קבל דוח בחינם
כניסת לקוחות
Phone Link Icon 050-8127373
Lang Icon EN
כתיבה שיווקית
כתיבה שיווקית

כתיבה שיווקית

מה זה כתיבה שיווקית?

תכלס, כתיבה שיווקית בכלל, או כתיבה שיווקית לעסק בפרט, היא כל טקסט שבעצם מוכר לנו מוצר או שירות כלשהו. אני בטוח שאתם עכשיו יושבים וחושבים לעצמכם "אבל למה שמישהו יקרא כתבה שלמה על העסק שלי?" ואתם צודקים, 400 מילים על העסק שלכם כנראה יעניין בעיקר אתכם 🙂 זה בדיוק מה שמבדיל בין כתיבה שיווקית מעולה, אשר גורמת לקורא להישאר בעמוד ולהמשיך לקרוא, לבין כתיבה שיווקית המתמקדת אך ורק בעסק שלכם ואם נודה באמת, זה לא ממש מעניין.

כתיבה שיווקית לעסקים קטנים היא סופר חשובה כשאנחנו מדברים גם על התדמית של העסק שלכם וגם כשאנחנו מדברים על הקידום של האתר שלכם. בטח עכשיו אתם חושבים לעצמכם "אבל אם אני לא יודע לכתוב?" הרי בסופו של דבר לא כל אחד ניחן בכישרון כתיבה ססגוני ומרתק אז איך בכל זאת יוצרים תכנים מעניינים? בכתבה הבאה אספתי לכם כמה טיפים חשובים בתחום כתיבה שיווקית לאתרי אינטרנט ואם אתם לא ממש בעניין של כתיבה, יש גם פתרונות אחרים, סקרנים? בואו נתחיל!

למה כל עסק חייב כתיבה שיווקית?

בואו נתחיל מההתחלה, למה בכלל צריך לטרוח, לעבוד קשה וליצור כל הזמן תכנים חדשים? עולם האינטרנט הוא עולם עשיר, רב-גוני המאפשר גם לעסקים קטנים לקדם את עצמם, דבר שלא היה קיים בהכרח לפני העידן האינטרנטי. יחד עם זאת, גם התחרות גדלה והיום יותר ויותר עסקים נמצאים גם בפלטפורמה הדיגיטלית.

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט בעצם מאפשרת לנו לבלוט על פני המתחרים ולגרום לאתר שלנו להשתפר כל הזמן. איך זה קורה בעצם?

קידום אורגני (SEO)

לקידום אתרים אורגני יש לא מעט פרמטרים אשר בעזרתם גוגל מחליט איפה האתר שלכם יהיה ממוקם בחיפושים מסוימים. לדוגמא, אם אתם חנות יין, עם סניף מקומי ואופציה למשלוח עד הבית, ככל הנראה שתרצו שהאתר שלכם יופיע בכל פעם שמישהו באזור שלכם יחפש "חנות יין" (או כל וריאציה אחרת). כאשר התחרות גדלה, האתר שלכם עלול להבלע בין כל האתרים האחרים ואפילו לא להגיע לעמוד חיפוש הראשון. כתיבה שיווקית לאתרים במקרה הזה יכולה מאוד לתרום.

גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם ואת גוגל מעניין אך ורק דבר אחד – כסף! סתם 🙂 אולי גם, אבל לפני כן הגולש הוא הדבר הראשון שמעניין את גוגל. לכן, אתרים המעניקים תוכן איכותי לגולש הם אתרים שגוגל יראה בהם מומחים בתחומם וישפר את הדירוג שלהם והתוצאה: האתר שלכם יופיע גבוה יותר בחיפושים.

הפתעה! תוצאות מחיפושים שלא תכננו

כשאנחנו מעמיקים בתכנים שהמתחרים שלנו לא בהכרח כותבים עליהם, יש יותר סיכוי שנעלה גבוה בחיפושים עקיפים, אבל בסופו של דבר יכולים בהחלט להביא למכירה. אם נחזור רגע לחנות היין שהזכרנו קודם, כתיבה שיווקית בנושא עפיצות היין לדוגמא, שמסביר בדיוק מה זה עפיצות ולמי מתאים איזה סוג עפיצות ולאחר מכן להביא המלצות לכל אחד מאלו יכול לגמרי להוביל למכירה מבלי להיות אגרסיביים.

תדמית – תמיד אנשים יעדיפו לקנות ממקצוענים

דמיינו לעצמכם אתר אשר מלא במידע רלוונטי על התחום שלו, כמה זה מרשים כגולש. בסופו של דבר כשאנחנו מחפשים אונליין שירות או מוצר, לא פעם נתקל באתר שאנחנו לא מכירים. כדי ליצור רושם טוב, חשוב לשלב מידע רלוונטי על תחום העיסוק שלכם. אם לדוגמא שוב ניקח את חנות היין, אפשר לשלב מאמרים על ההבדלים בין יין אדום, לבן ורוזה, למי מתאים יין יבש ולמי מתאים חצי יבש, מה ההבדל בין יישון בחביות עץ אלון לבין חביות נירוסטה, איך נקבעת רמת מחיר של יין, מה התחרויות העולמיות בתחום ועוד המון מידע שיעודד את הגולש לרכוש מכם לא כי הוא ישב קרא ומוכן לדוקטורט על יין, אלא כי הידע שלו הרשים אתכם וכאשר רמות המחיר אותן רמות, נעדיף כמובן לרכוש ממקצוענים.

טיפים כלליים לכתיבה שיווקית מנצחת

דברו לגולש בגובה העיניים

לפעמים אנחנו מנסים להתפלסף, לדבר בשפה גבוה ומרוב שאנחנו מתאמצים יוצא לנו מאמר שנראה כמו מכתב ממס הכנסה – לא ברור, לא מובן ונדרש גורם שלישי כדי להבין מה רוצים. כדי להימנע ממקרים כאלו, נסו לדבר לגולשים בגובה העיניים. אז אני לא מתכוון לדבר שכונה עכשיו וליצור כתיבה מזלזלת עם שגיאות דקדוק, ממש לא! אני מתכוון לכתוב בשפה ברורה ומובנית, דיבורית עם שדרוג קל.

מאמרים מורכבים מדי מקשים על הגולש להמשיך בקריאה ופעמים רבות יגרמו לנטישה ויגרמו לגולש ללכת לחפש את התוכן במקום אחר שכותב יותר בשפה שלו.

תפסו לו את העין ושבו לו את הלב

נסו ליצור עניין עם כותרת שנויה במחלוקת, או אולי כותרת בצורת שאלה מסקרנת. בנוסף לכך, שלבו תמונות, איורים, אינפוגרפיקה או כל דבר שירענן את הגולש קצת מקריאה, כדי לגרום למישהו לקרוא מאמר של 500 מילים, חייבים להקליל קצת את הסיפור ולתת לו ברייקים. בנוסף, אם יש דברים מסובכים להבנה, לפעמים הכי טוב לשלב תמונה או הסבר גרפי.

סטוריטלינג – הסיפור הוא הכל

אל תירו על הגולש את כל המידע בבת אחת, פלרטטו קצת עם הגולש, תסקרנו אותו, תעניינו אותו, תבנו את הסיפור שלכם ורק אז תתנו לא את הפאנץ'. אם המאמר לדוגמא מדבר על ההבדל בין יין אדום ליין לבן, תתחילו קודם כל בפסקה קצרה שמדברת על קצת עובדות לא חשובות מעולם היין, מאיפה היין הגיע ואיך נבנתה תרבות סביבו ורק אז תגיעו להבדלים.

פנו לרגש של הקורא

שיווק נשאר שיווק וגם כאן צריך להתמקד ברגשות. כתיבה טובה, היא כתיבה שמוציאה מהקורא רגש כלשהו, התלהבות, צחוק, סקרנות וכד'. חשוב להתחבב על הקורא תוך כדי המאמר, אבל לא בצורה חנפנית, אלא בצורה אלגנטית. תחשבו שהוא רוצה ללמוד מכם ולהתרשם מהידע שלכם, תנו לו את זה, אתם מומחים בתחומכם, נצלו את זה! תגרמו לו להתרגש כמוכם מהתחום, להוציא גיחוך מדי פעם והכי חשוב, ליצור אצלו מוטיבציה גבוה לרכוש או להתעניין בפתרונות שאתם מציעים לו.

הציעו פתרונות רלוונטיים ויצירתיים

כל מוצר נותן פתרון למשהו, בין אם מדובר על פתרון "רגשי" ובין אם מדובר על פתרון פרקטי. תחום כתיבה שיווקית באינטרנט, בעצם מציג שלל מידע ובחלקו גם כמובן את הבעיות. נסו לבנות את המאמר בצורה כזאת שהמוצר \ השירות שלכם הוא בעצם הפתרון לבעיה כלשהי שדיברתם עליה במהלך הכתיבה.
ברגע שתבנו את זה כך, הקורא לא ירגיש שאתם מנסים "לדחוף" לו משהו אלא מציעים לו פתרון לבעיה שהוא בעצמו חיפש מענה לגביה.

תגרמו לקורא לחשוב ולדון בנושא

נסו לגרום לגולש להבין לעומק למה הוא צריך בכלל את מה שיש לכם להציע. נסו לשלב שאלות מחיי היומיום שלכם, מהלקוחות שבאים אליכם לעסק, מהצרכים שעולים תוך כדי עבודה. הוסיפו סטטיסטיקות מעניינות, ציטוטים של בכירים בתחום או ספרו על סיפורי ההצלחה המוכרים לכם. קורא שחושב תוך כדי המאמר ורוצה להרחיב את ידיעתו זה קורא שללא ספק הצלחתם לעניין.

אל תקשקשו יותר מדי – לא צריך "למרוח" את הקורא

אתם צריכים למצוא את האמצע בין לגרות את הקורא וליצור סטוריטלינג טוב לבין סתם לחזור על עצמכם ולקשקש ללא מהות וללא עניין. לא צריך להרחיב בכוח, אם המאמר הוא כמה עולה יין אדום, אין שום סיבה לכתוב מאמר 1,000 מילים שמתמקד בכל ההיסטוריה של היין האדום ורק בסוף אחרי שהגולש קרא 890 מילים לא רלוונטיות לחיפוש שלו הוא יראה שורה אחת על טווח מחירים, הגולש לא יאהב את זה וזה אומר שגוגל ממש לא יאהב את זה, רוצים לכתוב מאמר 1,000 מילים, תתחילו מהפאנץ' ואז תפתו את הגולש להמשיך לקרוא עם נושאים כמו – "למה יין שהתיישן בחביות עץ אלון צרפתי יעלה יותר מיין שהתיישן בחביות נירוסטה".

הפרמטר הכי חשוב – תגרמו לקורא לבצע את הפעולה שאתם רוצים

החלק החשוב ביותר בכל כתיבה – הנעה לפעולה. אם בניתם סיפור שלם, הצפתם בעיות נתתם גרמתם לגולש לחשוב אבל בסופו של דבר לא הצעתם לו את המוצר או השירות שלכם כפתרון, פספסתם. בעצם חיממתם אותו על רעיון כלשהו ושלחתם אותו לחפש באינטרנט מענה אולי אפילו שלחתם אותו לזרועותיהם החמות של המתחרים. הצעתם פתרון – תוסיפו לינק לשירות שאתם מציעים או למוצר שאתם מציעים, אל תתביישו זה הזמן.

דגשים וטיפים לכתיבה שיווקית מוצלחת לפי סוג הפלטפורמה

אי אפשר להתייחס לכל הפלטפורמות בדיוק אותו הדבר, כל פלטפורמה בנויה באופן אחר ולא רק, לכל פלטפורמה אנחנו מגיעים בסטייט אוף מיינד אחר, לדוגמא , אינסטגרם פחות מתאים לטקסטים ארוכים והסברתיים, לעומת לינקדאין. אז איך נכון לכתוב בכל פלטפורמה?

כתיבה שיווקית בפייסבוק

פייסבוק עם השנים השתנתה, אם פעם אנשים היו נכנסים להתעדכן לגבי חברים לכיתה, מהצבא או בעבודה, אז היום לא מעט אנשים נכנסים לשם כדי לקבל מידע, לרכוש דברים, ליהנות מקבוצות שונות ועוד.
כאשר אנחנו כותבים לפייסבוק בצורה שיווקית, אני ממליץ כמה דברים:

  • להתחיל עם הפאנץ' – אם יש לכם מבצע כלשהו, או מוצר חדש כדאי מאוד לכתוב את זה בשתי השורות הראשונות, אחרת אתם עלולים לפספס את המהות.
  • תרחיבו – אחרי שנתתם את הפאץ', זה הזמן שלכם להרחיב, מי אתם, למה לבחור דווקא בשירות או המוצרים שלכם ועוד.
  • שלבו תמונה – פיד הפייסבוק שלנו מוצף וכדי לגרום לאנשים לעצור ולקרוא את הפוסט שלכם, כדאי ומומלץ מאוד לשלב תמונה.
  • השתמשו באימוג'יז – אימוג'ים יוצרים בולטות בטקסט שלכם ומקלילים את החוויה של הגולש.

כתיבה שיווקית באינסטגרם

באינסטגרם, יש יותר מקום לתמונות מאשר לטקסט, אבל אנחנו יכולים לראות יותר ויותר טרנדיים של כתיבה שיווקית שמשלבים אותה כתמונה על מנת ליצור בולטות.

  • הטקסט מתחת לתמונה – לכן חשוב לבנות את הטקסט כך שאתם מתחשבים בזה שהגולש קודם פגש בתמונה (בפייסבוק לדוגמא זה הפוך)
  • בנו עיצוב פוסטים טקסטואלים – לדוגמא אם אתם רוצים לתת 7 טיפים לכתיבה שיווקית מוצלחת, תוכלו לבנות קרוסלת תמונות שכל פריים בקרוסלה הוא בעצם טיפ וכך להתגבר על מגבלת הטקסט.
  • השתמשו בסטורי – לגולשים יש יותר סבלנות לעצור ולקרוא סטורי, מה שחשוב בעיקר באינסטגרם זה לבנות סטוריטלינג נכון לפלטפורמה.
  • קלילות – האינסטגרם זאת פלטפורמה שפחות מתאימה לנושאים מורכבים מאוד, לכן, אם אתם רוצים להסביר על תחום מורכב, נסו לפשט, להשתמש בתמונות ועוד.

כתיבה שיווקית בטיקטוק

טיקטוק היא פלטפורמה המבוססת על וידאו. גם כשאנחנו מעלים וידאו ומוסיפים טקסט, הוא מאוד מוגבל וממוקם בתחתית העמוד, כך שלא כל אחד יקרא אותו. אז מה עושים?

  • משלבים טקסט תוך כדי הוידאו – כתיבה שיווקית לא חייבת להיות רק בליווי הטקסט, ההמלצה שלי היא לבנות תסריט לסרטון המשלב טקסט במהלכו
  • יצירת סקרנות – בטיקטוק אין מקום לנושאים מורכבים מדי, לכן, אני ממליץ לתת פאנץ' מהותי כמו שאלה מטלטלת, נושא לא פתור או משהו שאפשר לחשוב עליו ולהפנות לאתר כדי ללמוד עוד.

כתיבה שיווקית בלינקדאין

לינקדאין היא הפלטפורמה החברתית שהכי מיועדת לכתיבה שיווקית, אבל גם שם צריך לדעת איך לעשות את זה נכון.

  • ספרו חווית אישיות – בלינקאין נהוג מאוד לשתף את הרשת המקצועית שלכם בחוויות עבודה אישיות שעברתם, לכן, גם אם אתם רוצים למכור מוצר, נסו לתקוף את זה מהחווי האישית שלכם כמו לדוגמא, איך התחלתם את העסק שלכם, או למה בחרתם דווקא בתחום הזה.
  • סטוריטלינג – בלינקדאין הסטוריטלינג הוא מאוד חשוב, אנשים אוהבים לקרוא סיפורי הצלחה או אתגרים, נסו לספר סיפור, לעורר מוטיבציה ולגרום לאנשים להבין על הדרך מה אתם מוכרים ולא בצורה אגרסיבית.

כתיבה שיווקיות לאתרים

כתיבה שיווקית לאתרים לעומת כל מה שדיברנו עד עכשיו בספקה הזאת, היא בעצם כתיבה הרבה יותר עשירה, מעמיקה ורצינית מכל הפלטפורמות שציינתי. למה? כי זה המקום שלכם להתפרע!

  • בדקו מה הנושאים הכי חמים בגוגל – אל תרוצו ישר לכתוב, נסו קודם כל להבין מה מילות החיפוש הכי רלוונטיות בזמן הנוכחי ובאילו מילות מפתח כדאי לכם להשתמש בכתיבה.
  • נסו לפתור בעיות – אתם אנשי מקצוע, בכל יום נכנסים אליכם לקוחות ורוצים עזרה, מעוניינים לשאול שאלה וכד'. קחו את המידע הזה וצרו ממנו תוכן.
  • השתמשו בקישורים פנימיים וחיצוניים – אם אתם רוצים שגוגל ממש יעריך את הכתיבה שלכם, תשמשו בקישורים. קישורים חיצוניים המפנים להמשך קריאה על הנושא עליו כתבתם, או קישורים פנימיים בתוך האתר שלכם המפנים לקריאה מעמיקה יותר, לנושא שדיברתם עליו בקצרה או אפילו מוצר הנותן מענה לנושא הכתבה.

כתיבה שיווקית לדף נחיתה

כתיבה שיווקית לעמוד נחיתה זה בעצם להגיד המון במעט מילים.

  • הבנה תוך 3 ש' לאן הוא הגיע – חשוב מאוד שהגולש יבין תוך כמה שניות ספורות מה העמוד הזה ומי אתם, עמוד נחיתה זה לא הזמן להרחיב, אלא ההפך לדבר ישירות.
  • הנעה לפעולה – חשוב מאוד שבעמוד הנחיתה תהיה הנעה לפעולה ברורה ומפתה

כתיבה שיווקית במייל (ניוזלטרים)

ניוזלטרים הוא אחד מהנכסים המשמעותיים כאשר יודעים להשתמש בו. מדבור על אחת הפלטפורמות הזולות ביותר לשימוש, אבל ברגע שמבינים אותה היא יכולה להניב הרבה תוצאות.

  • כותרת המייל – כותרת המייל היא אחד הדברים החשובים, היא בעצם אמורה לגרום לגולש לפתוח את המייל ולקרוא את הניוזלטר במלואו. חשוב שהכותרת תהיה מפתה
  • תוכן הניוזלטר – חשוב מאוד שהתוכן יהיה קריא וברור, אבל לא חופש מדי (אלא אם מדובר על ניוזלטר מקצועי) בפריים הראשון להוסיף את המידע הכי חשוב ?(הנחה\מוצר חדש\שירות חדשני וכד')
  • הנעה לפעולה לאורך כל הניוזלטר – אל תשמרו את ההנעה לפעולה רק בסוף, אתם לא יודעים איזה חלק של הניוזלטר יפתה את הגולש, לכן, תחת כל תוכן הוסיפו הנעה לפעולה – לרכישה, לצפייה וכד'.

טיפים לכתיבה שיווקית לפי סוג העסק / הלקוח

כתיבה שיווקית לעסקים

  1. דעו מה המתחרים שלכם עושים ובאילו חיפושים הם עולים ותנו להם פייט!
  2. חפשו נושאים חדשים וטרנדיים בתחום שלכם וקחו בעלות על המילים החדשות
  3. תגדירו יעדים ומטרות לנושא הכתיבה השיווקית
  4. השתמשו בגורם מקצועי שיעזור לכם להכין מאמרים שאנשים ירצו לקרוא

כתיבה שיווקית לעסקים קטנים

  1. תשקיעו בכתיבה – בעזרתה תוכלו להתבלט גם כעסק קטן
  2. השתמשו בכותב תוכן מקצועי או חברה לכתיבת תוכן
  3. בנו תוכנית שנתית מראש בהתאם לאסטרטגיה של העסק שלכם

כתיבה שיווקית באנגלית

  1. אם הקהל שלכם מחו"ל תשקיעו בכתיבה מדויקת באנגלית ובשפה דיבורית אם צריך תיעזרו באיש מקצוע רלוונטי
  2. שלבו את התכנים באנגלית בעמוד נחיתה הכתוב באנגלית או אתר באנגלית אחרת אתם מחטיאים למטרה
  3. תדאגו כי סגנון הכתיבה תואם את ארץ המוצא וקהל היעד שלכם, גם אם זה באנגלית

כמה עולים שירותי כתיבה שיווקית?

העלויות של כתיבה שיווקית משתנה בין חברה לחברה ובצדק, זה תלוי בניסיון, ביכולות וכמובן – בתוצאות. לרוב תכנים הנכתבים לרשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכד') יהיו כחלק מחבילת ניהול כוללת של יצירת תוכן ותפעול העמוד. חבילה כזאת יכולה לנוע בין 2,000-10,000 ש"ח בחודש ולעיתים אף יותר, זה כמובן תלוי בכמות הכתיבה, בכותב וביצירת תכנים מעבר כמו וידאו, עיצובים וכד'.

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט לעומת או, או כתיבת תוכן לעסקים, לרוב יהיו בחבילות של כמה מאמרים, והמחיר יהיה תלוי במטרה. לדוגמא, אם המטרה היא מאמר מקצועי מושקע המגיע ל-1,000-3,000 מילים, העלות יכולה להגיע ל-500-800 ש"ח למאמר תלוי בנושא הכתיבה. לעומת זאת, אם המטרה שלכם היא מאמרי קישור (מאמרים המשלבים מילת מפתח) של 400 מילים, העלות תנוע בין 150-400 ש"ח. אם תרכשו חבילה של כמה מאמרים תוכלו ליהנות ממחירים נוחים יותר.

סיכום

אז מה היה לנו כאן? במאמר הסברתי על כתיבה שיווקית לאתרי אינטרנט, כתיבה שיווקית לעסקים קטנים ועל הפלטפורמות השונות בהן משתמשים בכתיבה שיווקית. במאמר, הסברתי את ההבדל בין כתיבה שיווקית בפייסבוק, לינקדאין, טיקטוק, אינסטגרם, אתרים ועמודי נחיתה ועל שוני הכתיבה בין הפלטפורמות האלו.

בנוסף לכך, במאמר נתתי טיפים לכתיבה שיווקית נכונה, כמו לדוגמא כתיבה בגובה העיניים, סטוריטלינג מציאת פתרונות יצירתיים ועוד. בסיום המאמר נתתי כמה טיפים ספציפיים לכתיבה עבור עסקים, כתיבה עבור עסקים קטנים וכתיבה שיווקית באנגלית. מרגישים שאתם מוכנים לשלב הבא? הקליקו לצפייה במאמרים שיצרנו >>

אודות הכותב
אייל רחמים
אייל רחמים

בעל ניסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי ו11 שנים בקידום אתרים, יזם דיגיטלי, מנכ״ל דיגיטאץ׳ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מרצה במכללה למנהל, והבעלים של הבלוג seolinks.

קידום אתרים בגוגל למעלה

רוצים יותר כניסות לאתר?

מדריך ללימודי קידום אתרים
רוצים שאבדוק לכם את האתר?