קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
Yandex Metrica: השילוב המושלם בין מפות חום וכלי אנליטיקס
איך בוחרים חברה לקידום אתרים

Yandex Metrica: השילוב המושלם בין מפות חום וכלי אנליטיקס

אם יש משהו שכלי אנליטיקס רגילים לא מסוגלים לספק, זה תובנות מעמיקות יותר אודות התנהגות המשתמש. כדי לבחון יותר לעומק מה קורה במהלך כל כניסה לאתר, מומלץ להשתמש גם במפות חום. Yandex Metrica היא השילוב המושלם בין מפות חום וכלי אנליטיקס.

יאנדקס הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר ברוסיה, וככה הוא התחיל את דרכו בסביבות 1997. מאז עברה החברה תהפוכות רבות, וכיום היא מציעה מגוון שירותים – מדיגיטל ועד מוניות. אחד השירותים הללו לאנשי שיווק הוא גרסת האנליטיקס שלהם, יאנדקס מטריקה – שירות חינמי של ווב אנליטיקס, שגדולתו העיקרית היא האפשרות להפעיל גם מפות חום והקלטות גולשים.

מכיוון שהכלי מציע מספר רב של אפשרויות, נתרכז באפשרויות העיקריות והחשובות ביותר לצורך מאמר זה: מפות החום לסוגיהן (Maps) והקלטות הגולשים (Session Replay). החלק שנוגע לאנליטיקס מציע פחות או יותר את אותם פיצ'רים שיש גם בגוגל אנליטיקס, כגון כניסות, פילוח לפי דפים, פילוחים דמוגרפיים, פילוח לפי מכשיר, דוחות עמודים, המרות לסוגיהן וכן הלאה.

אומנם יש כלים דומים גם בהוטג'אר או ב-Crazy Egg – אבל יאנדקס מטריקה הוא אחד הקלים לתפעול, וכמובן הכי חשוב הוא מגיע בחינם לחלוטין. שאר המתחרים, כולל לאקי אורנג', מציעים תוכניות חינמיות מוגבלות יחסית.

בשביל מה צריכים בכלל מפות חום?

לכאורה נדמה שהתשובה פשוטה, אבל לא תמיד זה כך. בעוד שכלי אנליטיקס רגילים מספקים שפע של נתונים כמותיים, מפות חום לסוגיהן מספקות נתונים איכותיים:

  • מה עשה הגולש באתר בפועל? ולא רק מאיזה מקור הוא נכנס וכמה זמן הוא שהה בנכס.
  • איזה חלקים באתר משכו את תשומת הלב הגדולה ביותר? איזה משכו פחות ודורשים שיפור?
  • איך אנשים באים במגע עם האתר? האם קל להם לנווט ולמצוא את מה שרצו?
  • האם יש גורמים שמעכבים אותם מלהשלים המרה?
  • וכן הלאה…

 

איך מוסיפים את יאנדקס מטריקה לאתר

בדיוק כמו קוד של גוגל אנליטיקס, גם פה צריך להיכנס לאתר ולקבל קוד להטמעה בכל העמודים. ניתן להטמיע הן ישירות בקוד של האתר, והן באמצעים עקיפים כגון תג מנג'ר או תוסף וורדפרס שמאפשר הטמעת קודים בקלות. לאחר ההטמעה מומלץ להמתין כמה שיותר זמן, ולתת לקוד לאסוף כמה שיותר נתונים.

מפות קישורים 

הסוג הראשון של מפות חום, מתוך ארבעה סוגים נוכחיים, הוא מפות הקישורים (מדי פעם יש שינויים בסוגי הפיצ'רים, כך שמומלץ לעקוב בעצמכם). זוהי מפת חום שמראה לנו על אילו עצמים לחיצים הקליקו המשתמשים (כלומר אך ורק עצמים שמכילים קישורים לדף אחר; זאת בניגוד למפות קליקים, שמציגות הקלקות על כל דבר אפשרי – גם ללא קישורים).

בדוגמה המצורפת ניתן לראות היכן הקליקו על קישורים, באמצעות המלבנים הצבעוניים. הקלקה על כל אחד מהמלבנים תפתח חלון פופ-אפ עם נתונים וגרפים אודות הקליקים בחלק זה באתר: כמה קליקים היו בקישור זה, מהו אחוז ההקלקות CTR וכן הלאה. המפה הזו טובה למעקב אחר קישורים שהצבתם בנכס, ועד כמה הם יעילים להשגת מטרותיכם.

יאנדקס מטריקה

מפות קליקים

מפה זו מציגה קליקים שנעשו בכל מקום אפשרי באתר, לא רק על קישורים: ככל שהצבע חם יותר, כך יש יותר קליקים באזור התואם לו. מפה מסוג זה יכולה להראות לנו אילו מוצרים או חלקים בעמוד מועדפים על משתמשים, ואז להזיז אותם יותר למעלה כדי לקבל יותר תשומת לב. כמו כן, קליקים על מקומות ריקים עשויים להעיד על כשלים כלשהם בעיצוב ו/או בחוויית השימוש – משהו שנרצה לתקן בהמשך.

יאנדקס מטריקה

 

מפות גלילה

מפה זו מציגה עד לאן הגיעו המשתמשים בעמוד, מהראש ועד התחתית: צבעים חמים מעידים על צפייה רבה יותר בחלק הנדון, וצבעים קרים יותר מעידים על פחות צפיות. בחלק העליון ניתן לראות נתונים שמשתנים ככל שגוללים יותר למטה – כמה צפיות היו סך הכול בכל חלק בעמוד, וכן מה היה זמן השהייה הממוצע.

מצד אחד הנתונים פה ברורים מאליהם – אין צורך במפת חום כדי להבין באינטואיציה שרוב הגולשים יישארו בחלקים העליונים בעמוד, ואילו רק מיעוט מהם יגללו עד הסוף. ובכל זאת, לפעמים יש הפתעות – ואתם עשויים לגלות חלק חשוב מאוד ש"תקוע" דווקא באמצע הדף ועליו התעכבו יותר. כך תוכלו להרים אותו למקום יותר חשוף וגלוי מעל לקו הגלילה, כדי להגדיל את הסיכויים שישתמשו בו.

יאנדקס מטריקה מפת חום

ניתוח טפסים

פיצ'ר זה מאפשר לכם לנתח את אפקטיביות הטפסים באתר, שהם כידוע האמצעי העיקרי ליצירת לידים. בכל טופס תקבלו חלונית מידע המציגה נתונים חשובים, הנחלקים לשני סוגים:

המרות – כמה כניסות היו לעמוד עם הטופס, כמה לא מילאו את הטופס, כמה התחילו אינטראקציה עם הטופס, כמה נטשו בלי לשלוח וכן כמה המרות היו בסופו של דבר.

שדות הטופס – כמה זמן לקח למלא את השדות השונים, כמה שדות לא מולאו וכמה שדות מולאו לפני נטישת הטופס.

יאנדקס מטריקה משפך

 

נסו בעצמכם את Yandex Metrica Live Demo

הקלטות גולשים / משתמשים

פיצ'ר עיקרי בנוסף למפות חום הוא האפשרות להקליט משתמשים באתר. בדיוק כמו בהוטג'אר המתחרה, גם פה תקבלו טבלה בה כל שורה היא הקלטה של משתמש, מרגע שנכנס ועד שיצא מהאתר. מעבר להקלטה עצמה (סימן המשולש / play בצד שמאל), הטבלה מספקת עוד נתונים כגון מקור כניסה, מכשיר, סוג דפדפן, זמן שהייה, דפים נצפים, האם הושלמו המרות ועוד.

צפייה בהקלטות מאפשרת לראות במו עינינו מה עשה המשתמש, האם משהו מעכב אותו בעמוד וכן הלאה. חשוב לזכור שברוב המקרים צריך לצפות בכמה וכמה הקלטות כדי להגיע למסקנות, אבל בסופו של יום הכלי הזה בהחלט שווה כל רגע שמשקיעים בו. על הדרך נציין כי הכלי שומר על פרטיות המשתמשים, ולא חושף הקלדות שבוצעו במהלך השהייה בעמוד (כגון טלפונים, פרטי אשראי וכן הלאה).

יאנדקס מטריקה לאתרי מכירות

אפשרויות נוספות

יאנדקס מטריקה הוא רק חלק אחד מעולמה של חברת יאנדקס, כפי שציינו בהתחלה. בדיוק כפי שניתן לחבר את גוגל אנליטיקס לגוגל אדס, כך ניתן לחבר את יאנדקס מטריקה לפלטפורמת הפרסום הממומן Yandex Direct. כמו כן מטריקה מתחברת גם לכלים חיצוניים באמצעות API, ובהם גם גוגל אנליטיקס.

מעבר לכך, כלי האנליטיקס של יאנדקס מטריקה לא מחביא ביטויי חיפוש כמו ה-not provided בגוגל אנליטיקס; אבל זה רלוונטי ככל הנראה רק לאתרים ברוסית.

טיפ לפני סיום – איך משתמשים במפות חום ובהקלטות גולשים

כדי שלא תצטרכו לעבור על כל סוגי הפיצ'רים אחד-אחד, רק כדי להתעצבן בסיום כשלא גיליתם דבר – מומלץ לגשת לנושא בצורה אחרת. התחילו קודם כל עם אנליטיקס, וזאת במטרה לברר היכן יש כשלים שצריך לתקן.

למשל, אם נראה שיש עמוד מסוים עם זמן שהייה מאוד נמוך ובאונס רייט גבוה, נוכל לגשת ישירות למפות החום ו/או להקלטות הרלוונטיות לעמוד זה בלבד. זאת במקום לעבור על כולם במטרה לנחש מי מהם דורש תיקון. בצורה כזו תחסכו לעצמכם זמן עבודה ניכר. מפות חום והקלטות גולשים מגיעים בנוסף לכלי האנליטיקס הסטנדרטיים – ולא במקומם. חשוב לזכור זאת כדי שתוכלו לעבוד ביעילות ולשפר את הנכס שלכם בהצלחה.

 

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?