצר אותו באופן משמעותי.
  • בצעו תעדוף לתוכן שאתם מציגים בפני הגולשים באזור הנראה ראשון לעין (המכונה בשפה המקצועית "מעל הקפל", או "above the fold").
  • צמצמו את השימוש בקטעי ג'אווה סקריפט המחייבים עיבוד לפני שהם מופעלים, ואם ניתן מוטב שתוותרו עליהם לחלוטין.
  • העדיפו שימוש בסקריפטים שנטענים באופן עצמאי, על מנת שהגולשים לא יצטרכו להמתין עד שכולם ייטענו בטרם יוכלו לצפות בעמוד שנטען על המסך שלהם.
  • הימנעו משימוש בתוספים במידת האפשר. הדבר נכון בעיקר בגלישה במכשירים ניידים, שכן תוספים רבים עדיין נוטים להתרסק או להיתקע כשמנסים לעשות בהם שימוש בסמארטפון או בטאבלט.
  • הגדירו מראש כיצד האתר אמור להיראות בגרסת המובייל שלו, כיצד הוא אמור להציג את התוכן, העיצוב וכדומה. כך תוודאו כי האתר לא רק יעלה באופן אופטימלי במכשירים ניידים אלא גם ייראה הכי טוב שאפשר, מה שישפר את חוויית המשתמש של הגולשים.
קידום אתרים בגוגל למעלה