קידום אתרי וורדפרס ללא תוספים

קידום אתרי וורדפרס ללא תוספים

קידום אתרי וורדפרס ללא תוספים – תוספי קידום אתרים אורגני לוורדפרס הם אחת הדרכים הפופולריות לשפר את מיקומם של אתרי מבוססי וורדפרס במנועי החיפוש. הם יעילים במיוחד עבור בעלי ומנהלי אתרים שאינם יודעים לתכנת, שראשי התיבות PHP או HTACCESS הם אוסף של אותיות חסרות פשר עבורם, ובשבילם הקובץ robots.txt לקוח אולי מספר מדע בדיוני של אסימוב. קידום אתרים עשוי להיות פעולה סבוכה למדי עבור מי שאינו מתמצא בתחום, ותוספים ייעודיים יכולים לפשט את העניין מספיק כדי שגם מתחילים יוכלו לקדם את אתריהם במנועי החיפוש.

ועם זאת, אפשר גם אחרת. יש דרכים לעשות קידום אתרי וורדפרס ללא תוספים.

למה שנרצה לוותר על הנוחות של קידום אתרי וורדפרס בעזרת תוספים?

אין ספק שהם הופכים את העובדה לנוחה מאוד, אבל יש בתוספים גם לא מעט חסרונות. למשל:

  • הם עשויים לכלול לא מעט מאפיינים ואפשרויות שאף אחד לא באמת צריך.
  • חלק מן המאפיינים שלהם עשויים לשכפל חלקים מתוכן האתר ולגרום בכך לבעיות תוכן משוכפל, עד כדי ספיגת סנקציות מגוגל.
  • יש תוספים כל כך מורכבים, שהפעלתם עשויה לגרום ליצירת באגים ותקלות – כלומר ליצור יותר נזק מתועלת.

במקביל, פתרונות קידום אתרים אחרים יכולים לשאת כמה יתרונות, כגון:

  • קל יותר לתכנת ולתחזק פתרון יעיל למטרה אחת ויחידה.
  • הקוד מאחורי הקלעים של אתר מבוסס וורדפרס עם כמה שפחות תוספים הוא "רזה" יותר ולכן יעיל יותר.
  • יש אלמנטים של קידום אתרים שפשוט לא צריך עבורם שום תוסף.

יש כמה אלמנטים של קידום אתרים שאתם חייבים באתר שלכם

למערכת וורדפרס היום יש בסיס רחב למדי, ויש אלמנטים של קידום אתרים שמתבצעים אוטומטית כברירת מחדל, כגון הפעלת תגי קנוניקל. בתלות בערכת הנושא שתבחרו עבור האתר שלכם, סביר להניח שתגלו כי רבות מהן כוללות מאפיינים נוספים של קידום אתרים, כגון ניווט פירורי לחם (Breadcrumbs), נתוני מטא ועוד.

להלן כמה דוגמאות לאלמנטים שכדאי שיהיו באתר שלכם ולאו דווקא מחייבים שימוש בתוספים:

ניווט פירורי לחם: אפשר לתכנת ניווט פירורי לחם ללא תוסף, באמצעות קוד שאמור להיכנס לקובץ functions.php. אולם יש בכך מן המורכבות, שכן צריך לצרף לקוד גם סכמה של האתר, ולכן זהו אחד מן הדברים שבכל זאת מוטב לעשות באמצעות תוסף ייעודי – למשל Breadcrumb NavXT שמטפל גם בפירורי הלחם וגם בסכמה הנדרשת.

תיאור מטא : תיאורי מטא הם לא גורם דירוג על פי האלגוריתם של גוגל, אולם הם מופיעים בתוצאות החיפוש ולפיכך יכולים להשפיע על שיעור ההקלקה, כלומר בעקיפין הם כן יכולים להשפיע על דירוג האתר. אפשר להשתמש בתוסף ייעודי להוספת תיאורי מטא, אפשר להוסיף אותו גם באופן ידני ללא תוסף, אולם כדאי לזכור שלעתים גוגל משנה אותם באופן אוטומטי, אם כי גם סביר למדי, כדי להדגיש את הרלוונטיות שלהם כתוצאת חיפוש לשאילתה של המשתמש.

תג כותרת: ככלל, אם יש לכם כותרת טובה למאמר או לפוסט שכתבתם כתוכן לאתר, אין שום סיבה שהכותרת הזו לא תשמש גם כתג הכותרת שמופיע בתוצאות החיפוש. יש כל מיני תוספי וורדפרס שמאפשרים עריכה של תג הכותרת, אבל יש שיטענו שאין בהם שום צורך.

ולפעמים דווקא אין ברירה אלא להשתמש בתוספים:

ברירת המחדל של וורדפרס היא להוסיף לכתובת ה-URL של עמודים גם את הקטגוריה שאליה הם משתייכים (אם הוגדרה קטגוריה כזו). מבחינת קידום אורגני, מדובר בדבר מיותר – משום שהוספת האלמנט הזה לכתובת מאריכה אותו שלא לצורך, נראית לא טוב בעין ואף עלולה לגרום לטעויות הקלדה בעת הקלדה ישירה בשורת הכתובת. תוסף בשם Remove Category URL ישמיט את הקטגוריה מן הכתובת, יקצר אותה ולמעשה ישפר אותה.

דוגמה אחרת היא Ultimate Nofollow Plugin, תוסף שמאפשר להוסיף תגית nofollow לעמוד כבר במהלך יצירתו. זהו תוסף שימושי למדי, אם כי גם דוגמה לתוסף שיש בו כמה אפשרויות נוספות מלבד זו שאתם באמת צריכים; מה שמשאיר לכם החלטה לא פשוטה לקבל – האם אתם באמת צריכים להשתמש בתוסף הזה, על האפשרויות הספק-מועילות-ספק-מיותרות שבו, או אולי לא?

דוגמה נוספת היא הצורך בניהול הפניות, למשל כאשר יש צורך להפנות מעמוד ישן לעמוד חדש. ניתן לייצר הפניות באמצעות עריכת קבצי htaccess (אם השרת שלכם עובד על Apache), אבל גם מי שמתמחה בנושא יעדיף לעיתים להתקין תוסף שיפשט את הפעולה וימנע תקלות מיותרות. אגב, בהקשר זה ראוי לציין שהפניות 404 (הודעות שגיאה כאשר המשתמש מנסה להגיע לעמוד שאינו קיים) הן לאו דווקא תופעה שיש להימנע ממנה, כפי שרבים טועים לחשוב. במקרים מסוימים הודעות שגיאה כאלה הן בהחלט במקום – למשל אם מדובר בהפניה של ספאמר שהקליד כתובת חלקית בלבד.

אבל לעתים פוגשים תוספים שיש שיטענו שהם פשוט… מיותרים.

כאלה הם למשל תוספים שמתיימרים לטפל עבורכם בכתובות קנוניקל. אין בכך שום צורך, משום שמדובר במאפיין שכבר בנוי בתוך המערכת של וורדפרס. כנ"ל לגבי תוספים שמאפשרים לכם לערוך את קבצי Robots.txt או htacces (הרי בוורדפרס כבר קיים עורך מובנה, אז למה להשתמש בתוסף?), וכפי שהוסבר לעיל – גם תוספים שמבטיחים לטפל ב"בעיית" הודעות השגיאה מסוג 404 הם מיותרים, משום שהם פועלים על ההנחה שהודעות שגיאה כאלה הן בעיה, וזה לא נכון. כל עוד תתקנו באופן ידני את הודעות השגיאה שמקורן באמת בשגיאות של ממש, כמו שגיאת כתיב בקישור שלכם וכדומה, אין לכם צורך בתוסף שכזה.

יש מקרים בהם מוטב להשתמש בכמה תוספים שונים ולא באחד

תוספים מסוימים מבטיחים לטפל בבת אחת בשורה ארוכה של נושאים, אבל הם עשויים דווקא ליצור יותר בעיות מאשר שימוש במספר תוספים שונים, קטנים וממוקדים כל אחד בתחומו. למשל בגלל התנגשות עם תוספים אחרים, באגים, קטעי קוד וסקריפטים מיותרים וכדומה.

כשאתם פוגשים תוסף כלשהו שנראה לכם כדאי לשימוש, שאלו את עצמכם עד כמה הוא עשוי להיות לכם בעייתי. אולי הוא יחסוך לכם שימוש בחמישה תוספים שונים, אבל יעורר בעיות בהיקף של שמונה או תריסר תוספים? במקרה כזה, כמובן שמוטב להעדיף מספר תוספים שאינם בעייתיים על פני אחד שהוא כן בעייתי.

לא תמיד התשובה היעילה ביותר היא "הכל כלול"

תוספי וורדפרס יכולים להיות שימושיים מאוד עבור מי שיש לו ניסיון מועט בתכנות או אפילו מי שאין לו רקע כלל בתכנות או בניית אתרים בוורדפרס. מי שאין לו את הידע הנדרש כדי לייצר בעצמו או לקבל החלטה יעילה, מוזמן לבחור בדרך של שימוש בתוספים ובהחלט להשיג תוצאות טובות מבחינת קידום אתרים, ביצועים וכו'.

ועם זאת, מי שיכול להסתדר ללא התוספים, להשתמש בידע כדי לייצר את הפתרונות שלו בעצמו – כדאי שישקול זאת בחיוב. אין סיבה לעצלנות או לקיצור דרך. כל מה שצריך לעשות הוא לקבל החלטות, לבחון אילו מאפיינים של קידום אתרים יש צורך ליישם באתר ולנסות לעשות זאת ללא התוספים. דווקא השימוש בהם עלול לייצר יותר בעיות מתועלת, ולכן אם לא חייבים – עדיף לוותר.

קידום אתרי וורדפרס ללא תוספים
5 (100%) 1 vote
קידום אתרים בגוגל למעלה